Isnin, 17 Januari 2011

JUALAN GUDANG Buku-buku Terbitan UTUSAN 2011

Tadi dapat email dari pihak Utusan Publication, beritahu dan jemput kita semua ke Jualan Gudang Buku-buku Terbitan Utusan. Aku tepek ajelah email tu kat bawah ni ya...malas nak tulis panjang-panjang;

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Dengan sukacitanya, pihak kami menjemput tuan/puan ke Jualan Gudang Kumpulan Utusan 2011 yang akan diadakan pada tarikh dan tempat seperti berikut:

Tarikh: 20 - 30 Januari 2011 (termasuk hari Sabtu & Ahad)

Tempat: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., No. 1 & 3, Jalan 3/91A,Tmn Shamelin Perkasa, 56100 Cheras, KualaLumpur.

Masa: 10.00 pagi hingga 6.00 petang

Sempena jualan gudang ini, pihak penganjur akan menawarkan potongan harga sehingga 70 peratus di atas harga buku yang dipamerkan (kenapa aku rasa ayat ni pelik semacam aje ye?). Pembelian juga boleh dibuat secara tunai dan kad kredit.


Oklah ya...jom reramai kita serbu Utusan Publication.

Khamis, 13 Januari 2011

Dhaka: Padat, Sesak, Penuh

Entri ini sambungan entri terdahulu, Melihat dengan Hati dan  Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh

Untuk pengetahuan semua, bandaraya Dhaka dihuni oleh 24 juta penduduk, lebih kurang sama macam penduduk Malaysia, dengan jumlah penduduk keseluruhan negara ini adalah 150 juta orang. Negaranya kecil, tetapi penduduknya sangat padat (paling padat di dunia).

Keluar dari lapangan terbang, kejutan budaya terjadi kepada kami. Tak cukup dengan kata-kata untuk aku gambarkan suasana di jalan raya mereka. Bagi sesiapa yang pernah ke Bandung atau Jakarta, mungkin anda akan kata sesak. Namun di sini, berganda dari itu lagi hinggakan motor pun tak mampu nak menyelit lagi. Orang yang berjalan kaki lebih laju daripada kami yang berkenderaan.

Pelbagai kenderaan boleh disaksikan di jalan raya. Basikal, motosikal, kereta, bas (yang biasa kita tengok) ataupun tut-tut pelbagai versi ada di sini, sama ada sama seperti tut-tut di India, tut-tut di Thailand, tut-tut di Indonesia. Malah, kita boleh jumpa beza dan macam-macam bentuk kenderaan lain yang aku sendiri tidak tahu namanya. Pelbagai rupa. Pelbagai variasi;










Apa yang aku boleh kata, semua kenderaan pengangkutan awam tersangat uzur. Basnya bukan sahaja pudar atau tanpa warna, tetapi juga penuh dengan kesan kemek dan calar seperi tin biskut yang sudah terlalu banyak kali dikemekkan, kemudian dibetulkan semula. Selagi boleh bergerak, tetap digunakan. Begitu juga teksi. Hanya sekali sahaja nampak teksi paling cantik di sini (sama seperti teksi paling tak cantik di Malaysia), selebihnya teksi di sini umpama kereta Tiara yang hampir roboh.


Teksi Paling mewah di Dhaka,Bangladesh.


Kereta yang cantik adalah kereta persendirian. Sebahagian besarnya menggunakan jenama Toyota. Bangga juga pernah jumpa kereta Persona warna hitam yang dijadikan sebagai kenderaan rasmi di sini.

Kami dibawa ke hotel Shohag, hotel 3 bintang sahaja (tetapi kalau di Malaysia memanglah tak ada bintangnya pun hotel begitu). Okey aje untuk aku. Asal boleh tidur dan mandi. Paling penting tandasnya kena baik.

Nak tunjuk ubat gigi; pek warna hijau. Yang lain dah biasa tengok kan;)

Walaupun bertaraf tiga bintang, luas dan selesa, bagi orang di sini dah bersih dan kemas, namun untuk kulit aku yang manja ini, masih lagi alami gatal-gatal dan perlu buat aktiviti menggaru. Jadinya, semasa tidur, aku tidak gunakan selimut hotel, sebaliknya menggunakan pashmina yang sentiasa aku bawa. Pagi-pagi pula air pancut perlu dibiarkan terbuka selama lima minit untuk dapatkan air panas. Aku mandi sampai satu bilik air berkabus dengan wap panas. Sejuk woooooooooooo...

Lif di hotel. Waaaa jumpa juga benda macam ni dalam hidup aku. Bila nak turun atau naik, kena jerit panggil orang yang jaga itu on elektrik, kalau tak macam mana nak jalan? Mereka sangat jimat dalam penggunaan bahan bakar dan elektrik.

Ini dia makan malam kami, cuba teka apa dia;
Nasi beriani daaaaaaaaaaaaa


Ini kari ayamnya
Nan Bangla mariiiiiiiii

Malam itu kami keluar sekejab ke jalan raya yang terletak 100 meter di hadapan hotel. Nak tengok suasananya macam mana. Kalau siang, penuh dan sesak dengan segala macam kenderaan (macam-macam ada. Kalau nak tengok benda-benda pelik, datanglah ke sini). Ada lori kecil telah diubahsuai menjadi bas mini, ada juga kenderaan angkut barang yang turut sama mengangkut orang. Materialnya diperbuat daripada buluh kecuali tayar.

Bila malam, jalan lengang sedidit dengan kereta, bas dan kenderaan besar, tetapi masih meriah dengan beca, tut-tut dan segala macam kenderaan yang kecil. Walaupun kecil, laju pulak tu (termasuk yang tarik menggunakan orang seperti di atas). Laju semuanya. Orang yang menarik kenderaan itu pula berkaki ayam. Bayangkanlah kalau berkaki ayam di atas jalan raya...tapak kakinya tentu dah tebal. Tak rasa sakit lagi.

Orang kata Dhaka tak pernah tidur (sentiasa hidup 24 jam) dengan jumlah penduduknya di bandar ini seramai lebih kurang sama macam penduduk Malaysia. Fuyoooooooo satu Malaysia tinggal di Dhaka, apa tak sesaknya. Mana-mana pergipun ada orang.

Kedai-kedai tutup seawal 8 malam. Kawasan sekitar hotel dah gelap gelita. Kat tengah bandar tak tahulah pula, kami dah penat untuk jelajah bandar berhabuk itu malam-malam begitu. Tambah pula kena cukup rehat untuk lebih segar dan bertenaga esok hari.

Ikutkan beza masa, hanya dua jam sahaja. Mereka lambat menerima matahari dua jam daripada kita. Walaupun begitu, matahari sangat awal tidur di sini. Jam empat petangpun dah gelap gelita macam dah jam 7 petang. Tak pasti pula sebab sekarang suhu makin rendah ke musim sejuk, ataupun memang dah begini sepanjang tahun. Dan tahun ini, mereka jangkakan sejuknya akan terlebih daripada biasa.

PssssT: Entri seterusnya...kita pi soping ya ;)

Pemain Bola Sepak Negara dapat Durian Runtuh

Berikutan kemenangan skuad bola sepak negara menjadai juara dan membawa pulang PIALA SUZUKI AFF 2010, semua wira negara ini mendapat durian runtuh. Perdana Menteri Malaysia mengumumkan yang mereka akan menikmati 4 perkara sempena kemenangan tersebut, iaitu;
  • setiap pemain dan jurulatih dapat RM50 ribu dalam bentuk Amanah Saham Wawasan 2020. boleh keluarkan paling cepat dalam masa 10 tahun. Fuyooooooo penuhlah ASW depa ni selepas 10 tahun tu kan
  • setiap pemain mendapat RM15 tunai, iaitu; RM10 ribu dari Kerajaan Malaysia sementara RM5 ribu lagi daripada persatuan bola sepak Malaysia.
  • boleh buat attachment dan latihan ke luar negara yang ditaja sepenuhnya kerajaan Malayisa

Tiga orang pemain yang berasal dari Kedah pula mendapat tambahan RM5 dari kerajaan negeri Kedah.
 Penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat dapat rumah dari kerajaan negeri Kelantan.

