Jumaat, 4 November 2011

Tak Naklah Makan Ulat Ni!


cerita hari Rabu lepas…
sepanjang hari berkampung di Palm Garden, Putrajaya
menambahkan lemak, tingkatkan kolesterol
sambil nikmati enaknya teh tarik percuma
kalau order, huh! 14 hengget tu…tapi sangat sedap!
bila dapat percuma, rembat satu tong hu hu hu
Adehhhhhhh! jangan tiru ya!

balik dah hampir jam lima
kelam kabut mengerah tenaga ke semenyih
sebolehnya nak elak jem
nak masuk Bangi akan jem
nak  masuk Semenyihpun akan jem
huh! apalagi, memecut je lah!
namun sempat juga isi perut dan minum petang sebelum balik
rezeki usah ditolak, chef terkemuka pulak tu masak hu hu hu
melimpah piring dengan sandwich
setelah mengabaikan ayam goreng

sampai Semenyih singgah Tesco
beli sedikit  barang dapur dan sabun cuci
balik rumah, tanya depa nak makan apa malam nanti
“tak kesah apapun,” masa menjawab bukan main
bila aku rebus macaroni, mengomen pulak
“Kak ngah tak nak makanlah ulat ni…geli!”
huh! mengada! orang masak, makan ajelah!

ada aku kesah kalau dia orang tak nak makan?
nasi yang aku masak pepagi buta sebelum ke Putrajaya masih ada
itu sahaja pilihan kalau tak mahu makan ulat ni

Ulat bakar hu hu hu


sebelum mandi aku masakkan “anak ulat” tu
goreng dulu dengan perencah yang aku campak-campak je
campak lagi sosej yang potong kecil juga
kemudian masukkan dalam loyang
tambah sos kat atas, letak mayonis juga
sayang betul tak ada keju…
kemudian bakar sementara aku bersiram hu hu hu

sekejab sahaja ulat tinggal sedikit
sebelum tidur, aku nampak ulat tu terbaring dua tiga ekor je
huh! tak nak makan ulat, konon!


2 ulasan:

dina berkata...

waaa.... sedapnya ulat bakar tu... bila boleh aku rasa? rendu la kat kau... !!!

Cik Azz berkata...

Ingatkan ulat sagu bakar tadi.... hahaha...

Saya mmg tak biasa makan ulat2 camni... Makan nasi je... :P