Isnin, 29 Februari 2016

Berkawan-kawan Acara Kempiskan Poket



Dah lama tak jadi burung hantu. Dah lama dah tak buka kerja bila balik rumah. Selama ni tidur pun dengan kertas dan buku, bila matlamat terbesar dalam kamus duniaku dah tercapai, ambo dah mula slowdown perlahan-lahan. Nak hidup macam orang lain juga, kononnya.

Namun begitu, tidak selalunya kita mampu untuk sentiasa begitu. Aku memang sangat kagum dengan orang-orang yang mampu sahaja siapkan semua perkara dalam hidup dia dalam sekelip mata (macam bela jin pulak!), padahal, begitulah juga yang aku buat dulu. Bila dah tua begini, dah tak berapa nak sihat macam orang lain, aktiviti pun terbatas, nak pergi pasar malam pun dah malas. Kalua TERpergi pasar malam, rasa macam nak marah diri sendiri pun ada. Ya lahhh kat pasar malam tu macam-macam benda best ada.

Ikan, udang, ketam segar buatkan hati berkobar-kobar nak masak, padahal, nak angkut 3 jenis binatang tu ke kereta pun dah lelah. Apalagi nak masak sedap-sedap. Berejam masa kat dapur baru boleh makan. Sampai masa nak makan, badan dah lunyai tak larat nak berdiri dah. Nak makan pun dah tak sesedap mana. 

Bila Nampak buah-buah yang segar dan ranum, teringin nak angkut semua. Nak beli durian sebiji pun kena piker 14 kali, apalagi kalua musim buah manga. Apalagi kalau tengok buah rambutan, epal, lai, pisang. Geram. Balik rumah dok teringat-ingat pulak!

Jadinya, bila ada orang sembang pasal pergi jelajah beberapa soping mall musim jualan murah dan hairan bila aku kata “saya tak pergi soping”, 

Aku makin insaf diri. Yaaaa, bukan tak ada orang ajak berkawan-kawan kempiskan poket di pusat beli belah, namun, hakikatnya mereka belum begitu memahami situasi aku. Dari timbulkan rasa tak “puas” orang dengan aktiviti menarik itu, baiklah aku dendiam sensorang. Lagi pula, sekali dua sahaja orang nak ajak pun, bila kita selalu menolak, mana orang nak ajak lagi. Ya dak?

Ajak orang semekin pergi soping memang tak berbaloi huhuh u hu !

4 ulasan:

JunAina berkata...

Semekin tu tidak tapi banyak komitment lain yg lebih penting. Betul tu semakin usia bertambah kaki ni dah tak berdaya nak ukur jalan dan ukur shopping kompleks lagi dah...

cahayahidupku.blogspot.my berkata...

Benar aniyss.. akak pun kalau nak shoping pun kena fikir 2 3 kali..
malas betul nak membawa badan melangkah ke satu tempat ke satu tempat dalam shoping komplek tu..

Dah kilauan emas akak ni anyss :)

norhidana berkata...

bkn sbb semekin... tak baik kata gitu nnti DIa tarik kang jd semekin betul baru tau hehehhe...

bila komitment banyak itu membataskan kita dr kerja2 supink tuh... akak suke supink tp ada masa akak lbh suke pg ngn family takmo pg time hari keje... akak bkn jns yg suke jln lama2 supink dr kedai ke kedai kot... kalu hari minggu lebih santai...

dme1612 berkata...

my website...

http://tadika.tk

terima kasih...