Khamis, 7 Ogos 2008

Antara Teluk Kemang dan Bukit Fraser





Setelah bermusim lelah mengejar target dalam kerjaya, jiwa dan minda yang penat perlu direhatkan. Diri perlukan bonus untuk mendapatkan “hadiah” dengan kerja keras berkenaan. Jadinya, menyendiri di Port Dickson selama dua hari adalah hadiah yang kuberikan kepada diri. Hadiah sebegitu tidak perlah kuberikan kepada diri sendiri selama ini. Baru kali ini kuanegerahkan hadiah itu, itupun setelah memasuki angka 10 tahun diri lelah memerah keringat dan tenaga untuk kerja.

Terima kasih, diri. Berada di Teluk Kemang pada hari berkerja memang menenangkan. Bebas dari kekalutan. Jauh dari kertas-kertas dan persoalan kerja. Jauh juga dari semua insane. Bersendirian di Teluk Kemang, apalagi pada malam hari, menyusuri pantainya yang melengkung landai, dengan apa terpenuh ucap? Tiada kata-katapun mampu gambarkannya.

Kala sendirian begini, tanpa sesiapapun disisi. Tanpa teman-teman yang sememangnya telah lama tiada. Tanpa ditemani orang-orang disayangi yang kini kian berubah nilainya. Tanpa sesiapa pun yang mampu mendengar kata hati. Dan kala sendirian itu, barulah tersedar dunia yang telah kusempitkan selama ini rupanya luas. Tak terjangkau akal. Tak tercapai dakap.

Terlalu lama kukongkong hidup semata-mata mengejar sesuatu. Sedang apa yang kukejar nyatanya terburai sepanjang jalan. Tiris. Dan kini, tiada apapaun masih bersisa untuk kujengah hasilnya. Sia-siakah? Kelekaan sebegitu melupakan tentang dunia luas yang perlu kuharung. Lalunya kini, biarpun sekadar di Teluk Kemang, kubiarkan diri menikmati secebis tenang itu.

Angin memang ramah berbicara antara bisu suasana. Ombak tiada pernah jemu mendesah antara pasir-pasir, mencipta buih-buih yang berkejaran di halus pasir. Dan aku tenggelam dalam bahasa indah itu. Biarpun sendirian.

Dua hari kemudian, Bukit Fraser yang lusuh kukunjungi. Berteman. Berdua. Menikmati kedinginan perbukitan dikeliling kehijauan. Dihiasi bahasa dan bual rimba yang mengasyikkan. Teduhnya hanya sekadar melindung rusuh, sedang minda masih lagi tercari-cari kiranya tersembunyi erti sebalik kabus pagi. Antara malu mentari yang malas muncul dan lelah embun di hujung rumput cuba pertahankan kedinginan. Kejernihan.

Di sini kicau burungnya gemersik, lalu bisik hati tenggelam antara derik cengkerik dan nyanyi riang-riang. Di sini anggeriknya melata di pinggir hutan, menjalar serlahkan keindahan sekalipun tiada mata yang sudi menjeling. Di sini, hijau lumutnya basah dek hujan semalam kalaupun embun tidak mampu meladungkan dingin. Lalunya, di sini, ketika memandang mentari pagi yang malu-malu untuk menjengah, diri tetap jua terasa panas terpanah. Tiada arah jua. Lalu, seperti kelkatukah? Jatuh sayapnya kala hampiri lampu?

Dua tempat yang berbeza. Dua keadaan yang tak sama. Dua harapan juga. Hakikatnya, Hidup memang payah untuk dimengertikan....



Tiada ulasan: