Rabu, 9 Jun 2010

Maulid Akbar di Banda Aceh

Bukan selalu kita berpeluang untuk menghayati, melihat atau menyaksikan upacara, perayaan atau sambutan yang diraikan oleh masyarakat lain. Kiranya ada peluang itu, bagi aku...bermakna tuah. Sama seperti kami yang berpeluang untuk melihat dan memahami tentang perayaan Maulid Akhbar yang diraikan masyarakat Aceh sempena maulidur rasul.


Pertama kali datang, aku berpeluang melihat “sisa” upacara perkahwinan. Kami terlambat untuk melihat seluruh upacara, ketika sampai, acara sudah usai. Nasib baik khemah belum lagi ditumbangkan, kerana tuan rumah akan mengadakan satu lagi kenduri perkahwinan keesokan harinya. Walaupun hanya sempat melihat “sisa” sebuah upacara terkandung budaya dan cara hidup setempat, paling kurang bertambah sedikit lagi koleksi pengetahuan dan budaya mereka. Hidup tak boleh tamak, jadi...bila ditakdirkan hanya sebanyak itu sahaja ilmunya yang kami perolehi, syukor tetap juga ada. Hanya mudah-mudahan, pada masa yang lain aku mengharapkan dapat menyaksikan keseluruhan upacara terbabit.


Aku tidak pernah menyangka sama sekali yang kami berpeluang untuk menyaksikan upacara besar tersebut (Maulid Akhbar). Bila Pak Sani khabarkannya semasa kami tiba, hati terpercik ria. Paling tidak, sebahagian kecil daripadanya dapat kami saksikan, kalaupun tidak secara keseluruhan.

Acara Maulid Akhbar ini berlangsung sepanjang hari Ahad, 16hb Mei 2010, bertempat di Perkarangan Masjid Baitul Rahman, Banda Aceh. Awalnya, aku ingatkan sambutannya hanya separuh hari atau beberapa jam sahaja (macam sambutan di Malaysia), rupanya sambutan itu bermula jam 10 pagi hingga jam 11 malam (jam 12 tengah malam waktu Malaysia). Bayangkanlah!


Pagi-pagi Ahad itu, kami sarapan di hotel. Disebabkan hari masih awal, kami ambil keputusan untuk ke Lampuloo melihat kapal yang tersangkut di atas bumbung rumah itu. Kedatanganku pada kali pertama hari itu tidak berpeluang untuk ke sini, jadi sangat teruja untuk pergi tengok. Kami gunakan teksi bermotor dengan tambang sebanyak RP15 ribu. Lebih kurang RM5 untuk perjalanan pergi balik dari hotel. Sampai di sana, kami terserempak dengan dua orang rakan yang lain. Setelah itu kami ke Lapangan Blang melihat pesawat dan ke kawasan masjid Baitulrahman jam sepuluh lebih kurang.

Perkarangan masjid memang sudah dipenuhi ramai orang ketika itu. Teksi bermotor itu pula berhenti di sisi pintu yang menjadi laluan ketibaan para dif kehormat. Bukan salah aku kalau tercangak-cangak dan jakun sebegitu sekali di pintu utama. Tak kesahlah nampak macam rusa masuk kampong pun. Apa nak buatkan, memang masuk kampong orang. Tak tahu pun adat istiadat orang. Apalagi kalau orangnya adalah “Aku”...redah ajelah asal tak jatuh hukum “haram”. Asal tidak terpesong akidah.

Suasana di perkarangan masjid Baitulrahman















Ada sesiapa kenal siapa gerangannya ini? Aku tak kenal...


Masuk sahaja kawasan masjid, hati memang berbunga-bunga bak ada taman yang terhias, penuh dengan rama-rama berterbangan. Siap dengan kuntum bunga sedang kembang dan mewangi. Gembira sangat. Rasa macam tak cukup saja ada satu kamera. Setiap sudut nak ambil gambar, setiap arah nak hala kamera. Nasib baik masih sempat lagi bertatasusila di khalayak ramai hu huhu kalaulah keterujaan itu tak terbendung dan aku tetiba jadi terlebih aksi pula, mmmm alangkah!

Mungkin kerana terlalu teruja, kami sangat kusyuk dan tawaduk mengambil gambar. Melihat perjalanan majlis, menyaksikan ramai orang...kalau dalam hikayat lama-lama tu akan tertulis “yang buta datang berpimpin, yang kekcok (hu huhu) datang berpimpin, yang tuli memasang meriam, yang buta bla bla bla..” hingga tidak sedar banyak mata yang memandang. Entahkan mereka hairan, entahkan mereka pelik dengan kehadiran dua orang minah yang nampak benar jakunnya.

Aku masuk hingga ke khemah. Melihat dan mengambil gambar “idang Molid” yang pelbagai rupa, bentuk dan sangat kreatif buatannya. Dikatakan terdapat lebih dua puluh kabupaten/kota terlibat, antaranya Bener Meriah, Aceh Tengah, Gayo Lues, Aceh Tenggara, Kota Subbulusalam, Langsa, Sigli, dan Singkil menyertai acara ini, termasuk juga badan tertentu seperti BRA (Badan Reintegrasi-Damai Aceh). Sila jernihkan minda anda ya...kiranya nama itu buatkan kepala anda berjerebu. Setiap kabupaten akan menyiapkan satu idang mereka sendiri. Sebahagian besar daripadanya berbentuk rumah. Awalnya aku tidak mengetahui apa yang diisi dalam replika rumah Aceh berkenaan, namun setelah diteliti barulah aku memahaminya bahawa di dalam replika rumah Aceh berkenaan terisi hidangan makan tengahari mereka yang akan dimakan secara beramai-ramai nanti. Sesetengah kabupaten pula meletakkan sepasang pengantin (model) sebagai antara daya tarikan utama. Mereka akan dihias dan mengenakan busana pengantin yang lengkap. Ada antara ahlinya juga akan mengenakan busana rasmi mereka yang sangat unik.





”Idang Molid” ini disediakan dalam bentuk yang indah. Idang itu dihias sedemikian rupa dengan bermotif Aceh. Ada yang dimasukkan ke dalam miniatur rumah adat Aceh (Rumhoh Aceh) atau perahu dan ditutup dengan kain songket khas Aceh, berwarna kuning emas, dipenuhi dengan manik dan hiasan. Isi idang ini pula terdiri daripada nasi yang sudah dibungkus dengan daun pisang, aneka lauk dan menu khas Aceh seperti ayam tangkap, keumamah (entah macam mana rupanya), kuah daging dan lainnya. Juga terdapat pelbagai jenis buah-buahan dan sirih, pencuci mulut khas Serambi Mekkah. Satu idang cukup untuk sepuluh orang. Makanan ini akan dijamah bersama-sama. Tidak ada kelas kasta di sana, kaya miskin sama saja ikut menikmati dengan penuh keakraban bersama anak yatim.



Sepanjang kegiatan subversif kami mengendap dan ambil gambar di kawasan khemah ini, kami mendapat kerjasama yang sangat baik. Mereka memberi ruang yang sebolehnya kepada kami hingga satu saat, aku terfikirkan sesuatu. “kenapa hanya lelaki sahaja di khemah ini?”

Tempat VIP menikmati "Idang Molod"


Saat aku memanjangkan leher, menjenguk ke khemah satu lagi, barulah jelas dalam kepala otak aku yang berjerebu ini, bahawa kami sebenarnya sedang menggeledah khemah yang menempatkan golongan lelaki. Bayangkanlah, hanya kami berdua sahaja perempuan, lainnya adalah lelaki sama ada warga emas, dewasa, atau anak teruna yang hensem bak Parameswara (parameswara tu hensem ke? Ada sesiapa pernah jumpa dia tak?).

Akhirnya, aku bisikkan pada Cik Bintang tentang hal itu. Dia juga terpinga-pinga, tak sangka akan sesat ke khemah lelaki. Kalau kami tahu awal-awal lagi, taklah sebegitu berani kami skodeng setiap sudut. Apapun, masa kami tahu itu, kami dah ambil sebahagian besar gambar-gambar di sana. Kira macam taklah menyesal sangatkan tahu pada saat dah nak akhir hu hu hu, kalau tahu lebih awal, mesti tak banyak gambar sempat aku rakamkan. Dah tentu akan rasa canggung dan segan jugak.

Di khemah wanita, suasana tidak semeriah di khemah lelaki. Hanya ada beberapa “idang Molid” sahaja ada. Jadi, kami sebenarnya lebih banyak berlegar-legar di tengah-tengah antara dua khemah berkenaan. Melihat dan tangkap gambar dengan pelbagai kerenah pengunjung yang datang terutama kanak-kanak. Keletah kami sering mencuri pandangan banyak mata. Setelah diselidik dari Ros (isteri Pak Sani), barulah kami sedar kepelikan kami.



Pertama pakaian kami memang nampak berbeza dengan mereka walaupun aku bukanlah pakai baju angkasawan macam datok SMS itu (Syeikh Muzaphar Syukor). Namun, pakaian itu telah menyatakan bahawa kami bukannya orang tempatan. Apalagi Cik Bintang, dia kenakan baju T lengan panjang dan jeans. Polis Indonesia boleh menahan sesiapa sahaja yang memakai baju yang singkat (macam baju T) dan jeans serta dikenakan denda kepada sesiapa yang mengenakannya di khalayak ramai. Kepada pelancong seperti kami, kami tidak tahu adakah undang-undang ini turut termaktub. Aku pernah baca tentang hal ini dahulu, tetapi terlupa langsung saat ke sana. Namun, apa yang pasti, setiap pelancong asing dari Eropah, memakai skirt labuh dan mengenakan tudung. Mereka nampak menawan bila sebegitu.

Cara kami berpakaian memang memberitahu bahawa kami bukan orang tempatan. Walaupun kami tidak mengenakan baju kurung, namun cara kami berpakaian dan bertudung ada bezanya dengan mereka. Aku juga nampak kelibat satu keluarga dari Malaysia turut berada di majlis tersebut. Namun, wanita dalam keluarga itu berbaju kurung dan bertudung seperti orang Malaysia yang lain.

Berikut adalah isu pakaian di Aceh yang aku jumpa dalam akhbar setelah menyedari khilafnya diri di tempat orang. Namun, semua ini aku teliti setelah kembali dari Tanah Renchong itu. Apapun, masih belum terlambat untuk berkongsi dengan anda semua;

Polis agama diberi 20,000 skirt

MEULABOH, Indonesia - Polis Islam di Aceh akan menerima 20,000 skirt panjang untuk diberikan kepada wanita yang melanggar etika pakaian Muslim, kata seorang pegawai, Ramli Mansur semalam.

"Mulai hari ini, saya akan menyerahkan kira-kira 20,000 skirt kepada polis syariah di Aceh Barat," katanya yang merupakan Ketua Daerah Aceh Barat. Menurutnya, pesalah-pesalah wanita akan menukar seluar panjang dengan skirt panjang dan longgar jika polis syariah menangkap mereka. Mansur berkata, pada suatu hari, dia terpaksa menjawab soalan daripada Tuhan apakah yang telah dilakukannya untuk menguatkuasakan undang-undang Islam.

"Kami akan meningkatkan serbuan terhadap pesalah undang-undang syariah di sini. Tuhan akan bertanya kepada saya untuk bertanggungjawab terhadap apa yang telah saya lakukan semasa saya berkhidmat di Aceh Barat," katanya. Polis pencegah maksiat semalam menyoal 30 wanita mengenai pakaian yang dipakai mereka di sebuah kampung di Aceh Barat semalam.

"Apakah silapnya dengan pakaian saya? Undang-undang manakah yang telah saya langgar? Adakah saya seorang pengganas yang menyebabkan saya diminta menunjukkan kad pengenalan saya?" kata seorang wanita berumur 40 tahun, Fatima yang ditahan oleh polis agama. Namun, protesnya tidak didengari dan dia menutup seluar jeannya dengan skirt yang dibawa dari rumah.

Polis agama itu tidak mempunyai kuasa untuk menangkap wanita kerana melanggar etika pakaian tetapi mereka diminta menukar pakaian yang tidak sesuai dengan ciri-ciri Islam. - AFP

Jangan Pernah Berpakaian Ketat dan Jeans di Aceh Barat



Laporan: Tribunnews.com
Jumat, 21 Mei 2010 18:28 WITA


MEULABOH, TRIBUN-TIMUR.COM - Pemerintah Kabupaten (Pemkab) Aceh Barat resmi menerapkan larangan pemakaian busana ketat yang tak sesuai dengan ajaran Islam. Setiap muslimah di kabupaten itu tak lagi diperbolehkan memakai celana ketat dan celana jins. Semua muslimah wajib mengenakan rok yang sopan dan tidak tembus pandang.

Aturan itu dituangkan dalam Peraturan Bupati (Perbup) Aceh Barat setebal tujuh halaman. Perbup ditandatangani oleh Bupati Aceh Barat Ramli MS pada 20 Mei 2010 dan berlaku sejak ditandatangani. Perbup tersebut memuat sejumlah aturan baru menyangkut tata cara pemakaian busana muslim serta sanksi yang akan dijatuhkan bagi siapa pun yang melanggarnya.

Perbup yang mengatur pemakaian busana muslim/muslimah di Aceh Barat itu, antara lain berisi: busana muslimah wajib menutupi aurat, yakni seluruh anggota badan, kecuali muka, telapak tangan, sampai pergelangan dan kaki sampai mata kaki. Tidak menyerupai pakaian kaum laki-laki dan longgar agar tidak tampak bentuk dan lekuk tubuh.Bahan pakaiannya haruslah terbuat dari bahan atau jenis kain yang halal dipakai dan tidak terlalu tipis, sehingga menyebabkan warna kulit pemakai terlihat dari luar, serta berbeda atau tidak menyerupai pakaian khas pemeluk agama lain, dan tidak merupakan pakaian untuk dibangga-banggakan atau tidak bermegah-megah, serta tidak merupakan hiasan yang memesona.


Sedangkan aturan berbusana bagi muslim (laki-laki), wajib menutupi aurat dan tidak menyerupai pakaian wanita, longgar, sopan, serta mudah dalam gerakan shalat. Pakaian dimaksud harus pula terbuat dari bahan atau jenis kain yang halal dipakai dan tidak terlalu tipis, sehingga menyebabkan warna kulit pemakai terlihat dari luar, tidak merupakan pakaian untuk dibangga-banggakan atau tidak bermegah-megah, serta tidak menyerupai pakaian khas agama lain.


Sedangkan busana bagi masyarakat umum yang dipergunakan, baik dalam pekarangan rumah, saat santai, pengajian, ibadah, dan busana pesta haruslah terdiri atas: busana islami bagi perempuan, yakni baju model gaun terusan yang longgar/gamis, kemudian baju blus/jas dengan rok panjang tanpa belahan, baju kurung dengan rok panjang tanpa belahan, baju kurung dengan kain sarung, baju kebaya dengan kain sarung, baju blus panjang selutut dengan celana panjang yang longgar, baju blus/kaus panjang selutut dengan celana panjang yang longgar dan serasi.


Dengan catatan, semua alternatif busana baju perempuan di atas harus tetap disertai dengan menggunakan kerudung/jilbab.Adapun busana islami bagi kaum laki-laki berupa baju kemeja dengan celana panjang yang longgar, baju koko (teluk belanga) dengan celana panjang yang longgar, setelan jas dengan celana panjang yang longgar, baju safari dengan celana panjang yang longgar, serta baju kaus yang longgar dengan celana panjang yang longgar.


Sedangkan untuk anggota Polri/TNI, perawat, relawan, dan petugas pemadam kebakaran model busananya disesuaikan dengan tuntutan profesi masing–masing dengan memenuhi ketentuan syariat Islam, peradaban, keadaan alam, dan kebutuhan untuk memenuhi tuntutan berbagai aktivitas serta kenyamanan.Razia Secara terpisah, Bupati Ramli MS kepada Serambi Indonesia (grup Tribunnews.com) mengatakan, selain telah meresmikan penggunaan rok dan busana muslim bagi masyarakat di Aceh Barat, Pemkab bersama instansi terkait serta lembaga agama dan masyarakat lainnya, mulai Senin pekan depan akan melaksanakan razia besar-besaran yang difokuskan di kawasan perbatasan kabupaten, yakni di lintasan Meulaboh-Calang, Meulaboh-Pidie, serta Meulaboh-Nagan Raya.


Sasaran razia dimaksud adalah muslim/muslimah yang berbusana ketat. Khusus muslimah yang terjaring razia, celana ketatnya akan diganti dengan rok yang telah sejak lama disediakan Pemkab Aceh Barat, sehingga diharapkan dengan adanya ketentuan itu warga yang memasuki Kota Meulaboh akan berbusana islami sesuai dengan ajaran Islam.


“Bagi kaum nonmuslim aturan ini tidak berlaku, tapi kami minta supaya berbusana yang sopan,” terang Bupati Ramli.Sedangkan pengawasan dalam Kota Meulaboh, kata Ramli, juga akan dilakukan secara terus-menerus, sehingga masyarakat tak ada lagi yang mengenakan busana ketat. entang razia busana yang akan dilakukan itu, menurutnya, tetap mengedepankan etika dan tak sampai menyinggung perasaan orang lain. Adapun lembaga yang akan dilibatkan dalam razia busana ketat pada pekan depan itu di antaranya Dinas Syariat Islam dan Pemberdayaan Dayah Aceh Barat, Majelis Permusyawaratan Ulama, Wilayatul Hisbah, unsur TNI dan Polri, serta unsur organisasi agama, dan kepemudaan.(*)



Redaksi: 081.625.2233 (SMS), tribuntimurcom@yahoo.com, Facebook Tribun Timur Berita Online Makassar, twitter.com/tribuntimurSirkulasi: 081.625.2266 (SMS)Iklan: 0411 (8115555)
(Irham)
Undang-undang Syariah di Aceh

Thursday, 14 January 2010 23:48 latif

BANDA ACEH 14 Jan. – Suasana damai berjalan seperti biasa di mana kawasan pantai, anak kecil bermain ombak, gadis-gadis sunti bersembang di pantai yang berpasir dan muzik kedengaran dari corong radio daripada sekumpulan budak lelaki. Namun, pantai terletak di Banda Aceh ini, merupakan satu-satunya wilayah Indonesia yang melaksanakan undang-undang Syariah sebagai kod perundangan dan keadaan menjadi tegang apabila anggota polis tiba dengan trak pikap. Unit polis yang dipanggil ‘Wilayatul Hisbah’ ini menjalankan rondaan untuk mencegah aktiviti maksiat pasangan belum berkahwin, wanita Islam tidak bertudung atau memakai pakaian ketat, serta mereka yang minum arak atau berjudi.



Dalam keramaian di pantai, sentiasa ada pasangan duduk berdua-duaan walaupun tidak terlalu dekat, namun masih menjadi sasaran polis Syariah.


“Kamu masih belum berkahwin, kamu tidak boleh berdua-duaan di sini. Balik sekarang,” kata seorang polis kepada pasangan yang kemudian berjalan dalam kekecewaan ke tempat letak kenderaan. Remaja perempuan yang memakai seluar ketat juga turut tidak terlepas daripada menerima tindakan.

“Kamu sepatutnya malu berpakaian begini. Balik ke rumah dan tukar pakaian kepada pakaian yang lebih sopan,” kata seorang pegawai lain kepada dua gadis berseluar jeans. Indonesia merupakan negara yang mempunyai penduduk Islam terbesar di dunia, namun Aceh adalah wilayah yang paling kuat melaksanakan undang-undang Syariah, selari dengan gelarannya sebagai ‘Serambi Mekah’ kerana ia merupakan wilayah pertama di rantau ini menerima Islam. Aceh mendapat hak menggunakan undang-undang Syariah sebagai sebahagian daripada perjanjian autonomi yang ditandatangani pada 2002 yang bertujuan menamatkan konflik antara pemisah Islam dengan tentera Indonesia yang telah meragut beribu-rubu nyawa. Seramai 160,000 maut dalam tragedi tsunami Lautan Hindi pada 2004, yang membuka jalan ke arah perdamaian antara kedua-dua pihak serta kemasukan berbilion dolar bantuan asing.

Ketika Tsunami 2004, mintak dari Inche Google




2010 Aku datang dengan hati yang berbunga-bunga...jangan terpedaya dengan kamera gedabak itu, eksen sahaja tu...orang lain punya.



Kedua, kami memang terlihat jakun. Menurut Ros juga, kaum wanita di Aceh tidak begitu menonjol dalam acara di khalayak ramai sebegini. Bila difikirkan semula, aku memang menyedari tentang hal itu. Di kalangan pengunjung pada hari tersebut, aku hanya melihat seorang sahaja jurufoto wanita yang hadir (tidak termasuk kami), dan dia memang tidak begitu menonjol dok pi mai pi mai merata, terjah sana sini dan tampil dengan penuh gaya tanpa hiraukan pandangan ramai. Ada kami kesah?

Ketiga, cara kami berada dalam majlis juga berbeza. Kami melilau dan skodeng ke mana sahaja ikut sedap kami. Kami pergi tengok dan belek apa yang kami nak tahu, sedangkan wanita Aceh sejati, sangat menjaga susila itu. Sebahagian besar peranan dalam masyarakat mereka masih lagi dipikul oleh kaum lelaki, jadi...mereka bolehlah jadi tuan puteri yang akan dilayan sebagai golongan yang lemah lembut dan mudah reput tulang belulangnya (mohon ampun andai statment ini bernada sinis atau prejudis). Aku hanya cemburukan wanita Aceh yang sangat beruntung itu. Tetiba sahaja aku teringin untuk jadi wanita yang lemah lembut dan sopan santun sebegitu, agaknya, berapa lama aku mampu bertahan? Kalau seharipun dah bersyukur sangat. Mana betah aku hanya memandang seandainya tenaga dan tindakan aku sangat diperlukan untuk meringankan beban. Kalaupun aku kalah dengan cuaca panas, tidak bermakna aku ini puteri lilin yang akan cair andai tidak dilayan dek mana-mana dayang. Kalau mampu lakukan sendiri, untuk apa perlu harapkan orang lain?

Pentas Utama terletak di bahagian hadapan masjid Baitulrahman. Satu khemah kecil di sediakan di sini, sementara di sisinya adalah khemah vip yang akan menempatkan tetamu vip yang akan makan bersama-sama nanti. Makanan yang disediakan juga adalah makanan idang dan mereka juga akan duduk bersila beramai-ramai di bawah khemah ini untuk makan tengahari selepas solat zohor nanti. Kononnya sebagai simbol persamaan nilai tanpa mengira kedudukan, pangkat atau harta.

Di pentas utama pula, acara tidak pernah berhenti. Sesekali pula diselang seli dengan pengumuman kepada hadirin. Bacaan ayat-ayat suci al-qur’an, nasyid, berselawat, ceramah agama, berzanji dan sebagainya berlangsung tanpa henti. sambutan Maulid tidak hanya meriah pada waktu siang hari sahaja. Pada waktu malam, aktiviti keagamaan seperti ceramah agama diadakan sehingga lewat malam. Sehingga mata kami terlelap pada rmalamnya, jelas terdengar ceramah agama menembusi kamar hotel penginapan. Dalam majlis maulid ini juga, anak-anak yatim dan miskin serta golongan tidak berkeupayaan akan menerima sumbangan dan diraikan.

Berikut adalah tulisan yang disiarkan dalam akhbar di seberang selat sana berkaitan Maulid Akhbar ini untuk tatapan ada. Moga-moga boleh tambah pengetahuan ya...

Kamis, 6 Mei 2010 10:29
Maulid Akbar Akan Dijadikan Wisata Islami
BANDA ACEH -Wakil Gubernur Muhammad Nazar menyatakan, Pemerintah Aceh akan kembali menghidupkan tradisi Maulid Akbar yang telah lama tenggelam akibat konflik. Pada tahun ini, perhelatan akbar tersebut akan digelar pada 16 Mei 2010 dengan menghadirkan Menteri Pertanian (Mentan) Republik Indonesia Suwono sebagai penceramah.


"Maulid Nabi yang digelar di seluruh Aceh baik di Meunasah, Masjid, Dayah bisa dikatakan yang terpanjang dan termewah, hampir 100 hari lamanya atau 3 bulan lebih. Namun Maulid Akbar telah lama tidak dilakukan oleh Pemerintah Aceh, mulai tahun ini akan kembali dihidupkan," kata M Nazar kepada wartawan di Banda Aceh, Rabu (5/5).


M.Nazar menyebutkan, mulai tahun ini Pemerintah Aceh akan merevitalisasi kembali tradisi Maulid Akbar yang telah berkembang sejak jaman kesultanan Aceh. Peringatan Maulid ditengah -tengah masyarakat Aceh telah mengkulturalisasi atau menjadi adat istiadat yang harus diperingati setiap tahunnya. Kenduri panjang ini seolah menjadi perekat jalinan silaturrahmi antar keluarga dan gampong.


"Tahun ini kita akan hidupkan kembali tradisi Maulid Akbar,' imbuhnya. Rencananya, Maulid Akbar akan digelar pada Minggu bertempat di Taman Sri Ratu Safiatuddin, Banda Aceh. Pada malam harinya akan diadakan ceramah agama oleh Mentan Ir H Suswono, selain itu pemerintah Aceh juga akan memberikan santutan kepada para anak yatim dan fakir miskin. Perwakilan negara sahabat dan Sejumlah Duta Besar untuk Indonesia juga akan diuundang.


Ir H Suswono, kata M Nazar, selain menjabat sebagai Mentan beliau juga adalah ulama. Pemerintah Aceh telah meminta ketersediannya dan saat ini tinggal menunggu jawabannya saja. "Kemarin rencananya yang menjadi penceramah Menteri Sosial, tapi yang bersangkutan baru saja kembali dari Aceh," tukas Nazar. Anggaran yang diplot untuk perayaan maulid Akbar nanti diperkiran sekitar Rp 500 juta. Para Kepala Dinas diminta ikut mensukseskan perlehatan ini dengan mengeluarkan hidangan kenduri masing - masing. Begitu juga halnya bagi para pelaku usaha juga diharapkan dapat ikut memeriahkannya dan berpartisipasi dalam perayaan ini. Perlu diingat, lanjutnya, bila Maulid di Aceh sangat unik dan jauh berbeda dari daerah lain di nusantara. Pasalnya, peringatan Maulid atau kenduri panjang ini berlangsung hingga 3 bulan berturut - turut. Di banyak negara hanya sedikit negara Muslim yang merayakan Maulid Akbar, dan tentunya momen maulid ini untuk Aceh adalah sebuah modal besar atau pondasi untuk menyukseskan dan memperkuat pembangunan.


Maulid Akbar ini nantinya akan menjadi agenda tahunan Pemerintah Aceh, selain itu juga akan dimasukkan sebagai salah satu diskusi wisata Islami di Provinsi Aceh, agar nantinya masyarakat muslim di Indonesia mengetahui bagaimana nuansa ke Islaman yang merasuk dalam kehidupan rakyat Aceh. Begitu kentalnya nuansa ke Islaman dan budaya yang dijalankan, sampai-sampai unsur teroris tidak bisa hidup di Aceh. (slm)Thu, May 6th 2010, 15:07
Mentan Penceramah Maulid Akbar


BANDA ACEH - Pemerintah Aceh melalui Badan Penyelenggara Hari-hari Besar Islam (BPHBI) Aceh akan melaksanakan Maulid Akbar pada Minggu (16/5) mendatang. Menteri Pertanian (Mentan), Suswono, dijadwalkan menjadi penceramah pada maulid yang akan dipusatkan di Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh.


“Dalam rangka menyemarakkan syiar Islam dan mempromosikan wisata budaya dan spritual di Aceh, tahun ini Pemerintah Aceh kembali mentradisikan maulid akbar, hari Minggu 16 Mei, di Masjid Raya Baiturrahman,” kata Wakil Gubernur Aceh (Wagub) Aceh, Muhammad Nazar, dalam konferensi pers di rumah dinasnya, Rabu (5/5).


Selain kenduri, kata Nazar, peringatan maulid diisi dengan pemberian santunan kepada fakir miskin dan anak yatim, zikir maulid, dan ceramah agama yang menghadirkan Menteri Pertanian, Suswono sebagai pembicara. “Selain bersifat seremoni, peringatan maulid hendaknya menjadi ajang untuk meneladani sikap dan tingkah laku Rasulullah SAW dalam kehidupan kita sehari-hari,” harap Wagub.Dikatakan, perayaan maulid akbar kali ini juga dijadwlkan dihadiri sejumlah duta besar (dubes) negara-negara Islam.


“Secara lisan ada dubes yang sudah menyampaikan akan menghadiri maulid akbar kali ini. Tapi, untuk memastikan kedatangan mereka, kita segera mengirim undangan resmi kepada sejumlah Kedubes negara-negara Islam di Jakarta,” ujarnya.Menurutnya, tradisi maulid raya di Aceh pertama kali dilaksanakan pada saat Pemerintahan Gubernur Aceh, Ibrahim Hasan. Ketika itu, lanjut Nazar, peringatan Maulid Nabi Muhammad SAW dilakukan secara berjenjang. Diawali tingkat gampong, kecamatan, kabupaten, dan maulid raya di tingkat provinsi. Terkait dengan pelaksanaan maulid akbar itu, Wagub mengimbau kepada seluruh SKPA, pemerintah kabupaten/kota, BUMN/BUMD, pihak swasta, dan kalangan dunia usaha, agar dapat berpartisipasi aktif pada kegiatan tersebut denga cara membawa idang meulapeh (hidangan untuk acara mulid).(jal)
Ribuan Warga Hadiri Maulid Akbar



Oleh: Atayya Alazkia - 16/05/2010 - 12:17 WIB
BANDA ACEH ACEHKITA.COM – Ribuan warga Aceh memadati halaman Mesjid Raya Banda Aceh untuk menghadiri maulid akbar diadakan Pemerintah Aceh, Minggu (16/5). Azman Ismail, ketua panitia, mengatakan, acara ini untuk memperingati hari lahir Nabi Muhammad SAW. “Ini bagian dari tradisi Aceh,” katanya. Warga yang hadir berkumpul di bawah tenda-tenda dan mereka akan makan bersama selepas salat zuhur nanti. Ratusan anak yatim mengikuti maulid akbar.

Dalam acara, Wakil Gubernur Aceh Muhammad Nazar serta jajaran Muspida, ulama kharismatik seperti Abu Usman Kuta Krueng, Abu Adnan Mahmud Bakongan ikut hadir. Pemerintah Aceh memberi sumbangan kepada anak anak yatim di sela acara.



Fri, May 14th 2010, 15:17
30 Ribu Undangan Hadiri Maulid Akbar



BANDA ACEH - Sebanyak 30 ribu undangan dipastikan hadir pada perayaan maulid akbar yang akan dilaksanakan di Kompleks Masjid Raya Baiturrahman, Banda Aceh, Minggu (16/5). Acara itu juga dihadiri bupati/wali kota dan anggota DPRK se Aceh. Dalam kegiatan akbar ini, panitia juga akan menyantuni 500 anak yatim, fakir miskin, dan anak jalanan yang ada di Banda Aceh dan Aceh Besar.Hal itu disampaikan Sekretaris Panitia Pelaksana Maulid Akbar, Syaiba Ibrahim, dalam konferensi pers, Kamis (13/5) sore.


Dikatakan 30 ribu undangan yang akan hadir itu, yakni alim ulama, tokoh masyarakat, pejabat pemerintahan, politisi, dan khalayak umum.Panitia, tambahnya, juga mengundang sejumlah duta besar (Dubes) negara Islam. Beberapa dubes negara Islam di Jakarta, sudah dipastikan hadir pada perayaan maulid tahun ini. Termasuk di antaranya beberapa lembaga dari Malaysia. “Selain kita ingin menunjukkan perayaan maulid akbar kepada tamu-tamu tersebut, moment ini juga dinilai tepat memperkenalkan kebudayaan Aceh,” kata Syaiba.


Begitupun, lanjut Syaiba, tokoh masyarakat, politisi dan pengusaha asal Aceh di luar daerah seperti di Jakarta, Yogyakarta, Medan, atau di daerah lain, juga akan hadir. Maulid akbar yang bertema “memperkuat silahturrahmi untuk pembangunan”, menghadirkan penceramah, yakni Tgk Nasruddin Djuned. Serangkaian perayaan lain seperti kenduri, zikir berzanji, serta dalail khairat, juga akan mewarnai perayaan maulid. Konferensi pers juga diikuti Imam Besar Masjid Raya Baiturrahman Prof DR H Azman Ismail MA, Kepala Badan Dayah Azhari, Plt Dinas Syariat Islam M.Aiyub, dan Kabag Humas Pemerintahan Aceh, Nurdin F Joes.(mir)

"IDANG MEULAPEEH" TRADISI MAULID ALA ACEH


Saturday, 15 May 2010 02:02

Oleh Azhari Beberapa pria membawa hidangan memasuki halaman meunasah (mushalla) di kampung-kampung di Aceh, setelah pemuka masyarakat mengumumkan lewat pengeras suara bahwa acara kenduri segera dimulai. Hidangan yang dibawa dari rumah masing-masing itu diatur memanjang dan berbaris di dalam dan halaman meunasah dibawah komando pemuka masyarakat desa. Sementara beberapa pemuda yang ada di dalam meunasah terus membaca shalawat nabi atau berzanji yang dalam bahasa Aceh disebut "Likee Maulod".
Hidangan yang dipersiapkan oleh masing-masing rumah tangga di desa-desa pada setiap perayaan Maulid disebut sebagai "Idang Meulapeh" atau sajian lauk pauk, buah-buahan dan kue tradisional khas Aceh. "Idang meulapeh" itu terdiri dari berbagai menu masakan khas Aceh, misalnya gulai ayam kampung, kuah pliek, telur bebek asin, telur ayam lado, daging itik "masak puteh" dan "keumamah" (gulai ikan kayu). Selain masakan khas, ada juga buah-buahan seperti mangga, sawo, pepaya, semangka, ketimun yang telah diiris-iris. Ada juga kue khas Aceh, misalnya "boh rom-rom" dan kue lapis. Menu masakan dan buah-buahan tersebut kemudian diletakkan dalam piring dan disusun berlapis di atas talam dan ditutup dengan "sangei" yang atasnya berbentuk kerucut. Sementara nasi untuk santapan kenduri, dibungkus dengan daun pisang atau dalam bahasa daerah disebut "bu kulah".


