Selasa, 19 Ogos 2008

Hilang yang ada gantinya



Ketika sedang menyiram bounggavilla di hadapan rumah malam semalam, aku dikejutkan dengan berita yang mungkin telah dilalui orang lain. Leen diragut. Berhampiran CIMB syeksen 8 Bandar baru Bangi. Kala itu dia sedang menapak untuk kembali ke rumah setelah lelah seharian berkerja.


Dilihat dari sudut materialnya, dia hanya kehilangan telefon bimbit berkamera Sonny Ericson. Sudah pasti telefon itu lebih canggih daripada telefonku yang tidak punya kamerapun. Hanya telefon Nokia biasa keluaran lama. Yang sudah pasti tidak akan menarik minat sesiapapun untuk milikinya. Bukan sahaja model lama, tetapi tiada apa-apa fungsi terkini yang diidamkan. Nyatanya telefon sebegini kurang risiko untuk dighaibkan. Agak selamat.

Nokia 3310


Namun diikutkan hati, sudah pasti mengidamkan peranti yang lebih terkini. Pelbagai fungsi. Paling kurangpun, kala terdesak dalam apa-apa situasi, bolehlah gunakan kamera untuk merakamkan kalaupun tak punya fungsi untuk merakamkan video. Hingga kini, entah kenapa telefon sebegitu masih belum lagi kupunya. Hati masih lagi menyayangi model lama ini. biar berkali terhempas hingga berkecai isi perutnya, ketahanannya masih lagi utuh. Masih lagi boleh digunakan macam biasa. Dan diri, bagai punyai perasaan yang teramat mendalam terhadap model ini. Mudah. Murah. Fleksibal. Lasak. Paling utama risiko untuk hilang agak rendah. Aku pernah tawarkan telefon itu sebagai tukaran untuk sekotak pin tudung yang berharga sekadar RM5, namun penjual itu menolaknya. Pin tudung itu lebih mahal harganya berbanding telefon milikku itu.


Nokia N90 Idamanku



Satu hari, diri tetap akan ganti jua model lama yang selesa kugunakan itu dengan model yang lebih terkini. Biarpun dunia berputar dengan cepat, teknologi berubah terlalu pantas, model Nokia N90 jua menjadiidaman hati. entah kenapa. apalagi kalau warna silver. Terlihat cantik. Menawan. Ranggi. Seksi juga.


Untuk jadikan model N90 itu benar-benar menjadi milikku, sudah pastilah aku perlu menunggu nafas model yang kugunakan kini terhenti dahulu. Perasaan sayang itu payah untuk dikikis, biarpun di hati sebenarnya ada cinta lain yang berputik. Sebegitukah hidup ini?


Buat Leen yang bernasib malang menjadi mangsa ragut itu, bersabarlah. Moga diri dianugerahkan kekuatan untuk terus menapak ke hadapan. Hidup memang begini. Hidup juga sukar untuk dimengertikan. Belajarlah jadi seseorang yang kuat, walaupun payah. Kalaupun hari ini hilang telefon bimbit, masih jua mampu dibeli. Andai hilang sesuatu yang lebih besar makna dan nilainya dalam hidup ini, tiada satu kedaipun kita kunjungi untuk belinya semula. Talian hayat dah habis!

Tiada ulasan: