Anda Juga Mungkin Berkenan

Sabtu, 31 Disember 2011

Tragedi Tsunami di Filemkan

Masih ingat lagi tsunami yang membadai Acheh pada 2004?
Masih simpan lagi ngeri sendu duka nestapa yang menggigit-gigit sukma jiwa?
Ataukah semua itu hanya kala di depan TV sahaja?
Dan terlupakan dek berputarnya perjalanan masa dan waktu?

Aku jejakkan kaki di Acheh sebanyak dua kali
pertama kali, hati bagai disentap
subhanallah, maha besar dan agungnya dia yang jadikan segala
bila “kun fa ya kun” sekelip mata telah berubah
dan aku terlalu kerdil untuk melangkah di tanah serambi mekah itu
terlalu takut untuk berjalan semborono
risau kalau-kalau di situ masih ada jasad saudara kita
terbenam jauh di dasarnya

banyak entri aku tulis tentang Acheh dan tsunami dalam blog ni
bagi kalian yang nak tahu, silalah google “tsunami aceh" AND annieyss
insyaAllah akan ditemukan entri tersebut
banyak yang aku pelajari, banyak yang aku tahu
dan sebahagiannya aku kongsikan
manakala banyak bahagian lagi, biarlah kusimpan hingga mati
sebagai koleksi kenangan, keinsafan, kekerdilan

Kini, kisah Acheh dibadai tsunami telah difilemkan
akan ditayangkan filem hafalan shalat delisa
namun di belum tentu lagi
ikut keterangan pada promo tersebut;
Delisa (Chantiq Schagerl) mostly a cheerful little girl,
lived in a small village named Lhok Nga on the coast of Aceh,
has a wonderful life


Berikut promo filem Hafalan Shalat Delisa untuk dikongsi bersama

Sangat teringin untuk menyaksikannya
adakah hati ini masih lagi menangis mengenang BesarMu
ataukah tompok hitam telah keraskan rasa itu?


Jumaat, 30 Disember 2011

Masjid Kampung Laut

Entri sempena hari Jumaat:

Walaupun kerap memandang dari jalan raya,
hanya baru-baru ini sahaja aku berpeluang
abadikan keaslian dan nilainya dalam gambar

Masjid Kampung Laut terletak di Nilam Puri berhadapan dengan Universiti Malaya,
kampus cawangan Kelantan, iaitu 20 km dari pusat bandar Kota Bharu.
Usia masjid Kampung Laut ini dipercayai melebihi 300 tahun
turut dikaitkan kedatangan Islam di Kepulauan Nusantara abad ke-17 Masihi
Ia diiktiraf sebagai masjid tertua di negara ini dan
antara masjid paling "bersejarah" di Asia Tenggara,
seangkatan dengan masjid Nat Tanjung dan masjid Wadi Hussin di Thailand,
Masjid Demak di Jawa, Indonesia dan Masjid Kono (Champa, Kemboja).

Struktur asal hanya empat tiang yang menyangga bumbung tiga tingkat
diperbuat daripada daun rumbia dengan keluasanya hanya 400 kaki persegi sahaja
akhir abad ke-19, diperbesarkan
untuk bilik sembahyang tambahan, peran, serambi, dan menara
20 batang tiang dibina menyangga binaan tambahan
 yang guna teknik 'Tebuk-Pasak' yang amat unik, tanpa sepucuk paku sekalipun
Atap daun rumbia kemudiannya digantikan dengan atap genting.

Masjid kampung Laut
Masjid ini asalnya berada di lokasi Kampung Laut, di tebing sungai,
sering dilanda oleh banjir seperti banjir besar di Kelantan pada tahun 1926
arwah Tok Ayah dan Wa selalu cerita pasal "Bah Air Merah" ni
banjir yang teruk pada tahun 1966 telah menghanyutkan sebahagian masjid itu,
Persatuan Sejarah Malaysia mencadangkan untuk pindahkan masjid ini
Pada tahun 1968, masjid itu dibuka dan dipasang semula di tempat yang ada sekarang.

Setiap kali melintas kawasan ni,
pasti akan nampak masjid penuh tradisi, nilai sejarah dan istimewa ini
masih digunakan untuk solat jemaah tetapi bukan solat Jumaat
ada masjid lain berdekatan untuk solat jumaat
belum campur sukarnya dapatkan tenaga pakar
dari jauh, nilai sejarah dan indahnya masih kekal
bila dekat, uzur fizikalnya tak mampu disangkal lagi
maklumlah, usianyapun dah lebih 300 tahun
kalau nak bina semula seperti struktur asal
dengan binaan yang serupa fizikal dan konsepnya
memang kos akan sangat tinggi sebab kena guna kayu bermutu
namun, aku sangat berharap agar kerajaan negeri jaga sebaiknya
atau bina semula walaupun bukan kayu asalnya
tetapi semangat itu tetap ada untuk tatapan ganerasi akan dating

harapnya, aku ada masa lapang
untuk jejak semula di masjid ini
dan berada di ruangnya tengahari nanti
untuk rasa sejuk dingin syahdu nikmat bernaung di bawah redupnya
insyaAllah. Teringin sangat.
Kalau berkesempatan, akan ada entrinya nanti

Khamis, 29 Disember 2011

Iringkan Perjalanan Ini dengan Doa

Ketika tampalan ini anda baca
daku sedang berada entah di Karak,
entah di Raub, entah juga di Lipis
entah-entah dah sampai Gua Musang
jangan kata dah bersantai di Kota Bharu sudahlah ya
bukannya aku terbang!
balik untuk kerja, namun aku memilih guna pengangkutan darat
banyak barang nak angkut datang
entah berapa tan nanti, tak cukup 20kg muatan yang MAS bagi

Musim hujan, jalan basah dan licin begini
doakan perjalanan ini selamat tanpa apa-apa halangan
dan nikmati lapang fikiran berada di kampong halaman
-sempat lapang ke tak tah kotak fikir  ni-
dan kembali semula jalani rutin biasa
setelah itu

Jadi, tampalan seterusnya dalam blog ini
hingga beberapa hari selepas tahun baru adalah
tampalan berjadual yang aku dah buat siap-siap
manalah tahu kan kot ada orang rindu
tak dapat ikut aku balik kampong jenguk blog pun dah hilang rindu
kotlah ada, mana kita tahu huh u hu
bajet glamer tu!

Rabu, 28 Disember 2011

Rombakan SBPA

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akhirnya berjaya merombak semula dua perkara:
1.      markah prestasi untuk kenaikan gaji:  JPA bersetuju untuk menurunkan markah penilaian prestasi bagi kenaikan gaji di bawah skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) daripada 75 kepada 65.
2.      markah pelaksanaan Dasar Pemisah (Exit Policy) diselaraskan serta-merta:  markah diubah daripada 70 kepada 60. Penjawat awam hanya akan dimasukkan ke dalam Dasar Pemisah kalau gagal mencapai 60 markah.

JPA pada masa sama bersetuju mengkaji cadangan-cadangan CUEPACS yang melibatkan implikasi kewangan atau peruntukan tambahan kerajaan. Perkara-perkara yang tidak melibatkan soal kewangan seperti markah prestasi telah diputuskan dalam perbincangan hari ini. JPA bagaimanapun memerlukan masa untuk mengkaji cadangan lain. Semua perkara yang dibangkitkan akan dikaji dalam tempoh tiga bulan sehingga perundingan seterusnya yang dijadualkan pada hujung Februari tahun depan, ini termasuk isu gaji maksimum dan gred jawatan yang tertinggal. SBPA secara keseluruhannya adalah baik untuk masa depan perkhidmatan awam negara, tetapi  mempunyai bahagian-bahagian tertentu yang perlu dikaji semula dan ditambah baik.

Kita sangat berharap agar lebih banyak tambahbaik dilakukan kerana pada masa sekarang ni, penjawat awam sebenarnya MACAM tak ada pilihanpun. Kalau tak setuju bermakna: tak naik gaji sedangkan komponen lain dalam SBPA kena juga ikut. Kalaupun setuju, ada sesetengah jawatan tu...naik gaji sekadar RM15 sahaja sedangkan di Bangi sekarang ni, harga barang melambung lagi. Hu hu hu gaji aku belum naik lagi, harga barang dah melambung dulu hu hu hu

Bagi kami yang berkerja di UKM, pada petang nanti, Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman akan beri taklimat di Dewan Anuwar Mahmud (DAM), FST jam 2.30 petang. Taklimat kali ini aku tak dapat ikut serta kerana ada beberapa hal nak kena buat. Sebelum ini, mereka sediakan juga secara online tetapi kali ini tidak dikhabarkan pula. Jika ada maklumat terkini, aku akan kongsikan di sini nanti.

Gosip Artis seMalaya


bila dah terkenal, apa-apa buat pun orang ambil tahu
kalau takat tahu aje tak apa pulak
siap buat entri segala (kalau ada blog)
lagilah bila ada kepakaran buat video
errrr….akupun reti juga kalau setakat rupa macam slaid
hu hu hu tak mau kalah tu!

bila dah terkenal, sampai kehidupan pribadipun orang nak tahu
tengok macam Datuk Siti Nurhaliza tu…
dia punya body guard yang empat orang tu pun orang nak ambil tahu
belum lagi pasal selipar Jepun depan tangga rumah dia warna apa
semuanya nak skodeng dan ambil tahu
lepas ni lagi ramailah nak tahu pasal gambar-gambar bak Madonnna dato' Siti Nurhaliza
dalam majalah tersohor Glam keluaran awal tahun 2012
isu sensitif tu, ramai kata Siti dah buka tudung
Majalah Glam kata Siti masih pakai serkup kepala dan
letak rambut palsu untuk tutup
aku tak nak komen apa-apa bila sampai bab Siti yang tersohor ni
maklumlah, Siti kan ramai peminat fanatik
kalau orang lain buka tudung tak jadi isu besar mana
tapi bila jenamanya artis tersohor satu malaysia
tak pasal-pasal aku pulak dijenamakan cemburukan artis comel lote tu

kalau boleh semua perkara pasal artis peminat nak tahu
Dafi senyum kat siapa pun ramai nak tahu
sampaikan siapa teman Yuna masa dia kat US pun orang nak tahu
padahal, itu kehidupan pribadi dia
sebab tu lah ramai artis Malaysia ni serba salah nak umumkan ke tidak
apa-apa cerita dan gosip peribadi seperti bercinta, kahwin, cerai
walaupun kemudiannya tetap orang tahu juga
bila Siti kata "biarlah rahsia" sebelum kahwin dulu
(siti lagi! ampun, tolong jangan muak ya)
ramailah artis lain mencontohi
sedar-sedar dah pun kahwin tak umum apalagi jemput peminat
kemudian minta maaf kat semua peminat dan wartawan
macam tertipulah pulak kita kan?
ada aku kesah? macamlah aku ni fanatik sangat dengan cerita mereka

namun, kita bolehlah respek tabik spring toink toink kat Lisa Surihani dan Yusry ni
walaupun mula-mula dulu bukan main lagi tak mengaku
mungkin masa tu mereka sendiri masih belum pasti dengan kata hati sendiri
bila dah umum tarikh kahwin tu,
ramai jugalah jejaka idaman Malaya yang kecewa terhempas hati
akupun kecewa juga, tak tercapai hasrat jadi kakak ipar Lisa hu hu
bila jadi artis ada masa hal remeh temeh macam tu
dibesarkan jadi isu
dah nak jadi artis kenalah bersedia dengan semua tu
warna mata Aishwarya bachan pun jadi isu hangat
ramai orang nak buktikan kebenarannya
malah gigi Aishwarya bachan @ Rai ni pun boleh jadi isu besar

sila tengok tayangan di bawah;


 

sebab tu lah aku tak suka jadi glamour ni
ingat senang ke hidup kalau dah terlampau popular
semua orang kenal dan nak ambil tahu
nak pakai selipar Jepun pergi pasar malam pun dah tak boleh
apalagi nak  makan nasi kerabu kukus tepi longkang ya…
Errrr….sebab tu lah kot aku tak terkenal hu hu hu

Selasa, 27 Disember 2011

Pantun Kahwin David Teoh untuk Lisa Surihani dan Yusry

Ada dua orang bukan Melayu yang aku sangat suka dengar mereka bercakap
Pertama, David Teoh orang kuat Metrowealth tu…
ternanti-nanti dengan pelbagai perumpamaan bakal dituturnya
dengan cara yang tersendiri
tetapi mempunyai makna yang besar
lagi suka sebab dia nampak kacak bergaya hensem stylo
bila berbaju Melayu siap samping macam nak jabat tangan tok kadi

Kedua, Karam Singh Walia
juga ada gaya sendiri ada perumpamaan sendiri
yang kita tak boleh jumpa dari orang lain

Bila Lisa Surihani dan Yusry umumkan tarik perkahwinan mereka
pada 23 Februari 2012, sanding pula 26 Februari di PICC
David Teoh antara orang pertama yang ucapkan tahniah
dan aku suka dengan pantun spontan dia
kita pun belum tentu mampu berpantun sebegitu spontan

Pantun David Teoh doakan kebahagiaan perkahwinan Lisa Surihani dan Yusry (KRU) Abdul Halim;

malu tak dengan dia?
ketika kita, orang Melayu sendiri makin tak kesahpun dengan nilai begini
dia pula jadikan cara hidup
aku sendiripun tak boleh buat sebegitu...

Isnin, 26 Disember 2011

Mata Dah Senak, Kepala Dah Wenggg!

Cukup-cukuplah ya dengan tampalan berkaitan SBPA
anda masih ada masa hingga 15 januari tahun depan
untuk buat pilihan opsyen dan fikirkan semasak-masaknya
namun, bagi pilihan bersara umur 60 tahun
perlu buat sebelum 31 Disember  nanti

Ramai dah muak untuk menelaah pekeliling SBPA beratus halaman tu
disebabkan UKM sediakan taklimat tentang hal ini secara terpisah
mengikut kategori kakitangan, dan boleh tengok online juga
makanya (ceeeewah, ayat!), aku akan online sahaja dan ambil tahu
hingga semua peringkat
maklumat kena cukup sebelum buat apa-apa keputusan
kalaupun tak ada pilihan sangat, namun paling tidak
kita tahu implikasinya setiap apa yang kita pilih
kalau kalian rasa bosan seminggu dua ni
sebab blog aku dah jadi tempat tampal pekeliling,
mohon ampun maaflah ya walaupun raya lambat lagi
pertama, sebab aku nak kongsi maklumat dengan semua orang
walaupun bukan semua orang berminat nak tahu
kedua, sebenarnya lebih banyak masa aku
“Tidak berada di sini” jadi entri berkenaan sebenarnya
Entri terancang yang dah aku setkan awal minggu lepas lagi

Minggu hadapan hingga beberapa hari pada awal tahun
entri ini juga akan mengandungi tam[palan berjadual
yang aku sendirpun belum fikir lagi nak letak apa
kerana waktu untuk “Ku tidak di sini” tiba lagi
balik kampong sekejab untuk urusan kerja dan bersambung dengan cuti
bersambung lagi dengan kelam kabut mengejar dunia
yang ada kalanya aku sendiripun tidak pasti untuk apa
hu huh u kedengarannya macam orang tak ada haluan hidup je
hakikatnya, kepala tersangat penuh
hinggakan nak gembira dengan pengumuman perkahwinan
bakal pengantin baru Lisa Surihani dan Yusri Abdul Halim 
bakal menikah 23 Februari 2012 sanding 3 hari kemudian
pun tak sempat
apalagi nak bergosip pasan AC Mizal dapat dato'
errrr si jejaka hensem seMalaya Eizlan Yusof dapat dato' juga kan?
muda-muda lagi dah jadi datuk
aku ni entah bila lah nak jadi dato' jugak
mmmm calon atuk pun belum ada, bercita-cita tinggi pulak
nak kendong cucu ya...mana nak datang tah!

sekarang adalah detik perjuangan paling memenatkan
nak tarik nafaspun rasa sangat penat
namun, aku perlu berjuang juga sampai dapat
tak kira apapun berlaku, aku perlu dapatkan juga
Ohhhhh! Aku tahu aku ni gila, keras kepala dan sedikit sewel
namun, selagi aku kata aku “perlu dapatkan”
maknanya, sama ada aku hidup atau mati selepas itu
aku akan pastikan aku boleh dapat:
kalaupun tak dapat masa hidup, perlu dilunasi hingga dapat
walaupun selepas kematian
Yup!!! Aku tahu…Nampak macam gila sikit
sebenarnya, BANYAK pun kegilaan itu, bukannya sikit
usah tiru perangai aku!

Waktu ini, sekarang, atau hari mendatang ini untuk sekian lama masa
usah terpengaruh dengan kegilaan aku
sebab aku tengah sewel
kesewelan itu kerana aku perlu dapatkan juga
apa yang aku nak hingga benar-benar memilikinya
hanya untuk miliki, jadi aku usaha
dan semua ini hanya penting bagi aku seorang sahaja
bagi orang lain, MUNGKIN tak penting manapun
Ohhhhh, nyata benar aku ni sangat EGO

Usah terlalu fikirkan sangat entri ini kerana
aku sedang migrin teruk ketika tulisnya
maafilah kecelaruan dan keserabutan perasaan yang terisi di dalamnya.
selamat bercuti semua...sempena sambutan Xmas
aku bukan suka sambut xmas, tapi...
aku suka bila cuti
kenapalah cutinya hanya sehari, seminggu tak boleh ke?
hu hu hu
errrr baki cuti tahun lepas aku masih bersisa 23 hari
nanti bawa ke tahun depan
joli katak tak ada banyak cuti macam tu?

Ahad, 25 Disember 2011

Peperiksaan Perkhidmatan Awam

Sangat berguna kepada anda yang perlu jalani peperiksaan untuk memenuhi syarat perkhidmatan. Semoga maklumat ini membantu…

Mengikut PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 5 TAHUN 2011:

TUJUAN
1. Tujuan Surat Pekeliling Perkhidmatan ini adalah untuk menjelaskan mengenai pelaksanaan peperiksaan perkhidmatan awam selaras dengan keputusan Kerajaan memperkenalkan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

LATAR BELAKANG
2. Selaras dengan pelaksanaan SBPA, Kerajaan telah memutuskan antara lain, pemendekan tempoh percubaan dari satu (1) hingga tiga (3) tahun kepada enam  (6)  bulan hingga dua  (2)  tahun dan perubahan terma Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) kepada Peningkatan Secara Lantikan (PSL). Berikutan keputusan tersebut, pelaksanaan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum dan Subjek Jabatan serta Peperiksaan Khas PSL memerlukan perubahan dari segi syarat menduduki peperiksaan, sukatan dan pelaksanaannya. 
3. Perubahan yang dilaksanakan di bawah Surat Pekeliling ini melibatkan dua (2) peperiksaan perkhidmatan berikut:
a) Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum dan Subjek Jabatan bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan; dan
b) Peperiksaan Khas PSL bagi menggantikan kelayakan masuk akademik untuk peningkatan secara lantikan ke skim perkhidmatan yang lebih tinggi.

Peperiksaan perkhidmatan bagi tujuan insentif kewangan seperti Bayaran Insentif Tugas Pengurusan Stor, Bayaran Insentif Tugas Kewangan, Hadiah Kenaikan Gaji  dan Elaun DwiBahasa masih dilaksanakan mengikut dasar yang berkuat kuasa.

GLOSARI ISTILAH
4. Istilah yang digunakan dalam Surat Pekeliling Perkhidmatan ini adalah seperti di Lampiran A.

SYARAT DAN KELAYAKAN
5. Pegawai yang disyaratkan menduduki Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum dan Subjek Jabatan adalah pegawai dalam tempoh percubaan tertakluk kepada syarat yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan. Walau bagaimanapun, pegawai yang  dilantik secara lateral (pelantikan ke gred kenaikan pangkat) adalah dikecualikan daripada menduduki peperiksaan perkhidmatan ini.
6. Pegawai yang skim perkhidmatannya memperuntukkan PSL layak menduduki Peperiksaan Khas PSL sekiranya memenuhi syarat berikut:
a) telah disahkan dalam perkhidmatan;
b) telah berada di skim perkhidmatan semasa sekurang-kurangnya tiga (3) tahun; dan
c) diperakukan oleh Ketua Jabatan. 3

7. Pegawai yang gagal mencapai tahap yang ditetapkan atau tidak menghadiri Peperiksaan Khas PSL yang berkenaan tanpa alasan yang munasabah hendaklah dikenakan tindakan penangguhan sebanyak tiga (3) siri Peperiksaan Khas PSL oleh panel peperiksaan. Pegawai hanya layak menduduki semula peperiksaan tersebut setelah diperakukan oleh Ketua Jabatan.

PELAKSANAAN PEPERIKSAAN PERKHIDMATAN SUBJEK UMUM
8. Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum dilaksanakan seperti berikut:
a) Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bertanggungjawab menggubal  sukatan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum mengikut tiga (3) Tahap Keperluan Penguasaan (TKP) iaitu Tahap Asas, Pertengahan dan Lanjutan;
b) JPA bertanggungjawab menyediakan soalan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum mengikut TKP yang telah ditetapkan;
c) Ketua Perkhidmatan bertanggungjawab menentukan TKP Subjek Umum bagi skim perkhidmatan di bawah tanggungjawabnya;
d) Panel Peperiksaan Kementerian/Negeri/Agensi hendaklah mengemukakan permohonan untuk mendapatkan soalan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum kepada JPA sekurang-kurangnya enam (6) minggu sebelum tarikh peperiksaan;
e) Kementerian/Negeri/Agensi bertanggungjawab melaksanakan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum bagi skim perkhidmatan yang berkenaan; dan
f) Panel Peperiksaan Kementerian/Negeri/Agensi bertanggungjawab mengurus dan mengeluarkan keputusan peperiksaan yang telah dilaksanakan. Carta aliran pelaksanaan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum seperti di Lampiran.

9. Tahap  penguasaan pegawai  mengenai  perkara asas kompetensi adalah berbeza mengikut keperluan skim perkhidmatan masing-masing.  Sehubungan itu,  TKP Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum ditetapkan mengikut kandungan subjek dan bentuk soalan. Perincian penetapan TKP mengikut kandungan subjek dan bentuk soalan seperti di Jadual 1.
10. Ketua Perkhidmatan hendaklah menggunakan syarat kelayakan masuk dan kategori perkhidmatan sebagai asas dalam menentukan TKP yang bersesuaian bagi skim perkhidmatan di bawah tanggungjawabnya. Asas penentuan TKP Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum seperti di Jadual 2.


PELAKSANAAN PEPERIKSAAN PERKHIDMATAN SUBJEK JABATAN DAN PEPERIKSAAN KHAS PSL

11. Peperiksaan Perkhidmatan Subjek  Jabatan dan Peperiksaan Khas PSL  dilaksanakan seperti berikut:
a) Lembaga Peperiksaan  Kementerian/Negeri/Agensi  bertanggungjawab meluluskan sukatan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Jabatan  dan Peperiksaan Khas PSL  mengikut skim perkhidmatan di bawah tanggungjawabnya;
b) Panel Peperiksaan Kementerian/Negeri/Agensi bertanggungjawab menyediakan soalan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Jabatan dan Peperiksaan Khas PSL mengikut skim perkhidmatan yang berkenaan;
c) Kementerian/Negeri/Agensi bertanggungjawab melaksanakan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Jabatan dan Peperiksaan Khas PSL bagi skim perkhidmatan yang berkenaan; dan
d) Panel Peperiksaan Kementerian/Negeri/Agensi bertanggungjawab mengurus dan mengeluarkan keputusan peperiksaan yang telah dilaksanakan.

Carta aliran pelaksanaan Peperiksaan Perkhidmatan  Subjek Jabatan dan Peperiksaan Khas PSL seperti di Lampiran C.


STRUKTUR PENGURUSAN PEPERIKSAAN PERKHIDMATAN AWAM

Lembaga Peperiksaan Perkhidmatan Awam

12. Lembaga Peperiksaan Perkhidmatan Awam (LPPA)  hendaklah ditubuhkan  dengan keanggotaan seperti berikut:
a)  Pengerusi :  Timbalan Ketua Pengarah  Perkhidmatan Awam (yang bertanggungjawab terhadap pembangunan sumber manusia).
b)  Ahli  :  Pengarah Bahagian Pembangunan Organisasi, JPA atau wakil; Pengarah Bahagian Perkhidmatan, JPA atau wakil; dan Wakil-wakil lain yang berkaitan dan bersesuaian.
c)  Urus Setia :  Bahagian Perkhidmatan, JPA.

Kuorum Lembaga hendaklah sekurang-kurangnya tiga (3) orang termasuk Pengerusi.
13. Bidang kuasa LPPA meliputi perkara-perkara berikut:
a) menentukan dasar peperiksaan perkhidmatan awam;
b) meluluskan sukatan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Umum bagi semua pegawai dalam perkhidmatan awam;
c) meluluskan sukatan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Jabatan dan Peperiksaan Khas PSL bagi Perkhidmatan Gunasama di bawah Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam;
d) melantik Panel Peperiksaan;
e) memantau dan mengawal piawaian pelaksanaan peperiksaan; dan
f) mempertimbangkan isu-isu lain berkaitan dengan pelaksanaan peperiksaan.
Lembaga Peperiksaan Kementerian/Negeri/Agensi

14. Lembaga Peperiksaan di peringkat Kementerian/Negeri/Agensi hendaklah ditubuhkan
dengan keanggotaan seperti berikut:
a)  Pengerusi :  Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian / Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri / Timbalan Ketua Agensi (yang bertanggungjawab terhadap pengurusan sumber manusia).
b)  Ahli  :  Ketua-Ketua  Jabatan / Bahagian di bawah Kementerian / Negeri / Agensi; Pengarah / Setiausaha Bahagian Pengurusan Sumber Manusia; dan Wakil-wakil lain yang berkaitan dan bersesuaian.
c) Urus Setia :  Bahagian/Unit yang bertanggungjawab terhadap pengurusan sumber manusia. Kuorum Lembaga hendaklah sekurang-kurangnya tiga (3) orang termasuk Pengerusi.

15. Bidang kuasa Lembaga Peperiksaan Kementerian/Negeri/Agensi meliputi perkara-perkara berikut:
a) meluluskan penentuan TKP Subjek Umum bagi skim perkhidmatan di bawah tanggungjawab Kementerian/Negeri/Agensi;
b) meluluskan sukatan Peperiksaan Perkhidmatan Subjek Jabatan dan Peperiksaan Khas PSL bagi skim perkhidmatan di bawah tanggungjawab Kementerian/Negeri/Agensi;
c) melantik Panel Peperiksaan;
d) memantau dan mengawal piawaian pelaksanaan peperiksaan; dan
e) mempertimbangkan isu-isu lain berhubung sesuatu peperiksaan.


Panel Peperiksaan
16. Panel Peperiksaan ditubuhkan bagi membantu Lembaga Peperiksaan dalam melaksanakan peperiksaan perkhidmatan dengan keanggotaan seperti berikut:
a)  Pengerusi :  Wakil Ketua Perkhidmatan di bawah Perkhidmatan Gunasama atau Pengarah/Setiausaha Bahagian Pengurusan Sumber Manusia.
b)  Ahli  :  Wakil daripada jabatan yang melaksanakan peperiksaan perkhidmatan; dan Wakil-wakil lain yang berkaitan dan bersesuaian.
c)  Urus Setia :  Bahagian/Unit yang bertanggungjawab terhadap pengurusan peperiksaan perkhidmatan. Kuorum  Panel Peperiksaan  hendaklah sekurang-kurangnya tiga (3) orang termasuk Pengerusi.

17. Bidang kuasa  Panel Peperiksaan meliputi perkara berkaitan peperiksaan seperti berikut:
a) menentukan piawaian soalan;
b) melantik penggubal sukatan;
c) melantik penggubal soalan;
d) menetapkan soalan dan mengesahkan skema jawapan;
e) melantik pemeriksa skrip jawapan;
f) menetapkan markah lulus;
g) mengesahkan dan mengeluarkan keputusan; dan
h) menyediakan laporan dan analisis pelaksanaan.

PENUMPANGAN
18. Lembaga Peperiksaan Kementerian/Negeri/Agensi boleh membenarkan pegawai dalam skim perkhidmatan di bawah tanggungjawabnya untuk menduduki sesuatu peperiksaan yang dilaksanakan oleh Kementerian/Negeri/Agensi lain, tertakluk kepada sukatan peperiksaan yang setaraf dengan keperluan skim perkhidmatan dan sesuai dengan bidang tugas pegawai berkenaan.

KAWALAN PIAWAIAN
19. Semua  Kementerian/Negeri/Agensi  hendaklah mematuhi pelaksanaan peperiksaan perkhidmatan awam yang ditetapkan. Sebarang pengubahsuaian terhadap penentuan TKP, sukatan dan kaedah pelaksanaan peperiksaan perkhidmatan selain daripada yang ditetapkan dalam Surat Pekeliling ini hendaklah mendapat kelulusan daripada JPA.
20. JPA akan mengadakan naziran dari semasa ke semasa bagi memastikan pelaksanaan peperiksaan perkhidmatan memenuhi piawaian yang ditetapkan.

TARIKH KUAT KUASA
21. Surat Pekeliling Perkhidmatan ini berkuat kuasa mulai 1 Januari 2012.

PEMAKAIAN
22. Tertakluk kepada penerimaan oleh pihak berkuasa masing-masing, peruntukan Surat Pekeliling Perkhidmatan ini pada keseluruhannya dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan.

PEMBATALAN
23. Dengan berkuatkuasanya Surat Pekeliling Perkhidmatan ini, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 T ahun 1998 da n Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 T ahun 1985 adalah dibatalkan.

PERTANYAAN
24. Sebarang pertanyaan mengenai Surat Pekeliling Perkhidmatan ini boleh dirujuk kepada:

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam
Jabatan Perkhidmatan Awam
Bahagian Perkhidmatan 
Cawangan Pengurusan Kompetensi
Aras 5, Sapura @ Mines 
No. 7, Jalan Tasik, The Mines Resort City
43300 Seri Kembangan 
SELANGOR DARUL EHSAN
No. Telefon : 03-8946 4500/ 4547/ 4548/ 4574 
No. Faks     : 03-8946 4541/8946 4546 
E-mel     : peperiksaan@jpa.gov.my 

Sabtu, 24 Disember 2011

Anugerah khidmat Cemerlang Acuan SBPA

Menurut SURAT PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 7 TAHUN 2011, berikut adalah maklumat tentang Penganugerahan Pingat Perkhidmatan Cemerlang Dan Pemberian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang bagi penjawat awam (mmmmm makin susahlah nak dikelaskan sebagai cemerlang ya)

TUJUAN
1. Surat  Pekeliling Perkhidmatan ini bertujuan untuk menjelaskan dasar dan pelaksanaan penganugerahan Pingat Perkhidmatan Cemerlang (P.P.C.) dan pemberian Anugerah Perkhidmatan  Cemerlang (APC) kepada pegawai dalam perkhidmatan awam.

TAFSIRAN
2.  Tafsiran bagi maksud Pekeliling Perkhidmatan ini adalah:
“pegawai” bermaksud semua  kategori pegawai  yang sedang berkhidmat yang dilantik oleh Pihak Berkuasa Melantik secara tetap, sementara atau kontrak.  
“Ketua Jabatan” bermaksud seorang pegawai yang mengetuai sesuatu jabatan atau Ketua Perkhidmatan, mengikut mana-mana yang berkenaan.

LATAR BELAKANG
3.  Pemberian APC kepada  pegawai  perkhidmatan awam telah dilaksanakan melalui Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam (PKPA) Bil. 2 Tahun 1993 dan diubahsuai menerusi PKPA Bil. 2 Tahun 2002 berikutan pelaksanaan Sistem Saraan Malaysia (SSM). APC merupakan penghargaan Kerajaan kepada  pegawai perkhidmatan awam yang telah memberi perkhidmatan cemerlang di samping pengiktirafan terhadap perkhidmatan yang bermutu  tinggi  berdasarkan prestasi tahunan pegawai. Pemberian APC diberi kepada sejumlah 8 peratus  pegawai  yang sedang berkhidmat pada 31 Disember tahun penilaian bagi setiap agensi. 
4. Selaras dengan transformasi negara ke arah budaya kerja berprestasi tinggi dan berinovasi, Kerajaan telah bersetuju supaya penganugerahan P.P.C. diwujudkan di samping pemberian APC sebagai satu lagi bentuk pengiktirafan terhadap pegawai perkhidmatan awam. 