Mmmmmm kayalah depa tahun 2011 ni ya ;) mintak sikit! hu hu hu

Berikutan kejayaan Malaysia merangkul kejuaraan piala Suzuki AFF 2010 ini, maka Ranking pasukan bola sepak Malaysia telah naik dua tangga seperti ditulis dalam Utusan Malaysia.
Kejayaan Malaysia merangkul Piala Suzuki AFF bulan lepas membolehkan pasukan negara meningkat dua anak tangga dalam ranking dunia terbaru yang dikeluarkan oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA). Malaysia berjaya memperbaiki kedudukannya dengan menduduki tangga ke-142 berbanding tangga ke-144 sebelum kejohanan tersebut.
Menurut ranking terbaru FIFA yang dikeluarkan hari ini, Malaysia memungut tambahan 17 mata selepas menjuarai kejohanan serantau itu. Bagaimanapun, kedudukan tersebut masih jauh berbanding kedudukan terbaik Malaysia di tangga ke-75 pada tahun 1993. Kedudukan pasukan negara kini setanding dengan negara seperti Burundi (141), Tajikistan (143), India (144) dan Hong Kong (146) dan lain-lain negara yang diketahui mempunyai kekurangan infrastruktur asas seperti padang, stadium dan peralatan sukan.
Di kalangan negara Asia Tenggara pula, Malaysia berada di tempat kelima di belakang Thailand (119), Indonesia (126), Vietnam (136) dan Singapura (139). Di peringkat peringkat Asia pula, kedudukan Malaysia juga naik ke tangga ke-23 berbanding tempat ke-25 sebelum ini di kalangan 46 negara di rantau itu. Sementara itu, Sepanyol mengekalkan kedudukanya selaku pasukan nombor satu dunia selepas dibantu oleh kejayaan mereka merangkul Piala Dunia 2010. Belanda berada di tangga kedua diikuti Jerman di tangga ketiga daripada kseluruhan 203 negara yang menjadi ahli FIFA. - Bernama
PsssT: Rasa-rasanya, dapat tak kegemilangan bola sepak negara macam zaman allahyarham Mokhtar Dahari dulu kita ulangi semula?

Rabu, 12 Januari 2011

Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh

Pada tarikh yang cantik ini, 1111, aku kongsikan kisah ini. Entri ini akan panjang...sila buat persediaan mental yang cukup untuk hadapinya ;)

Kisah ini dan beberapa entri sepanjang minggu ini berkisar tentang pengalaman aku berada di bumi Dhaka, Bangladesh pada bulan Disember 2010 lepas. Harapnya catatan ini membuka minda kita semua untuk mengenali negara dan penghuninya yang terlalu ramai kita jumpa di negara ini.

Kali ini aku akan kongsi pengalaman perjalanan ke Dhaka, Bangladesh. Hah? Bangladesh? Apa kelas Bangladesh hu hu hu …untuk kalian yang utamakan kelas-kelas dan strata sebegitu, entri ini sangat tidak sesuai untuk anda. Entri ini hanyalah pengalaman orang-orang yang bajet ciput macam aku tetapi hati sangat besar nak jelajah dunia hu hu hu.

Aku dah penat tanya Inche Google tentang negara yang agak dekat di hati kita ini, tetapi payah nak dapatkan sumber rujukan di internet berdasarkan pengalaman orang Malaysia yang pergi sana. Tak banyak yang ditulis melainkan tampal-tampal gambar sahaja. Jadinya, sebelum ke sana, kepala aku memang tak mampu nak gambarkan apa-apa, tambahan pula sepanjang Disember aku kalut malut melompat sana sini. Jadinya, tak sempat nak Tanya betul-betul dengan Inche Google. Redah ajelah labu!

Perkara pertama kena buat: tempah tiket. Dua bulan sebelum pergi aku dah tempat tiket, RM815 naik AirAsia. Kelam kabut sana, kelam kabut sini, hamper lupa nak ambil visa walaupun Cik Bintang dah ingatkan. Nasib baik sempat. Visa perlu bayar RM37 melalui Maybank dan serahkan salinan slip tersebut ke kedutaan tinggi Bangladesh di Kuala Lumpur bersama-sama 3 keping gambar, 2 salinan borang, surat dari pihak berkaitan di Dhaka dan surat dari UKM (sebab pergi dengan urusan kerja. Kalau pergi melancong, tak perlu kot. Aku kirim sahaja dengan ketua rombongan Cik Kiah sebab pada masa tersebut aku sibuk berkayuh perahu mencari Bujang Senang di tengah Sungai Sarawak).

LCCT merupakan lapangan terbang tambang murah paling sibuk di dunia. Sangat sesak mengalahkan Pudu pada musim raya. Ramai orang. Padat. Sendat. Hari biasapun sentiasa ramai orang, apalagi kalau cuti sekolah atau musim perayaan. Macam pasar malam pun ada. Ini merupakan larian terakhir aku pada tahun ini (Semasa entri ini ditulis masih lagi 2010), naik turun belon.

Penerbangan jam 2.10 petang di LCCT dan kembali nanti jam 4.45 petang waktu Dhaka. Ada satu penerbangan sahaja sehari tetapi tidak pasti berapa kali seminggu Airasia terbang ke sana. Sila datang ke LCCT lebih awal kerana manusia terlampau ramai, perlu beratur panjang. Semasa daftar masuk, aku nampak hanya beberapa orang perempuan sahaja yang menaiki pesawat ini dan semuanya bersama-sama keluarga masing-masing. Nasib baik aku ada 2 orang body guard yang hensem lebih daripada mereka, kalau tak, huh…tak tau macam mana.

Sebelum masuk ke balai berlepas atau setiapkali terbang dengan Airasia, pastikan anda makan dahulu. Paling tak sempat pun, makanlah di LCCT. Kita tidak tahu apa yang bakal berlaku. Kali ke dua aku pusing mencari tempat makan di LCCT, barulah kami dapat tempat duduk di Mary Brown.

Di terminal, fuyoooooooooooo….aku jadi perempuan paling jelita dan rupawan kat situ. Oohhhhh sila bayangkan dengan penuh perasaan ya…body guard aku kata”Hari ni awak jadi Mak Datin Bangla” hu hu hu hu paling kurang merasa jugak aku jadi mak datin ya. Anggap sahajalah kata-kata itu pujian kalaupun tujuan asal penuturnya nak kutuk aku kaw kaw sebab warna kulit aku macam kopi terlebih susu unta (mereka bergurau aje ya…tak ada niat kutukpun).

Bila anda gunakan Airasia dan menuju ke Dhaka sebagai destinasinya, usah terlalu berharap anda akan temukan satu perjalanan nan indah-indah seperti pergi Switz pada musim bunga ya. Masuk sahaja dalam belon, suasana dan bau Dhakanya sudah dapat anda lihat dan saksikan.

Satu kapal terbang, tak sampai 10 orangpun penumpang wanitanya. Jadi, aku perlu mengalah melainkan kalau nak jadi “ganas” lebih daripada lelaki-lelaki itu. Pesawat akan deelay (penerbangan kami deelay satu jam) kerana pelbagai hal-hal teknikal.

Tak ramai penumpang dalam pesawat ini biasa terbang. Tambahan pula, dalam penerbangan ini terdapat lebih 20 orang yang dihantar pulang pihak imigresen Malaysia dengan pelbagai kes terutamanya hal-hal yang melibatkan permit kerja. Kiranya, kapal terbang ini macam tongkang yang hantar mereka pulang.

Sebahagian besar penumpangnya perlu dibantu untuk duduk di bangku yang betul. Suasana memang bingit sebab mereka ini bercakap menggunakan speaker bervolume tinggi macam dalam filem Hindi…Oppppssss! Tukar! Bukan Hindi, tapi Tamil. Usah ditanya apa hidung anda akan nikmati aromanya. Macam-macam bau ada. Nasib baik pramugari Airasia yang comel-comel tu, bila sesekali melintas memberikan aroma yang agak menyegarkan hidung.

Biarpun berulangkali diingatkan supaya tutup telefon masing-masing, mereka ni ada lesen besar. Apa dia nak heran sangat. Sebahagian besar daripada mereka akan bercakap di telefon walaupun dah masuk pesawat. Kalau sekadar umumkan di pembesar suara meminta matikan telefon, tak ada kesanpun. Pramugari perlu tepuk bahu dan minta matikan telefon, mereka hanya putuskan talian sahaja. Bila pramugari dah berlalu, mereka akan telefon semula hingga memaksa pramugari manis minta telefon tersebut dan tolong matikan hu hu hu boleh anda bayangkan betapa manisnya wajah pramugari cantik bermake up tebal itu? pertama kali aku tengok situasi begini.

Bila semua telefon Berjaya dimatikan, barulah suasana senyap seketika dan kecoh semula bila sampai bab makan. Ada juga yang mengkritik Airasia yang tak sediakan makanan percuma (aku malas nak ulas bab ni, karang tak pasal-pasal entri aku akan jadi terlebih panjang).

Lepas makan (bagi yang makan), ada pula aktiviti mesyuarat tingkap. Lepak-lepak. Bercerita. Berkenalan sesama mereka. Eratkan silaturrahim ya kawan-kawan.


Acara mesorat tingkap

Bila nak mendarat, masing-masing nak serbu tingkap untuk jenguk ke bawah. Oooohhhhh! Aku yang dah sedia darak (peeerak=jakun), tetiba je jadi sopan padahal biasanya aku yang akan terjenguk-jenguk arah tingkap nak tengok, tetapi kali ini hanya panjangkan leher sedikit sahaja. Tak sampai buat lebih-lebih sebab aku nampak mereka dah buka tali keledar dan bangun untuk jenguh bawah. Adussssssssssss!

Dhaka dari pandangan udara. Sangat padat!



Akhirnya mendarat juga di lapangan terbang Zia, Dhaka pada jam 4 petang (waktu tempatan, 6 petang waktu Malaysia). Penerbangan ambil masa tiga jam. Kami perlu naik bas ke terminal. Suasana dah gelap pada masa itu tetapi matahari masih tergantung cantik dengan warna sebam menyambut kami. Awalnya aku ingatkan sebab kabus cuaca sejuk, sewaktu balik barulah aku tahu bahawa sebam mentari itu sebab partikel udaranya yang tepu. Di bahagian atas partikel itu, mentari memancar terik. Mmmmmm banyak habuk!

Ini suraunya. Marilah ramai-ramai kita pakat bersyukur dengan surau sempurna di KLIA @ LCCT ya rakan-rakan...(pesanan dari penaja hu hu hu)



Ini pula bilik air. Penuh tradisi tempat cebok air tu. Kalau besarlah “hajatku” entah berapa kali perlu penuhkan “guri” tu. Guri?


Memang agak penat bila penerbangan ambil masa 3 jam, deelay lagi. Ambil kira juga masa menunggu dan hal remeh temeh di lapangan terbang. Di imigresen, perlu bersedia untuk beratur agak lama. Setiap seorang mengambil masa hingga lima minit. Rupanya, mereka taip semula apa yang ada dalam slip kedatangan pelancong yang kita isi itu ke dalam sistem. Belum online ya rakan-rakan...

Di hadapan imigresen, ada money changer. Sila tukarkan USD anda ke Taka ya...USD100=70.100 Taka (ikut tukaran semasa), tapi...dia orang ni anggap angka 100 kat belakang tu tak wujud. Hanya 70 000 Taka sahaja diberikan.

Di lapangan terbang ini, kami disambut dengan hurungan nyamuk. Agak lama kami ternanti-nanti, tercari-cari dan tertunggu-tunggu orang datang jemput. Kami tak ambil teksi sebab pihak penganjur sediakan perkhidmatan tersebut dengan bayaran USD50. Ikutkan rasa, memang sangat mahal bila membandingkannya dengan nilai Taka. Bila dah ada di jalan, dah tak kesahpun lagi nilai tersebut kerana kami dipandu seorang yang tahu berbahasa Inggeris dan berpengetahuan juga. Banyak maklumat tempatan kami boleh dapat.

Keluar dari lapangan terbang, kejutan budaya terjadi kepada kami.

Selasa, 11 Januari 2011

Melihat dengan Hati

Ini entri intro tentang pengalaman aku di Dhaka, Bangladesh.

Tak ramai orang suka ke negara-negara yang padat manusia dan kurang maju seperti Bangladesh, Pakistan dan India. Indonesiapun ramai orang pergi hanya sebab tambangnya murah, dekat, bahasa yang hampir sama dan tukaran matawang yang sedikit rendah. Tak sempat bosan terbang, dah pun pijak bumi semula. Namun, aku sangat percaya yang banyak penalaman kita boleh saksikan, banyak perkara boleh kita lihat biarpun di negara miskin sebegitu.

Bila ke negara-negara begini, banyak perkara kita perlu bersedia terutama fizikal dan mental. Ada masa, kita tidak boleh menduga apa yang bakal berlaku dan ditemu. Tak mampu nak jangka, contohnya; kita ingat bila infrastruktur sempurna, maka semuanya akan lancar. Namun, ada masa, itu tidak menjadi. Mentaliti orang yang guna juga turut mempengaruhi. Kalau sekadar harapkan infrastruktur sahaja tahap pertama dunia tetapi orang yang gunakan itu seperti manusia yang tidak bertamadun...apa yang ada tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

Bila keadaan menghimpit dan mendesak, ramai orang akan jadi kreatif. Masa di Bandung, aku saksikan bagaimana masyarakat tempatan mampu menjadi kreatif untuk teruskan kelangsungan hidup mereka. Ada yang jual jajan, akhbar, buah yang siap dipotong, minuman dan sebagainya antara kesesakan jalan raya atau di kawasan Pasar Baru yang menjadi tumpuan pelancong (terutama dari Malaysia). Mereka pergi kepada pengguna, bukannya pengguna yang cari mereka. Orang Malaysia, bila dan beli belah memang tak akan rasa dahaga dan lapar. Jadi mereka hadir menawarkan air minuman yang harganya lebih mahal dari di Kuala Lumpur sebenarnya. Tiga kali ganda. Namun, kita tidak kesah sangat.

Begitu juga di Dhaka. Berbanding Bandung, masyarakat Dhaka lebih kreatif biarpun tahap kemiskinannya sangat tinggi.

Bas yang menjadi pengangkutan awam sudah hilang warnanya, kemik sana sini macam tin milo. Ada juga teksi yang aku sendiri tidak dapat teka dari zaman bila (sesiapa yang suka tengok filem tamil akan dapat bayangkan bagaimana rupanya teksi itu). Ada lagi tut-tut seperti yang terdapat di Thailand (menggunakan lori kecil), tut-tut seperti di india (bertayar tiga), beca, lanca, malah bagi yang tidak mampu, mereka buat sendiri kenderaan pengangkutan menggunakan tenaga manusia untuk menariknya, beroda dua dengan struktur lainnya diperbuat daripada buluh. Boleh anda bayangkan? Bagai kembali semula ke tahun 70-an atau zaman penjajah sahaja.

Walaupun terdapat juga kanak-kanak atau orang dewasa meminta sedekah, namun mereka tidak agresif. Kalau tak bagi, mereka pergi sahaja dari situ. Namun golongan ini tidak ramai. Walaupun mereka miskin, berpakaian lusuh, kurus kering...namun sebahagian besar daripada mereka berkerja. Apa-apa sahaja termasuk mencari bahan kitar semula.

Menyaksikan sendiri dua remaja memungut barang terpakai dan kitar semula pada malam nan dingin menyengat, meminta sedikit duit dari seorang lelaki...bila lelaki itu memberinya duit, terus sahaja dia membeli sebiji pisang seorang di tepi jalan itu. Terus sahaja makan sambil meneruskan pekerjaannya menyelongkar longgokan sampah mencari barangan terbuang. Air mata hampir menitik melihatnya.

Bukan mudah untuk melihatnya dengan hati. Kerapkalinya kita selalu gunakan mata. Bukan mudah juga untuk kita jujur pada diri terutama apabila berkaitan dengan perkara-perkara yang bersangkutan dengan hati.

Ramai orang kata: kita belajar daripada pengalaman dan kesilapan. Bila sesekali silap, kita tak akan ulanginya lagi. Serik. Namun, orang juga selalu pesan, bila pernah buat tak elok, akan diulangi lagi dengan pepatah “anjing kalau tak makan tahipun, tetap hidu juga”. Ada ketika, kita memang perlu diberi peluang untuk orang lain berubah setelah dia buat silap, namun pada masa yang lain, kemaafan bukanlah layak buat orang yang sengaja membuang peluang itu.

Bila sesekali memandang dengan hati, bukan selamanya kata hati itu sentiasa benar.