Khamis, 25 September 2008

Apabila Hidayah DitarikNya


Ramadhan sudah 25 hari dijalani. Syawal bakal menjelma. Saat sebegitu, perasaan mula berbaur. Gembira kerana hampir berjaya jalani sebulan penuh dugaan. Gembira kerana bakal meraikan hari kemenangan. Namun pada masa yang sama, terbetik jua sedih. Sedih dengan lambaian Ramadhan yang akan berlalu. Dipanjangkan umur bertemu lagi tahun hadapan. Sayu untuk melepaskan Ramadhan penuh barakah. Sesal kerna tidak dimanfaatkan sepenuhnya kemurnian Ramadhan. Kelebihan Ramadhan.

Ada masanya kita perlu lebih bersyukur. Banyak yang telah Allah kurniakan. Banyak yang Allah anugerahkan. Dan semua itu tidak dititipkan kepada semua insan. Hanya hambaNya yang terpilih sahaja.

24 September 2008, aku bercuti setelah mengisi borangnya secara online sehari sebelumnya. Dalam tempoh 10 tahun diri hidup dengan dunia sendiri yang terlalu asing, hari ini aku ingin nikmati suasana Syawal yang tidak pernah sempat kuendahkan selama ini.

Selepas Subuh, diri bermalas-malas di ranjang sambil mengulang baca novel SAGA (Abdul Talib Hassan) entah untuk ke berapa kalinya. Selalunya, saat sebegitu, diri sudah bersedia untuk ke pejabat walaupun waktu kerja secara rasminya bermula jam 8 pagi. Dan kemalasan itu membawaku ke alam lena hingga terjaga semula pada jam 10.30 pagi.

Niat asal cuti itu untuk ke Time Square dan Plaza Low Yat. Surver harga computer riba dan beli toner untuk printerku yang telah bertahun keringnya. Namun kemalasan itu juga buatkan perjalanan lambat dimulakan. Hampir jam 12 tengahari. Itupun setelah menyudahkan lipatan kain di almari dan menyidai kain ke ampaian.

Entah kenapa pula, rasa mala situ timbul untuk turun dari rumah. Berbaur dengan bimbang juga. Entah bimbangkan apa. Jadinya, keputusan diambil untuk pergi ke stesyen komuter terdekat dengan teksi sahaja. Jadinya, setelah menapak 10 minit ke bus stop dan menunggu dalam 5 minit, berderet dua buat teksi kelihatan.

Tutup sahaja pintu teksi, satu bau begitu menusuk hidung. Karipap goreng. Pada jam sebegitu, amat mudah hidung menjalankan tugasnya. Kala kujenguk ke depan, tersilau di pandangan sebungkus teh ais tergantung berhampiran radio.

Pemandu teksi itu masih agak muda, baru cecah 50-an berbanding ayah di kampong. Dengan kerjanya sebagai pemandu teksi, aku amat yakin benar tidak banyak kudrat diguna berbanding ayah yang berpanas di tengah bendang sejak remaja lagi. Hingga kini, orang tua itu masih lagi gagah melakukan kerja-kerja kampong. Panas. Berat. Berhujan. Bergelumang lumpur. Namun, orang tua itu masih juga berupaya untuk meneruskan puasa biarpun sepanjang harinya di tengah bendang.

Telah kupujuk hati sendiri mengatakan semua itu hanya was-was di hati. Hanya usik syaitan di juring hati. Namun tingkahnya yang berulangkali cuba mengeluarkan sisa makanan di gigi dengan dengus angin di mulutnya benar-benar buatkan hati jadi cuak. Anak buahku yang masih di tadikapun sudah belajar berpuasa biarpun sekadar separuh hari, inikan pula si tua sebegitu. Mulut ringan sahaja mahu bertanya petang nanti dia cadang mahu berbuka dengan hidangan apa.

Barangkali Allah tidak mahu kurangkan lagi pahala puasa setelah hati bengkak menahan sebu sebelumnya. Saat teksi hampir tiba di destinasi, panggilan Dina membantutkan celupar mulutku. Jadinya, tambang teksi kubayar tanpa ucap terima kasih. Tanpa ucap selamat hari raya pun. Terima kasih, Dina. Hari itu panggilannya buatkan hajat untuk celuparkan mulut terbantut.

Entah bagaimana untuk hormatkan orang tua yang sebegitu. Orang yang tidak mampu menjadi contoh kepada anak-anak kecil sekalipun. Tidakkah dia tiada rasa bersalah biar sekelumitpun?

Pagi tadi, semasa perjalanan ke pejabat aku terlihat seorang pemandu teksi. India. Sedang makan dalam teksinya yang diberhentikan di pinggir jalan. Kala itu hati terbetik. India itupun tahu hormat orang yang puasa dengan tidak makan di hadapan mereka, sedangkan ramai orang Islam sendiri gagal untuk ibadat puasa itu.

Ramadhan masih lagi tinggal 5 hari. Lima hari itu, terlalu singkat. sedang datangnya lagi terlalu jauh!

Tiada ulasan: