Rabu, 17 Jun 2015

Bonus Raya Penjawat Awam

Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bayaran bantuan khas kewangan bonus raya sebanyak RM500 kepada penjawat awam Gred 54 dan ke bawah. Pesara kerajaan pula menerima pencen raya dengan bayaran berjumlah RM250. Kedua-dua pembayaran bonus raya ini akan dibuat pada 25 Jun 2015.

Alhamdulillah. Mek dan ayah dah dapat duit raya tu. Tinggal nak kumpul duit beli kerepek berguni-guni je lagi. Maklumlah, anak buah aku kan ramai, mulut pulak tak berenti mengunyah. Tiap sorang usung satu balang kerepek. Jadi, memang kena beli dua tiga guni baru cukup.

Najib turut mengumumkan berkuatkuasa 1 November ini, penjawat awam akan menikmati kadar baru terendah imbuhan tetap perumahan sebanyak RM300 sebulan berbanding kadar terendah RM180 yang diterima buat masa ini. Kadar baru itu akan dinikmati oleh gred jawatan 41 dan ke bawah dimana ia memberi manfaat kepada 1.1 juta penjawat awam di seluruh negara.

Penjawat awam yang menduduki kuarters pula akan menerima 25 peratus daripada kadar imbuhan tetap perumahan yang diterima mereka.

4 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Kena ambil hati rakyat jangan tidak.
Kami yg kerja swasta ni melopong aje jadi tukang bayar income-tax jadilah:(

Kerepek memang lagi sedap dari biskut anyss:)

Selamat beribadah di bulan ramadhan dari kakak.

norhidana berkata...

alhamdulillah
tp jgn lps raya minyak naik, ada kenekan tax itu ini lak....

Acik Erna berkata...

Alhamdulillah anyss tapi acik tak sempat terima elaun rumah tu..

Unknown berkata...

tahniah kepada penjawat awam :)