Isnin, 15 Oktober 2012

Derma Organ Secara Online


Beberapa tahun lepas, pernah ada niat untuk derma organ, namun bila cari maklumat lanjut pada masa itu, tak banyak maklumat yang dapat. Akhirnya, aku temukan bagaimana cara untuk daftar sebagai penderma organ, iaitu dapatkan borang dan isi, kemudian hantar ke Pusat Sumber Transplan Nasional, Kementerian Kesihatan Malaysia yang terdapat di Hospital Kuala Lumpur.

Nak dapatkan borang pun bukan main payah lagi, apalagi nak isi, kemudian hantar. Bayangkankan kesesakan yang perlu ditempuh dari Bangi ke HKL. Dengan parking yang belum tentu lagi ada. Sungguh tegar benar untuk isi borang berkenaan. Akhirnya hasrat itu terbenam perlahan-lahan dan sedar tak sedar, sudah beberapa tahun berlalu.

Sekarang ni, kalau ada niat nak derma organ, orang ramai kini boleh mengisi borang ikrar menderma organ secara online di laman web "A Gift For Life" bagi memudahkan mereka menderma organ untuk menyelamatkan nyawa individu yang memerlukan.

kad pengikrar menderma organ akan dihantar ke alamat mereka selepas pengesahan pendaftaran dibuat pihak pengurusan laman web itu. Tak tahu lebih lanjut lagi tentang pendermaan organ, silalah dapatkan maklumat di Pusat Sumber Transplan Nasional, Kementerian Kesihatan Malaysia. Isi borang secara online sahaja, tak payah susah payah bersesak ke HKL.

Aku setuju sangat buat macam ni, mudahkan semua urusan. Mudahkan orang nak beramal. Mudahkan orang nak buat pahala. Malah penyebaran maklumat secara meluas sangat mustahak agar budaya pendermaan organ di negara kita dapat “dimasyarakatkan”. Pendaftaran secara online diharap dapat menggalakkan orang ramai untuk menderma organ mereka bagi menyelamatkan lebih ramai nyawa. Kita dah tak ada pun, masih lagi mampu berbakti kepada orang lain.

Selain menggelungsur secara dalam talian di laman web Pusat Sumber Transplan Nasional, boleh juga hubungi di talian 1800-88-9080.

Jom derma organ!









3 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Usaha yang baik. Derma yang tak perlu keluarkan duit sendiri, kan?

Unknown berkata...

Menderma la selagi mampu ..

www.anastasyea.com

Unknown berkata...

Saya dah dafar :)