Ahad, 26 September 2010

Mengapa Aku Tak Tulis Tentang Pembunuhan Kejam Arwah Sosilawati


Pertamanya, alfatihah buat arwah Sosilawati, pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad, dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abd Karim. Semoga roh mereka ditempatkan bersama orang-orang yang disayangiNya.

Ramai blogger berlumba-lumba kemaskini dan ceritakan kronologi pembunuhan kejam dan keji terhadap jutawan kosmetik Dato’ Sosilawati di blog masing-masing dan menjadi antara penyumbang trafik tertinggi sepanjang dua tiga minggu ini. Perincian dan kemaskini mutakhir bagaimana mangsa-mangsa dibunuh turut ditulis dan menjadi tatapan ramai pembaca. Mendapat komen-komen yang pelbagai juga. mengapa aku tak tulis hal yang sama? Mengapa aku tunggu hingga berita basi dahulu?

Bila tak tulis, bukan bermakna aku tak prihatin. Bukan bermakna aku tak sedih dengan pembunuhan tidak berperikemanusiaan itu. Bukan bermakna aku tak ambil kesah pasal makhluk bersifat lebih binatang dari binatang itu. Namun, aku cuba untuk letakkan diri dalam situasi keluarga arwah terutama anak-anaknya. Cuba untuk rasa kesedihan, kepedihan dan kehilangan. Cuba untuk mengerti bahawa apabila kita kehilangan orang yang disayangi, kita tidak mampu mengawal rasa tiap kali hal itu disebut-sebut. Diungkit-ungkit. Apalagi kalau musibah yang berlaku itu terlalu tragis. Tak mampu diterima dek akal yang waras. Tak akan dilakukan oleh manusia kerana kebinatangan sifatnya. Asal sahaja orang sebut benda tu, air mata pasti berderai. Akan mengalir. Hati akan hiba. Tersayat. Pilu. Jadi, tak mustahil kalau mereka jadi fobia untuk tengok tv, baca akhbar atau layari internet.

Aku tidak mahu buat spekulasi perkara-perkara yang masih lagi dalam siasatan. Biarlah pihak berkuasa jalankan tugas mereka. Sebab itu, kawasan kejadian ditutup kepada orang media, apalagi orang ramai walaupun bukan semua orang media sanggup jadi macam paparazzi.

Biarpun kita mengutuk, mencemuh, menyumpah dan mengeji orang-orang yang tidak berhati perut itu, ia tidak beri apa-apa perubahan kepada apa yang dah berlaku. Apa yang dah jadi tetap terjadi. Bila kita maki hamun mereka, kita sebenarnya telah paparkan betapa tidak sabarnya kita dengan ujian dan dugaan yang Allah beri. Biarpun kita simpati kepada keluarga arwah, makian itu hanyalah lebih jatuhkan pribadi kita sendiri.

Aku pernah terjebak dalam musibah biarpun tidak sebesar ini. Aku tahu bagaimana peritnya berhadapan dengan kenyataan. Namun aku tabik spring toing toing toing dengan anak sulung arwah, Erni yang kuat, tabah dan sangat berkeyakinan meneruskan semua usaha bonda tercinta. Sama-samalah kita doakan, dia mewarisi kekuatan dan ketabahan yang ada pada arwah ibunya. Menjadi perempuan muda yang kaya, warisi berkoyan-koyan harta dan perniagaan warisan tidak semudah yang kita anggap. Dan dia perlu lebih kuat untuk itu.

Sama-samalah kita doakan dia menjadi kuat dan tabah. Bahunya perlu kekar pikul tanggungjawab. Hatinya perlu keras menahan segala dugaan. Moga-moga dia mampu teruskan kegemilangan perniagaan bondanya. Moga-moga dia mampu pertahankan jumlah peniaga melayu yang berjaya. Mudah-mudahan. Selamat mengatur langkah Erni Dekritawati Yuliana Bukhari, moga langkahnya tidak mudah tersandung.

15 ulasan:

eelobor berkata...

terkesima....

Cetusan berkata...

wajar KDN menutup media sejauh 5 KM..susah pihak polis nak buat kerja, bila satu objek diangkat sedar ada zoomm terus letak kembali..dah dah laa media laporkan di lokasi..

Cetusan berkata...

di sini pertembungan antara undang negara dan Islam..

ikut negara org bangkrup ada wang beribu boleh lari..tapi Islam tetap kena bayar..

kebebasan media ikut undang2 Islam?? dan adab?

undang2 media? sosial dan negara serta dunia Lord Read??

selamat memilih mengikut PERIUK NASI

Cetusan berkata...

belum terjumpa peruntukan yang boleh melarang gambar kurang sopan yang lepas disiarkan dalam akhbar?..menghormati simati??
berpandukan adab Islam ke arah itu..
apakah HAK waris..
yang lepas itu memang dah lepas..

azieazah berkata...

Ehhh... masa klik post tadi macam ada error, ntah masuk ke tidak komen tadi.

Lebih kurang gini:

MOKYANG pun takda entri tentang kes ini. Kerana apa yang ANYSS tulis sama seperti apa yang MOKYANG rasa. 99% serupa...!

anyss berkata...

Eelobor: kata2 bukanlah segala...ada masa, tiada perkataan buat dilafaz lagi untuk gambarkan rasa hati...

anyss berkata...

ZZ: Entah kenapa terlalu susah untuk kita cuba berada di tempat orang lain...kasut kita lebih besar dari kasut orang kot, tak muat masuk kaki ;)

Seorang artis, M.osman wasiatkan semua lakonan dan lagu2nya tidak diputar selepas ketiadaannya dan, semua orang hormati permintaan itu. Dan, kalaupun tanpa wasiat, adakah kita yang masih hidup tak mampu nak hormati orang yang dah tiada?

anyss berkata...

MokYang: sekalipun tak tulis, entri ini muncul dan buktikan yang saya juga turut tulis kan? Mmmmm saya hanya sekadar cuba melihat dari sisi yang lain...

CT berkata...

Al Fatihah....:) akk dh jd follower ya...hehe

anyss berkata...

CT: terima kasih ;)

Affan Ruslan berkata...

Salam ziarah.
Saya juga sebenarnnya tak berapa suka kalau org berlumba2 nak tulis benda yg sama. Bagi saya tu trafik murahan.
Bayangkan kalau dari 50 blogger, 20 org tulis pasal Sosilawati, tak ke muak?

Tu satu, satu lagi, kadang2 byk yang dicopy paste, takde originality dalam penulisan (pada masa ini pun saya cuba meningkatkan gaya penulisan).
Lepas tu yang tak bestnya, macam diorg pulak yg jadi detektif, macam2 spekulasi yang timbul

anyss berkata...

Affan:Selamat datang.
Yup...banyak benda yang sama copy n paste sahaja. Kalau wartawanpun tak dapat ke lokasi, apalagi blogger.

Paling tak best kalau siasatan detektif blogger mengalahkan siasatan pihak polis pula. Spekulasi itulah yang boleh diklasifikasikan sebagai fitnah. Kesian keluarga mangsa, dah la sedih dengan tragedi...sedih kena fitnah lagi...

yusuf mujahidin ™ berkata...

Hanya Allah yang tahu

anyss berkata...

Yusuf: Selamat datang
Allah lebih tahu apa yang sebenarnya berlaku...

CT berkata...

AlFatihah...apa jua keadaan kita tetap pergi selamaNya..