Orang kata Che Mek Molek ni sombong, susah untuk didekati. Kalau dah dekat, gelenyar lah pulak lebihnya. Manja, mengada-ngada, tergedik-gedik...pendek kata boleh tangkap leleh hati ramai lelaki. Pandai menggoda dengan senyumnya yang manis (maklumlah terlebih gula), suka menjeling-jeling (adakala sampai juling).
Ada sesiapa nak komen pasal puak Che Mek Molek yang pandai cari duit dan menggoda ini tetapi tak makan dek saman? Sila komen setulus hati anda. Semua akan diluluskan untuk tatapan ramai sekiranya tulisan anda tidak mengganggu gugat ketenteraman awam dan tidak tergolong dalam tulisan yang boleh menyebabkan saya perlu akur kepada akta fitnah dan hasutan.
Mahal tak mahal, menggoda ke tidak, terpulanglah kepada anda. Tanggapan anda. Apa yang pasti, lagu ini memang sedap didengar dan indah untuk digelek bersama-sama. Menanti hujan teduh di luar, apa kata kita gelek ramai-ramai ;)
Cik Mek Molek Oleh M. Daud Kilau
kalau dah mata bertentang mata hati didalam bagai nak gila
pertama kali ku melihat wajah si dia pertemuan bermula ditaman si kebun bunga situlah... mulanya berjumpa bertentangan mata
mulai dari itu hatiku tertanya-tanya siapakah gerangan si cantik jelita kelipan matanya hinggakan aku terpesona
Pabila namanya ditanya dia masam namun begitu jelingannya ku faham senyumlah senyumlah ahai cik mek molek...X3
hai puas juga aku bertanyakan namanya namun begitu dia tetap endah tak endah kudiam campur geram
Setiap orang menyimpan banyak kenangan tak kira manis-indah, pahit-sengsara, pedih-luka, gembira-bahagia, pilu-sendu, ...berbaur semuanya. Biarpun kala mengharung semua itu, kita rasa bagai tak mampu untuk melangkah lagi, namun akhirnya, tanpa sedarpun semua kenangan itu berlalu. Biarpun kita mahu sahaja mengecap nikmat nan indah dek kebahagiaan dan kegembiraan itu agar hadirnya berpanjangan dalam hidup, mahu atau tidak kita perlu redhakan juga keindahan itu pergi.
Semuanya boleh dating dang pergi, bertukar dan berganti. Dek kerana itu, orang tua-tua sering mengingatkan agar tidak terlalu ria saat gembira atau tidak terlalu nestapa semasa dirundung derita.
Hari ini, pagi sangat cerah, tengahari terlalu hangat dan petangnya dikejar gerombolan gemawan yang menghitam. Dan hari ini juga, banyak hati yang tersentuh. Banyak hati yang tiba-tiba terbuai sayu. Terasa kehilangan. Itu memang adat dunia, setiap kelahiran akan perlu menjalani satu fasa bergelar kematian.
Bersama tangisan awan yang masih juga pamerkan sayunya di dada langit, biarlah kuhiburkan kalian dengan satu lagu yang sangat bermakna ini. Banyak kesayuan di dalamnya, namun pada masa yang sama…ada ketenangan yang sukar untuk dijumpa dalam lagu lain. Cik Bintang, lagu ini memang indah didengar, sedap dilagukan…dan begitu mendalam usikannya di hujung tangkai hati.
Saleem - Tinggal Kenangan
Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Ingin ku lupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh bintangku
Chorus
Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Di sini aku merindukan dirimu
Kini ku coba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh kekasih
Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Ingin ku lupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh bintangku
Ulang Chorus 2X
Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Hati lebih tersentuh kala mendengar suara sayu Saleem. Hujan di hati telah lama teduh, namun ladungnya masih lagi membasah ruang.
Aku tahu hari ni ramai orang akan buat perangai pelik-pelik. Meraikan kehadiran April Fool yang entah apakah bendanya itu. Buang masa betul fikirkan tentang sesuatu yang entah beri faedah ke tidaknya itu. Namun, aku nak mulakan tarikh keramat pada bulan April ini untuk buat ucapan. Ucapan terima kasih kepada MAXIS. Kira macam April Fool jugaklah kot!
