Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 25 April 2013

Harga Emas Di Kelantan Murah Gila-Gila…Jom Ramai-Ramai Pakat Beli Barang Kemas


Aku sebenarnya nak cari senarai penuh calon dewan undangan negeri Kelantan di kampong aku tu…nun di negeri yang dah diistiharkan paling miskin di Malaysia. Aku sangat percaya negeri aku tu negeri paling miskin di Malaysia. Maklumlah, Perdana Menteri Malaysia yang terchenta sendiri yang umumkan…errrrr maksud aku BEKAS Perdana Menteri Malaysia. Gamaknya, dek kemunduran dan kemiskinan berkenaan juga maka Mahonara mengambil keputusan untuk lari balik Indonesia dan berkerja keras mengumpul kekayaan dalam dunia glamour semula. Mana nak cukup hitung harta benda di istana Kelantan kan, kalau dah negeri miskin. Sekejab sahaja kira, dah pun habis gedungnnya ya…errrr, salah hari, Istana Kubang kerian tu sama macam istana si Kiram III apa hu h u huhu...adoiiii, tarik nafas sat!


nenek ni miskin sensangat hingga perlu berjualan di usia lanjut...sila abaikan bulatan kuning


Minggu lepas, ada dengar dari rakan-rakan di negeri paling miskin itu tentang penurunan harga emas. Mak aihhhh…maka berlumba-lumbalah wanita-wanita di negeri paling miskin itu menyerbu kedai emas di serata ceruk negeri. Manalah tahu, untung-untung boleh beli emas barang segantang dua, sekilo dua sempena penurunan harga tu kan? Emas turun sebab PRU13 kot...

dapat segenggam macam ni cukuplah ;)


Hishhhhh! Aku jugak yang tak mampu nak beli walaupun berbelas tahun dah tinggal di negeri paling maju ini. Entah bilalah boleh beli barang dua tiga kilo emas tu, bukan nak banyak pun…takat tu ajelah larat nak pakai. Itupun dah jadi macam kedai emas bergerak. Macam pengantin baru ni okey tak?



Bila aku jenguh-jenguk ruang pameran kedai emas di Selangor ini, nyatanya harga ada beza jugaklah barang RM10 hingga RM15 (belum mintak diskaun lagi tu) setiap gram berbanding harga di negeri paling miskin sana. Gamaknya, mereka di negeri paling miskin itu melombong sendiri apa emas belakang rumah, sebab tu boleh jual dengan harga yang murah huh u hu

teringin jugak aku pakai macam ni...
Tetiba aku rasa tergedik gatai gelenyar nak kelik kampong beli sejemput udang rantas emas atau cincin barang sebentuk dua. Alang-alang harga dah turun ni kan. Tambah pula, dipercayai mutu emas di Kelantan lebih baik berbanding tempat lain terutama dari segi ketulinannya. Wanita Kelantan tak suka emas yang campur-campur ni terutama kalau faktor pembelian mereka bertujuan pelaburan emas untuk masa depan. Nak jual semula nanti dah tak dapat harga tinggi kalau emas campur. Biasanya emas 916 jadi pilihan.

Aku pernah bandingkan emas di Thailand (masa tu lebih murah, tapi kualiti kurang sikitlah), emas Kelantan dan emas di negeri lain. Memang ada beza walaupun aku bukanlah pakar sangat. Kalau aku…akan pilih 916 emas Kelantan juga.Nak buat macam mana, dalam darah aku ni dah mengalir "negeri kelantan", kalau boleh, nak menyedut udara bumi Kelantan aje memanjang hu hu hu

sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah

Masalahnya… cuti aku hanya berbaki sehari sahaja lagi ni. Masalah paling besar adalah…korek tabung unta itupun belum tentu cukup untuk beli walaupun sebesar janggut udang sahaja. Hishhhhh!



15 ulasan:

shaliza berkata...

:-)

gadisBunga™ berkata...

nak gi kelate!!!!

Mama Zharfan berkata...

singgah baca entry psl emas..i pun ore kelate :) tak tau bila nak kelik kelate..nak beli emas gakk...

Daddy Ziyyad berkata...

den pun tergerak hati nak beli emas, sementelah harga emas tgh merudum sekarang ni...

soalan den:

- kenapa emas kat KELANTAN murah? Risau pulak low quality/ada campuran..tapi awak kata emas kelantan yg high kualiti..paling tulen...so, apa punca emas nya murah?

Kalau murah RM10 - RM15 per gram( berbanding beli kat Selangor..berbaloi la jugak bayar duit minyak kalau beli sekilo emas kat Kelantan...bahahaha

Amanina berkata...

emas dh byk.. hehehe

Kakcik berkata...

Kalau beli nanti, kakcik nak kirim sekilo dua boleh? Kehkehkeh....

anyss berkata...

Shaliza: senyuman penuh makna

anyss berkata...

GB: JOmmmm!

anyss berkata...

Mama zharfan: slamat dtg. buleh la kirim sekilo dua

anyss berkata...

Daddy z: x tau sbb apa murah. Ekceli sblm ni pun ada beza harga kalau beli emas kat sana banding kat sini. Sbb tu daku beli masa blk kg.
wpun beli d kedai cina, depa x tipu. tiap kedai ada simbol tsendiri kat brg kemas, jd kalau kita jual blk kat kedai sama, depa tau tu brg depa.
sila beli 916, campuran dia x byk.

anyss berkata...

Amanina: leh la minta skit

anyss berkata...

Kakcik: jom kita borong!

kakchik@ella berkata...

Kc nk jgk!!!!

eelobor berkata...

Beli dan sedekoh ko ambo buleh sekilo deh

nuyunbiz (001873431-W) berkata...

salam kenal...
suka baca entri ni..meme ore klate suko pakai emas klate jugok..relo beli 1 thn skali..time balik kg jah..nak2 dekat rayo..
emas negeri lain..skali tgk supo emas zhulian pun iyo jgk..hehehe..ups..


jom follow2 http://www.jutawanshaklee.com