Anda Juga Mungkin Berkenan

Memaparkan catatan dengan label menyebut nama dalam doa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label menyebut nama dalam doa. Papar semua catatan

Jumaat, 27 Julai 2018

SIAPA MENYEBUT NAMA KITA DALAM DOANYA

Doa Nabi Nuh:



“Ya Tuhanku, ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang-orang yang beriman baik lelaki mahupun perempuan, dan janganlah Engkau tambahkan lagi bagi orang-orang yang zalim itu selain dari kebinasaan.” (Nuh : 28).


Kadangkala, kita anggap makbulnya doa yang kita aminkan itu kerana kesungguhan sendiri memohon dengan Allah. Itu yang kerap kita anggap. Yang kita yakin. Kita sering terbayang semuanya asbab doa kita sendiri.

Pernah terfikir tak, ada orang-orang yang kita tak pernah kenal, tak pernah tahu sentiasa menyebut nama kita dalam doa mereka? Adakah asbab doa mereka inilah sebenarnya yang memakbulkan segala doa kita?



Semoga sekalian malaikat mendoakan kesejahteraan kepada mereka ini, sentiasa mengasihi kita dalam diamnya tanpa kita tahu. Semoga Allah makbulkan doa mereka ini, semoga Allah anugerahkan doa yang sama kepada mereka juga.

Moh lah kita doakan perkara yang baik-baik buat semua orang. Tak kiralah orang tu kita kenal ke tak. Tak rugipun sebab malaikat aminkan doa itu, dan doakan doa yang sama kepada kita. Contohnya, kalau kalian rasa nak jelita, doakanlah supaya ambo jelita. Bermakna kejelitaan itu melimpah ruah kembali kepada kalian semula. Begitu juga jika kalian nak kaya, apa kata doakan ambo kaya. Haaaaaa sama macam doakan diri sendiri kaya jugak kan????

Doa kena ikhlas tau!