Sebelum tulis lebih panjang lebar, sila jawab pertanyaan ini: Anda menggunakan MAXIS? Anda pengguna Maxis tegar? Anda puas hati dengan semua perkhidmatan yang MAXIS berikan? Jawab ke tidak, sama sahaja. Aku bukan dengar pun!
Aku guna perkhidmatan Inche Maxis yang hensome ni sejak Ogos 2008. Sebelum itu aku pengguna Celcom yang tegar. Sangat tegar dan fanatik. Line pulak tu, bukannya pakai goring-goreng dan buang ni. Entah kenapa aku boleh tukar guna Maxis, dah lupa pulak (maaf, saya sedang mengalami kelupusan daya ingatan hu hu hu). Dan ini bukanlah kali pertama aku memendam rasa dengan MAXIS. Anda agak rasa itu adakah rasa CINTA?
Dipendekkan cerita yang maha panjang ini, aku beli top up pertengahan Mac. Malamnya terus top up tetapi entah mengapa kad gores dan gores itu tidak sempurna digores. Satu angka tidak jelas sama ada 8 atau 6. Bila mencuba lebih dari tiga kali, kad itu telahpun kena tahan. Esoknya, terpaksa guna telefon pejabat untuk selesaikan masalah itu kerana MAXIS memang kenakan bayaran ke setiap call centernya pun (panggilan peribadi dari pejabat perlu dijelaskan bayaran sendiri ya…bukannya free. Ulang suara: bil akan sampai setiap bulan bagi penggunaan telefon bersifat peribadi. Jadi jangan anggap ini salahguna harta benda kerajaan Malaysia).
Aku perlu telefon Call Center sebanyak dua kali tetapi masalah tetap tidak selesai juga. Akhirnya terpaksa surf tapak sesawangnya, sebab rasa macam tanduk dah keluar kat kepala. Kalau telefon call center lagi sekali, kot adalah pulak orang di call Center tu kena sawan. kali ini Cuba buat aduan di website, tetapi kotak aduan rosak (huh u hu). Darah dah naik masa itu, tetapi akhirnya jumpa juga alamat emel seperti berikut;
Corporate Communications Department Maxis Berhad Level 18, Menara Maxis Kuala Lumpur City Centre 50088 Kuala Lumpur Malaysia Tel No : 03-2330 7000 (General) Fax No : 03-2330 0008 Email: corpinfor@maxis.com.my The Maxis Corporate Communications Department will attend to your enquiry as soon as possible.
Apalagi, mengadukan daku seperti berikut;
Saya telah membuat tambah nilai berjumlah RM30 pada 17 Mac 2010 (malam) sebanyak beberapa kali tetapi masej yang saya terima adalah "Maaf, kod tambah nilai ini tidak sah". Saya kemudiannya diminta untuk menghubungi *122*2 ataupun 1 300 820120 untuk urusan seterusnya. Apabila hubungi *122*2, saya diminta untuk hubungi 1300820120.
Bila hubungi 1300820120, saya diminta untuk tambah nilai sebab kredit tidak mencukupi. Bukankah saya tengah nak tambah nilai? Ada ke perkhidmatan syarikat lain yang mengenakan bayaran kepada penggunanya yang tengah bermasalah untuk tambah nilai?
Pada 18 Mac 2010, saya telah hubungi 1300820120 menggunakan no telefon pejabat. Saya dimaklumkan yang tambah nilai berkenaan tidak menghadapi apa-apa masalah. Saya diminta untuk melakukan tambah nilai lagi. Saya melakukannya sekali lagi dan mengikut beberapa saranan yang diberikan oleh call center, malangnya saya masih lagi menghadapi masalah yang sama: TAK BOLEH NAK TAMBAH NILAI PUN!
Sekali lagi saya bazirkan bil dan telefon call center dan diberi beberapa saranan lagi termasuk: matikan telefon untuk seketika, menggunakan telefon bimbit lain dan menggunakan semua cara untuk tambah nilai berkenaan iaitu dail *100*, dail *122*2 dan dail *111*, tetapi masalah berkenaan masih tidak dapat diatasi.
Ada 2 perkara yang sangat tidak wajar berlaku di sini: 1. Saya dikenakan bayaran apabila menghubungi call center. Setakat ini hanya maxis SAHAJA yang mengenakan bayaran sebegini padahal pengguna TIDAK PERNAH minta mereka bermasalah apabila mnggunakan perkhidmatan ini.
2. Semua saranan yang diberikan operator di call center tidak menyelesaikan masalah. Malah, saya disarankan untuk pergi ke call center yang terdekat (Cheras) yang memerlukan saya habiskan satu tong petrol, buang masa dan tenaga,..macam pengguna ni tak ada kerja lain selain dari uruskan benda kecik macam ni. Bukankah pengguna lebih senang TUKAR sahaja syarikat telekomunikasi dengan kos hanya tak sampai pun RM10. Macam itu sahaja MAXIS lepas tangan setelah KIKIS dan TIPU duit pengguna melalui top upnya yang bermasalah, bayaran untuk Call Center yang entah apa-apa itu?????
Saya tahu ramai yang menggunakan maxis, tetapi tidak mustahil jumlah yang ramai itu akan berkurangan secara beransur-ansur kerana hal sebegini tidak akan didiamkan sahaja oleh pengguna yang tidak puas hati.
Saya telah mengisi borang maklum balas secara online untuk mengadu hal ini. Malangnya, setiap kali borang aduan online tersebut saya “summit”, masej berikut tertera:
We’re Sorry The page you’re requested is temporarily unavailable. Please try again later, Thank You.
Kali ini muncul persoalan yang ketiga: Adakah Maxis sebenarnya benar-benar ikhlas menyediakan borang aduan online sekiranya beginilah servis yang ada, ataupun sekadar mengaburi mata pengguna? Pengguna yang fed up dengan situasi ini akan melupakan hal-hal aduan yang cerewet dan buang masa itu. Makanya, nama maxis tetap bersih dari timbunan aduan pengguna. Maaf, ini mungkin spekulasi…namun, ada kemungkinan untuk betul kan?
Mohon perhatian dan pertimbangan pihak tuan untuk menyelesaikan masalah ini. Ia bukan setakat berkaitan tambah nilai berharga RM30, tetapi juga kepuasan pengguna, kebolehpercayaan dan rasa tidak puas hati.
Terima kasih dengan perhatian dan kerjasama yang diberikan. Saya sangat berharap perkara sebegini tidak akan berlaku lagi.
yang benar, Blab la bla (nama akulah tu)
Emel berkenaan aku hantar menggunakan emel rasmi. Sungguh tak senonohkan…guna emel rasmi untuk hal-hal yang sengaja dirasmikan. Jadi, kawan-kawan…usah diikutkan perangai tak guna ini. Sila gunakan harta benda pejabat untuk kegunaan rasmi sahaja. (Pinjam nama ajelah…bukannya luak pun! Ada hati lagi tu nak bela diri huh u h u).
Dah selesai emel berkenaan, aku terus buat kerja. Maklumlah, kerja tersangat banyak belum siap. Tadipun dah buang masa setengah jam uruskan hal-hal yang sebenarnya tak perlupun. Sambil buat kerja, sambil online dengan Cik Bintang yang sedaya upaya dok sabarkan supaya lupakan sahaja perangai Inche MAXIS tu. Terlambat! Emel dah hantar. Nak buat macam mana, zaman klik klik klik ni memang memudahkan banyak urusan. Tak sempat dia kata JANGAN, aku dah klik hu hu hu Mana boleh tarik balik bila dah pos secara maya sebegitu kan?
Tengah ralit beronline dengan Cik Bintang, selang seli juga buat kerja yang berlambak dah terlebih tarikh lupus ini, Inche Nokia pulak berdecit. Encik MAXIS sms tanyakan rate kepuasan pelanggan yang belum aku berikan dari perkhidmatan hampehnya seketika tadi. Spontan sahaja aku letak no 1 (satu kan juara yang jadi rebutan) dan balas sms tersebut. Dan semua itu aku lupakan terus sesaat kemudian. Banyak lagi perkara perlu aku lakukan dalam hidup ini selain hal-hal remeh sebegitu. (RM30 tetap tak remeh pada aku!)
Petangnya, semasa santap nasi kerabu tepi longkang yang jadi kegemaranku kerana aroma longkangnya itu, seorang jejaka bersuara lunak menelefon bertanyakan kenapa rating aku untuk perkhidmatan MAXIS hanya SATU. Jawapan aku mudah sahaja: Kalau masalah saya tak selesai, adakah sesuai saya berikan 5?
Makanya, dengan lemah lembut tetapi penuh macho dan kejantanan suaranya itu, dia lakukanlah apa-apa yang patut untuk selesaikan masalah aku itu. Makanya juga berjanjilah dia untuk uruskan dan telefon semula nanti. Sebab aku tengah gelojoh menyuap nasi kerabu dengan lauk ayam goreng masak madu yang manis dan sedap itu, aku mengiakannya sahaja. Aku ucap terima kasih sahaja. Tunggu sahajalah apa nak jadi selepas itu. Bukannya aku boleh dapat apa-apapun kalau sumpah serah atau tengking maki dia. Baiklah teruskan makan nasi kerabu itu sampai habis kan kan kan.
Esoknya Miss Tina pula telefon. Kali ini tindak balasnya berdasarkan emel lemah lembut dan berbunga-bunga bahasa yang aku hantar itu. Katanya dia akan cuba bantu. Dia akan semak. Dia akan telefon semula. Akupun ucaplah terima kasih lagi. Dua hari kemudian dia telefon lagi. Katanya: kami tak dapat kenalpasti nombor yang cik bagi tempoh hari, jadi…boleh tak berikan kami no SN nya? Makanya, dengan kelam kabutnya macam akan dapat bayaran berjuta-juta (rupiah pun belum tentu), akupun terjahlah cari kad yang dah keronyoh tetapi masih lagi tersimpan dalam beg lusuhku di bawah meja itu. Makanya, aku sebutkanlah semua nombor itu. Miss Tina pun berjanjilah semula akan uruskannya. Dia janji akan top upkan jumlah yang sama. Dia janji akan beritahu bila dah masuk nanti. Akupun ucapkanlah terima kasih lagi. Lagi. Lagi. Dan lagi.
Dua hari kemudian, pada petang yang hening…pada hari Senin yang mendung dengan penuh kejoongan (joong=mendung), maka menyanyi-nyangilah Inchi Nokia dengan lagu ini….(dengar lagu dulu boleh? Kurangkan sikit ketegangan minda la la la)
Miss Tina yang bersuara merdu itu yang telefon rupanya. Katanya: Miss, saya sudah top up cik punya kredit sebentar tadi. Terima kasih menggunakan perkhidmatan MAXIS.
Alamak…suaranya memang benar-benar merdu. Memang sedap di dengar. Sangat indah dan klasik. Dan aku makanya, mengucapkan terima kasih kepadanya. Bila semak baki kredit…jeng jeng jeng…RM 54. Bla bla bla (campur dengan baki yang ada). Terima kasih MAXIS. Walaupun taklah secekap mana dan mengambil masa hingga melebihi 10 hari…akhirnya dikembalikan juga.
Semua orang dah cerita tentang kehebatan dan kemeriahan IKLBF 2010 gegak gempita di banyak blog. Walaupun aku dah pergi pada hari pertama IKLBF berlangsung (Jumaat 19 Mac), tetapi tak ada apa yang aku beli kerana pada hari tersebut aku hanya jadi Cik Kiah yang mengetuai rombongan. Tambahan pula, kakak bawa dua orang anaknya, tugas aku bukan sahaja jadi pemandu (nasib baik tak tersesat barat kecuali tersalah masuk dan tersalah keluar kawasan parking di The Mall sahaja. Lainnya, semua berjalan lancar), tetapi juga tukang kawal dan kepung ct si kanak-kanak ribena tu.
