Jumaat, 25 April 2014

Kelebihan Menuntut Ilmu



Ini antara sebab mengapa aku suka menuntut ilmu;


"Barang siapa menempuh suatu jalan untuk mencari sesuatu ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan memudahkan untuknya suatu jalan untuk menuju syurga, dan sesungguhnya para malaikat itu niscayalah meletakkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu itu, karena ridha sekali dengan apa yang dilakukan oleh orang itu. Sesungguhnya orang alim itu niscayalah dimohonkan pengampunan untuknya oleh semua penghuni di langit dan penghuni-penghuni di bumi, sampaipun ikan-ikan yu yang ada di dalam air. Keutamaan orang alim atas orang yang beribadat itu adalah seperti keutamaan bulan atas bintang-bintang yang lain. Sesungguhnya para alim ulama adalah pewarisnya para Nabi, sesungguhnya para Nabi itu tidak mewariskan dinar ataupun dirham, hanyasanya mereka itu mewariskan ilmu. Maka barangsiapa dapat mengambil ilmu itu, maka ia telah mengambil dengan bagian yang banyak sekali." 

(Riwayat Abu Dawud dan Termidzi)


Sekiranya kita menemui Pencipta ketika masih dalam urusan menuntut ilmu, makanya kita antara golongan diumpamakan syahid kecil.

Nak pergi perang tak berani, tak berkemampuan...makanya, jom kita menuntut ilmu banyak-banyak, kemudian majukan umat atas muka bumi ini.


1 ulasan:

t.a.t.a berkata...

Alhamdulillah. Besar kan ganjaran orang yang menuntut ilmu ini.