Rabu, 2 September 2009

Merdekakah kita?

Tak sedarpun Ogos turut tiba ke hujungnya (masa aku tulis ni belum habis lagi Ogos), seperti hampirnya 2009 habiskan suku ke tiga tahun ini. Sekejab sahaja masa berlalu. Tak terasapun. Pencapaian tahun ini masih belum begitu mampu untuk dibanggakan walaupun berbanding tahun lepas, ada sedikit peningkatan. Hanya sedikit!

Ulang tahun kemerdekaan negara kali ini (ke 52 tahun) kita sambut pada bulan Ramadhan. Lebih kurang sama situasinya seperti tahun lepas. Kemeriahan sambutan kemerdekaan seakan hambar biarpun tarikh keramat 31 Ogos hampir tiba (jika dilihat dari segi kemeriahan kibaran Jalur Gemilangnya). Sambutan Ramadhan nampaknya lebih meriah berbanding sambutan kemerdekaan negara (biarpun alasan selsema Babi digunakan untuk menghalalkan kekurangan meriah sambutan ulangtahun kemerdekaan) dengan Bazar Ramadhan yang ada di mana-mana sahaja seluruh negara (di Bandar Baru Bangi sahaja ada sekurang-kurangnya 4 Bazar Ramadhan yang tidak satupun sempat aku kunjungi), dan kemeriahan malamnya di masjid-masjid dan surau dengan terawih, malah Qiamulail juga. Tak gerun pun dengan selsema Babi yang digeruni bila membicarakan kemeriahan sambutan kemerdekaan yang malap.

Setelah 52 tahun Malaysia memerdekakan diri dari penjajah, persoalannya, benarkah kita sudah merdeka? Adakah dengan mengibarkan Jalur Gemilang setiap kali tibanya Ogos setiap tahun, kita sudah kira merdeka? Adakah dengan menukar ring tone telefon dengan lagu-lagu patriotik setiap kali Ogos itu, maka kita sudah merdeka? Cukupkah dengan menayangkan filem-filem Sarjan Hassan, Lefternan Adnan, 1957 Hati Malaya dan macam-macam filem perjuangan negara yang lain, kita sudah merdeka? Atau cukupkah dengan hadiri perbarisan hari kebangsaan saban tahun di Dataran Merdeka pada 31 Ogos itu sudah merdeka? Ataupun, merdekakah kita bila hadiri upacara gilang gemilang mengira detik 12 tengah malam menyambut tibanya 31 Ogos itu?

Apa sebenarnya merdeka itu? Cukupkah sekadar kibarkan Jalur Gemilang semata-mata? Terlonjak-lonjak saksikan konsert, hadiri detik 12 tengah malam 31 Ogos dengan gemerlap bunga api, kemudiannya meninggalkan timbunan sampah sarap untuk dibersihkan DBKL, berpesta tanpa kenal batas susila terlibat dengan maksiat dan alkohol atau dadah?

Merdekakah kita bila hak bangsa sendiri dinafikan? Apa erti merdeka itu bila kuasa raja-raja Melayu kian dikikiskan? Hak Melayu semakin berani dipertikaikan? Merdekakah kita bila sejarah tentang bangsa dan negara sendiripun kita timbus perlahan-lahan. Merdekakah kita?

Merdekakah kita bila bahasa sendiri hampir tergadai? Kita telah kehilangan Tanah Melayu (ditukar menjadi Malaysia), Bahasa Melayu (menjadi Bahasa Malaysia). Selepas ini, “Melayu” apa lagi yang akan hilang? Akan sentiasa benarkah kata-kata Datuk Lagenda Hang Tuah dengan “Tak Melayu Hilang Di Dunia”. Melayu apakah lagi yang akan tinggal selepas ini?

Apa sebenarnya erti merdeka itu bila kebebasan bersuara diagungkan di negara berbilang bangsa, agama dan kepercayaan ini? Di negara mana kebebasan bersuara sepenuhnya menjadi Tuhan itu, memberi kebaikan penuh kepada mereka? Akan kekal aman damaikah negara kita andai amalkan kebebasan bersuara sebegitu? Merdeka sebegitukah yang kita mahu?

Merdekakah kita andai setiap hujung minggu, jalan Tengku Abdul Rahman tetap menjadi sasaran untuk perarakan dan tunjuk perasaan? Merdekakah kita bila banyak harta benda musnah, keamanan tergugat, keselamatan tidak lagi terjamin di tengah bandaraya sendiri? Merdeka sebegitukah yang kita cari?

Merdekakah kita bila jenayah kian meningkat, rempit menjadi musuh besar, ragut umpama pembunuh senyap? Merdekakah kita andai setiap warga menyimpan prasangka antara satu sama lain? Merdekakah kita sebenarnya?

Tahun ini, ulangtahun kemerdekaan negara yang ke 52. Persoalannya, sudah merdekakah kita?

Dah penatlah tanya...ada sesiapa nak jawab?

3 ulasan:

Kapten Luffy berkata...

dijajah dengan hutang lg ni

iza~de~bintang berkata...

amboi KAK Anys bersemangatnya, berapi-api niy... kalah mamee slurp berapi huhuhu... zaman kecik2 dulu mesti juara debat kan :p

anyss berkata...

Monkey D Luffy: Ohhhh penjajahan alaf baru yang ....sukar dielakkan.

Iza de Bintang: berapi api ke? Itukan hanya pertanyaan. Silalah jawab...