Rabu, 18 Jun 2014

Ayah Tak Pernah Hadir Mesyuarat PIBG Sekolah

Cikgu sekolah selalu sahaja bengang dengan ibu bapa yang payah nak hadiri mesyuarat PIBG anak-anak mereka. Tak datang waktu hari report kad anak-anak diserahkan.

Ayah aku sebenarnya tidak pernah hadiri sebarang mesyuarat PIBG sejak kami darjah satu hinggalah tamat sekolah…hinggalah habis belajar lavel berapa pun, ayah tak pernah pergi. Kami konvo pun ayah tak datang masuk dewan tengok perarakan anak dia. Tak pernah!


Kami nak rasa hati? Tak pernah!

Kami faham ayah sibuk kerja keras demi sesuap nasi. Kami tak pernah lompat pagar sekolah ponteng kelas. Kalau aku nak keluar asrama pun, aku tak lompat pagar, aku keluar ikut pintu pagar hadapan sekolah lagi huh u huh u hu

Walaupun kami bukannya kategori pelajar pintar dan jadi harapan sekolah, tetapi kami tak terlibat dalam masalah disiplin. Kalau aku tak datang sekolah, bermakna aku ada di rumah. Tapi, itu jarang berlaku sebab aku suka pergi sekolah. Aku suka kedatangan penuh setiap tahun.

Kalau aku datang lambat ke sekolah, bukan sebab aku ponteng. Sebab basikal buruk aku buat hal. Kalaupun pengawas tulis nama dan hantar kepada guru disiplin, ada aku takut? Tak pernah! Sebab aku tahu aku bukan sengaja nak lambat. Aku sentiasa sampai awal. Dan cikgu disiplin tak pernah denda walaupun aku terbabas datang lambat. Kalau dia denda? Dah tentu aku akan pertahankan diri…bukan sengaja kan? Aku kan sentiasa perjuangkan kebenaran!

Walaupun cikgu kata “ibu bapa murid yang tak datang mesyuarat PIBG, anaknya akan kena denda”, tetapi ayah tetap tak juga datang mesyuarat tu. Dan aku tak pernah kena panggil atau kena denda sebab ayah tak datang mesyuarat PIBG tu.

Cara ayah aku mudah sahaja. Dia akan pergi ke rumah cikgu disiplin sekolah tu. Tanya hal anak-anak dia ada masalah ke tidak kat sekolah. Ada berani aku nak buat hal?

Kami sentiasa cuba ringankan beban ayah. Kami saksikan sendiri betapa penatnya dia berkerja di bendang untuk menyara kehidupan kami semua. Kegigihan ayah melebihi gigihnya orang lain di kawasan sekitar kami kerana kemiskinan kami juga lebih tinggi tahapnya berbanding orang lain. Rasa itu buatkan kami sedaya upaya cuba untuk tidak buat onar dan beri masalah.

Jadi, walaupun ayah tak pernah hadiri majlis perjumpaan PIBG, ada anak dia berani nak ponteng bagai walaupun anaknya ni gengstar tu boleh tahan juga hu huhuhu kira macam hero filem tamillah kan?

Mmmmm entri ni sepatutnya terbit sempena Hari Bapa, tapi aku cari tak jumpa tang mana dah save entri ni hu hu huhu



5 ulasan:

Rozita Ceritaita berkata...

anyss...akak faham..memang ada ayah yang memang tak akan pegi majlis begini sebabnya..bukan kerana tak ambil berat tapi selalunya sebab rendah diri dengan status dan taraf hidupnya..dan kalau boleh tak nak anak2 kena tempias yang sama..

sukaxplo berkata...

Salam

hhehehe..ayah Adam pon tak penah gi mesorat PIBG :)

Unknown berkata...

Salam # Income RM900 sehari "REGISTER PERCUMA" tiada
bayaran di kenakan (kalau anda rasa program ini satu penipuan,
ia tidak merugikan anda kerana anda tidak pun mengeluarkan
modal) tidak perlu cari orang dan tidak perlu jual barang. Anda
hanya perlu ada FACEBOOK / WHATSAPP / WECHAT termasuk
laman sosial yang lainya. Anda perlu open link di bawah ini dan
register. Anda terus dapat USD 25 x 3.4 = RM 85.00. Selepas itu
anda akan dapat link anda sendiri. Anda hanya copy ayat saya ini
dan post di laman sosial anda. Setiap orang yang buka link anda,
anda terus dapat USD 10 x 3.4 = RM 34.00. Sangat mudahkan ???
Anda boleh pilih cara pembayaran samada duit $$$ anda
dimasukkan ke akaun bank atau cek akan diposkan ke alamat
rumah anda. Jangan tunggu lagi. " REGISTER PERCUMA " sila
klik link di bawah ini dan isi maklumat anda. Belum cuba belum
tau dan tidak salahkan kalau mencuba
Sila la klik link ni
http://EachInvitePay.com/?share=1188

norhidana berkata...

apa yg dia buat semua tuh utk kita jugak.... bkn suka2...

Acik Erna berkata...

Acik pun tak pernah pergi mesyuarat anyss..sampai habis sekolah dah anak acik.