Rabu, 16 Disember 2015

Bila Lagi Nak Berkawan?



Hari ni pepagi lagi menyinggah kedai buku penerbit UKM. Ambo dah biasa dengan staf di kedai buku ni, selalu juga lepak dengan mereka. Ada masa, untuk semak stok buku yang nak beli tu ada ke tidak, hanya telefon sahaja. Kalau ada, minta mereka simpankan.

Hari ni ambo beli satu buku kiriman seorang rakan yang dah berpindah universiti. Buku tu asalnya memang dia miliki, dapat percuma sebagai penyumbang bab. Namun, bila ada malaun yang pinjam dan tak mengaku pinjam bila minta dipulangkan, terpaksalah beli semula. Nak buat macam mana, dalam dunia ni perangai orang memang macam-macam. Sebab tu aku sangat tak berapa berkenan nak pinjamkan koleksi buku-buku aku tu kat orang. Bukan kedekut tapi biasanya dah tahu memang tak akan dipulangkan semula. Dah lah koleksi rare yang aku ada tu payah nak jumpa.

Ini je yang aku nak tulis sebenarnya, iaitu: kalau pinjam harta benda orang sila pulangkan dengan keadaan sama macam asal, bukan macam belacan.

Sebelum balik, dapat soalan cepu emas dari kakak comel tu “Tak ada apa-apa perkhabaran ke?” tanyanya.

“Perkhabaran apa?” terhairanlah sekejab aku. Pepagi ni sel-sel otak belum bersambung, maklumlah belum sarapan.

“Perkhabaran nak berkawan,” katanya dengan senyum simpul.

Alahai! Doa kan ajelah kak oi. Ambo tak larat dah nak berkawan dengan orang yang dah ada penunggu. Malas nak Tarik-tarik rambut.




4 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Tak payahlah nak tarik-tarik rambut, kan...

Baik sikat rambut sendiri je. :)

iryantyismail berkata...

kak yan pun tak suka orang pinjam barang...cukuplah dah terkena dulu

norhidana berkata...

heheheh adat lah kalu org minjam buku tuh.... sbb tu kalu novel2 akak syg nk bg pinjam kalau tau org nyer jenis tak cermat...

heheheh ada lah tu nnti kan... masanya akan tiba nk berkwn

eelobor berkata...

hehehe....jange lupo wosap2 deh. nok tau gok perkhabaran