Selasa, 12 Januari 2016

Cinta Terlarang Bajirao Mastani

Sabtu lepas Cik Bintang ajak pergi tengok cerita cinta epic Bajirao Mastani. Mmmmmm aku bukannya tahu sangat pun pasal cerita cinta dari benua belah sana tu, Shah Jehan dan Mumtaz pun aku tak berapa nak tahu sangat. Kisah taj mahal pun tak pula aku tahu dengan detail. Tapi bila libatkan kisah epic, sangat terasa nak tengoknya. Mana tahu lebih hebat dari Devdas yang tak epic itu huhuhuhu

Filem ini berkaitan percintaan antara Bajirao dan mastani. Sinopsis filem dan semua maklumat berkaitan filem ini boleh dibaca di Wikipedia yang lengkap dengan rujukannya juga tu. Silalah menelaah ya, akum alas nak tulis synopsis ceritanya kat sini huhuhuhu

Lima minit pertama tu bagi aku bosan. Yaaaa lah bukan mudah nak bagi intro kepada penonton untuk fahami kisah besar ini. Hati mula berbergelek bila lagu pertama dipersembahkan. Untuk aku, lagi ni maknanya memang mendalam tapi aku lebih suka lagu yang Deewani Mastani yang dinyanyikan Mastani bila buat persembahkan di istana …. Fuhhhhh sangat indah. Rasa nak bangun joget-joget sama aje huhuhuhuhu sangat berseni dan lemah gemalai. Jom kita joget sat;

Deewani Mastani Filem Bajirao Mastani


Masa Bajirao menari dalam salah satu lagu tu... aku rasa nak gelak huhuhuhu semuanya gara-gara pakaian klasik itu menampakkan macam depa pakai skirt. Bila menari Nampak macam pelik sikit sebab tarian lelaki patutnya Nampak keras tetapi dek sebab kostumnya sebegitu…tetiba kelihatan macam jelita pulak hu huhuhuhu

Lagu terakhir tu best, tapi aku tak puas hati. Sebabnya, aku dok bayangkan lagu tu akan jadi sangat indah kalau Aiswarya yang joget. Maklumlah, joget Aiswarya memang sangat indah kalau bawak tarian klasik. Sampai sekarang masih lagi dok tak puas hati. Ini bukan sebab lagu dan tarian yang dibawa oleh Deepika Padukone dan Priyanka Chopra cantik, comey aje pun. Cer tengok;

Pinga | Bajirao Mastani | Deepika Padukone, Priyanka Chopra


Tapi sebab aku dok bandingkan dengan Aiswarya dan Madhuri Dixit masa lagu Dola re Dola dalam filem Devdes, gitulah jadinya. Jom kita tengok keindahan seni tarian klasik bawaan Aiswarya Rai;

Dola Re Dola (Devdas)


Ramai orang kata filem ni bagus dan hebat. Tapi, masalahnya aku nak lagi. Bagi aku belum cukup. Patutnya jadi lebih hebat sebab pengarahnya tu memang hebat. Kisahnya pun kisah hebat.

Antara filem Bajirao Mastani dan Dilwale, memanglah tak kena kalau nak bandingkan sebab genre yang berbeza. Namun, jika anda sukakan wadah yang lebih berat, filem ini lebih sesuai sedangkan filem Dilwale sesuai untuk menonton santai. Mmmmm entri akan datang aku tulis pasal filem Dilwale pulak ya…

2 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Kakcik masih 'malas' nak menonton Dilwale wlpn dah download kat pc...:)

norhidana berkata...

seronoknya dpt nengok wayang... kt opis nih duk berlawan2 kata yg cite bajirao nih best, cite dilwale, cite bajrangi baijan best... masing2 ngn minat masing2 kan... akak nih semua tuh tak penah nengok lg... jd nyer diam2 jelah...

tp mcm akak tak berapa minat cite yg berat2... penat melayan kecuali pelakon tuh pelakon feveret baru layan hehehhe