Jumaat, 10 Oktober 2008

Selamat Pengantin Baru


5 Oktober 2008 bersamaan 5 Syawal 1428H

Secara teorinya, adik perempuan bongsuku bergelar pengantin baru. Masyarakat mengetahui perkahwinannya pada hari itu, walaupun hakikatnya dia sudah sah bergelar isteri beberapa bulan sebelum itu lagi. Tahniah. Moga dia bahagia. Moga gembira. Moga berkekalan abadi. Bukan sahaja hingga anak cucu, namun doaku hingga akhir hayat. Dunia akhirat juga.


Diri bersyukur. Banyak sebab syukur itu. Pertama, lerai sudah bahuku. Ringan. Dirimu bukannya beban untukku, namun adakalanya, terlalu banyak risau tentangmu buatkan aku terlupakan diri sendiri.


Kedua, akan ada seseorang yang akan menjaganya. Akan ambil tahu segala hal tentang dirinya. Akan memikul tanggungjawab itu juga. Akan mengasihinya setulus hati. Harapnya. Doanyalah.

Ketiga, orang yang cantik memang sukar untuk bersendirian sebegitu lama. Banyak fitnahnya. Banyak mata menjelingnya. Banyak juga hati yang cemburu. Perkahwinan baginya menyelamatkan banyak keadaan. Melegakan ramai orang juga.


Keempat, memang sudah ada lelaki yang baik sanggup hambakan diri untuk mengepungnya sepanjang hayat. Lelaki yang baik itu sudah kian susut di muka bumi ini. Andai telah ditemui lelaki yang punya ciri-ciri baik itu, mengapa perlu membuang banyak masa mencari yang lain, sedangkan yang dicari itu belum tentu lagi sebaik yang telah ada. Material hanyalah ukuran dunia. Andai dia mampu bahagiakan dengan limpahan kasih sayang, bertanggungjawab dan sanggup berusaha, bukankah itu pilihan yang terbaik?

Kelima, dia sudah ada arah tuju kehidupannya. Sudah punya sijil berjela yang memudahkannya melompat dari satu kerja ke kerja yang lain, mengejar kepuasan dan gaji yang lumayan, dan kini, telah menyediakan tapak kerjaya yang kukuh pula, apalagi yang ditunggu?


Dik, ucap tahniah dan syukur ini tidak kau baca, namun aku sentiasa mengharapkan sesuatu yang terbaik untukmu. Dari dulu, kini dan sampai bila-bila. Biarpun kau tidak harapkannya. Kau menafikannya. Kau menidakkannya. Aku sentiasa harapkan yang terbaik buatmu. Selamanya. Dunia dan akhirat.

Tiada ulasan: