Sabtu, 15 Oktober 2011

Seminggu Telah Berlalu


macam tak percaya je
siap mop rumah jam 12 tengah malam
Ohhhhhh macamlah dah tak ada siang
memang tak ada pun!

kalau sekeras itu usaha aku
di rumah sendiri
tak perlulah ada cermin
lantai yang kilat merelip-relip boleh guna
menilik muka!
bukan sebab aku terlalu cerewet
tapi memang alah dengan habuk

hari pertama berkampung kat sini
seluruh badan aku gatal
menggaru ajelah kerjanya
Cik Bintang sangat tahu macam mana rupanya
bila aku asyik dok menggaru
akhirnya, aku punggah cadar dan bantal sendiri
nasib baik tak angkut tilam sekali ya hu hu hu

seminggu dah berlalu, aku akui agak kelam kabut
banyak benda nak kena buat terutama kemas rumah
maklumlah, agak ramai saudara mara datang minggu lepas
agak banyak yang tak sempat kemas
dek kelam kabut masa untuk buat persiapan
bila tinggal hanya 5 orang (termasuk aku)
mana yang tidak berkaitan semua aku sumbat dalam mesin basuh
dah kering nak kena lipat dan simpan pula
mana yang bersepah nak kena kemas
mana yang kotor nak kena cuci
mana yang tak guna nak kena simpan

dek terkurung dalam habuk seminggu ini
sejak dua hari lepas bersin tak berhenti
hidung dah berair tapi tak rasa macam selsema
tekak perit suara dah garau
namun, tak rasa macam nak demam
macam sihat aje, namun gangguan berlaku tang batuk
kat tekak yang perit
dan mata yang teramat mengantuk.

Yaaa tersangat mengantok.
tersangat penat dan letih
namun, perlu memaksakan diri juga
kalau tak, lagi huru hara jadinya.

Sabtu: ikut undang-undang rumah  ni
hari kemas rumah, cuci apa yang patut
sental mana yang berlumut
4 orang tu kena kerah
harapnya ringan sikit kerja aku
walaupun tiap saat ada aje idea kreatif depa tu
untuk sepahkan dan semakkan rumah
OOOOhhhhhhh daku menderita!!!!

Tetiba rindu nak balik Bangi!
rindu kat bantal peluk
rindu nak golek-golek atas tilam bucuk sambil layan lagu Hindi
rindu nak tidur pulas dalam ekon sampai terlupa nak bangun
Kalau aku cabut lari setengah hari
dan nikmati semua tu sensorang
aci tak?
apa-apa jadi kat depa yang tak reti nak duduk diam tu macam mana?
siapa nak jawab?
Ohhhhhhh kalaulah aku sampai hati nak  buat begitu
kan bagusss!!!!!
masalahnya
aku memang tak akan sanggup
bukankah semu ni amanah?
Jadinya???????
Wehhhhhh jangan dok nak melalut
nak jawab apa kat Padang Mahsyar nanti?
Tidur Semenyih tak leh?
Banyaklahhhhhh rindunya!!!!
Alasannnnn!!!!!

Haaaaa kan dah kena marah?
nasib baik setan KALAH hu hu hu



4 ulasan:

Unknown berkata...

selamat berhujung minggu anyss

samalah dengan sis, asyik sikut memanjang jer..

mujurlah rumah ada orang yang datang 3 jam bersihkan rumah..
kalau idak dah macam kapal selam agaknya.. heheh

azieazah berkata...

Alaaa apa susah, kira jer berapa jam sehari jaga anak menakan tu. Nanti kuarkan voucher, claim dari mak pak depa. Habis citer. hehehehe

itupun kalu sampai hati nak buat gituuuu....

anyss berkata...

Kak Ayu: minggu pertama peralihan kuasa ni penat sikit...banyak benda nak buat. Letih bukan main hu hu hu

Harap2 minggu depan dah ok

anyss berkata...

Azieazah: hu hu hu