Isnin, 10 Oktober 2011

Peralihan Kuasa

Khamis malam, tugas ambil alih berada pada tahap pra-ujian 
kisahnya dah aku papar dalam entri  
kakak dan abang ipaQ balik kampung pagi-pagi Jumaat 
hantar dua orang anak paling kecil 
Mek yang jaga 
ambil pula ayah dan mek mertua kakak
yang akan sama-sama ke Tanah Haram. 

Hari Jumaat, budak 4 orang tu mudah aje bangun,
bersiap dan pergi sekolah
kalau dengan ummi depa, payah benar nak bangkit dan mandi
tapi aku yang alami “kejutan budaya” sejak malam
tak terkata apa bila tengok rumah macam kapal pecah
sepanjang hari Jumaat aku lencun mandi peluh
belum sempat siap kemas dan masak, mereka dah balik tengahari
nasib baik hari Jumaat kelas agama mula lewat
petang, hantar Along ke sekolah; ada jamuan kelas
angkut Fahmi sama; kena tinggal van
baliknya singgah Econsave; beli sayur

sambil masak, sambil mengemas lagi
tak sedarpun malam dah tiba
tapi, rumah belum kemas juga
kemudian masak mehun goreng untuk makan malam

Sabtu pagi: kerah semua orang bersih rumah setelah tutup TV
kalau tak tutup, jangan harap nak bangun
depa semua berat punggung sikit,
biasanya ummi yang buat segala
liat buat semua perkara kecuali makan
baru hari pertama, aku dah semput nafas
40 hari masih lagi belum bermula
bagaimana nanti?

akhirnya: guna kerahan tenaga ala tentera Jepun
Fahmi dan Fahim kemas depan rumah
kemudian sental bilik air
entah berapa lama masa diambil
kena kerapkali jenguk dan pantau
bilik air belum bersih tapi sabun entah berapa banyak habis
akhirnya, bersih juga
siap budak berdua tu mandi sebab dah lencun

Along lipat baju yang dah aku cuci kemarinnya;
4 kali putar, nasib baik mesin yang buat
kemudian kemaskan ruang tamu
Angah kemas ruang keluarga kat atas
semua bilik di atas aku dah kemas kemarin
malamnya, apa yang aku kemas bersepah semula
kemas ruang sejemput itupun dia dah merungut
“Kan ummi dah bayar...tak kan kami kena buat?”
apalagi, hangin satu badanlah aku
kalau betul Ummi dia bayar, lainlah halnya
menjawab itu yang aku pantang sikit

suara aku yang ayu manis comel lemak berkrim
dan disukai ramai itu akhirnya BERTUKAR (ingat kartun Jepun je boleh?)
jadi monster, keluar kaler hijau muncul api menyala-nyala
depa ingat aku tak ada suara gamaknya
dan tak tahu berleter,
rupanya... satu taman perumahan boleh dengar

Ohhhhhh ada sesiapa berkenan nak buat Mak Tiri tak? hu hu hu

Akhirnya, misi tercapai. Bersih. Kemas. Macam rumah.
sebelum tu macam kapai karam
namun…hanya kekal untuk 30 minit pertama sahaja
bila mak bapak depa sampai dari kampung malamnya
dah bersepah semula!
Huh!
SESAK nafas aku!

2 ulasan:

dina berkata...

suara lemak berkrim tu yg tak tahan tu...hahahaha... cool bebeh!

anyss berkata...

Dina: la la la, dah jadi suara RAKSASA dahhhhhhhhhhhhh hu hu hu