Jumaat, 11 Julai 2014

Wacana Sinar: Hak Pengguna Isu Halal Haram


ISU halal bukanlah sesuatu yang boleh dipandang enteng oleh masyarakat pengguna terutamanya mereka yang beragama Islam.

Justeru itu, Sinar Harian selaku pelopor wacana ilmiah memilih tajuk yang begitu dekat dengan pengguna iaitu "Isu Halal: Apa Hak Pengguna" supaya sedikit sebanyak kekeliruan mengenai produk halal dapat dirungkai.

Wacana Sinar Harian Siri ke-29 dihangatkan dengan hujah panel jemputan, Ahli akademik, Prof Dr Mohd Asri Zainul Abidin; Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan; Ketua Laboratori Sains Halal, Institut Penyelidikan Produk Halal UPM, Prof Dr Jamilah Bakar dan Penolong Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hab Halal Jakim, Muhamad Naim Mohd Aziz. Wacana dikendalikan oleh moderator terkenal, Amin Idris.

Wartawan: Fathin Athirah Hasli
Jurukamera: Yusrizal Fauzi Mohamed Md.Nidzam Osman
Suntingan: Wan Shahril
Isu Cadbury: Persatuan Pengguna Pun Pening

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) akui masih keliru dengan status halal produk coklat Cadbury yang dilaporkan mengandungi DNA babi, baru-baru ini. Kata Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, meskipun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengesahkan Cadbury bebas DNA babi namun pihaknya masih ragu.

Analisa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kata ada DNA babi, Jakim pula keluar kenyataan kata bebas DNA babi. Jadi, adakah analisa KKM itu tidak betul?

Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Bhg 1



Ada masalah audio semasa Ustaz Naim dan Prof Jamilah berbicara.

Ahli Akademik, Profesor Dr Mohd Asri Zainul Abidin mencadangkan supaya Malaysia mengwujudkan tanda 'haram' sebagai menggantikan sijil halal sedia ada. Perubahan itu penting kerana sebagai negara Islam, barangan halal lebih banyak daripada barangan yang haram.

Yang haram itu sedikit, kalau kita hendak cop, kita cop yang sedikit itulah. Apa yang jual haram, kalau dia tidak cop haram kita ambil tindakan. Tiada orang buat cop haram palsu. Langkah ini akan memudahkan lagi umat Islam di negara kita, sepertimana yang dibuat di Tesco iaitu ada bahagian Non Halal

Selagi tidak dibuktikan haram, maka ia halal. Mmmmmm.

Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Bhg 2






Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Bhg 3




Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Soal jawab

Bagaimana Jakim menjalankan operasi halal, konsep persijilan halal, cording E yang disalahtafsir dll.





Bila dah tengok semua rakaman ni, rasa sangat tidak puas hati dengan mutu audio yang sekejab ada sekejab tak ada. Fuhhhhhh! Kena tengok bibir penceramah untuk tahu apa yang dituturkan.

Kronologi isu Cadbury dikatakan mengandungi DNA babi;



Dato Nadzim di TV1 sebelumnya berkaitan isu DNA babi dalam coklat Cadbury;



Video berikut dari TVJakim sendiri; Fikrah: Isu Halal (Cadbury) dengan panelnya Ketua Pengarah Jakim, Penolong Pengarah Kanan Hub Halal Jakim dan Pengarah Akredasi Jabatan Standard Malaysia;



Sekarang ni isu dah reda. Bolehkan kita bukakan minda sekejap untuk hadamkan semua maklumat berkaitan isu halal makanan terutamanya coklat Cadbury. Emosi pun dah tak begitu meluap-luap lagi macam dulu kan

Fuhhhhhhh! Panjangnya entri ni. Dah lama tak buat entri panjang-panjang macam ni.

1 ulasan:

eelobor berkata...

nak kena ambil masa ari minggu nak layan kesemua video nih