PENGANUGERAHAN
5. Pingat Perkhidmatan Cemerlang (P.P.C.) merupakan pingat bagi pegawai perkhidmatan  awam yang menunjukkan  kecemerlangan luar biasa dalam tugas yang diamanahkan serta aktif dalam penglibatan dan sumbangan di luar tugas rasmi  termasuk aktiviti kesukarelaan, kemasyarakatan, sukan, kebudayaan dan sebagainya yang boleh mengharumkan nama organisasi dan negara. Tujuannya adalah untuk:  
a) memberikan pengiktirafan kepada pegawai  perkhidmatan  awam yang menunjukkan kecemerlangan luar biasa dalam aktiviti tugas rasmi dan di luar tugas rasmi;
b) memberi pengiktirafan kepada hasil sumbangan kreativiti dan inovasi pegawai; 
c) menggalakkan pegawai  perkhidmatan  awam melibatkan diri dalam aktiviti kesukarelaan, kemasyarakatan, sukan, kebudayaan dan sebagainya; dan
d) meningkatkan motivasi pegawai  perkhidmatan  awam untuk membudayakan kecemerlangan di pelbagai bidang tugas rasmi mahupun di luar tugas rasmi.
6.  Pingat ini adalah dizahirkan oleh Yang di-Pertuan Agong melalui Statut Pingat Perkhidmatan Cemerlang.
7. Penganugerahan P.P.C. ini dilaksanakan oleh Menteri atau Timbalan Menteri di kementerian yang berkenaan.
8.  Pingat ini adalah diiktiraf sebagaimana pingat-pingat yang dizahirkan oleh Yang di-Pertuan Agong dan boleh dipakai semasa majlis rasmi.

DASAR

9. Dasar penganugerahan P.P.C. dan pemberian APC adalah seperti berikut:  
a) Bilangan  keseluruhan penerima P.P.C. dan APC bagi setiap agensi  tidak boleh melebihi 8 peratus daripada jumlah  pegawai  yang sedang berkhidmat pada 31 Disember tahun penilaian berkenaan. Walau bagaimanapun, had maksimum penerima P.P.C. tidak boleh melebihi 3 peratus daripada jumlah 8 peratus tersebut. Sekiranya pada tahun berkenaan  tiada pegawai perkhidmatan  awam  yang layak menerima P.P.C.,  maka agensi tidak perlu melaksanakan  penganugerahan P.P.C. bagi tahun berkenaan dan kuota tersebut boleh digunakan untuk pemberian APC.
b)  Pingat Perkhidmatan Cemerlang yang telah diterima oleh pegawai boleh ditarik balik mengikut Fasal V, Statut P.P.C. dan perenggan 7 Peraturan-Peraturan Yang Menentukan Penganugerahan Pingat Perkhidmatan Cemerlang bagi keadaan seperti di Lampiran A.

PELAKSANAAN
10. Pingat Perkhidmatan Cemerlang
a) Kelayakan
i) Pegawai yang layak dipertimbangkan bagi penganugerahan P.P.C. adalah seperti berikut:
1) pegawai tetap yang telah disahkan dalam perkhidmatan;
2) bagi  pencalonan kali pertama, telah genap 5 tahun berkhidmat dalam perkhidmatan awam pada tahun prestasinya dinilai;  
3) pegawai perkhidmatan awam Gred 1-6 atau setaraf dan ke bawah; 
4) pencapaian cemerlang dalam prestasi kerja dan aktiviti atau sumbangan di luar tugas rasmi;
5) lulus tapisan keselamatan (jenayah dan keselamatan) Polis Diraja Malaysia (PDRM);
6) lulus tapisan keutuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM);
7) lulus tapisan keutuhan Jabatan Insolvensi Malaysia;
8) tidak pernah dikenakan tindakan tatatertib; dan
9) diperakukan oleh Panel Pembangunan Sumber Manusia (PPSM).
 
ii)  Pegawai layak dipertimbangkan bagi penganugerahan P.P.C. buat kali kedua jika memenuhi syarat seperti berikut: 
1) memenuhi syarat di perkara 10 (a) (3) hingga (9); dan 2) perkhidmatan tidak terputus dalam tempoh 5 tahun dari tarikh penganugerahan kali pertama. 

b)  Asas Penilaian
i) Penilaian yang dilaksanakan adalah berdasarkan kepada lima (5) kategori kegiatan dan sumbangan di luar tugas rasmi  seperti berikut:
1) keahlian  pertubuhan kemasyarakatan/ NGO/ kelab/ persatuan/ pasukan sukarela;
2) sumbangan inovatif / kreatif / bakat / kemahiran;  
3) sukan dan permainan;
4) penglibatan dalam aktiviti / program; dan   
5) komitmen kepada tugasan di luar waktu pejabat.

c) Asas Pertimbangan
Bagi menentukan penerima P.P.C., pegawai yang layak dipertimbang akan dinilai berdasarkan syarat-syarat berikut: 
i) memperoleh markah Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT) 85% dan ke atas; dan
ii) memperoleh  markah penilaian aktiviti atau sumbangan di luar tugas rasmi 10 markah dan ke atas.

d) Insentif 
i) Pegawai yang dianugerahkan P.P.C. akan menerima insentif seperti berikut:
1) Pingat Perkhidmatan Cemerlang;
2) Sijil Pingat Perkhidmatan Cemerlang; dan
3) Sijil amanah atau Sijil Simpanan Premium atau wang tunai bernilai RM1,000.00.
ii) Pegawai juga akan diberi peluang dan keutamaan dalam: 
1) pembangunan  kerjaya seperti menghadiri kursus, seminar atau persidangan yang boleh menyumbang kepada peningkatan prestasi kerja; dan  
2) pencalonan untuk  menerima Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Persekutuan dan Negeri.

e) Perolehan Pingat
i) Reka  bentuk pingat adalah seperti yang  termaktub dalam Statut P.P.C. dan perolehan dibuat dengan pembekal yang telah dilantik oleh Kerajaan; dan
ii) Urusan perolehan pingat dilaksanakan oleh kementerian menggunakan peruntukan masing-masing. 
f) Kawalan dan Rekod
i) P.P.C.  ini adalah dikawal oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA); 
ii) Senarai pegawai yang dicalonkan untuk penganugerahan P.P.C. hendaklah dikemukakan terlebih dahulu kepada JPA untuk semakan sebelum penganugerahan dilaksanakan; dan
iii) Senarai penerima P.P.C.  untuk tahun tersebut akan disah dan diwartakan oleh JPA.

g)  Carta alir proses  kerja  penganugerahan P.P.C. adalah seperti di Lampiran B.

11. Anugerah Perkhidmatan Cemerlang
a) Kelayakan
Pegawai yang layak dipertimbangkan bagi pemberian APC adalah semua pegawai  perkhidmatan awam sama ada yang dilantik secara tetap,  sementara atau kontrak dan telah berkhidmat genap setahun pada hari terakhir tahun penilaian.
b)  Asas Pertimbangan
Pegawai yang layak dipertimbangkan bagi  pemberian  APC adalah seperti berikut:
i) memperoleh markah LNPT 85% dan ke atas; dan
ii) bebas dari tindakan tatatertib dalam tahun penilaian.
c) Insentif 
i) Insentif  bagi pemberian APC adalah seperti berikut:
1) Sijil Perkhidmatan Cemerlang; dan
2) Saham amanah atau Sijil Simpanan Premium atau wang tunai bernilai RM1,000.00.
ii) Pegawai juga  akan diberi  peluang dalam  pencalonan untuk menerima Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Persekutuan dan Negeri.
d) Carta alir proses kerja pemberian APC adalah seperti di Lampiran C.

12.  Peranan Ketua Jabatan
a) Mempamerkan nama dan gambar penerima P.P.C.  dan APC di lokasi yang strategik atau yang sering dikunjungi orang ramai di pejabat.  
b)  Menyelenggara rekod penerima P.P.C. dan APC di kementerian/ jabatan masing-masing.
c) Melaksanakan penganugerahan P.P.C. dan pemberian APC serta penyediaan insentif kepada penerima di kementerian/ jabatan.
d)  Mengemukakan senarai penerima P.P.C. bagi tahun semasa kepada JPA untuk pengesahan dan pewartaan.

13.  Borang Penilaian
 
a) Setiap pegawai  perkhidmatan  awam perlu melengkapkan Borang Penilaian Kegiatan dan Sumbangan untuk dinilai setiap tahun penilaian. Borang ini perlu dilengkapkan bagi tujuan pemilihan penerima P.P.C. dan APC. 
b) Borang penilaian adalah seperti di Lampiran D.
14.  Bagi memastikan kaedah pengendalian dan penilaian kegiatan dan sumbangan ini dapat dilaksanakan dengan berkesan, Ketua Jabatan hendaklah memastikan perkara yang dinyatakan dalam  Surat Pekeliling  Perkhidmatan ini dipatuhi dan dilaksanakan sepenuhnya sama ada dalam bentuk manual atau elektronik.
15.   Jadual ringkasan penganugerahan P.P.C. dan pemberian APC adalah seperti di Lampiran E. 
16.  Penganugerahan P.P.C. ini dilaksanakan mulai tahun 2013 berdasarkan markah LNPT Tahun 2012 dan pencapaian seperti mana di perenggan 10 (c). 

TARIKH KUAT KUASA
17. Surat Pekeliling Perkhidmatan ini berkuat kuasa mulai 1 Januari 2012. 

PEMAKAIAN
18.  Tertakluk kepada penerimaannya oleh pihak berkuasa masing-masing, peruntukan Surat  Pekeliling Perkhidmatan ini pada keseluruhannya adalah dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan.

KEADAAN-KEADAAN YANG MEMBOLEHKAN P.P.C. DITARIK BALIK
Pingat Perkhidmatan Cemerlang yang telah dianugerahkan kepada pegawai boleh ditarik balik mengikut Fasal V, Statut P.P.C. dan perenggan 7 Peraturan-Peraturan Yang Menentukan Penganugerahan Pingat Perkhidmatan Cemerlang bagi keadaan berikut:
a. pegawai telah disabitkan atas sesuatu kesalahan yang melibatkan fraud, kecurangan atau keburukan akhlak; atau
b. pegawai hilang taraf kewarganegaraan; atau
c. pegawai disifatkan berkelakuan tidak sesuai sebagai penerima pingat oleh Panel Pembangunan Sumber Manusia (PPSM).