Suka posing
Muka letih
Along dah penat la ct...jangan main lagi! Atok yang nengokpun turut penat.
Ini namanya sungai...mmmm macam longkang je!
Tiba masa untuk dia tidur, tanpa peduli keadaan sekeliling, dia tidur je dengan nyenyak. Tak meragampun. Walaupun aku duduk di pentas semasa masuk Karangkraf dengan gempita suara deejay dan lagu-lagu yang diputarkan (betul-betul berada di hadapan corong pembesar suara), dia tidur tanpa berketik. Nyenyak je. Kemudian kami ke Dewan Tun Razak diseberang sungai. Aku terus sahaja ke PTS dan duduk di kerusi hadapan pentas, manakala adik, kakak dan seorang anak buah yang lain teruja jelajah setiap gerai. Janjinya kami jumpa kat PTS. Terima kasih PTS, sediakan kerusi dan pentas kecil yang boleh jadi tempat persinggahan untuk orang-orang yang macam kami ni. Macam musafir pulak!
Bila adik juga berhenti dan tadah punggung di kerusi hadapan pentas di PTS, aku curi peluang sekejab ke gerai Creative Enterprise dan jumpa Mok Yang. Sekejab sahaja, hanya jenguk. Janji akan datang semula pada Khamis nanti. Tiga jam kemudian, dia bangun. Itupun penat kejutkan. Letihlah katakan. Walaupun kami balik dah agak lewat, jam tujuh petang, namun hakikatnya aku hanya sempat menjengah sekali imbas ke MAPIM dan DBP tanpa sempat belekpun. Selebihnya lebih banyak kejar ct.
Mewarisi bakat melukis ayahanda Jaafar Taib; Iwan. Dulu aku panggil dia jejaka idaman Malaya. Dia dah tak cam akupun rasanya, maklumlah...dah makin jelita la la la ;) Khamisnya aku batalkan untuk pergi semula kerana tiba-tiba sahaja ada urusan terdesak yang perlu aku selesaikan segera. Sabtu 27hb Mac aku memang dah khususkan masa itu untuk ke majlis pelancaran buku Aku, Dia dan Gitar (Nurfa). Orang kata beri sokongan moral kepada penulisnya. Beli novel pada masa pelancaran ini boleh dapat pakej yang menarik...sehelai baju T, sebuah novel dan beg kertas. Harganya hanya RM19.90 (ke RM19? Yaaaaa ampun...tetiba je jadi lupa hu hu hu kira halallah ya. Lagipun pakej istimewa tu dah pun habis. Nak dapatkan lagi dah tak dapat dah...). Jangan jeles ya! Cantik dan comel kan?
Barisan penulis yang lancarkan novel pada hari tersebut; Nurfa nan chomel berada di tengah-tengah. Pinky girl. Rasa bahagiakan...sambut ulangtahun kelahiran, sambut kelahiran novel sulung. Tahniah! Tahun depan 2 novel lagi ya ;)
Berserta air mineral dan kek yang comel lagi...kebetulan, tak sempat sarapan pun pagi tu. Jadinya...ngap je sebelum majlis pelancaran bermula.
Selepas itu terlari-lari anak mencari lokasi untuk pelancaran novel Faisal Tehrani pula. Sudahlah manusianya bersesak, dok pi mai pi mai...akhirnya terus ke gerai Ameen Books bertanyakan staf di sana. Terus rembat novel Bahlut (Faisal Tehrani), Beruk (Azizi Abdullah) dan Rawa (Isa Kamari). Tentu Faisal Tehrani kagum sebab inilah pertama kalinya aku beli novel dia (setelah dia hasilkan 19 buah novel. Ampunnnn ya, Tuan Haji Muda...buku-buku tuan haji boleh tahan tahap mahalnya walaupun nipis. Dan aku akui intinya buatkan buku tuan haji sangat bernilai. Hanya kali ini aku lebih terdorong untuk belinya kerana isu dalam novel ini sendiri. Jangan rasa hati ya tuan haji, kalau kena dengan isunya, BETA memang akan beli hu hu hu). Sempat juga minta autograf dengan Cikgu Azizi untuk novel Beruk. Sebenarnya, ini pertama kali aku pergi jumpa penulis untuk minta autograf. Tak pernah buatpun sebelum ini kecuali novel yang ditulis kawan-kawan. Padahal, peluang untuk aku berbuat begitu sangat terbuka luas.
Novel pertama tuan haji Faisal Tehrani yang aku beli, novel pertama penulis Indonesia yang aku beli di tanah Malaysia ;) Cantik kan caver novel dari Seberang tu...Terlihat gigih berjuang meredah arus kehidupan. Sendirian di bawah sinar bulan...kalau rembulan dah tenggelam di wajahmu, maknanya... Akhirnya terlari-lari pula ke surau, seterusnya menyeberang jalan ke tingkat 4 The Mall untuk bersarapan dan makan tengahari. Usah tanya jam berapa ketika itu. Mengejar masa sejak pagi (buat kerja sikit sebenarnya dan kemalasan yang melampau untuk mencari makanan) buatkan terbabas untuk makan. Selesai makan, terus ke surau untuk asyar dan redah kesibukan dalam pesta buku semula hingga jam tujuh malam sebelum kembali ke Bangi.
Ingatkan pesta buku dah habis dari diari harian. Ahad, aku cadang ke kedai buku di Wisma Yakin dengan senarai panjang buku yang diperlukan. Namun, tidak satupun aku peroleh kat sana. Akhirnya, terpaksa juga redah kepadatan manusia di pesta buku di PWTC. Ke Creative Enterprise lagi sekali tetapi Mok Yang tak ada, hanya berbual-bual seketika dengan kak Zah. Sempat sambar 2-3 buah buku termasuk buku ini;
Dina, beli tak buku ni? Kalau belum, sila ke Creative semula ya...mesti kau tengah jeles dengan aku kan?
Sekalipun manusia sesak di mana-mana sahaja, tetapi akhirnya perlu aku akui sesuatu...poket dah makin nipis sejak balik dari PWTC petang tadi. Hanya 14 buah sahaja aku borong, namun harganya cecah hingga RM350, belum termasuk senarai panjang yang mohon pengedar carikan. Entah berapa panjang bilnya akan sampai nanti.
Manapun kita pergi, pasti kita akan temui sesuatu yang unik, pelik atau aneh pada pandangan dan pengalaman kita, namun hakikatnya itulah yang dikatakan keunikan. Semakin banyak merantau, makin luas pandangan, makin lebar pengalaman yang ditimba. Agar nanti, kita sedari bahawa kita bukanlah manusia agung yang diciptakan.
Banyak yang boleh dipelajari, banyak yang boleh direnungi, banyak juga yang boleh difikirkan. Ada masa kita rasa kita ini lebih segala sedangkan hakikatnya...tiada apapun hak yang kita punya itu kekal abadi (itupun kalau ada...kalau sebenarnya bukan hak kita?). Andai satu saat kita menyangka, hanya kitalah insan paling malang tersudut di penjuru bumi ini, setelah direnungi dan difikirkan seketika, sebegitukah?
Mmmmm malas nak tulis panjang-panjang. Di bawah sekadar beberapa hal yang boleh dilihat; barangkali sekadar jamu mata, barangkali juga ada sesuatu yang boleh difikirkan.
Bagi kita mungkin nampak antik, baginya...mungkin hanya cara itu yang terdaya.
Makan sireh berpinang tidak...sireh manis, ada tak di tempat lain?
Barangkali sukar untuk lafazkan...namun, masih banyak cara lain kan?
Ada apa-apa komen tak tentang gosip panas yang sampai ke Tanah Rencung ini?