Jumaat, 26 Februari 2016

Ayat Bodek Pensyarah



Sama ada pelajar sepenuh masa dalam kampus ataupun pelajar dewasa yang mengikuti pengajian secara separuh masa di bawah naungan PKP UKM, bab ayat rayuan dan ayat bodek pensyarah tu memang tak boleh tinggal. Sentiasa sahaja ada, cumanya…pelajar dewasa ni bila bodek tu lain Macham sikit. Orang kata guna ilmu tahap tinggi huhuhuhu depakan dah terlatih dengan KBAT huhuhuhu

Pelajar yang ikuti pengajian program eksekutif atau pendidikan jarak jauh dengan PKP ni biasanya adalah golongan yang dah berkerja sambung belajar. Mereka akan datang kuliah pada setiap hujung minggu ataupun selepas waktu berkerja. Jadi, boleh fahamlah komitmen mereka; kerja, belajar, keluarga, anak-anak dan sebagainya. 

Kami yang mengajar ni pun kena kerja juga pada hujung minggu atau selepas waktu kerja. Penat tau! Sampai satu tahap, kami (ambo lah tu) tidak lagi mementingkan bayaran (bayarannya berbeza @ asing dari gaji bulanan, kira macam pendapatan extra), sebaliknya kalau boleh tak mengajar, rasa nak pilih tak payah mengajar. Hari minggu tu. Waktu malam tu. Kami pun nak kualiti hidup kami juga yang rasanya lebih tinggi lagi nilaiannya berbanding apa yang dibayar itu.

Namun ada ketika yang lain, kerapkalinya perlu juga terima tugas tersebut. Bukan sebab bayaran itu sangat, namun atas rasa tanggungjawab dan saling membantu tenaga pengajar yang lain. Sama-sama pikul beban tugaslah kononnya. 

Bagi peringkat pelajar luar kampus ni, rayuan untuk bodek dengan pensyarah hanya berlaku masa hujung semester sahaja iaitu pada musim peperiksaan dan marking je. Situ aje pun pentingnya pensyarah kot. 

Masa musim kuliah, musim ponteng kuliah atau musim siapkan tugasan, tak ada maknanya nak bodek bagai. Bila sampai je musim kena marking dan bagi markah, maka antara tugas kami yang mengajar pelajar dewasa ini adalah mengesan kedudukan mereka kerana ramai yang hilang dari radar. Bazirkan jugalah bil telefon, sms atau line internet untuk wasap mereka hingga berasap. 

Bagi yang jenis beri respon cepat, makanya cepatlah selesai masalah mereka. Itu yang terjadi dialog sebegini;

hambek kau! baru keluar penjara tu!
Namun ada juga antara mereka yang tak beri respon apa-apapun hingga bergegau jugak telefon. Markah dah nak masuk system baru kalut nak buat tugasan. Cemana tu?

Nasib baiklah ada ayat-ayat power pemanis bibir yang boleh jadi penawar boleh buat gelak. Haaaaa bagi sesiapa yang rasa nak bodek pensyarah untuk dapat markah tinggi tu, silalah praktikkan ayat sebegini;

cer try puji-puji kot dapat markah extra

kemain lagi ek? paling comel katanya huhuhuhuhu


Aminnnnnn!!! makbul harapnya

Hu huhuhu itulah asam garam kehidupan dengan pelajar. Stress lelama pun cepat tua je. Sengih ajelahhhh!!!

Akupun pelajar juga. Ada kad pelajar, layak dapat voucer buku 1Malaysia….eiiiiii tak sabarlah pulak nak pergi kutip voucer buku tu! Selalu juga aku mintak lanjut tempoh untuk hantar tugasan, tapi tak adalah tunggu hingga system nak tutup. Takat lewat seminggu biasanya pensyarah anda masih izinkan sebab mereka pun dah bajet masa untuk proses pemarkahan.  


8 ulasan:

norhidana berkata...

heheheheh pandai depa ek time nk marking tuh la depa cari lecturer depa... kalu tak dok bt dek je...

ayat mmg pandai bodek hehhe... dr lecturer bosan blh jgk jd bahan gelak kan layan kerenah mereka

JunAina berkata...

Tolong salah tak tolong salah... Jadi berilah pertimbangan sewajarnya dan harap2 pelajar tak ambil kesempatan atas kebaikan pensyarah yg cumil ni...

anyss berkata...

Norhidana: sebenarnya bukan tugas kami kesan pelajar tapi kalau tak buat, berderet dapat E. Sampai tahap tu kena paksa rela untuk bagi depa markah

anyss berkata...

Junaina: itulah dilemanya

Sharinginfoz berkata...

memang elakar macam2 dibuatnya

eelobor berkata...

nyesal taing ngaji dulu ambo x dop skill ginih....

anyss berkata...

Sharinginfoz: dah terdesak, cenggitulah jadinyaaa

anyss berkata...

Eelobor: Zaman dulu pensyarah semua dah kerepot huhuhuhu garang giler pulak tu. mana berani nak bagi ayat bodek