Ahad, 11 Disember 2011

Jadi Pungguk Live Teropong Bulan Gerhana


Boleh letak tajuk macam tu? Macam tak boleh blah kan?
Bermula 7.34 malam tadi, gerhana bulan dah pun bermula sikit
Tapi tak Nampak pun dengan mata kasar
Aku nampak cantik je tergantung masa pergi depan tadi
Tapi, awan mendung meliputi bumi bangi ni…
Belah bulan naik tu sikit je ada ruang untuk tengok bulan senyum
Sejam dua lagi tak pasti nampak ke tidaknya gerhana

Jangan risau, masanya memang panjang…hingga jam 1.30 pagi nanti
Gerhana dijangka boleh dilihat dengan mata kasar jam 8.46 malam nanti
…ah tak lama lagi tu (huh! Macam siaran langsung pulak!)
Fasa umbra pula bermula jam 10.06 malam dan akan berlangsung
Selama 51 minit. Taklah jauh malam sangat, sempat nak skodeng pun.

Sumber: Lunar malaysia Eclipse

Selain jenguk melalui tingkap dan sesekali ke beranda
Sambil menjenguk bilik air (errrr…tak tahan econ,
Mesti nak ulang alik bilik air. Kalau tak pasang…terperuap pula bahang
Tak kan nak buka tingkap memalam buta ni
Kang ada pula yang menegur dari belakang hutan tu…)
Sambil itu juga aku selalu berada di FB 'Lunar Malaysia Eclipse'
Bukan selalu ada kesempatan untuk tengok,
Kalau gerhana masa tengah malam buta macam tahun lepas
Memang kira selamatlah ya
Selamat malam dan selamat bermimpi hu huhu
Jadi, bila berlaku awal-awal malam ni…tambah pula
aku cadang tak nak tidur malam ni
(cita-cita memang tinggi, entah-entah awal lagi dah terbungkang)
Banyak kerja nak kena siapkan sebelum joli sakan pada Rabu depan

Kalau ada kesempatan dan muat nak masuk kamera cap ayam belanda tu
Adalah gambar gerhananya,
Kalau nun jauh atas langit sana (macamlah
bulan tu boleh turun depan aku kejab untuk posing  jadi model)
kira aku cari ajelah yang di skodeng dek sesapa
guna kamera besar gedabak teropong lensa sehasta panjang
dah tentu gambar yang mereka ambil tu lagi cantik angun ayu bergaya
kacak jelita berbanding sebesar biji sawi yang aku tangkapkan?

Bila jenguk kat luar sekejab tadi,
Tak ada apa yang Nampak kecuali kilat yang memancar sekali sekala
Ohhhhh bulan malu kat aku, sembunyi balik awan!

Jom ramai-ramai kita skodeng di FB je
hampir tiga ribu orang serbu dalam satu-satu masa...agak berat sikit
kena banyak bersabar...kalau tak sabar:
sila main game online hu hu hu

klik untuk menonton gerhana bulan secara live
gerhana bulan di Ranau pun ada


Ini dia umbra pertama, lokasi di Melaka
sumber dah lengkap kat gambar ya...

memang sangat ok tengok online, lebih jelas
maklumlah mata kasar kita susah nak tengok apalagi kalau awan tebal
macam tak percaya je boleh tengok bulan berputar laju macam tu
huihhhhh! takut den...padahal bumipun gerak laju jugak
bayangkan kalau kita boleh terasa gerakan tu
kan dah huru hara hidup...



Add caption

sumber: planetarium negara

Apa kata kita dengar sedikit kutbah tentang gerhana bulan ni 

 

Jom, saksikan sedikit saat-saat gerhana penuh berlaku
Subhanallah...sangat indah terutama yang aku tengok secara live tu...
insaf diri sekejab hu hu hu

4 ulasan:

ubipanas berkata...

best dpt tgk. kitorng x nampak ape pun..

eelobor berkata...

lengkap...padat....ketat....sendat...

anyss berkata...

kyuubi: tengok online je...Bangi dilindungi awan masa tu

anyss berkata...

Eelobor: berapa kali hupdet malam tu hu hu hu ------> orang tensen memang teruja dia lain macam hu hu hu