Khamis, 20 Februari 2014

Pengalaman Masuk Dalam Keranda MRI


Ada orang kata masuk dalam Magnetic resonance imaging (MRI) ni macam masuk dalam keranda. Keranda? Opssss!

Aku sebenarnya tidak dapat gambarkan macam mana situasinya kalau masuk dalam MRI ni, tetapi masa kecik-kecik dulu macam pernah teringin je nak masuk dalam alat bulat ni. Nak tengok apa ada kat dalam tu.


ginilah rupanya keranda MRI tu...

Nak jadi cerita, masa dimasukkan ke wad dan rasai pengalaman tinggal di KPJ Kajang tempoh hari walaupun banyak pengalaman baru aku masuk wad aku rasa termasuk mereka halau aku keluar hospital cepat-cepat, aku dapat pengalaman masuk dalam gua ni juga. Huh u huh u ohhhhhh sangat mendebarkan!

Mula-mula perlu kenakan pakaian khas, buka semua peralatan magnetic macam jam, cincin, barang kemas atau pin rambut. Baring atas katil. Pembantu akan ikat dengan cara tertentu dan tak boleh bergerak sikitpun selama 45 minit proses berlangsung kecuali hujung jari je. Mereka bekalkan loceng untuk aku tekan kalau rasa tak selesa atau apa-apa berlaku. Kalau gerak, kena ulang semula huh u huh u hu sanggup ka nak tadah semula hingga 45 minit lagi?

Selesai kena ikat, terus je mereka sorong aku masuk keranda tu huh u huhuhu ingatkan kat dalam tu besar lubangnya…rupanya hanya beberapa inci sahaja di atas muka aku ada kepingan besi gitu. Tersentap sekejab. Terus je aku jerit mintak mereka tarik aku keluar semula.

Aku sebenarnya fobia dengan tempat sempit. Ketakutan ini digelar Claustrophobia, yang cenderung menjadi gugup, berkeringat, sesak nafas bila berada di ruang yang sempit. Memang kalut. Masa kecil dulu kepala aku pernah tersangkut bawah almari masa tidur. Bila bangun pagi, jenuh nak keluar dari bawah almari tu…terjerit-jerit panggil Mek. Sampai sekarang fobia tu masih ada.

jangan harap aku akan merangkak kat tempat ni...patah balik je!


Agak lama juga ambil masa untuk tenteramkan jiwa raga hadapi fonomena masuk keranda ni. Nasib baik staf bertugas itu (seorang India dan seorang lagi Cina) sangat sporting. Sabar je dia tunggu hingga aku betul-betul sedia. Katanya “awak zikirlah…awak doa lah…baca lah apa-apa ayat” huh u huh u termalu sekejab aku!

Akhirnya Berjaya juga atasi fobia tu. 45 minit dalam keranda tu aku pejam mata awal-awal sebelum mereka tolak masuk lagi. Lepas tu aku cuba untuk tidur. Tengah dok berangan nak tidur dengan lena (tak boleh lena dengan cepat sebab macam-macam bunyi ada sepanjang berada dalam MRI ni), tetiba dah siap. Aku dah berjaya tidak bergerak selama masa 45 minit itu. Chaiyokkkkk!

Fuhhhhh! Lega!

Mmmmmm bukan mudah dan murah kos untuk benda alah ni rupanya. Masuk dalam benda ni dalam masa 45 minit tu pun kosnya dan dekat seribu hu hu hu. Itu sebablah orang miskin dilarang sakit. Belum campur lagi kos lain ya...mana kos untuk jumpa pakar, ubat, rawatan, caj katil bagai...Tak mampu nak bayor nya!

 

3 ulasan:

t.a.t.a berkata...

Saya tahu perasaan tu. Dah pernah lalui dah. Betul jugak kalau orang yang fobia tempat sempit memang tak tentu arah.

Masa depa ikat saya tu kan, terpk jugak, ikat sebab takut saya lari ke?

Hahaha.

JunAina berkata...

Anak sulung pon pernah buat MRI tapi maknya tak masuklah...hanya staff KPJ yang handle...:)

Chot berkata...

tata penah buat MRI?
eh.
sy taktau pun rupa mcm mana benda tu. tau kne masuk.baring.pastu pejam mata. sempit. sesak rasa dada.
tanak lagi dah..