Khamis, 1 April 2010

Kumulakan Bulan Baru dengan Ucapan “Terima Kasih MAXIS”

Aku tahu hari ni ramai orang akan buat perangai pelik-pelik. Meraikan kehadiran April Fool yang entah apakah bendanya itu. Buang masa betul fikirkan tentang sesuatu yang entah beri faedah ke tidaknya itu. Namun, aku nak mulakan tarikh keramat pada bulan April ini untuk buat ucapan. Ucapan terima kasih kepada MAXIS. Kira macam April Fool jugaklah kot!
Sebelum tulis lebih panjang lebar, sila jawab pertanyaan ini: Anda menggunakan MAXIS? Anda pengguna Maxis tegar? Anda puas hati dengan semua perkhidmatan yang MAXIS berikan? Jawab ke tidak, sama sahaja. Aku bukan dengar pun!

Aku guna perkhidmatan Inche Maxis yang hensome ni sejak Ogos 2008. Sebelum itu aku pengguna Celcom yang tegar. Sangat tegar dan fanatik. Line pulak tu, bukannya pakai goring-goreng dan buang ni. Entah kenapa aku boleh tukar guna Maxis, dah lupa pulak (maaf, saya sedang mengalami kelupusan daya ingatan hu hu hu). Dan ini bukanlah kali pertama aku memendam rasa dengan MAXIS. Anda agak rasa itu adakah rasa CINTA?

Dipendekkan cerita yang maha panjang ini, aku beli top up pertengahan Mac. Malamnya terus top up tetapi entah mengapa kad gores dan gores itu tidak sempurna digores. Satu angka tidak jelas sama ada 8 atau 6. Bila mencuba lebih dari tiga kali, kad itu telahpun kena tahan. Esoknya, terpaksa guna telefon pejabat untuk selesaikan masalah itu kerana MAXIS memang kenakan bayaran ke setiap call centernya pun (panggilan peribadi dari pejabat perlu dijelaskan bayaran sendiri ya…bukannya free. Ulang suara: bil akan sampai setiap bulan bagi penggunaan telefon bersifat peribadi. Jadi jangan anggap ini salahguna harta benda kerajaan Malaysia).

Aku perlu telefon Call Center sebanyak dua kali tetapi masalah tetap tidak selesai juga. Akhirnya terpaksa surf tapak sesawangnya, sebab rasa macam tanduk dah keluar kat kepala. Kalau telefon call center lagi sekali, kot adalah pulak orang di call Center tu kena sawan. kali ini Cuba buat aduan di website, tetapi kotak aduan rosak (huh u hu). Darah dah naik masa itu, tetapi akhirnya jumpa juga alamat emel seperti berikut;
Corporate Communications Department
Maxis Berhad
Level 18, Menara Maxis
Kuala Lumpur City Centre
50088 Kuala Lumpur
Malaysia
Tel No : 03-2330 7000 (General)
Fax No : 03-2330 0008
Email: corpinfor@maxis.com.my
The Maxis Corporate Communications Department will attend to your enquiry as soon as possible.

Apalagi, mengadukan daku seperti berikut;

Saya telah membuat tambah nilai berjumlah RM30 pada 17 Mac 2010 (malam) sebanyak beberapa kali tetapi masej yang saya terima adalah "Maaf, kod tambah nilai ini tidak sah". Saya kemudiannya diminta untuk menghubungi *122*2 ataupun 1 300 820120 untuk urusan seterusnya. Apabila hubungi *122*2, saya diminta untuk hubungi 1300820120.

Bila hubungi 1300820120, saya diminta untuk tambah nilai sebab kredit tidak mencukupi. Bukankah saya tengah nak tambah nilai? Ada ke perkhidmatan syarikat lain yang mengenakan bayaran kepada penggunanya yang tengah bermasalah untuk tambah nilai?
Pada 18 Mac 2010, saya telah hubungi 1300820120 menggunakan no telefon pejabat. Saya dimaklumkan yang tambah nilai berkenaan tidak menghadapi apa-apa masalah. Saya diminta untuk melakukan tambah nilai lagi. Saya melakukannya sekali lagi dan mengikut beberapa saranan yang diberikan oleh call center, malangnya saya masih lagi menghadapi masalah yang sama: TAK BOLEH NAK TAMBAH NILAI PUN!

Sekali lagi saya bazirkan bil dan telefon call center dan diberi beberapa saranan lagi termasuk: matikan telefon untuk seketika, menggunakan telefon bimbit lain dan menggunakan semua cara untuk tambah nilai berkenaan iaitu dail *100*, dail *122*2 dan dail *111*, tetapi masalah berkenaan masih tidak dapat diatasi.

Ada 2 perkara yang sangat tidak wajar berlaku di sini:
1. Saya dikenakan bayaran apabila menghubungi call center. Setakat ini hanya maxis SAHAJA yang mengenakan bayaran sebegini padahal pengguna TIDAK PERNAH minta mereka bermasalah apabila mnggunakan perkhidmatan ini.

2. Semua saranan yang diberikan operator di call center tidak menyelesaikan masalah. Malah, saya disarankan untuk pergi ke call center yang terdekat (Cheras) yang memerlukan saya habiskan satu tong petrol, buang masa dan tenaga,..macam pengguna ni tak ada kerja lain selain dari uruskan benda kecik macam ni. Bukankah pengguna lebih senang TUKAR sahaja syarikat telekomunikasi dengan kos hanya tak sampai pun RM10. Macam itu sahaja MAXIS lepas tangan setelah KIKIS dan TIPU duit pengguna melalui top upnya yang bermasalah, bayaran untuk Call Center yang entah apa-apa itu?????

Saya tahu ramai yang menggunakan maxis, tetapi tidak mustahil jumlah yang ramai itu akan berkurangan secara beransur-ansur kerana hal sebegini tidak akan didiamkan sahaja oleh pengguna yang tidak puas hati.

Saya telah mengisi borang maklum balas secara online untuk mengadu hal ini. Malangnya, setiap kali borang aduan online tersebut saya “summit”, masej berikut tertera:

We’re Sorry
The page you’re requested is temporarily unavailable. Please try again later, Thank You.

Kali ini muncul persoalan yang ketiga: Adakah Maxis sebenarnya benar-benar ikhlas menyediakan borang aduan online sekiranya beginilah servis yang ada, ataupun sekadar mengaburi mata pengguna? Pengguna yang fed up dengan situasi ini akan melupakan hal-hal aduan yang cerewet dan buang masa itu. Makanya, nama maxis tetap bersih dari timbunan aduan pengguna. Maaf, ini mungkin spekulasi…namun, ada kemungkinan untuk betul kan?

Mohon perhatian dan pertimbangan pihak tuan untuk menyelesaikan masalah ini. Ia bukan setakat berkaitan tambah nilai berharga RM30, tetapi juga kepuasan pengguna, kebolehpercayaan dan rasa tidak puas hati.

Terima kasih dengan perhatian dan kerjasama yang diberikan. Saya sangat berharap perkara sebegini tidak akan berlaku lagi.

yang benar,
Blab la bla (nama akulah tu)

Emel berkenaan aku hantar menggunakan emel rasmi. Sungguh tak senonohkan…guna emel rasmi untuk hal-hal yang sengaja dirasmikan. Jadi, kawan-kawan…usah diikutkan perangai tak guna ini. Sila gunakan harta benda pejabat untuk kegunaan rasmi sahaja. (Pinjam nama ajelah…bukannya luak pun! Ada hati lagi tu nak bela diri huh u h u).

Dah selesai emel berkenaan, aku terus buat kerja. Maklumlah, kerja tersangat banyak belum siap. Tadipun dah buang masa setengah jam uruskan hal-hal yang sebenarnya tak perlupun. Sambil buat kerja, sambil online dengan Cik Bintang yang sedaya upaya dok sabarkan supaya lupakan sahaja perangai Inche MAXIS tu. Terlambat! Emel dah hantar. Nak buat macam mana, zaman klik klik klik ni memang memudahkan banyak urusan. Tak sempat dia kata JANGAN, aku dah klik hu hu hu Mana boleh tarik balik bila dah pos secara maya sebegitu kan?

Tengah ralit beronline dengan Cik Bintang, selang seli juga buat kerja yang berlambak dah terlebih tarikh lupus ini, Inche Nokia pulak berdecit. Encik MAXIS sms tanyakan rate kepuasan pelanggan yang belum aku berikan dari perkhidmatan hampehnya seketika tadi. Spontan sahaja aku letak no 1 (satu kan juara yang jadi rebutan) dan balas sms tersebut. Dan semua itu aku lupakan terus sesaat kemudian. Banyak lagi perkara perlu aku lakukan dalam hidup ini selain hal-hal remeh sebegitu. (RM30 tetap tak remeh pada aku!)

Petangnya, semasa santap nasi kerabu tepi longkang yang jadi kegemaranku kerana aroma longkangnya itu, seorang jejaka bersuara lunak menelefon bertanyakan kenapa rating aku untuk perkhidmatan MAXIS hanya SATU. Jawapan aku mudah sahaja: Kalau masalah saya tak selesai, adakah sesuai saya berikan 5?

Makanya, dengan lemah lembut tetapi penuh macho dan kejantanan suaranya itu, dia lakukanlah apa-apa yang patut untuk selesaikan masalah aku itu. Makanya juga berjanjilah dia untuk uruskan dan telefon semula nanti. Sebab aku tengah gelojoh menyuap nasi kerabu dengan lauk ayam goreng masak madu yang manis dan sedap itu, aku mengiakannya sahaja. Aku ucap terima kasih sahaja. Tunggu sahajalah apa nak jadi selepas itu. Bukannya aku boleh dapat apa-apapun kalau sumpah serah atau tengking maki dia. Baiklah teruskan makan nasi kerabu itu sampai habis kan kan kan.

Esoknya Miss Tina pula telefon. Kali ini tindak balasnya berdasarkan emel lemah lembut dan berbunga-bunga bahasa yang aku hantar itu. Katanya dia akan cuba bantu. Dia akan semak. Dia akan telefon semula. Akupun ucaplah terima kasih lagi. Dua hari kemudian dia telefon lagi. Katanya: kami tak dapat kenalpasti nombor yang cik bagi tempoh hari, jadi…boleh tak berikan kami no SN nya? Makanya, dengan kelam kabutnya macam akan dapat bayaran berjuta-juta (rupiah pun belum tentu), akupun terjahlah cari kad yang dah keronyoh tetapi masih lagi tersimpan dalam beg lusuhku di bawah meja itu. Makanya, aku sebutkanlah semua nombor itu. Miss Tina pun berjanjilah semula akan uruskannya. Dia janji akan top upkan jumlah yang sama. Dia janji akan beritahu bila dah masuk nanti. Akupun ucapkanlah terima kasih lagi. Lagi. Lagi. Dan lagi.

Dua hari kemudian, pada petang yang hening…pada hari Senin yang mendung dengan penuh kejoongan (joong=mendung), maka menyanyi-nyangilah Inchi Nokia dengan lagu ini….(dengar lagu dulu boleh? Kurangkan sikit ketegangan minda la la la)




Miss Tina yang bersuara merdu itu yang telefon rupanya. Katanya: Miss, saya sudah top up cik punya kredit sebentar tadi. Terima kasih menggunakan perkhidmatan MAXIS.

Alamak…suaranya memang benar-benar merdu. Memang sedap di dengar. Sangat indah dan klasik. Dan aku makanya, mengucapkan terima kasih kepadanya. Bila semak baki kredit…jeng jeng jeng…RM 54. Bla bla bla (campur dengan baki yang ada). Terima kasih MAXIS. Walaupun taklah secekap mana dan mengambil masa hingga melebihi 10 hari…akhirnya dikembalikan juga.

Persoalannya sekarang: Perlukah aku BERTUKAR?

2 ulasan:

Cetusan berkata...

sedekah atau derma. bayar sambil beramal niat...nak kira servis OK,,tada yang OK..niat membeli pun ada saham juga

secangkir madu merah berkata...

seronok lak dengar lagu 'tanya sama hati' itu...hingga hilang idea utk ku menulis komen ku disini....