Selasa, 22 Februari 2011

Sudirman Haji Arsyad: Setelah 19 Tahun, Masihkah Kita Rindukan?

Hari ini 22 Februari 2011, genaplah 19 tahun negara kehilangan Bintang Pujaan ramai, Sudirman Haji Arsyad. Pada tarikh yang sama seperti hari ini, tahun 1992 negara dikejutkan dengan berita pemergian tak kembali lagi seniman negara itu.

Apa yang aku tahu, pemergian Bintang RTM 1976 itu benar-benar dirasai seluruh negara. Kalau aku ada blog pada masa itu, mmmmm aku dah tulis semua tu (errrrr apa yang aku merapu ni?).

Lagu-lagu dendangannya masih lagi relevan dan segar sehingga kita pasti akan tertawa, senyum dan menangis menghayati alunan suaranya yang satu dalam sejuta itu. Boleh dikatakan semua lagunya ada dalam komputer aku ni. Ada dalam telefon. Ada dalam mp3 juga yang akan aku pasang tiap kali merayap ke tempat yang tak dapat siaran radio (terutama dalam flight). Syahdu jeeeee…Nak buat macam mana, memang aku suka lagu jiwang karat hu hu hu

Antara lagu yang aku akan dengar berulang kali tanpa jemu;



Lagu yang tak pernah nak lupa tiap kali musim perayaan adalah Balik Kampung. Bila dengar lagu ni, tak sedar pun kaki tekan minyak rapat-rapat, kalau boleh nak terbang je redah hutan dan gaung terus landing depan rumah kan?

Dia memang ligat di pentas. Pada masa itu, tak ada siapa mampu seligat itu, seceria itu…setiap kali rancangannya di tV atau pentas (macamlah aku pernah tengok konsert dia…nengok kat TV jugaklah tuh!), aku memang kagum. Lebih kagum bila dia mampu buat konsert di Jalan Chow Kit sambil nyanyi lagu Chow Kit Road. Fuhhhhhhhhhhhhhhh! naik apa ke benda tu…(jangan kata fortlift dahhhhhhh)

Dia dapat banyak penghormatan dan pengiktirafan. Kemuncaknya dianugerahkan dengan gelaran Datuk daripada Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah pada 18 Jun 2009. Pada aku, lebih dari itupun tak salah untuk anugerahkan.

Dia artis idola ramai dalam semua segi. Dari sudut pendidikan, dia artis pertama yang ada ijazah dalam bidang guaman. Dia tersohor ke dunia luar. Dia juga berjaya dalam perniagaannya. Aku masih ingat lagi tentang jenama air tin “sudi” keluarannya. Mana perginya “sudi” itu sekarang, sudah berkubur? Tiadakah waris terdekat teruskan impian besarnya itu?

Lagu ini ditujukan kepada semua jururawat di Malaysia;



Tahniah kepada AETN All Asia Networks dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) kerana telah mengambil inisiatif menerbitkan sebuah dokumentari khas untuk tatapan penonton Malaysia tentang arwah. Dokumentari tersebut ber judul Sudirman Arshad dan ditayangkan di saluran History Astro pada 20 Februari lepas (aku tak nengok, tak ada orang nak derma Astro Free hu hu hu). Moga-moga dokumentari ini memberi gambaran kepada ganerasi muda tentang tokoh terbilang ini. Kita pun pernah ada artis agung, kenapa nak malu untuk mengaku kan?

Sudirman juga ada nyanyikan beberapa lagu saduran jepun seperti:

Cinta dan Cita Sudirman



Versi Melayu ni lebih rancak berbanding versi Jepun. Apa-apapun, kedua-dua lagu ni sedap didengar.

Dream oleh Hiromi Iwasaki 1976



Kedua-dua lagu ni pula memang serupa sahaja. Nasib baik suara Sudirman lagi merdu kan ;)

Toyol Sudirman



Ini versi Jepunnya. Best juga nak tengok sebab joget dia comel jugak hu huhu

Monster oleh Pink Lady 1978



Dalam banyak-banyak lagu arwah yang terlebih feeling tu, aku lebih suka lagu, pTidurlah (sebelum kau pergi). Namun, puas cari kat you tube, tapi lagu ni tak ada. Namun, aku ada dalam bentuk mp3 yang sentiasa aku putar tanpa rasa jemu. Satu lagi lagu yang jarang kita dengar adalah lagu ini;

Setelah Kau Tiada



Moga-moga dengan lagu-lagu yang kita boleh dengar pada hari ini, terubat juga hati kita padanya. Lagu-lagu yang terisi banyak perasaan. Banyak derita. Banyak sengsara. Banyak rindu. Banyak juga kegembiraan.

Dan usah juga lupa, anugerahkan arwah sekalipun hanya Alfatihah, tanda kasih sayang kita. Tanda terima kasih kita dengan semua perasaan itu. Tanda kita masih lagi mengenang dia dengan penuh rindu. Penuh syahdu. Dan, doakan kesejahteraan dia di sana. Moga-moga dia yang dekat di hati kita itu digolongkan antara para kekasih.

5 ulasan:

ADLIL RAJIAH berkata...

Mmg satu dlm sejuta kan! :(
Saat Aku Kau Pilih

gadisBunga™ berkata...

tiada gantinya....

eelobor berkata...

boleh di katakan hampir 90% lagu2 arwah saya minat sangat.

malam nie di katakan ada kat astro jam 11pm kan?

azieazah berkata...

MokYang paling suka lagu Patah Hati. Siap cari nak buat ringtone kat hp.

Lagu syahdu, tapi seronok layan.

anyss berkata...

Jiji: Belum ada boleh tandinginya

GB: entah bila nak sampai ke angka 1 juta tu ya ;)

Eelobor: saya tak de Astro...tak tahu

Mok Yang: semua suka...ada rancak, hepi, jiwang, sedih...