Ahad, 14 Julai 2013

RISDA bayar dividen RM193.5 juta


Bukan tak risau pasal harga ayam yang naik melambung sejak seminggu ni, sebelum puasa hari tu aku dah beli seekor ayam, targetnya hingga habis Ramadhan…mmmm gamaknya berjaya tak? Takat itu ajelah kemampuan aku pada bulan penuh kesederhanaan ni. Kalau membuka selera, alamat tak mampulah nak balik kampong beraya nanti.

Bukan juga tak kesah dengan ketulusan hati pasangan blogger Alvin Tan dan Vivian Lee yang gila glamer telah mencetuskan kontroversi menerusi foto dipaparkan dalam laman sosial Facebook, mengucapkan “Selamat berbuka puasa dengan Bak kut teh (sup tulang babi)... wangi, enak dan menyelerakan” dengan logo halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada sudut bawah kiri gambar berkenaan.

Dah timbul kontroversi, gambar tersebut digantikan dengan gambar mereka makan ketupat, rendang dan karipap dengan kapsyen baru "Nah, sila nikmati makanan halal yang sebenar sekarang,". Aku malas nak carut kat sini, tak pepasal puasa puasa siang tadi menipis, tapi kalau video sedang buat projek telanjang bulat pun depa tak malu nak tunjuk satu dunia, apalah sangat dengan gambar makan babi….eh, gambar tengah minum sup tulang babi. Gila glamer, nak buat macam mana huh u hu

Kalau kalian prihatin dan mengikuti perkembangan suasana tegang di Dataran Tahrir, pergolakan rampasan kuasa di Mesir atau ada sanak saudara kaum kerabat sedang kerja atau belajar di mesir, kepala otak mesti dok bimbang je ikuti berita dunia. Tapi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kata Semua pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) di Mesir berada dalam keadaan baik dengan keperluan makanan mencukupi. Ibu bapa pelajar tak perlu risau.

Tapi, dalam banyak-banyak kes, dah tentulah orang risda paling senyum lebar kerana RISDA bayar dividen RM193.5 juta untuk dividen bagi tahun 2012. Pembayaran itu melibatkan 16,080 peserta Rancangan Tanaman Baru Berkelompok (RTBB) dan 41,675 peserta Tanam Semula Komersial (TSK) di seluruh negara.

Wah! Awalnya dapat duit raya. Biasanya, setiap tahun orang-orang FELDA dapat duit raya. Tahun ni orang Felda dapat duit raya tak? Mmmmmmm macamlah aku keturunan felda huh u hu tapi, turut tumpang seronok bila ada orang dapat duit raya. Lagi seronok kalau dapat juga huh u hu ada sesapa nak bagi duit raya?


1 ulasan:

Unknown berkata...

jenuh cari jalan ke sini td..akhirnya jumpa juga :)