Rabu, 20 Januari 2016

Nak Mengamuk Bertukar Warna Kulit Macam HULK



Bila usia kita bertambah, kononnya kita akan lebih matang. Harap-harapnya begitulah.

Hari ini, setelah usia bertambah lagi setahun dan sehari, aku jalani fisioterapi di Hospital Serdang macam biasa. Macam biasa juga jam 7 pagi aku sudah berada di perkarangan hospital Serdang, kemudian menikmati sarapan dalam kereta sambal dengar radio dan memerhati gelagat manusia. Jam 7.45 pagi baru aku melangkah ke dalam bangunan dan melihat kekalutan waktu pagi dalam Hospital Serdang tersebut.

Bila daftar di bahagian fisioterapi, boleh dikatakan 90 peratus adalah warga emas. Mereka ni santai dan ceria. Kalau ada yang muda pula, mukanya memang nampak stress. Ya, sakit bukanlah nikmat dan dah pasti membebankan. Namun, bila kita ceria, sebahagian besar dari sakit itu sudahpun terubat!

Hari ini, aku berjaya tahan diri dari mengamuk dan marah. Itu kelemahan utama aku. Takat terbalikkan meja tu tak perlulah hairan sangat, sudah kulakukan sejak sekolah menengah lagi.  Tak megahpun nak mengaku, namun keupayaan untuk mengawal perasaan marah itulah satu kemenangan besar. Bukan mudah. Dah terlalu lama aku usahakannya. Alhamdulillah, untuk kes hari ni aku berjaya. Situasi lain belum tahu lagi.

Aku hanya mengharapkan mampu atasi semua itu dengan baik sepanjang masa. Tak ada indahnya bila marah. Selain dari muka jadi tak ayu, jiwa juga tak tenteram. Namun, ada ketika yang lain…kadangkala rasa menyesal juga tidak mengamuk kerana kepalaku sebegitu mudah dipijak-pijak. 

Itulah dugaannya!

1 ulasan:

hasnulyakin berkata...

Bersabarlah selagi mampu....