Khamis, 27 September 2012

Menjelang Belanjawan Bajet 2013


Sejak beberapa hari lepas, sebenarnya bulan lepas lagi
Ramai yang dok teruja tak sabar menunggu pembentangan Bajet 2013
Yang menjangkakan banyak peningkatan dalam pelbagai bidang bakal berlaku
Malah ramai yang anggap Belanjawan 2013 sebagai Bajet Pilihanraya

Jangkaan peruntukan dalam bajet kali ini mungkin meningkat 10-20 peratus
atau sehingga RM300 bilion berbanding dengan RM232.8 bilion dalam Bajet 2012.
peningkatan peruntukan itu sebahagiannya disebabkan
perbelanjaan besar kerajaan dalam projek sedang dibangunkan
di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Aku sangat setuju dengan cadangan rakyat marhaen macam aku ni,
Kalaulah boleh Kekal atau naikkan subsidi minyak
dan kawal kenaikan harga rumah yang melambung-lambung bagai
terutama di kawasan Bangi ni…payah sangat nak cari rumah bawak 300K
paling murahpun setengah juta…manalah kami golongan marhaen
miskin papa kedana hina dina ni mampu nak beli, nasib baik tengok jeling-jeling
pandang-pandang tu tak kena bayar...kalau kena bayar, lagilah papa kami
sampai pencenlah tak merasa tinggal banglo besau dijaga bangla Besau juga
dah tentu beban kami nan miskin ini dapat dikurangkan

Kena sangatlah bila Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam
(Cuepacs) menuntut kuota untuk rumah kos rendah bagi penjawat awam
Walaupun aku tak layak nak mohon pun.
Dulu pernah jugak nak mohon, tapi tak cukup syarat iaitu;
Belum berkahwin. Kalau tak berpeluang kahwin bermakna
Sampai pindah ke alam kuburlah tak ada peluang tinggal sini hu h uhu

Paling ramai dok melopong tertunggu-tunggu depan TV sebab nak dengar
Durian runtuh apa pula yang penjawat awam dapat tahun 2013
Sempena pembentangan bajet @ Belanjawan bagi tahun 2013.

Jomlah tunggu…lenguh dah aku menaip
Mata dah tak larat nak buka dah…
Esok je lah aku buat entri berkaitan intipati Bajet @ Belanjawan 2013
Aku akan tunggu depan TV…manalah tahu kan
Kot lah penjawat awam dapat bonus 3 bulan gaji pulak tahun ni
…mmmmm eloklah aku bermimpi malam ni,
Paling tidak, bagun esok pagi sempat juga aku senyum kan?




Tiada ulasan: