Rabu, 23 Jun 2010

Tapak Arkeologi Bukit Tengkorak, Semporna Sabah

Semporna asalnya dinamakan sebagai Tong Talun (Ujung Hutan) oleh Panglima Uddang, Panglima Sallehangni dan Panglima Sakti dari keturunan Bajau Kubang. Dahulunya daerah ini hanya diliputi oleh hutan, tetapi kini sebahagian besar Semporna ditanami dengan kelapa sawit, manakala kawasan pekannya yang semakin berubah menjadi bandar itu sentiasa sibuk dengan kehadiran pelancong. Sekiranya ke jeti yang terletak bersebelahan dengan pasar Semporna pula, kesibukan berkenaan dipenuhi dengan masyarakat setempat dari pulau-pulau berhampiran dengan urusan seharian mereka. Sekiranya melancong ke pulau-pulau Sipadan (tersenarai dalam 7 Wonder of The World kerana keunikan yang dimilikinya) Mabul, Mataking, Sibuan, Kapalai dan pulau-pulau berhampiran yang lain, bandar Semporna menjadi tempat transit. Jadi, bandar ini menjadi sangat sibuk dengan kehadiran pelancong terutama pada musim cuti sekolah.

Semporna pernah menjadi lokasi penggambaran bagi filem Duyong yang diarahkan PM A.Razak Moheedin yang dilakunkan Saipul Apek, Maya Karin dan Awie. Aku dah letak gambar-gambar di Tampi-tampi dalam entri lepas yang menjadi sebahagian daripada lokasi filem berkenaan. Mereka siap buat pulau lagi seperti yang ada dalam filem tu. Filem ini sangat bagus kalau diteliti dari sudut alam sekitar kerana dari awal hingga akhir, “sampah” dan kebersihan tidak pernah dilupakan dalam dialognya. Bila anda datang ke Semporna dan jelajah ke pulau-pulau berhampiran, anda akan tahu betapa bermaknanya filem ini. Dahulupun aku bukan minatpun nak hayati filem ni. Selepas balik dari Semporna yang indah ini, aku tengok semula filem Duyong walaupun hanya di youtube.

Selain Tampi tampi, ada satu lagi tempat menarik boleh anda kunjungi bila ke semporna, iaitu Tapak Arkeologi Bukit Tengkorak. Letaknya beberapa kilometer dari pekan Semporna. Anggaran masa untuk ke sini dalam setengah jam. Memandangkan kami tinggal di rumah Cikgu Ramli di Kabogan, kami hanya mengambil masa dalam lima minit sahaja untuk ke Bukit Tengkorak yang boleh kita nampak dari jalan. Jalan i ni juga sama arah untuk ke Tampi-tampi. Kalau dari Tampi-tampi rasanya hanya beberapa minit sahaja. Jadi, kalau dah berpeluang ke Tampi-tampi itu, sangat membazir kiranya peluang ini tidak digunakan sepenuhnya.

Pandangan dari bawah. Larat ke panjat? Ada tangga kayu maaaa, semak samun dah tak ada. Senang je mendaki!


Apa istimewanya tentang sebuah bukit yang namanya sahajapun dah boleh menyebabkan bulu roma meremang itu? Anda tidak perlu takut untuk mendaki bukit yang bernama seram ini kerana bila sampai di puncaknya, anda akan terjelepok syahdu. Kenapa? Selain daripada penat dan lelah kerana kurang stamina dek sepanjang masa berkerja dalam hawa dingin tanpa bersenam yang cukup, anda juga terjelepok kerana terpukau dengan pemandangannya yang sangat indah.

Kena daftar nama dulu sebelum naik. Pekerja dari Muzium Sabah buka kaunter sementara dalam kereta je





Angin yang bertiup lembut sangat menyegarkan hingga lelah mendaki tangga sebelumnya sangat mudah dilupakan. Dari puncak bukit ini anda akan dapat melihat pulau-pulau berhampiran (pulau yang kelihatan masa kat jeti). Kesibukan selat di hadapan Tampi-tampi memang jelas dari puncak ini selain beberapa pulau yang lain. Cikgu Ramli ada sebutkan nama setiap pulau berkenaan tetapi aku ni kan pelupa hu huhu kalau tak catat memang akan lupa. Tambah pula penerangan itu Cikgu Ramli beritahu masa lelah masih lagi menguasai diri.

Bukit Tengkorak berada pada ketinggian kira-kira 500 kaki dari paras laut merupakan salah satu tapak pembuatan tembikar tanah yang terbesar di Asia Tenggara pada zaman Neolitik (pada 5000 SM atau lebih awal). Di bukit ini ditemui tinggalan tembikar lama dan tulang-belulang masyarakat zaman paleolitik yang berusia serpihan tembikar serta temuan yang lain di kawasan itu yang berusia 2500 hingga 3000 tahun lalu sebagai bukti. Bukti-bukti arkeologi menunjukkan bahawa interaksi meluas antara puak-puak pada zaman tersebut. Ciri-ciri tembikar Bukit Tengkorak pada zaman itu adalah sama dengan yang ditemui di Madai dan Baturong di Kunak, Balobok Semenanjung Sulu, Leang Tuwo Mane’e di Kepulauan Talaud serta Paso dan Ulu Leang di Sulawesi. Kajian telah dilakukan oleh kumpulan penyelidik dari Pusat Penyelidikan Arkeologi Malaysia, Universiti Sains Malaysia dengan kerjasama Jabatan Muzium Sabah sejak 1994 dan sekarang dengan kerjasama Jabatan Warisan Negara. Walaupun begitu, anda tidak akan temui tengkorak dan tulang-tulang yang bersepah di atas bukit ini kerana ia telah disimpan pihak kerajaan negeri. Sebuah muzium yang sangat indah rekabentuk dan buatannya sedang dalam proses binaan. Bila dah siap nanti, pihak muzium akan letak semula semua tulang belulang, tengkorak dan tembikar yang mereka temui kat sini u ntuk dilihat semua orang. Jadi, sila bersabar ya...

Selain indah dinikmati pemandangannya dan tempat kajian arkeologi, bukit ini juga pernah menjadi tempat tentera Jepun dikatakan bersembunyi pada zaman perang dunia kedua. Dari puncak bukit ini memang jelas sekali kita boleh tengok kawasan sekitar termasuk pulau-pulau berhampiran, jadi tidak mustahil puncak ini boleh dipilih menjadi tempat untuk mengawasi keselamatan dan bersembunyi mereka.

Bukit Tengkorak di Semporna semakin dikenali ramai. Tidak kurang daripada 20 orang yang datang setiap hari malah kadang-kala lebih daripada itu. Pada hujung minggu sahaja lebih kurang 80 hingga 100 orang yang terdiri daripada orang tempatan dan juga pelancong dari luar negara yang berkunjung ke sana. Ia ditutup jam 5 petang, tetapi masih ramai lagi yang memanjat ke puncak bukit ini walaupun selepas jam lima. Nak tengok matahari terbenam kot. Apapun, jangan ambil risiko kerana tidak ada lampu ya. Kalau rasa mata anda itu rabun (macam aku), silalah turun sebelum gelap. Apa-apa jadi kat atas sana, kena baham rimau ke…jumpa kuntilanak ke…sendiri tanggung.

Bukit Tengkorak merupakan tinggalan sejarah yang perlu diberi perhatian demi kepentingan generasi masa kini dan masa akan datang. Harus dipelihara kerana ia satu-satunya tempat yang hampir dengan pekan Semporna serta mudah dikunjungi.

Pihak Muzium Sabah berusaha dari masa ke masa untuk memperbaiki lagi pasarana serta kemudahan di Bukit Tengkorak secara berperingkat-peringkat. Tangga kayu telah disediakan bagi memudahkan orang ramai mendaki sampai ke puncaknya, juga disediakan pondok-pondok tempat berteduh di samping pelantar meninjau yang membolehkan pengunjung melihat keindahan sekitar pekan semporna dan kepulauan yang berhampiran. Walaupun begitu, tangga kayu ini kelihatan mereput pada bahagian tertentu, termasuk untuk ke puncak tertinggi. Sangat keciwa tau tak dapat panjat tempat paling tinggi itu. Namun begitu, kemudahan pondok pengawal di kaki Bukit Tengkorak serta tandas awam di puncak bukit sangat perlu disediakan. Maklumlah, dah naik atas sana…sangat dahagalah. Bila minum banyak air, mau buang pulak. Mana boleh buang merata-rata. Rosak keindahan mata dan hidung kat atas sana pulak.

Muzium Bukit Tenggorak; sedang giat dibangunkan

Disebabkan anda dan habis membaca kisah sejarah ni, maka dengan ini aku tampalkanlah pemandangan indah kat sini ya...selamat menikmati. Penat memanjat tu seketika sahaja pun, perjalanan turun nanti tak penat dah. Kalau bawa bekal nasi lemak ke, goreng pisang panas ke...makan kat atas ni, perghhhhh mesti sangat menarik!









Jommmm pi panjat bukit!

Ahad, 20 Jun 2010

Satu Dua Tiga...Aku Sayang Semua

Enteri ini mencelah seketika, Mabul, Kapalai dan Semporna boleh tunggu dulu ya ;)

Sejak sekolah rendah, aku sering jadi bahan usik budak lelaki (Pak Wa dan Mat Zani). Dua orang ni memang sangat suka usik aku. Usiknya bukan sahaja pakai mulut, tetapi siap kaki dan tangan. Tak cukup tangan, aku balas dengan penyapu. Balik rumah, aku mengadu jugak dengan Mek, tapi mek kata “buat tak tahu je”. Bila ayah dengar, dia kata “lawanlah balik. Sepak!”

Sejak itu, aku jadi perempuan yang agresif. Bila kena usik sahaja, satu sekolah aku akan kejar mereka dengan penyapu. Dari tingkat paling atas, hinggalah ke padang sekolah. Bila masing-masing dah tua (ohhhh aku masih lagi 18 tahun 2 hari...) barulah aku tahu kenapa mereka suka buli aku...sebab akulah satu-satunya perempuan yang tidak menangis bila kena buli, tetapi balas balik dengan sepak terajang dan batang penyapu. Cabaran bagi dia orang kononnya. Bila ke sekolah menengah, sepak terajang itu aku masih bawa. Orang nak menguratpun takut. Takut kena terajang!

Ayah juga selalu sebut “Ayah tak ada harta nak bagi anak-anak, tapi...kalau nak belajar, ayah sanggup cari duit”. Hingga kini, aku masih lagi belajar walaupun dah tua bangka (oppsssssss aku masih lagi 18 tahun 2 hari...).

Ayah memang ayah yang sangat garang, maklumlah cikgu silat. Setiap katanya adalah arahan. Hukuman juga. Masa sekolah dahulu, anak-anak dia diharamkan bercinta, bercakap dengan lelakipun tak boleh. Kami hanya boleh belajar sahaja. Jadinya, kalaupun “dalam hati ada taman dipunyai sang monyet”, taman itu tandus. Hanya berani main mata sahaja tanpa suara, surat (tak boleh sms, FB, blog atau twitter lagi masa tu) atau berbual gatal belakang tandas sekolah. Ayah ada ramai spy, sorok macam manapun akan sampai juga ke telinganya. Jadi, taman bunga itu ketandusan. Sekarang garang dia dah banyak sangat kurang, itupun selepas dapat cucu. Namun, taman bunga tetap juga tak menguntum harum. Hanya bunga kertas sahaja yang kembang. Ada sesiapa berani jumpa dengan ayahku si tok guru silat itu? Hu hu hu

Sekalipun kehidupan kami serba serbi kurang berbanding orang lain, aku sangat beruntung punya seorang ayah yang sangat kerja keras walaupun hanya kerja bendang. Memang kena kerja keras. Pada musim menuai, kami semua akan ke bendang pada waktu malam ditemani lampu kalimantang dan bateri kereta untuk masukkan padi ke dalam guni. Cuaca tak panas waktu malam. Kami juga tak sekolah waktu malam, jadi dapat cepatkan sikit proses memasukkan padi ke dalam guni. Dahulu proses menuai padi tidak semudah pada hari ini. Jam tengah malam baru kami balik. Esoknya kena marah dengan cikgu sebab tak siap kerja rumah dan tertidur dalam kelas.

Bila musim bajak sawah pula, ayah akan ambil upah bajak sawah orang lain. Nak kejar keperluan orang, ayah perlu kerja dari pagi hingga tengah malam, adakalanya hingga pagi semula. Turunnya dari rumah seawal kami ke sekolah, baliknya jam 2-3 pagi. Dan aku, berjaga setiap malam untuk bukakan pintu bila ayah balik sebab terlalu kasihan dengan Mek yang terganggu tidurnya walhal dia juga penat di bendang pada siang hari. Aku tak belajar pun, hanya baca novel atau dengar radio buruk, tapi ayah selalu anggap aku tekun belajar. Oppsssss hingga kini hanya aku seorang je tahu hal ini, nasib baik tak kantoi kan. Kalau tak, mesti malu. Hingga kinipun dia masih ke bendang, kalau tak pergi akan jatuh sakit. Walaupun umurnya dah lebih 60 tahun, takat padi satu guni rami besar itu, senang je dia pikul. Ada berani bertanding dengan dia angkut padi?

Satu malam, kami ke rumah nenek dan balik dah tengah malam. Masa itu kami ada kereta bluebird buruk yang dah nak roboh, tetapi itu lebih baik dari tak ada kan? Masa itu jalan dah sangat sunyi. Orang kampungpun dah ramai tidur. Semua rumah dah gelap. Di pertengahan jalan, ayah berhentikan kereta di tengah-tengah jalan dan berpesan pada Mek “Apapun jadi, jangan turun!” Macam biasalah, itukan arahan. Ayah keluar dari kereta dan buka bonet. Dia keluarkan parang panjang. Rupa-rupanya, masa itu ada beberapa orang lelaki samseng kat belakang kereta kami (nampak samar-samar sahaja). Kami semua senyap dan ketakutan dalam kereta. Aku rasa nak terkencing masa itu juga (nasib baik sempat tahan). Nasib baik tak ada apa-apa yang berlaku. Bermula malam itu, aku mulai percaya yang ayah memang digeruni ramai orang kerana panas baran, berani dan ilmu silatnya. Patutpun tak ada orang berani kacau anak dia ni kan hu hu hu...jangan sengaja cari pasal!

Ayah tak pernah tahu apa itu Hari Bapa atau hari lahir yang perlu diraikan. Tidak pernah. Sama macam mek juga. Adik pernah telefon dan ucapkan “selamat hari Ibu” pada Mek, tapi mek tanya balik “Menatang apa tu?”. Bila adik terangkan, orang tua tu merungut...”wat habis bil je telefon aku nak ucap menatang tu”. Namun, aku menghargainya dengan cara ini setelah tiada daya lain lagi mampu kubuat saat ini untuk hargai ayah. Dia terlalu banyak mengajar aku tentang semangat, kerja keras dan perjuangan walaupun dia tidak pernah tuturkannya. Dia tak pernah mengeluh, namun aku tahu...dia telah lakukan apa yang terdaya untuk kami. Malah, dia telah lakukan apa yang orang lain tak mampu lakukanpun. Kalaulah ayah suka dengar lagu ni...rasa macam nak kongsi kemerduan lagu ni dengan dia (Woitttttt! Ayah aku dah jadi pak ajilah...mana boleh dengar lagu-lagu yang lalaikan jiwa...mmmmm nanti aku beli vcd plaayer untuk dia tengok ceramah agama ke, nasyid ke...bacaan ayat suci al-Qur’an ke, ganti yang dah rosak dulu tu, tak janji tahun bila mampu beli hu hu hu adoiiiii lah). Jommmmm layan lagu...


Bapa Nyanyian Sudirman Haji Arsyad

Bapa, lihatlah ladang kita
Terbentang luas subur dan menghijau
Tanah yang merdeka
Bapa, ini rumah kita
Pusaka peninggalan
untuk melindung keluarga yang merdeka
Bapa, yang hendak kukata
Pengorbananmu memberikan kami
Kelahiran yang merdeka
Terima kasihku, ganerasi baru



Selamat Hari Bapa kepada semua bapa dan bakal bapa di Malaysia. Jangan buang anak merata-rata ya...

Jumaat, 18 Jun 2010

Menjejak Duyong di Tampi-Tampi

Ingat lagi filem Duyong? Alahhhhhh Maya Karin jadi duyong tu, bercinta dengan si Saipul Apek yang bela monyet tu...entri ni bukannya nak buat promosi filem Duyong yang dah basi tu, tapi nak cerita tentang Tampi-tampi yang pernah menjadi tempat penggambaran bagi filem tersebut. Ni kira entri terjun lah ya, sebab entri ni aku boleh buat pendek sahaja tetapi letak gambar banyak-banyak. Boleh gitu? Memanglah boleh, sebab macam itulah yang ramai orang nak. Bukannya suka baca sangatpun apa yang aku tulis ni, tapi suka nengok gambar-gambar je kan? Mmmmmm ngaku je lah!

Ha ha ha hu hu hu jangan marah ya. Sebelum aku letak gambar tentang percutian aku kat Tampi-tampi bersama duyong dan dugong yang tak pernahpun nak timbul ni, aku dapat sedikit maklumat pasal Tampi-tampi yang aku tanya Inche Google yang ensem itu ya...boleh dibaca di blog
Anak-anak Semporna. Nama tempat ni jadi popular apabila filem duyong membuat penggambaran di sini. Walau bagaimanapun, aku memang sangat suka dengan jeti di Semporna Holiday Resort @Tampi-Tampi Resort yang sangat cantik itu. Tak percaya? Mmmmm tengok ajelah betapa indahnya tempat ini, terutama bila senja menginsut mengait tirai malam. Ohhhhhh tak terkata. Tak payah kata apa-apalah, tengok sahaja....


Percutian penuh warna warni di Bumi Bawah Bayu (lebih tepat lagi Semporna) akan aku tulis dalam tiga entri lagi, penuh dengan gambar-gambar indah. Andai boleh aku katakan “Syurga Dunia”, inilah antara tempatnya. Sejumlah RM yang dibelanjakan untuk perjalanan ini sangat berbaloi (berbaloi-baloi) berbanding kepuasan yang bakal diperolehi (itupun bagi yang suka menikmati keindahan alam, ataupun keindahan duyong berjemur hu hu hu). Kalau suka beli belah...bolehlah juga. Boleh beli dan belah ikan!


Filem Duyong dihasilkan sebagai sindiran kepada pencemaran alam laut di Semporna. Sepanjang berada di Semporna, aku memang mengakui yang... laut di sana dalam proses untuk musnah. Andai terus dibiarkan begini, tak mustahil kita akan kehilangan laut yang indah itu. Sayang tau!


Sampah dalam filem Duyong...memang banyak sampah pun!



Beginilah Tampi-tampi bila dah masuk filem Duyong



Seronok terbang kan...










Tempat orang tak pandai berenang terjun...


Oohhhh indahnya disiram cahaya senja...sendirian daku menunggu Dugong

Khamis, 10 Jun 2010

Bila Daku Tidak Di Sini

Masa aku jadi beruang kutub yang bertapa dalam selimut tebal selama 3 hari minggu lepas, Cik Bintang ada kirimkan emel yang comel yang katanya diterima dari rakannya. Jadi, aku tampalkan ajelah kandungan emel chomel berkenaan untuk ditatap oleh lebih ramai orang. Terima kasih ya Cik Bintang...



Assalammualaikum...

Doa ku untuk mu...
dengan nama Allah Yg Maha Pengasih dan Penyayang..


Ya Allah ...
Panjangkanlah umur sahabatku.
Kurniakanlah kesihatan yang baik padanya,
terangi hatinya dengan nur pancaran iman.

Tetapkanlah hatinya,
perluaskanlah rezekinya,
dekatkanlah hatinya kepada kebaikan,
jauhkanlah hatinya kepada kejahatan,
tunaikanlah hajatnya
baik hajat dalam agama,
dunia dan akhirat ...



Ya Muhaimin ...
Jika dia jatuh hati
izinkanlah dia menyentuh hati
seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu
agar tidak terjatuh dia dalam jurang cinta nafsu ...
Jagalah hatinya agar tidak berpaling
daripada melabuhkan hatinya pada hati-Mu.
Jika dia rindu,
rindukanlah dia pada seseorang
yang merindui syahid di jalan-Mu.

Ya Allah ...
Jangan biarkan sahabatku tertatih
dan terjatuh
dalam perjalanan panjang menyeru manusia ke jalan-Mu.
Jika kau halalkan aku merindui sahabatku,
janganlah aku melampaui batas
sehingga melupakan daku pada cinta hakiki,
rindu abadi
dan kasih sejati hanya untuk-Mu.

Ya Allah ...
kurniakanlah sahabatku kesenangan,
ketenangan,
kecemerlangan
dan hidayah dari-Mu
dalam menempuh cabaran
serta liku-liku hidup di dunia
dan di akhirat kelak ... insya-Allah




Aminnnnnnnnnnn.
Aku rasa macam nak bawa dirilah. Sembunyi. Dah penat golek-golek dalam selimut.
Jadinya...kalau tiada apa-apa catatan di sini untuk seketika, usah terlalu hairan. Usah tertunggu-tunggu. Usah ternanti-nanti. Macamlah ada orang tunggu dan nanti sangat aku kemas kini blog ni kan? Perasan je lebih...

Tak kesahlah apapun, aku tetap hargai jua sesiapa yang melintas dan kawad kaki kat sini walaupun blog ini taklah seberapa pun. Tak juga popular. Jauh sekali menjadi serbuan ramai. Hanya sekadar blog perasan sesorang saja. Jadinya, kalaulah agak lama aku tidak di sini, daku tetap tinggalkan sesuatu. Manalah tahu...kot-kot ada orang rindu kan ;)

Kepada anda yang setia, jom kita berdendang dengan lagu merdu ni...penuh pengertiankan?

Cerita tentang masa lalu, Cerita tentang kau dan aku. Kini tinggal hanya kenangan, Kau abadi di dalam hatiku...Derita yang mendera kapan akan berakhir? Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku...waduhhhhhhhhh Deritanya!




Dengan perpisahan, kita kan mengerti erti pertemuan...Bila kau rindu padaku, cuba kau pandangi langit malam ini. Bila itu tak cukup, cubalah kau hirup udara pagi...aku di sini


Aku masih di sini...
Masih lagi di sini, biarpun bermula hari ini menyendiri seketika. Seketika sahaja. Tunggulah daku kembali...

Rabu, 9 Jun 2010

Maulid Akbar di Banda Aceh

Bukan selalu kita berpeluang untuk menghayati, melihat atau menyaksikan upacara, perayaan atau sambutan yang diraikan oleh masyarakat lain. Kiranya ada peluang itu, bagi aku...bermakna tuah. Sama seperti kami yang berpeluang untuk melihat dan memahami tentang perayaan Maulid Akhbar yang diraikan masyarakat Aceh sempena maulidur rasul.


Pertama kali datang, aku berpeluang melihat “sisa” upacara perkahwinan. Kami terlambat untuk melihat seluruh upacara, ketika sampai, acara sudah usai. Nasib baik khemah belum lagi ditumbangkan, kerana tuan rumah akan mengadakan satu lagi kenduri perkahwinan keesokan harinya. Walaupun hanya sempat melihat “sisa” sebuah upacara terkandung budaya dan cara hidup setempat, paling kurang bertambah sedikit lagi koleksi pengetahuan dan budaya mereka. Hidup tak boleh tamak, jadi...bila ditakdirkan hanya sebanyak itu sahaja ilmunya yang kami perolehi, syukor tetap juga ada. Hanya mudah-mudahan, pada masa yang lain aku mengharapkan dapat menyaksikan keseluruhan upacara terbabit.


Aku tidak pernah menyangka sama sekali yang kami berpeluang untuk menyaksikan upacara besar tersebut (Maulid Akhbar). Bila Pak Sani khabarkannya semasa kami tiba, hati terpercik ria. Paling tidak, sebahagian kecil daripadanya dapat kami saksikan, kalaupun tidak secara keseluruhan.

Acara Maulid Akhbar ini berlangsung sepanjang hari Ahad, 16hb Mei 2010, bertempat di Perkarangan Masjid Baitul Rahman, Banda Aceh. Awalnya, aku ingatkan sambutannya hanya separuh hari atau beberapa jam sahaja (macam sambutan di Malaysia), rupanya sambutan itu bermula jam 10 pagi hingga jam 11 malam (jam 12 tengah malam waktu Malaysia). Bayangkanlah!


Pagi-pagi Ahad itu, kami sarapan di hotel. Disebabkan hari masih awal, kami ambil keputusan untuk ke Lampuloo melihat kapal yang tersangkut di atas bumbung rumah itu. Kedatanganku pada kali pertama hari itu tidak berpeluang untuk ke sini, jadi sangat teruja untuk pergi tengok. Kami gunakan teksi bermotor dengan tambang sebanyak RP15 ribu. Lebih kurang RM5 untuk perjalanan pergi balik dari hotel. Sampai di sana, kami terserempak dengan dua orang rakan yang lain. Setelah itu kami ke Lapangan Blang melihat pesawat dan ke kawasan masjid Baitulrahman jam sepuluh lebih kurang.

Perkarangan masjid memang sudah dipenuhi ramai orang ketika itu. Teksi bermotor itu pula berhenti di sisi pintu yang menjadi laluan ketibaan para dif kehormat. Bukan salah aku kalau tercangak-cangak dan jakun sebegitu sekali di pintu utama. Tak kesahlah nampak macam rusa masuk kampong pun. Apa nak buatkan, memang masuk kampong orang. Tak tahu pun adat istiadat orang. Apalagi kalau orangnya adalah “Aku”...redah ajelah asal tak jatuh hukum “haram”. Asal tidak terpesong akidah.

Suasana di perkarangan masjid Baitulrahman















Ada sesiapa kenal siapa gerangannya ini? Aku tak kenal...


Masuk sahaja kawasan masjid, hati memang berbunga-bunga bak ada taman yang terhias, penuh dengan rama-rama berterbangan. Siap dengan kuntum bunga sedang kembang dan mewangi. Gembira sangat. Rasa macam tak cukup saja ada satu kamera. Setiap sudut nak ambil gambar, setiap arah nak hala kamera. Nasib baik masih sempat lagi bertatasusila di khalayak ramai hu huhu kalaulah keterujaan itu tak terbendung dan aku tetiba jadi terlebih aksi pula, mmmm alangkah!

Mungkin kerana terlalu teruja, kami sangat kusyuk dan tawaduk mengambil gambar. Melihat perjalanan majlis, menyaksikan ramai orang...kalau dalam hikayat lama-lama tu akan tertulis “yang buta datang berpimpin, yang kekcok (hu huhu) datang berpimpin, yang tuli memasang meriam, yang buta bla bla bla..” hingga tidak sedar banyak mata yang memandang. Entahkan mereka hairan, entahkan mereka pelik dengan kehadiran dua orang minah yang nampak benar jakunnya.

Aku masuk hingga ke khemah. Melihat dan mengambil gambar “idang Molid” yang pelbagai rupa, bentuk dan sangat kreatif buatannya. Dikatakan terdapat lebih dua puluh kabupaten/kota terlibat, antaranya Bener Meriah, Aceh Tengah, Gayo Lues, Aceh Tenggara, Kota Subbulusalam, Langsa, Sigli, dan Singkil menyertai acara ini, termasuk juga badan tertentu seperti BRA (Badan Reintegrasi-Damai Aceh). Sila jernihkan minda anda ya...kiranya nama itu buatkan kepala anda berjerebu. Setiap kabupaten akan menyiapkan satu idang mereka sendiri. Sebahagian besar daripadanya berbentuk rumah. Awalnya aku tidak mengetahui apa yang diisi dalam replika rumah Aceh berkenaan, namun setelah diteliti barulah aku memahaminya bahawa di dalam replika rumah Aceh berkenaan terisi hidangan makan tengahari mereka yang akan dimakan secara beramai-ramai nanti. Sesetengah kabupaten pula meletakkan sepasang pengantin (model) sebagai antara daya tarikan utama. Mereka akan dihias dan mengenakan busana pengantin yang lengkap. Ada antara ahlinya juga akan mengenakan busana rasmi mereka yang sangat unik.





”Idang Molid” ini disediakan dalam bentuk yang indah. Idang itu dihias sedemikian rupa dengan bermotif Aceh. Ada yang dimasukkan ke dalam miniatur rumah adat Aceh (Rumhoh Aceh) atau perahu dan ditutup dengan kain songket khas Aceh, berwarna kuning emas, dipenuhi dengan manik dan hiasan. Isi idang ini pula terdiri daripada nasi yang sudah dibungkus dengan daun pisang, aneka lauk dan menu khas Aceh seperti ayam tangkap, keumamah (entah macam mana rupanya), kuah daging dan lainnya. Juga terdapat pelbagai jenis buah-buahan dan sirih, pencuci mulut khas Serambi Mekkah. Satu idang cukup untuk sepuluh orang. Makanan ini akan dijamah bersama-sama. Tidak ada kelas kasta di sana, kaya miskin sama saja ikut menikmati dengan penuh keakraban bersama anak yatim.



Sepanjang kegiatan subversif kami mengendap dan ambil gambar di kawasan khemah ini, kami mendapat kerjasama yang sangat baik. Mereka memberi ruang yang sebolehnya kepada kami hingga satu saat, aku terfikirkan sesuatu. “kenapa hanya lelaki sahaja di khemah ini?”

Tempat VIP menikmati "Idang Molod"


Saat aku memanjangkan leher, menjenguk ke khemah satu lagi, barulah jelas dalam kepala otak aku yang berjerebu ini, bahawa kami sebenarnya sedang menggeledah khemah yang menempatkan golongan lelaki. Bayangkanlah, hanya kami berdua sahaja perempuan, lainnya adalah lelaki sama ada warga emas, dewasa, atau anak teruna yang hensem bak Parameswara (parameswara tu hensem ke? Ada sesiapa pernah jumpa dia tak?).

Akhirnya, aku bisikkan pada Cik Bintang tentang hal itu. Dia juga terpinga-pinga, tak sangka akan sesat ke khemah lelaki. Kalau kami tahu awal-awal lagi, taklah sebegitu berani kami skodeng setiap sudut. Apapun, masa kami tahu itu, kami dah ambil sebahagian besar gambar-gambar di sana. Kira macam taklah menyesal sangatkan tahu pada saat dah nak akhir hu hu hu, kalau tahu lebih awal, mesti tak banyak gambar sempat aku rakamkan. Dah tentu akan rasa canggung dan segan jugak.

Di khemah wanita, suasana tidak semeriah di khemah lelaki. Hanya ada beberapa “idang Molid” sahaja ada. Jadi, kami sebenarnya lebih banyak berlegar-legar di tengah-tengah antara dua khemah berkenaan. Melihat dan tangkap gambar dengan pelbagai kerenah pengunjung yang datang terutama kanak-kanak. Keletah kami sering mencuri pandangan banyak mata. Setelah diselidik dari Ros (isteri Pak Sani), barulah kami sedar kepelikan kami.



Pertama pakaian kami memang nampak berbeza dengan mereka walaupun aku bukanlah pakai baju angkasawan macam datok SMS itu (Syeikh Muzaphar Syukor). Namun, pakaian itu telah menyatakan bahawa kami bukannya orang tempatan. Apalagi Cik Bintang, dia kenakan baju T lengan panjang dan jeans. Polis Indonesia boleh menahan sesiapa sahaja yang memakai baju yang singkat (macam baju T) dan jeans serta dikenakan denda kepada sesiapa yang mengenakannya di khalayak ramai. Kepada pelancong seperti kami, kami tidak tahu adakah undang-undang ini turut termaktub. Aku pernah baca tentang hal ini dahulu, tetapi terlupa langsung saat ke sana. Namun, apa yang pasti, setiap pelancong asing dari Eropah, memakai skirt labuh dan mengenakan tudung. Mereka nampak menawan bila sebegitu.

Cara kami berpakaian memang memberitahu bahawa kami bukan orang tempatan. Walaupun kami tidak mengenakan baju kurung, namun cara kami berpakaian dan bertudung ada bezanya dengan mereka. Aku juga nampak kelibat satu keluarga dari Malaysia turut berada di majlis tersebut. Namun, wanita dalam keluarga itu berbaju kurung dan bertudung seperti orang Malaysia yang lain.

Berikut adalah isu pakaian di Aceh yang aku jumpa dalam akhbar setelah menyedari khilafnya diri di tempat orang. Namun, semua ini aku teliti setelah kembali dari Tanah Renchong itu. Apapun, masih belum terlambat untuk berkongsi dengan anda semua;

Polis agama diberi 20,000 skirt

MEULABOH, Indonesia - Polis Islam di Aceh akan menerima 20,000 skirt panjang untuk diberikan kepada wanita yang melanggar etika pakaian Muslim, kata seorang pegawai, Ramli Mansur semalam.

"Mulai hari ini, saya akan menyerahkan kira-kira 20,000 skirt kepada polis syariah di Aceh Barat," katanya yang merupakan Ketua Daerah Aceh Barat. Menurutnya, pesalah-pesalah wanita akan menukar seluar panjang dengan skirt panjang dan longgar jika polis syariah menangkap mereka. Mansur berkata, pada suatu hari, dia terpaksa menjawab soalan daripada Tuhan apakah yang telah dilakukannya untuk menguatkuasakan undang-undang Islam.

"Kami akan meningkatkan serbuan terhadap pesalah undang-undang syariah di sini. Tuhan akan bertanya kepada saya untuk bertanggungjawab terhadap apa yang telah saya lakukan semasa saya berkhidmat di Aceh Barat," katanya. Polis pencegah maksiat semalam menyoal 30 wanita mengenai pakaian yang dipakai mereka di sebuah kampung di Aceh Barat semalam.

"Apakah silapnya dengan pakaian saya? Undang-undang manakah yang telah saya langgar? Adakah saya seorang pengganas yang menyebabkan saya diminta menunjukkan kad pengenalan saya?" kata seorang wanita berumur 40 tahun, Fatima yang ditahan oleh polis agama. Namun, protesnya tidak didengari dan dia menutup seluar jeannya dengan skirt yang dibawa dari rumah.

Polis agama itu tidak mempunyai kuasa untuk menangkap wanita kerana melanggar etika pakaian tetapi mereka diminta menukar pakaian yang tidak sesuai dengan ciri-ciri Islam. - AFP

Jangan Pernah Berpakaian Ketat dan Jeans di Aceh Barat



Laporan: Tribunnews.com
Jumat, 21 Mei 2010 18:28 WITA


MEULABOH, TRIBUN-TIMUR.COM - Pemerintah Kabupaten (Pemkab) Aceh Barat resmi menerapkan larangan pemakaian busana ketat yang tak sesuai dengan ajaran Islam. Setiap muslimah di kabupaten itu tak lagi diperbolehkan memakai celana ketat dan celana jins. Semua muslimah wajib mengenakan rok yang sopan dan tidak tembus pandang.

Aturan itu dituangkan dalam Peraturan Bupati (Perbup) Aceh Barat setebal tujuh halaman. Perbup ditandatangani oleh Bupati Aceh Barat Ramli MS pada 20 Mei 2010 dan berlaku sejak ditandatangani. Perbup tersebut memuat sejumlah aturan baru menyangkut tata cara pemakaian busana muslim serta sanksi yang akan dijatuhkan bagi siapa pun yang melanggarnya.

Perbup yang mengatur pemakaian busana muslim/muslimah di Aceh Barat itu, antara lain berisi: busana muslimah wajib menutupi aurat, yakni seluruh anggota badan, kecuali muka, telapak tangan, sampai pergelangan dan kaki sampai mata kaki. Tidak menyerupai pakaian kaum laki-laki dan longgar agar tidak tampak bentuk dan lekuk tubuh.Bahan pakaiannya haruslah terbuat dari bahan atau jenis kain yang halal dipakai dan tidak terlalu tipis, sehingga menyebabkan warna kulit pemakai terlihat dari luar, serta berbeda atau tidak menyerupai pakaian khas pemeluk agama lain, dan tidak merupakan pakaian untuk dibangga-banggakan atau tidak bermegah-megah, serta tidak merupakan hiasan yang memesona.


Sedangkan aturan berbusana bagi muslim (laki-laki), wajib menutupi aurat dan tidak menyerupai pakaian wanita, longgar, sopan, serta mudah dalam gerakan shalat. Pakaian dimaksud harus pula terbuat dari bahan atau jenis kain yang halal dipakai dan tidak terlalu tipis, sehingga menyebabkan warna kulit pemakai terlihat dari luar, tidak merupakan pakaian untuk dibangga-banggakan atau tidak bermegah-megah, serta tidak menyerupai pakaian khas agama lain.


Sedangkan busana bagi masyarakat umum yang dipergunakan, baik dalam pekarangan rumah, saat santai, pengajian, ibadah, dan busana pesta haruslah terdiri atas: busana islami bagi perempuan, yakni baju model gaun terusan yang longgar/gamis, kemudian baju blus/jas dengan rok panjang tanpa belahan, baju kurung dengan rok panjang tanpa belahan, baju kurung dengan kain sarung, baju kebaya dengan kain sarung, baju blus panjang selutut dengan celana panjang yang longgar, baju blus/kaus panjang selutut dengan celana panjang yang longgar dan serasi.


Dengan catatan, semua alternatif busana baju perempuan di atas harus tetap disertai dengan menggunakan kerudung/jilbab.Adapun busana islami bagi kaum laki-laki berupa baju kemeja dengan celana panjang yang longgar, baju koko (teluk belanga) dengan celana panjang yang longgar, setelan jas dengan celana panjang yang longgar, baju safari dengan celana panjang yang longgar, serta baju kaus yang longgar dengan celana panjang yang longgar.


Sedangkan untuk anggota Polri/TNI, perawat, relawan, dan petugas pemadam kebakaran model busananya disesuaikan dengan tuntutan profesi masing–masing dengan memenuhi ketentuan syariat Islam, peradaban, keadaan alam, dan kebutuhan untuk memenuhi tuntutan berbagai aktivitas serta kenyamanan.Razia Secara terpisah, Bupati Ramli MS kepada Serambi Indonesia (grup Tribunnews.com) mengatakan, selain telah meresmikan penggunaan rok dan busana muslim bagi masyarakat di Aceh Barat, Pemkab bersama instansi terkait serta lembaga agama dan masyarakat lainnya, mulai Senin pekan depan akan melaksanakan razia besar-besaran yang difokuskan di kawasan perbatasan kabupaten, yakni di lintasan Meulaboh-Calang, Meulaboh-Pidie, serta Meulaboh-Nagan Raya.


Sasaran razia dimaksud adalah muslim/muslimah yang berbusana ketat. Khusus muslimah yang terjaring razia, celana ketatnya akan diganti dengan rok yang telah sejak lama disediakan Pemkab Aceh Barat, sehingga diharapkan dengan adanya ketentuan itu warga yang memasuki Kota Meulaboh akan berbusana islami sesuai dengan ajaran Islam.


“Bagi kaum nonmuslim aturan ini tidak berlaku, tapi kami minta supaya berbusana yang sopan,” terang Bupati Ramli.Sedangkan pengawasan dalam Kota Meulaboh, kata Ramli, juga akan dilakukan secara terus-menerus, sehingga masyarakat tak ada lagi yang mengenakan busana ketat. entang razia busana yang akan dilakukan itu, menurutnya, tetap mengedepankan etika dan tak sampai menyinggung perasaan orang lain. Adapun lembaga yang akan dilibatkan dalam razia busana ketat pada pekan depan itu di antaranya Dinas Syariat Islam dan Pemberdayaan Dayah Aceh Barat, Majelis Permusyawaratan Ulama, Wilayatul Hisbah, unsur TNI dan Polri, serta unsur organisasi agama, dan kepemudaan.(*)



Redaksi: 081.625.2233 (SMS), tribuntimurcom@yahoo.com, Facebook Tribun Timur Berita Online Makassar, twitter.com/tribuntimurSirkulasi: 081.625.2266 (SMS)Iklan: 0411 (8115555)
(Irham)
Undang-undang Syariah di Aceh

Thursday, 14 January 2010 23:48 latif

BANDA ACEH 14 Jan. – Suasana damai berjalan seperti biasa di mana kawasan pantai, anak kecil bermain ombak, gadis-gadis sunti bersembang di pantai yang berpasir dan muzik kedengaran dari corong radio daripada sekumpulan budak lelaki. Namun, pantai terletak di Banda Aceh ini, merupakan satu-satunya wilayah Indonesia yang melaksanakan undang-undang Syariah sebagai kod perundangan dan keadaan menjadi tegang apabila anggota polis tiba dengan trak pikap. Unit polis yang dipanggil ‘Wilayatul Hisbah’ ini menjalankan rondaan untuk mencegah aktiviti maksiat pasangan belum berkahwin, wanita Islam tidak bertudung atau memakai pakaian ketat, serta mereka yang minum arak atau berjudi.



Dalam keramaian di pantai, sentiasa ada pasangan duduk berdua-duaan walaupun tidak terlalu dekat, namun masih menjadi sasaran polis Syariah.


“Kamu masih belum berkahwin, kamu tidak boleh berdua-duaan di sini. Balik sekarang,” kata seorang polis kepada pasangan yang kemudian berjalan dalam kekecewaan ke tempat letak kenderaan. Remaja perempuan yang memakai seluar ketat juga turut tidak terlepas daripada menerima tindakan.

“Kamu sepatutnya malu berpakaian begini. Balik ke rumah dan tukar pakaian kepada pakaian yang lebih sopan,” kata seorang pegawai lain kepada dua gadis berseluar jeans. Indonesia merupakan negara yang mempunyai penduduk Islam terbesar di dunia, namun Aceh adalah wilayah yang paling kuat melaksanakan undang-undang Syariah, selari dengan gelarannya sebagai ‘Serambi Mekah’ kerana ia merupakan wilayah pertama di rantau ini menerima Islam. Aceh mendapat hak menggunakan undang-undang Syariah sebagai sebahagian daripada perjanjian autonomi yang ditandatangani pada 2002 yang bertujuan menamatkan konflik antara pemisah Islam dengan tentera Indonesia yang telah meragut beribu-rubu nyawa. Seramai 160,000 maut dalam tragedi tsunami Lautan Hindi pada 2004, yang membuka jalan ke arah perdamaian antara kedua-dua pihak serta kemasukan berbilion dolar bantuan asing.

Ketika Tsunami 2004, mintak dari Inche Google




2010 Aku datang dengan hati yang berbunga-bunga...jangan terpedaya dengan kamera gedabak itu, eksen sahaja tu...orang lain punya.



Kedua, kami memang terlihat jakun. Menurut Ros juga, kaum wanita di Aceh tidak begitu menonjol dalam acara di khalayak ramai sebegini. Bila difikirkan semula, aku memang menyedari tentang hal itu. Di kalangan pengunjung pada hari tersebut, aku hanya melihat seorang sahaja jurufoto wanita yang hadir (tidak termasuk kami), dan dia memang tidak begitu menonjol dok pi mai pi mai merata, terjah sana sini dan tampil dengan penuh gaya tanpa hiraukan pandangan ramai. Ada kami kesah?

Ketiga, cara kami berada dalam majlis juga berbeza. Kami melilau dan skodeng ke mana sahaja ikut sedap kami. Kami pergi tengok dan belek apa yang kami nak tahu, sedangkan wanita Aceh sejati, sangat menjaga susila itu. Sebahagian besar peranan dalam masyarakat mereka masih lagi dipikul oleh kaum lelaki, jadi...mereka bolehlah jadi tuan puteri yang akan dilayan sebagai golongan yang lemah lembut dan mudah reput tulang belulangnya (mohon ampun andai statment ini bernada sinis atau prejudis). Aku hanya cemburukan wanita Aceh yang sangat beruntung itu. Tetiba sahaja aku teringin untuk jadi wanita yang lemah lembut dan sopan santun sebegitu, agaknya, berapa lama aku mampu bertahan? Kalau seharipun dah bersyukur sangat. Mana betah aku hanya memandang seandainya tenaga dan tindakan aku sangat diperlukan untuk meringankan beban. Kalaupun aku kalah dengan cuaca panas, tidak bermakna aku ini puteri lilin yang akan cair andai tidak dilayan dek mana-mana dayang. Kalau mampu lakukan sendiri, untuk apa perlu harapkan orang lain?

Pentas Utama terletak di bahagian hadapan masjid Baitulrahman. Satu khemah kecil di sediakan di sini, sementara di sisinya adalah khemah vip yang akan menempatkan tetamu vip yang akan makan bersama-sama nanti. Makanan yang disediakan juga adalah makanan idang dan mereka juga akan duduk bersila beramai-ramai di bawah khemah ini untuk makan tengahari selepas solat zohor nanti. Kononnya sebagai simbol persamaan nilai tanpa mengira kedudukan, pangkat atau harta.

Di pentas utama pula, acara tidak pernah berhenti. Sesekali pula diselang seli dengan pengumuman kepada hadirin. Bacaan ayat-ayat suci al-qur’an, nasyid, berselawat, ceramah agama, berzanji dan sebagainya berlangsung tanpa henti. sambutan Maulid tidak hanya meriah pada waktu siang hari sahaja. Pada waktu malam, aktiviti keagamaan seperti ceramah agama diadakan sehingga lewat malam. Sehingga mata kami terlelap pada rmalamnya, jelas terdengar ceramah agama menembusi kamar hotel penginapan. Dalam majlis maulid ini juga, anak-anak yatim dan miskin serta golongan tidak berkeupayaan akan menerima sumbangan dan diraikan.

Berikut adalah tulisan yang disiarkan dalam akhbar di seberang selat sana berkaitan Maulid Akhbar ini untuk tatapan ada. Moga-moga boleh tambah pengetahuan ya...

Kamis, 6 Mei 2010 10:29
Maulid Akbar Akan Dijadikan Wisata Islami
BANDA ACEH -Wakil Gubernur Muhammad Nazar menyatakan, Pemerintah Aceh akan kembali menghidupkan tradisi Maulid Akbar yang telah lama tenggelam akibat konflik. Pada tahun ini, perhelatan akbar tersebut akan digelar pada 16 Mei 2010 dengan menghadirkan Menteri Pertanian (Mentan) Republik Indonesia Suwono sebagai penceramah.


"Maulid Nabi yang digelar di seluruh Aceh baik di Meunasah, Masjid, Dayah bisa dikatakan yang terpanjang dan termewah, hampir 100 hari lamanya atau 3 bulan lebih. Namun Maulid Akbar telah lama tidak dilakukan oleh Pemerintah Aceh, mulai tahun ini akan kembali dihidupkan," kata M Nazar kepada wartawan di Banda Aceh, Rabu (5/5).


M.Nazar menyebutkan, mulai tahun ini Pemerintah Aceh akan merevitalisasi kembali tradisi Maulid Akbar yang telah berkembang sejak jaman kesultanan Aceh. Peringatan Maulid ditengah -tengah masyarakat Aceh telah mengkulturalisasi atau menjadi adat istiadat yang harus diperingati setiap tahunnya. Kenduri panjang ini seolah menjadi perekat jalinan silaturrahmi antar keluarga dan gampong.


"Tahun ini kita akan hidupkan kembali tradisi Maulid Akbar,' imbuhnya. Rencananya, Maulid Akbar akan digelar pada Minggu bertempat di Taman Sri Ratu Safiatuddin, Banda Aceh. Pada malam harinya akan diadakan ceramah agama oleh Mentan Ir H Suswono, selain itu pemerintah Aceh juga akan memberikan santutan kepada para anak yatim dan fakir miskin. Perwakilan negara sahabat dan Sejumlah Duta Besar untuk Indonesia juga akan diuundang.


Ir H Suswono, kata M Nazar, selain menjabat sebagai Mentan beliau juga adalah ulama. Pemerintah Aceh telah meminta ketersediannya dan saat ini tinggal menunggu jawabannya saja. "Kemarin rencananya yang menjadi penceramah Menteri Sosial, tapi yang bersangkutan baru saja kembali dari Aceh," tukas Nazar. Anggaran yang diplot untuk perayaan maulid Akbar nanti diperkiran sekitar Rp 500 juta. Para Kepala Dinas diminta ikut mensukseskan perlehatan ini dengan mengeluarkan hidangan kenduri masing - masing. Begitu juga halnya bagi para pelaku usaha juga diharapkan dapat ikut memeriahkannya dan berpartisipasi dalam perayaan ini. Perlu diingat, lanjutnya, bila Maulid di Aceh sangat unik dan jauh berbeda dari daerah lain di nusantara. Pasalnya, peringatan Maulid atau kenduri panjang ini berlangsung hingga 3 bulan berturut - turut. Di banyak negara hanya sedikit negara Muslim yang merayakan Maulid Akbar, dan tentunya momen maulid ini untuk Aceh adalah sebuah modal besar atau pondasi untuk menyukseskan dan memperkuat pembangunan.


Maulid Akbar ini nantinya akan menjadi agenda tahunan Pemerintah Aceh, selain itu juga akan dimasukkan sebagai salah satu diskusi wisata Islami di Provinsi Aceh, agar nantinya masyarakat muslim di Indonesia mengetahui bagaimana nuansa ke Islaman yang merasuk dalam kehidupan rakyat Aceh. Begitu kentalnya nuansa ke Islaman dan budaya yang dijalankan, sampai-sampai unsur teroris tidak bisa hidup di Aceh. (slm)Thu, May 6th 2010, 15:07
Mentan Penceramah Maulid Akbar


BANDA ACEH - Pemerintah Aceh melalui Badan Penyelenggara Hari-hari Besar Islam (BPHBI) Aceh akan melaksanakan Maulid Akbar pada Minggu (16/5) mendatang. Menteri Pertanian (Mentan), Suswono, dijadwalkan menjadi penceramah pada maulid yang akan dipusatkan di Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh.


“Dalam rangka menyemarakkan syiar Islam dan mempromosikan wisata budaya dan spritual di Aceh, tahun ini Pemerintah Aceh kembali mentradisikan maulid akbar, hari Minggu 16 Mei, di Masjid Raya Baiturrahman,” kata Wakil Gubernur Aceh (Wagub) Aceh, Muhammad Nazar, dalam konferensi pers di rumah dinasnya, Rabu (5/5).


Selain kenduri, kata Nazar, peringatan maulid diisi dengan pemberian santunan kepada fakir miskin dan anak yatim, zikir maulid, dan ceramah agama yang menghadirkan Menteri Pertanian, Suswono sebagai pembicara. “Selain bersifat seremoni, peringatan maulid hendaknya menjadi ajang untuk meneladani sikap dan tingkah laku Rasulullah SAW dalam kehidupan kita sehari-hari,” harap Wagub.Dikatakan, perayaan maulid akbar kali ini juga dijadwlkan dihadiri sejumlah duta besar (dubes) negara-negara Islam.


“Secara lisan ada dubes yang sudah menyampaikan akan menghadiri maulid akbar kali ini. Tapi, untuk memastikan kedatangan mereka, kita segera mengirim undangan resmi kepada sejumlah Kedubes negara-negara Islam di Jakarta,” ujarnya.Menurutnya, tradisi maulid raya di Aceh pertama kali dilaksanakan pada saat Pemerintahan Gubernur Aceh, Ibrahim Hasan. Ketika itu, lanjut Nazar, peringatan Maulid Nabi Muhammad SAW dilakukan secara berjenjang. Diawali tingkat gampong, kecamatan, kabupaten, dan maulid raya di tingkat provinsi. Terkait dengan pelaksanaan maulid akbar itu, Wagub mengimbau kepada seluruh SKPA, pemerintah kabupaten/kota, BUMN/BUMD, pihak swasta, dan kalangan dunia usaha, agar dapat berpartisipasi aktif pada kegiatan tersebut denga cara membawa idang meulapeh (hidangan untuk acara mulid).(jal)
Ribuan Warga Hadiri Maulid Akbar



Oleh: Atayya Alazkia - 16/05/2010 - 12:17 WIB
BANDA ACEH ACEHKITA.COM – Ribuan warga Aceh memadati halaman Mesjid Raya Banda Aceh untuk menghadiri maulid akbar diadakan Pemerintah Aceh, Minggu (16/5). Azman Ismail, ketua panitia, mengatakan, acara ini untuk memperingati hari lahir Nabi Muhammad SAW. “Ini bagian dari tradisi Aceh,” katanya. Warga yang hadir berkumpul di bawah tenda-tenda dan mereka akan makan bersama selepas salat zuhur nanti. Ratusan anak yatim mengikuti maulid akbar.

Dalam acara, Wakil Gubernur Aceh Muhammad Nazar serta jajaran Muspida, ulama kharismatik seperti Abu Usman Kuta Krueng, Abu Adnan Mahmud Bakongan ikut hadir. Pemerintah Aceh memberi sumbangan kepada anak anak yatim di sela acara.



Fri, May 14th 2010, 15:17
30 Ribu Undangan Hadiri Maulid Akbar



BANDA ACEH - Sebanyak 30 ribu undangan dipastikan hadir pada perayaan maulid akbar yang akan dilaksanakan di Kompleks Masjid Raya Baiturrahman, Banda Aceh, Minggu (16/5). Acara itu juga dihadiri bupati/wali kota dan anggota DPRK se Aceh. Dalam kegiatan akbar ini, panitia juga akan menyantuni 500 anak yatim, fakir miskin, dan anak jalanan yang ada di Banda Aceh dan Aceh Besar.Hal itu disampaikan Sekretaris Panitia Pelaksana Maulid Akbar, Syaiba Ibrahim, dalam konferensi pers, Kamis (13/5) sore.


Dikatakan 30 ribu undangan yang akan hadir itu, yakni alim ulama, tokoh masyarakat, pejabat pemerintahan, politisi, dan khalayak umum.Panitia, tambahnya, juga mengundang sejumlah duta besar (Dubes) negara Islam. Beberapa dubes negara Islam di Jakarta, sudah dipastikan hadir pada perayaan maulid tahun ini. Termasuk di antaranya beberapa lembaga dari Malaysia. “Selain kita ingin menunjukkan perayaan maulid akbar kepada tamu-tamu tersebut, moment ini juga dinilai tepat memperkenalkan kebudayaan Aceh,” kata Syaiba.


Begitupun, lanjut Syaiba, tokoh masyarakat, politisi dan pengusaha asal Aceh di luar daerah seperti di Jakarta, Yogyakarta, Medan, atau di daerah lain, juga akan hadir. Maulid akbar yang bertema “memperkuat silahturrahmi untuk pembangunan”, menghadirkan penceramah, yakni Tgk Nasruddin Djuned. Serangkaian perayaan lain seperti kenduri, zikir berzanji, serta dalail khairat, juga akan mewarnai perayaan maulid. Konferensi pers juga diikuti Imam Besar Masjid Raya Baiturrahman Prof DR H Azman Ismail MA, Kepala Badan Dayah Azhari, Plt Dinas Syariat Islam M.Aiyub, dan Kabag Humas Pemerintahan Aceh, Nurdin F Joes.(mir)

"IDANG MEULAPEEH" TRADISI MAULID ALA ACEH


Saturday, 15 May 2010 02:02

Oleh Azhari Beberapa pria membawa hidangan memasuki halaman meunasah (mushalla) di kampung-kampung di Aceh, setelah pemuka masyarakat mengumumkan lewat pengeras suara bahwa acara kenduri segera dimulai. Hidangan yang dibawa dari rumah masing-masing itu diatur memanjang dan berbaris di dalam dan halaman meunasah dibawah komando pemuka masyarakat desa. Sementara beberapa pemuda yang ada di dalam meunasah terus membaca shalawat nabi atau berzanji yang dalam bahasa Aceh disebut "Likee Maulod".
Hidangan yang dipersiapkan oleh masing-masing rumah tangga di desa-desa pada setiap perayaan Maulid disebut sebagai "Idang Meulapeh" atau sajian lauk pauk, buah-buahan dan kue tradisional khas Aceh. "Idang meulapeh" itu terdiri dari berbagai menu masakan khas Aceh, misalnya gulai ayam kampung, kuah pliek, telur bebek asin, telur ayam lado, daging itik "masak puteh" dan "keumamah" (gulai ikan kayu). Selain masakan khas, ada juga buah-buahan seperti mangga, sawo, pepaya, semangka, ketimun yang telah diiris-iris. Ada juga kue khas Aceh, misalnya "boh rom-rom" dan kue lapis. Menu masakan dan buah-buahan tersebut kemudian diletakkan dalam piring dan disusun berlapis di atas talam dan ditutup dengan "sangei" yang atasnya berbentuk kerucut. Sementara nasi untuk santapan kenduri, dibungkus dengan daun pisang atau dalam bahasa daerah disebut "bu kulah".


Hidangan yang telah disusun berbaris di dalam dan halaman meunasah itu disantap bersama-sama, tidak hanya penduduk setempat tapi juga warga desa berdekatan dengan kampung yang menggelar hajatan kenduri maulid. Tradisi kenduri maulid dengan "idang meulapeh" atau "bu kulah" merupakan cara masyarakat muslim di Aceh mengenang lahir kelahiran Nabi Muhammad SAW. Perayaan maulid dengan kenduri di meunasah atau masjid di Aceh itu telah dilakukan secara turun temurun, sejak masa kesultanan memimpin wilayah tersebut. Peringatan maulid nabi, sebagai salah satu warisan Islami dan hingga kini masih bertahan di Aceh, provinsi ujung paling barat Indonesia itu.
Hingga kini, setiap desa di Aceh menggelar kenduri maulid sejak awal bulan Syawal (12 Rabiaul Awal) dan secara berturut-turut selama tiga bulan. Perhelatan kenduri maulid tersebut secara bergantian diperingati antar desa. Jika desa A misalnya menggelar kenduri maka yang diundang adalah warga dari desa-desa terdekat. Setiap warga yang merayakan kenduri maulid, terkadang menjadi "hari raya" bagi anak-anak. Sementara hidangan yang disajikan itu tidak hanya dibawa dari rumah tangga, tapi juga ada yang dimasak di meunasah seperti di beberapa desa di Aceh Besar, dengan menu utama adalah "kuah blang". "Kuah blang" atau kari daging sapi atau kambing, dimasak dengan melibatkan masyarakat, terutama para pemuda di desa yang menggelar kenduri maulid.
Sementara pada malam harinya, warga berduyun-duyun kembali datang ke meunasah untuk mendengar ceramah maulid yang disampaikan para ulama atau pendakwah. Tradisi Wakil gubernur (Wagub) Aceh, Muhammad Nazar, menjelaskan perayaan maulid nabi di Aceh sudah mentradisi sejak ratusan tahun lalu, terutama ketika Sultan Iskandar Muda memimpin Aceh, jauh hari sebelum kemerdekaan RI. Perayaan dan kenduri maulid di Aceh tidak hanya mengandung Syiar Islam, tetapi juga dimaknai sebagai ajang silaturahmi dalam memperkuat persatuan dan kesatuan antar umat Islam di berbagai pelosok desa.
"Artinya sepanjang tiga bulan itu, masyarakat muslim antara satu desa dengan desa lain saling menggelar kenduri sebagai rangkaian peringatan maulid," katanya. Bahkan, tambah dia, hingga kini masih dikenal dikalangan masyarakat Aceh yakni ada maulid gampong (kampung), kecamatan, kabupaten/kota dan provinsi. Orang tua, kalangan muda dan anak laki-laki tumpah ruah untuk menikmati hidangan kenduri maulid di meunasah, nyaris seperti pesta tahunan di desa-desa di Aceh.
Muhammad Nazar menyebutkan, maulid nabi tidak hanya diperingati di desa-desa, tapi juga ada maulid tingkat kecamatan, kabupaten/kota hingga provinsi di Aceh. Oleh karena itu, sebagai rangkaian akhir "bulan maulid" maka akan digelar kenduri maulid tingkat provinsi. Pelaksana maulid tingkat provinsi itu adalah Pemerintah Aceh. "Jadi kami akan gelar maulid akbar tingkat provinsi pada 16 Mei 2010. Maulid tersebut akan dihadiri utusan masyarakat di 23 kabupaten/kota seAceh," katanya menambahkan. Bagi masyarakat Aceh, tambah Wagub, maulid juga sesuatu yang sakral serta adat budaya yang harus dipertahankan. Perayaan maulid akan menjadi agenda tahunan ditingkat provinsi dan digelar di halaman Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh.
"Kenduri maulid juga mengandung sesuatu yang unik dan khas di Aceh. Kami juga berharap maulid itu bisa menjadi salah satu daya tarik bagi wisatawan," katanya. Pihak panitia pelaksana maulid akbar, memperkirakan sekitar 30 ribu orang akan menghadiri perhelatan perayaan "Maulod Raya" (maulid besar) tersebut. Sekretaris Panitia Pelaksana, Syaiba Ibrahim menyebutkan para undangan tersebut antara lain terdiri dari alim ulama, pejabat pemerintahan, tokoh masyarakat, politisi dan masyarakat umum. Syaiba Irahim menyebutkan, pada perayaan "Maulod Raya" 2010 itu pihak panitia juga telah mengundang Duta besar (Dubes) sejumlah negara Islam, selain dipastikan tamu dari Malaysia.
"Beberapa Dubes Islam di Jakarta, telah mendapat informasi untuk menghadiri undangan Maulid Raya di Banda Aceh, termasuk beberapa lembaga dari Malaysia," katanya menambahkan. Selain itu, ia menyebutkan tokoh masyarakat, politisi dan pengusaha asal Aceh di luar seperti di Jakarta, Yogyakarta, Medan (Sumatera Utara) juga akan menghadiri Maulid Akbar tersebut. "Hidangan bersumber bantuan dari perusahaan, pribadi, organisasi dan tokoh masyarakat serta pengusaha atau hartawan," katanya. Imam besar Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh, Tgk Azman Ismail menyebutkan memperingatan maulid di Aceh adalah sebagai salah bentuk kecintaan umat Islam kepada Nabi Muhammad SAW.


"Maulid tidak hanya dipahami sekedar budaya, tapi juga sebagai wujud kecintaan umat Islam kepada Rasulullah, dengan mengenang kelahiran-Nya," katanya. Sementara kenduri (makan bersama) juga menunjukkan rasa kepedulian dan persaudaraan yang kental antara masyarakat biasa dengan orang kaya (hartawan) di Aceh. "Hal itu dapat dilihat bahwa yang para hartawan memasak makanan bergizi untuk disantap bersama-sama fakir miskin dan juga sekaligus memperkuat silaturahmi tanpa ada perbedaan," kata dia.


Perhelatan maulid akbar juga sebagai momentum mempersatukan ulama, umara, masyarakat awam dan hartawan (orang kaya), melalui "idang meulapeeh". Orang kaya, cerdik pandai (cendikia), warga biasa, pejabat pemerintah dan tokoh agama, tampak duduk bersila tanpa perbedaan saat bersama-sama menikmati "idang meulapeeh" pada jamuan makan bersama di hari maulid di Aceh. (U/A042/E001/B)

Masa tengah ambil gambar dengan meriah, tiba-tiba sahaja muncul model sukarela ini

Penulis Berpetualang Ke Aceh menceritakan tentang sambutan maulidur rasul di Masjid Nurin Niswah, di Perlak kat sini. Beliau banyak pengalaman pengembaraan di Aceh. Sesiapa yang berminat untuk mengetahui tentang Aceh dengan lebih mendalam bolehlah lawati blog beliau iaitu Berpetualang ke Aceh, Catatan Si Merah Silu dan Seni Lama Melayu... (Malay Olden Art).

Hanya itu sahaja sedikit sebanyak dapat dikongsikan tentang sambutan Maulid Akhbar yang sempat aku saksikan di perkarangan masjid Baitulrahman. Memandangkan upacata molid ini sangat panjang, iaitu sehari suntuk santak hingga ke tengah malam, kami hanya berada di sana untuk beberapa jam sahaja, sekadar mengambil mood maulud dan melihat sambutan serta cara melangsungkannya. Semua gambar-gambar yang dipaparkan adalah gambar original yang kami ambil sendiri dengan hakcipta terpelihara.

Kalaupun catatan ini masih kekurangan segala info kerana kami tidak mampu mencari orang yang tepat untuk bercerita tentang sambutan ini, paling kurang kita mengetahuinya serba ringkas. Dan kami yang mengalaminya, biarpun hanya sekelumit yang kami tahu, namun pengalaman itu sangat berharga. Lantaran itu, aku kongsikannya di sini. Kiranya ada tulisan lain berkaitan di tulis oleh orang lain, aku akan cuba untuk menambahnya di sini sebagai satu bentuk koleksi bahan bacaan yang akan melengkapkan catatan ini.

Sebagai penutup perjalanan ke Aceh untuk kali kedua ini, aku tampalkan beberapa keping gambar yang ingin aku kongsi bersama, tetapi malas nak tulis dalam entri yang berasingan kerana sangat ringkas.

Banyak persamaan antara Aceh dan Malaysia. Mereka juga punya kuih tradisional yang sama macam kita.


Kuih sepit


Kuih karah/karas


Buah Celagi yang dah dikomersialkan. Cantik kan?


Dodol Aceh...siap potong dah. Tinggal makan sahaja!


Murtabak. Semuanya telur. Rasa macam sedang ratah telur dadar.



Kerepek...diperbuat daripada kulit lembu errrrr!


Apokat yang yummy!!!!!


Sawah padi: masih tradisional. Terkenang masa kecik dulu...




Pandangan udara ke bawah...sungai seribu liku



Dalam entri lepas, saya terlupa nak letak gambar ini; keunikan pintu rumah Aceh. Beginilah rupanya pintu rumah Aceh yang tradisi, kita tak akan jumpa pintu rumahnya seperti rumah kita kerana pintunya terletak di lantai. Hanya rumah tradisi sahaja ya, yang moden dah macam pintu rumah orang lain juga.



Setelah menjejakkan kaki ke bumi Naggoroe Atjeh kali ke dua, aku dapati ada banyak keserasian yang ada di sini. Masyarakatnya, makanannya, sejarahnya dan entah berapa banyak nya lagi yang ada. Aku sangat teruja andai boleh ke sana lagi dan menjelajah tiap ceruk bumi ini. Terlalu banyak tinggalan akar leluhur dan budaya Melayu yang tersimpan di sini, yang ada masanya masyarakat tempatan juga tidak mengetahuinya.

Pada hari-hari biasa, masjid menjadi kelas untuk anak-anak mengaji


Disember nanti, dua orang daripada kumpulan kami itu akan ke sana semula dan memulakan kembara dari Medan, menjelajah dengan terperinci tiap buminya termasuk ke Pulau Kampai. Pulau ini dikatakan sangat unik kerana masyarakatnya masih lagi bertutur dalam dialek Kedah, mengamalkan cara hidup seperti masyarakat Kedah dan sebagainya. Mereka akan bermalam dan mencari akar serta jalur Melayu disetiap kabupaten seperti Langsa, Lhoeksamawee, Sigli, Pidie, Samudera Pasai, hingga akhirnya sampai ke Aceh. Jaraknya melebihi 500km. Alangkah seronoknya andai aku berkesempatan bergabung bersama mereka. Namun, hatiku mengatakan peluang itu sangat tipis sekali memandangkan semua kos berkenaan perlu ditanggung sendiri. Dengan pelbagai tempat yang aku jelajah pada tahun ini, termasuk dua kali ke Aceh, Kuching, akan ke Miri dan Pulau Pinang pada Julai nanti, kemungkinan untuk menyertai mereka sangat tipis. Teruja ini biarkan aku kurungkan dalam diri sahaja, kecuali ada sesiapa nak taja pengembaraan berkenaan. Tidak perlu banyak sangat, dalam RP3-4 juta pun dah lebih dari cukup. Aku tak perlu sangat untuk beli belah cenderamata. Pengalaman dan ilmu yang diperoleh lebih mahal dari itu. ZeqZeq nak taja tak? Jommmlah! Jommmmlah!