Isnin, 9 Mei 2016

Serik! Fobia!



Ya. Aku ni jenis mudah serik.  Bukan serik sikit-sikit atau buat-buat serik. Serik hingga jadi fobia adakalanya.

Aku serik nak jumpa orang yang suka tampal muka di facebook atau blog, sebab akhirnya muka aku juga turut tertayang kat sana. Aku sebenarnya tak suka sangat muka dan nama boleh timbul bila google. Kononnya nak kekal jadi misteri. Namun, dalam dunia sekarang ni, memang wajib nama mudah diakses. Kalau dalam bidang kepakaran, terpaksalah redha. 

Aku serik nak tolong kengkawan yang buat bisnis terutama bisnis makanan. Kerapkali tekak nak merasa apa yang kawan-kawan jual, ada masa nak tolong bagi semangat mereka meniaga. Namun niat itu tak semestinya tercapai. Adakala niat murni tu orang salah faham  dan salah anggap. Maklumlah, ambo ni bersliper Jepun je, mungkin tak mampu bayar kot. 

Dan serik itu kerapkali juga buatkan aku tidak lagi pesan dengan rakan-rakan itu. Bukan sebab tak sedap, tapi aku yang serba kurang ini dari segi fizikal yang dah tak larat (dah tua pun satu hal), dengan rabunnya lagi, dengan tak tau guna gajet cari jalan lagi…dengat DARATnya lagi, makanya, bila nak makan apa-apa tu, aku lebih selesa masuk je mana-mana kedai yang aku tak kenal. Kalau ada sesiapa yang kenal dan mereka ada premis, lebih mudah untuk terjah. Tak adalah kena pakai sistem COD, aku boleh pergi bila-bila masa ada kelapangan.

Yaaaa, aku mudah serik. Cukuplah apa yang dah kualami. Aku serik nak rapat dengan orang. Dan bila aku rapat dengan orang, janganlah tikam belakang pula, Jangan jadi talam yang bermuka-muka, memang kena tinggallah. Aku ni kan tinggi daya yakin diri huhuhuhu. Aku tak kesahpun orang tak nak kawan dengan aku, dah terlalu biasa sensorang aje selama ni. Bukan bermakna tak suka bersosial, tapi bila kerap sangat orang berkawan kerana bersebab, aku jadi fobia. 

Aku juga kerap serik masuk kedai makan. Ada ketika menunya best, masakannya sedap tapi bila layanannya macam kita nak makan free (yaaaaa aku sedar aku pakai slipper Jepun je), kali itu ajelah masuknya. Aku tak akan jejak lagi dah.

Kesimpulannya: janganlah buat aku serik. Janganlah buat aku fobia. Orang baik dengan aku, boleh aje aku baik dan menghargai mereka sepenuhnya. Namun bila ada kuih talam yang banyak muka, maaflah. Aku malas nak melayan orang begini.  Ya, aku tak ramai kawan yang baik tetapi apa yang ada dalam senarai aku tu memang jenis yang TERbaik. Yang akan aku sentiasa hargai. 

Kalau nak masuk dalam list tu, silalah tinggalkan muka talam. Kuih talam memang sedap, aku suka…tapi perangai talam banyak muka itu aku tak mampu nak terima.

3 ulasan:

norhidana berkata...

fobia akak asik baca psl org tu pakai selipar jepun....
akak pun pi mana2 pakai slipar jepun je dik oi

tp mmg ramai org yg gitu kan, nk ngambik kesempatan je kejenye...
pyh kwn2 yg niaga jenis gitu, alah ignore je kwn2 yg gitu hehehe... jnji kite senang ati

anyss berkata...

Norhidana miswan: Bila sesuatu itu diulang2 hingga akak fobia, makanya...ada kisah sebalik selipar jepun itu. atau...apa2 yang terulang-ulang itu. gitu kekdahnya huhuhuhu

wahida berkata...

sabar ye...mcm tu lah dunia..macam2 ragam manusia nak kena hadap..
mmg sakit hati kalau dpt kawan yg bertalam2 muka ni...grrrr...