Selasa, 29 April 2014

Imej MH370 Ditemui?


Hampir dua bulan kehilangan MH370 berlaku. Hampir dua bulan juga operasi mencari dan menyelamat MH370 telah dilakukan di serata ceruk Asia Tenggara hingga akhirnya difokuskan di Selatan Lautan Hindi, tempat dikatakan pesawat MH370 itu mengahiri penerbangannya.

Kini, berita dan maklumat tentang operasi mencari dan menyelamat MH370 semakin terhad. Orang ramai pun macam dah lali dan ada yang semakin lupakannya. Sanak saudara dan kenalan penumpang serta anak kapal MH370 juga dah mula balik jalani kehidupan biasa. Bukan tak sedih, tetapi kehidupan perlu diteruskan setelah berkampung lebih sebulan menanti dengan penuh harapan.

Terkini, seorang juruterbang dari New York, Michael Hoebel, mendakwa telah menemui serpihan pesawat milik Penerbangan Malaysia (MAS), MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu di lautan berhampiran pantai Thailand, iaitu di timur laut pantai Malaysia. Imej serpihan ditemui selepas membuat pencarian menerusi ribuan imej pelbagai stelit yang terdapat di sekitar laluan pesawat melakukan lencongan.

Sebelum itu, sebuah syarikat pencarian GeoResonance yang berpengkalan di Adelaide percaya telah mengesan satu lokasi disyaki tempat persemadian pesawat MH370 di Teluk Benggala kira-kira 5,000 kilometer dari lokasi pencarian sekarang di Lautan Hindi. Kesahihah dakwaan ini masih belum disahkan.

Sekalipun kehilangan MH370 mula sejuk dan dilupakan secara perlahan-lahan, aku masih lagi mengharapkan semua misteri ini terungkai. Ya…aku bukannya sesiapa, tak ada kenalan tak ada saudara mara yang terlibat di dalamnya, hanya sekadar terdapat saudara seagama, senegara dan sebangsa sahaja. Pray For MH370. Namun, aku mengerti, sebuah kehilangan itu amat sakit dan mencengkam jiwa buat saudara mara dan keluarga mangsa.Nak tarik nafas pun rasa tak berdaya, tak ada kekuatan.

MH370, usah lupa untuk kembali! Ramai yang menanti.

Tiada ulasan: