Sabtu, 22 Mei 2010

Aku Datang Lagi, Aceh!

Yup! Aku memang datang lagi. Kaki memang benar-benar pijak tanah bertuah itu sekali lagi. Tak pernah jangkapun akan ke sini lagi dengan hanya beza waktunya dua bulan. Kisah tentang Aceh pernah aku tulis pada Entri bulan Mac 2010, dengan tujuh entri pengalaman sepanjang berada di sana.

Jadinya, catatan kali ini tidak akan mengulangi apa yang pernah aku tulis itu. Catatan kali ini akan menambah apa-apa yang pernah aku tulis sebelum ini, akan menulis sesuatu yang tidak pernah aku tulis (walaupun masih banyak yang aku tidak mampu tulis di sini kerana pelbagai sebab, terutama hubungan dua hala dan keamanan sejagat. Aku bukannya kayu api atau batu api yang gemar cetuskan suasana panas, aku lebih suka menjadi haruman biarpun hanya bunga rumput berbau tidak seberapa). Atau juga, catatan ini akan jelaskan secara panjang lebar (yang tak berapa panjang dan tak berapa lebarpun sebenarnya) dengan pelbagai maklumat tentang Tanah Nanggroe Serambi Mekah ini.

Semua maklumat ini pula aku klasifikasikan mengikut lokasi tertentu yang saling berkaitan, bukannya mengikut tarikh kujejakinya. Penceritaan gaya travelong sangat tidak sesuai untuk beberapa entri tentang Aceh kali ini kerana apa yang ingin kupentingkan adalah intinya, bukan rentetan masanya. Pemergian aku ke Aceh kali ini juga disertai oleh lebih ramai individu, semuanya tujuh orang. Hanya kami dua orang sahaja jelitawan yang mekar setaman mewangi suasana. Jadinya, kami dikawal dek lima orang jejaka gantang gitu. Perjalanan kami kali ini juga sangat bertuah kerana sempat menyaksikan kemeriahan sambutan Maulid Akbar di halaman Masjid Baitulrahman yang saya akan tulis dalam satu entri khas nanti. Untuk entri kali ini, saya akan paparkan tentang tiga perkara sahaja, itupun kalau tak begitu panjang. Kalau dah panjang, akan disambung dalam entri seterusnya. Maklumlah, bukan semua orang suka membaca entri yang panjang-panjang ni, walaupun dalam blog sebegini (macamlah aku ada kesah kalau ada orang nak baca ataupun tidak).

Sebagai gambaran awal tentang Aceh, aku turunkan satu artikel yang pernah disiarkan dalam Utusan Malaysia (sila klik untuk dapatkan link asal, itupun kalau masih lagi wujud secara maya)


ARKIB : 17/08/2005

Harapan besar Aceh

Oleh Zin Mahmud (WARTAWAN UTUSAN)

Hari ini ialah hari ulang tahun kemerdekaan Republik Indonesia yang ke-60. Ia erupakan hari bermakna bukan saja bagi rakyat Indonesia tetapi juga Nusantara kerana perisytiharan kemerdekaan yang dibuat oleh Sukarno pada 17 Ogos 1945 turut memberi inspirasi perjuangan nasionalisme di Tanah Melayu ketika itu.

Perjuangan kemerdekaan pimpinan Sukarno yang dinamakan Revolusi Indonesia menumpahkan darah kerana pihak penjajah Belanda mahu kembali bertapak di Hindia Belanda. Pertempuran berlaku antara gerila revolusi dengan tentera Belanda. Rakyat Indonesia turut memberi sumbangan dalam pelbagai bentuk termasuk menggabungkan diri dalam angkatan pejuang kemerdekaan itu. Malah terdapat penduduk Tanah Melayu yang menyokong perjuangan kemerdekaan Indonesia turut memberi sumbangan.

Aceh, antara wilayah yang paling bersemangat memberi sumbangan kepada perjuangan kemerdekaan itu telah mengumpulkan dana dan berjaya membeli kapal terbang bagi kegunaan tentera Indonesia menentang penjajah Belanda. Kapal terbang pertama Angkatan Udara Republik Indonesia (AURI) diabadikan di Banda Aceh sebagai tanda memperingati sumbangan wilayah itu kepada kemerdekaan Indonesia. Setelah mencapai kemerdekaan, sayangnya Sukarno gagal mewujudkan sebuah negara yang makmur, adil dan berjaya. Terdapat sebahagian daripada rakyat Indonesia di wilayah-wilayah tertentu mahu keluar daripada republik. Aspirasi revolusi telah pudar dan padam pada kaca mata mereka.

Aceh mengisytiharkan kemerdekaannya pada tahun 1953 dan bermulalah konflik antara wilayah itu dengan pemerintah pusat. Sukarno berusaha meredakan tentangan terhadap pusat dengan memberikan status Daerah Istimewa (DI) kepada Aceh dengan memiliki kuasa autonomi dalam hal-hal berkaitan agama, pendidikan dan kebudayaan. Janji tinggal janji dan polisi Suharto, pengganti Sukarno terhadap Aceh bertambah keras.

Hasan Tiro yang menganggap dirinya sebagai pewaris kepada kesultanan Aceh menubuhkan Gerakan Aceh Merdeka (GAM) pada tahun 1976 bagi memulakan kembali perjuangan kemerdekaan. Beliau meninggalkan Indonesia pada tahun 1979 dan menubuhkan kerajaan buangan di Sweden.

Pada tahun 1989, Suharto melancarkan operasi ketenteraan besar-besaran yang mengorbankan ribuan rakyat awam dan pejuang kemerdekaan Aceh terbunuh. Peperangan terus berlanjutan dan bumi Aceh dibasahi dengan darah putera-puteri Indonesia dari kedua-dua belah pihak. Harapan damai timbul apabila berlaku Reformasi yang menjatuhkan Suharto. Suasana pembaharuan demokrasi, hak asasi dan keadilan menimbulkan sinar baru di bumi Serambi Mekah itu.

Pada tahun 2000, Abdurrahman Wahid (Gus Dur), Presiden pertama Reformasi berjanji akan memberikan autonomi lebih besar pada Aceh termasuk berhubung dengan hasil minyak. Kedudukan yang lebih baik diberikan juga kepada semua wilayah dan ia menampilkan Jakarta yang lebih terbuka dan adil. Rundingan pertama diadakan antara Jakarta dan GAM pada 9 Disember 2002 dan perjanjian keamanan ditandatangani di Geneva, Switzerland. Bagaimanapun perjanjian ini gagal dilaksanakan.

Usaha rundingan dilakukan sekali lagi tetapi perjanjian di Tokyo, Jepun gagal dilaksanakan dan Indonesia melancarkan operasi ketenteraan besar-besaran pada 19 Mei 2003 dan banyak lagi tentera, pejuang dan orang awam turut terkorban. Sebarang pertempuran di Aceh akan menghasilkan pelarian politik. Antara mereka mencari perlindungan di Malaysia di bawah pentadbiran Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Pelarian (UNHCR). Bagaimanapun tragedi tsunami pada 26 Disember tahun lalu mengubah keadaan di Aceh. Konflik GAM-Jakarta menjadi tidak bermakna.

Pada Januari 2005, GAM dan Indonesia mengadakan rundingan pertamanya sejak kegagalan lalu di Helsinki, Finland. Pada 17 Julai lalu, kedua-dua belah pihak bersetuju menandatangani perjanjian menamatkan konflik. Pada 9 Ogos lalu, Parlimen Indonesia memberikan sokongan sebulat suara untuk menyokong perjanjian keamanan itu. Selasa lalu kedua-dua pihak menghentikan konflik dan hari ini menjadi bersejarah kerana buat pertama kali dalam sejarah lepas merdeka, Aceh berasa damai sebagai sebahagian daripada Indonesia. Apa yang gagal dilakukan oleh Sukarno, Suharto, B.J. Habibie, Gus Dur dan Megawati Sukarnoputri, ia dapat dicapai oleh pentadbiran Susilo Bambang Yudhoyono, presiden pertama Indonesia yang dipilih secara langsung oleh rakyat, termasuk pengundi Aceh.

Dalam persetujuan itu, tentera Indonesia akan mengundurkan semua tentera dan pasukan polis bukan tempatan dari Aceh menjelang akhir tahun ini. Di pihak GAM pula, mereka wajar melucutkan semua senjata dan membubarkan pejuangnya. Persetujuan itu juga menghendaki Jakarta membantu penubuhan parti-parti politik bebas di Aceh dalam tempoh setahun ini. Maka kemungkinannya GAM akan menubuhkan parti politiknya.

Secara tradisi Aceh merupakan kubu parti Islam. Pada zaman Sukarno, parti Majlis Syura Muslimin Indonesia (Masyumi) merupakan parti utama. Sementara Parti Pembangunan Persatuan (PPP) mendapat sokongan rakyat Aceh semasa Suharto. Selepas zaman Reformasi, Parti Keadilan dan Sejahtera (PKS) mula menapak di situ. Tetapi GAM bukanlah merupakan parti Islam. Menurut persetujuan itu, Aceh akan mengikut undang-undang baru yang akan diperkenalkan menjelang 31 Mac 2006. Syariah dan elemen undang-undang Islam menjadi sebahagian daripada kebudayaan Aceh.

Persetujuan itu juga memberikan Aceh 70 peratus pendapatan sumber aslinya. Butiran ini penting dan selama ini menjadi antara penghalang kepada persetujuan. Semasa pemerintahan Suharto, antara perkara yang menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat Aceh ialah pendapatan minyaknya diboloti oleh kerajaan pusat. Selain itu, untuk memberikan keadilan dan menebus kezaliman, satu mahkamah hak asasi manusia dan Suruhanjaya Pendamaian dan Mencari Kebenaran akan ditubuhkan di Aceh. Untuk menjayakan kesemua butiran persetujuan ini, Misi Pemantauan Aceh akan ditubuhkan oleh Kesatuan Eropah (EU) dan lima negara ASEAN.

Perdamaian ini memberi harapan besar kepada rakyat Aceh yang telah lama menanggung kesengsaraan akibat perang saudara antara kedua belah pihak. Aceh merupakan salah sebuah wilayah dalam Indonesia tetapi itu tidak bermakna Jakarta boleh melayani secara tidak adil kepadanya. Apa yang berlaku di Aceh selama ini bukan soal pemisahan, nasionalisme, perkauman atau agama. Tetapi ia merupakan soal keadilan. Andai kata Sukarno dan Suharto menjalankan polisi-polisi adil terhadapnya, maka pertumpahan darah yang berdekad-dekad lamanya dapat dielakkan.

Mungkin andai kata Indonesia memilih sistem persekutuan dan bukannya kesatuan seperti pernah dicadangkan pada awal-awal kemerdekaannya, keadaan menjadi berbeza. Justeru, setelah 60 tahun merdeka daripada penjajahan Belanda, baru hari ini wilayah istimewa kepada dunia Melayu dan Islam itu memulakan harinya sebagai wilayah yang damai dalam kesatuan Republik Indonesia.

Dah habis baca? Aceh dan Jakarta memang ada isu yang besar, aku tak nak ulas apa-apa pasal ni. Carilah sendiri maklumat tentang ni. Banyak bahan bacaan boleh diperoleh sama ada dalam bentuk buku, artikel kajian atau tulisan kat mana-mana blog. Paling malas nak baca pun, bacalah tiga siri buku Berpetualang Ke Aceh. Macam-macam adaaaaa (macam iklan Astrolah pulak!).

Selepas tsunami, beginilah rupanya;



Seterusnya, maklumat tentang Tugu Pesawat Seulawah RI-001 (diabadikan namanya dari nama gunung tertinggi di Aceh Besar dan Pidie) yang diceritakan dalam artikel di atas tu. Aku berkesempatan melompat-lompat di bawah pesawat ini yang terletak di Lapangan Blang Padang, Kota Banda Aceh. Tak boleh nak panjat dan menerbangkannya semula ke udara, memang pegun sahaja di situ. Lagi pula tak ada lesen juruterbang.



Pesawat ini merupakan pesawat pertama di Indonesia dan Aceh tentunya, dibeli dengan sumbangan ikhlas Rakyat Aceh pada awal Kemerdekaan. Ia menjadi kebanggaan warga Banda Aceh itu. Pesawat Seulawah dibeli dengan harga US$120,000 dengan nilai matawang pada masa itu atau kira-kira 25 Kg emas beratnya. Pada masa awal Kemerdekaan Republik Indonesia tahun 1948, negara Indonesia mengalami masalah kewangan yang sangat kronik. Presiden pertama Indonesia Soekarno, menganggap Aceh adalah satu-satunya daerah modal di Indonesia (kerana sumber buminya yang sangat kaya, sekarang dah habis disedut kot) untuk mendapatkan bantuan. Pada saat itu Presiden Soekarno sendiri memohon kepada rakyat Aceh untuk membantu menyumbangkan apa sahaja agar dapat membeli pesawat.

Dengan semangat membantu Republik ini, rakyat Aceh dahulu (Atjeh), rela melepaskan apa sahaja harta benda mereka dalam bentuk wang tunai maupun emas perhiasan daripada para wanita Aceh zaman dahulu untuk membeli pesawat. Pesawat Seulawah yang dikenal RI-001 dan RI-002 merupakan bukti bahawa masyarakat Aceh sangat membantu dalam proses kemerdekaan dan mempertahankan kemerdekaan Republik Indonesia. Pesawat ini titik tolak kepada kewujudan syarikat penerbangan Garuda Indonesia Airways (menjadi cikal bakal Maskapai Garuda Indonesia Airways; sayang nak buang istilah ni...nampak macam comel sangat bila ditulis begini). Pengorbanan dan kesanggupan masyarakat dan saudagar aceh menyumbang serta mengumpul harta pribadi mereka, kemudian menyerahkan kepada pemerintah ini sangat besar nilainya sehingga Presiden Soekarno menyebut “Daerah Aceh adalah Daerah Modal bagi Republik Indonesia, dan melalui perjuangan rakyat aceh seluruh Wilayah Republik Indonesia dapat direbut kembali”.



Untuk mengenang jasa masyarakat aceh tersebut maka di buat replika pesawat seulawah yang berada di Lapangan Blang Padang Kecamatan Baiturrahman Banda Aceh. Lokasi ini hanya sekitar 1 KM dari pusat kota Banda Aceh. Pesawat ini terletak bersebelahan dengan tugu peringatan tsunami.





Jika anda perlukan maklumat lain tentang Aceh, bolehlah baca di Bagus Riyanto .

Lebih kurang 500 meter dari tugu pesawat ini, terdapat Muzium Tsunami, manakala di seberang jalannya pula terdapat Pusat Dokumentasi Aceh. Sesiapa yang nak cari bahan bacaan, dokumen atau menyelidik, bolehlah ke Pusat Dokumentasi ini yang dibuka pada waktu pejabat. Walau bagaimanapun, pusat ini sebenarnya ditutup lebih awal (tengahari atau petang) berbanding waktu pejabat yang lain kerana sebenarnya tidak ramai yang mengunjungi pusat ini walaupun bangunannya sangat gah dan kukuh.

Tugu Aceh Thanks The World
Tugu ini terletak bersebelahan dengan kapal terbang pertama Indonesia, Pesawat Seulawah RI-001. Ia menjadi antara objek baru pasca tsunami di Aceh. Tugu ini dibangunkan oleh Yayasan Harapan Bangsa Nusantara dan didanai oleh yayasan dari USA ini dirasmikan oleh Panglima Kodam Iskandar Muda, Majend TNI Supiadin AS, pana Jun 2008.



Selain tugu tersebut di lapangan ini juga ada Prasasti Taman Internasional “Aceh Thanks The World”. Monumen tersebut berbentuk gelombang tsunami bercat putih sementara ratusan ucapan dari bermacam negara berbentuk pucuk perahu yang tertancap di tanah mengeliligi tengah lapangan, bertuliskan terimakasih dalam bahasa masing-masing negara. Keberadaan Prasasti Taman Internasional dan Tugu Peringatan Tsunami membuat Lapangan Blang Padang semakin menarik untuk dikunjungi.

Nak tahu lebih lanjut, sila baca di sini


“Terimakasih dari Aceh untuk Dunia”


Published On Monday, February 23, 2009 By

acehlong.

VIVAnews – Gempa 8,9 Skala Richter terjadi di Nangroe Aceh Darussalam terjadi pada 26 Desember 2004 pukul 07.58 WIB. Sesaat kemudian, laut memuntahkan airnya dengan kekuatan maha dasyat, Aceh digulung tsunami. Setidaknya 100,000 orang meninggal dalam peristiwa itu, sedangkan yang selamat harus menerima kenyataan semua yang dimilikinya musnah, Aceh kala itu luluh lantak.


Namun, Aceh tak ditinggal sendirian. Bantuan dari seluruh penjuru dunia mengalir ke Serambi Mekah. “Kebaikan dunia yang telah diberikan untuk memulihkan Aceh dan Nias wajib kita hormati dengan sebaik mungkin dan memeliharanya,” kata Kepala BRR NAD-Nias, Kuntoro Mangkusubroto, dalam laporannya dalam acara peresmian 13 proyek tsunami sebesar Rp 715,3 miliar di Lapangan Blang Padang, Banda Aceh, Senin 23 Februari 2009.

Satu dari 13 proyek yang diresmikan Presiden Yudhoyono hari ini adalah Taman Internasional ‘Aceh Thanks the World’. Taman di kawasan Blang Padang, Banda Aceh ini melambangkan persahabatan antarnegara, khususnya yang berkontribusi dalam rekonstruksi Aceh. Semua kontribusi, baik atas nama pemerintah, lembaga swadaya masyarakat, perusahaan dan unsur masyarakat diwakilkan negara masing-masing. Tiap negara diwakili satu pohon persahabatan dan plakat. Uniknya, setiap plakat ditulis nama negara, bendera, dan ucapan termakasih dalam bahasa masing-masing negara. Terdapat 53 prasasti dan pohon di taman itu.

Plakat utama bertuliskan latar belakang tsunami, bantuan para pihak, dan harapan. Total dana sebesar Rp 2,37 miliar dari Recovery Aceh Nias Trust yang dikelola badan rekonstruksi, dikeluarkan untuk membuat taman dan fasilitas di dalamnya. Presiden Yudhoyono yang meresmikan taman ini, ikut menandatangani prasasi taman ‘Aceh Thanks the World’.

Secara terpisah, Gubernur Nanggroe Aceh Darussalam, Irwandi Yusuf mengatakan tsunami boleh memporakporandakan Aceh, tapi bencana dasyat itu tak membuat masyarakat Aceh patah semangat. “Pemerintah daerah dan rakyat Aceh siap untuk melangkah maju,” kata Irwandi dalam Forum Koordinasi Aceh Nias di Jakarta, 13 Februari 2009. Namun, pembangunan berkelanjutan di Aceh tetap memerlukan dukungan. “Kami akan menjajaki bentuk kerjasama baru dengan masyarakat sipil, donor, badan-badan internasional, dan sektor swasta,” tambah dia. Beberapa langkah telah diambil, salah satunya program fasilitasi investasi dan fasilitas pendukung bagi lembaga swadaya masyarakat dengan dinas terkait dalam proyek pembangunan dan peningkatan ekonomi dunia.

Sekiranya ada yang berminat untuk mengetahui tentang Pengangkutan Dalam Pembangunan Pasca-Tsunami Di Aceh: Mencontohi Pengalaman Malaysia, sebuah kertas kerja yang ditulis dan dibentangkan Dr. Abd Rahim Md Nor dalam Persidangan Antarabangsa Pembangunan Aceh pada 26-27 Disember 2006, di UKM Bangi, silalah klik pada tajuk kertas kerja berkenaan yang mengandungi 14 halaman.

Banyak catatan tentang tsunami dan perubahan yang berlaku akibat tragedi tersebut dalam sistem pengangkutan dan perubahan bentuk bumi. Jadi, bagi yang suka bahan bacaan yang lebih bersifat ilmiah, bolehlah baca artikel berkenaan.

Tulisan ni macam panjang sangat dah (baru nak sedar panjang!), jadi Muzium Tsunami aku akan tulis dalam entri akan datang.


9 ulasan:

NAZ berkata...

pnjg itu lah sejarah:)

Cetusan berkata...

anysssssssss.oh anyss

sampai hati sampai jantung tinggal saya...nak ikuttt

azieazah berkata...

Perhhh memang panjang. Tapi hebat lah..

caluk@cencaluk berkata...

x leh bawak balik ke kapalterbang tu he he

anyss berkata...

Naz: Nasib baik tak karang sejarah sejak zaman Sultan Iskandar Muda

ZZ: Bukankah sering jauh tertinggal tu buatkan bertambah windunyaaaa hu hu hu hu ----> kalau ada worang marah, mampusss aku!

anyss berkata...

Mok Yang: masih banyak kehebatan yang mereka ada. Kalaulah mereka pandai gunakan aset ini untuk wisata, rasanya...ramai pelancong Eropah akan terjun ke sana berbanding negara kita. Sebabnya, terlalu banyak kesan sejarah dan muka bumi nan indah di sana. Nasib baik kita pandai promosi ;)

anyss berkata...

Caluk: lupa lak nak try pikul dapat ke idaknyeee angkat.

Unknown berkata...

aceh memang tak pernah menang sejak dari zaman belanda hingga jepang! Tapi aceh takkan bisa ditaklukkan! Indonesia pemerintah toghut wajib diperangi! Kami aceh harus berlepas diri dari indonesia demi menegakkan syariat islam!allaaaaaahuakbar!

Unknown berkata...

kami aceh akan berperang lagi dengan indonesia!