Selasa, 4 Disember 2012

Susah Jaga Anak Perempuan


Orang dulu-dulu selalu kata “Jaga anak perempuan sorang lebih susah dari jaga kerbau sekandang”. Masih relevankah?

Pada zaman serba mencabar ni, masihkan diskriminasi sebegitu berlaku? Susah sangatkah nak jaga anak perempuan? Tang mana susahnya tu?

Itu satu pertanyaan ya kawan-kawan. Sebab daku belum ada anak, maka daku bertanya. Silalah jawab andai berkaitan.

Harapnya, mek dan ayah tak rasa susah jaga aku. Walaupun dah tua gayut macam ni pun masih lagi perlu pikul tanggungjawab jaga aku. Macam bebanlah pulak aku ni kan? Kesian dia orang tu!

Aku janji akan jadi anak yang sentiasa doakan mereka ke Jannah sama ada masa hayat atau setelah mereka tak ada nanti. Walaupun aku bukanlah solehah manapun, namun harap-harapnya aku bukanlah penyebab kepada mereka untuk mendapatkan susah di sana nanti.


11 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Kakcik takde anak perempuan. Harapnya anak2 lelaki yang kakcik kasihi tidak akan melukakan hati kami suami isteri...

Dr K berkata...

saya tak boleh komen..
sebab anak anak saya semua hero!
haha

Unknown berkata...

sama ja kot..bagi akak kalau orang tu jenis tak kisah anak lelaki dia keluar malam balik pagi..mungkin dia akan rasa jaga anak lelaki mudah..padahal anak lelaki ka,anal perempuan ka dua2 kita kena kawal ketat..kalau tak anak perempuan akan rosak dan anak lelaki akan merosak kan..

azieazah berkata...

Hmmmm cemana ya? Apapun semua tu terletak pada NYA. Dia Maha Mengetahui. Lambat jodoh bukan bermakna tak laku, tapi mungkin ada yang terbaik menanti. Ntah bila ntah siapa...

Cetusan berkata...

nak jaga kesucian makan minum masuk perut dan melekat darah daging lagi susah,,remehndan meremehkan

Cetusan berkata...

bagi makan dulu baru jaga,,lepas makan baru jaga hee,,bila jaga tak beri minum dan makan itu, bagai ternak dipadang rumput yang luas, tanah orang tanah kita

anyss berkata...

kakcik: menantu pun anak juga kan?

anyss berkata...

Daddy Ziyyad: hu hu hu hero yg comey ...dah besau nanti banyak hati heroin cayaQ tu ;)

anyss berkata...

Diana: Terima kasih dgn perkongsian pengalaman...hakikatnya skrg ni tak kira jantina, mmg kena jaga elok2

anyss berkata...

Azieazah: beban dunia akhirat, adakala rasa sangat bersalah

anyss berkata...

ZZ: insyaAllah, jaga makan minum & kehidupan dari subhah dan haram...
sangat susah