Hidangan yang telah disusun berbaris di dalam dan halaman meunasah itu disantap bersama-sama, tidak hanya penduduk setempat tapi juga warga desa berdekatan dengan kampung yang menggelar hajatan kenduri maulid. Tradisi kenduri maulid dengan "idang meulapeh" atau "bu kulah" merupakan cara masyarakat muslim di Aceh mengenang lahir kelahiran Nabi Muhammad SAW. Perayaan maulid dengan kenduri di meunasah atau masjid di Aceh itu telah dilakukan secara turun temurun, sejak masa kesultanan memimpin wilayah tersebut. Peringatan maulid nabi, sebagai salah satu warisan Islami dan hingga kini masih bertahan di Aceh, provinsi ujung paling barat Indonesia itu.
Hingga kini, setiap desa di Aceh menggelar kenduri maulid sejak awal bulan Syawal (12 Rabiaul Awal) dan secara berturut-turut selama tiga bulan. Perhelatan kenduri maulid tersebut secara bergantian diperingati antar desa. Jika desa A misalnya menggelar kenduri maka yang diundang adalah warga dari desa-desa terdekat. Setiap warga yang merayakan kenduri maulid, terkadang menjadi "hari raya" bagi anak-anak. Sementara hidangan yang disajikan itu tidak hanya dibawa dari rumah tangga, tapi juga ada yang dimasak di meunasah seperti di beberapa desa di Aceh Besar, dengan menu utama adalah "kuah blang". "Kuah blang" atau kari daging sapi atau kambing, dimasak dengan melibatkan masyarakat, terutama para pemuda di desa yang menggelar kenduri maulid.
Sementara pada malam harinya, warga berduyun-duyun kembali datang ke meunasah untuk mendengar ceramah maulid yang disampaikan para ulama atau pendakwah. Tradisi Wakil gubernur (Wagub) Aceh, Muhammad Nazar, menjelaskan perayaan maulid nabi di Aceh sudah mentradisi sejak ratusan tahun lalu, terutama ketika Sultan Iskandar Muda memimpin Aceh, jauh hari sebelum kemerdekaan RI. Perayaan dan kenduri maulid di Aceh tidak hanya mengandung Syiar Islam, tetapi juga dimaknai sebagai ajang silaturahmi dalam memperkuat persatuan dan kesatuan antar umat Islam di berbagai pelosok desa.
"Artinya sepanjang tiga bulan itu, masyarakat muslim antara satu desa dengan desa lain saling menggelar kenduri sebagai rangkaian peringatan maulid," katanya. Bahkan, tambah dia, hingga kini masih dikenal dikalangan masyarakat Aceh yakni ada maulid gampong (kampung), kecamatan, kabupaten/kota dan provinsi. Orang tua, kalangan muda dan anak laki-laki tumpah ruah untuk menikmati hidangan kenduri maulid di meunasah, nyaris seperti pesta tahunan di desa-desa di Aceh.
Muhammad Nazar menyebutkan, maulid nabi tidak hanya diperingati di desa-desa, tapi juga ada maulid tingkat kecamatan, kabupaten/kota hingga provinsi di Aceh. Oleh karena itu, sebagai rangkaian akhir "bulan maulid" maka akan digelar kenduri maulid tingkat provinsi. Pelaksana maulid tingkat provinsi itu adalah Pemerintah Aceh. "Jadi kami akan gelar maulid akbar tingkat provinsi pada 16 Mei 2010. Maulid tersebut akan dihadiri utusan masyarakat di 23 kabupaten/kota seAceh," katanya menambahkan. Bagi masyarakat Aceh, tambah Wagub, maulid juga sesuatu yang sakral serta adat budaya yang harus dipertahankan. Perayaan maulid akan menjadi agenda tahunan ditingkat provinsi dan digelar di halaman Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh.
"Kenduri maulid juga mengandung sesuatu yang unik dan khas di Aceh. Kami juga berharap maulid itu bisa menjadi salah satu daya tarik bagi wisatawan," katanya. Pihak panitia pelaksana maulid akbar, memperkirakan sekitar 30 ribu orang akan menghadiri perhelatan perayaan "Maulod Raya" (maulid besar) tersebut. Sekretaris Panitia Pelaksana, Syaiba Ibrahim menyebutkan para undangan tersebut antara lain terdiri dari alim ulama, pejabat pemerintahan, tokoh masyarakat, politisi dan masyarakat umum. Syaiba Irahim menyebutkan, pada perayaan "Maulod Raya" 2010 itu pihak panitia juga telah mengundang Duta besar (Dubes) sejumlah negara Islam, selain dipastikan tamu dari Malaysia.
"Beberapa Dubes Islam di Jakarta, telah mendapat informasi untuk menghadiri undangan Maulid Raya di Banda Aceh, termasuk beberapa lembaga dari Malaysia," katanya menambahkan. Selain itu, ia menyebutkan tokoh masyarakat, politisi dan pengusaha asal Aceh di luar seperti di Jakarta, Yogyakarta, Medan (Sumatera Utara) juga akan menghadiri Maulid Akbar tersebut. "Hidangan bersumber bantuan dari perusahaan, pribadi, organisasi dan tokoh masyarakat serta pengusaha atau hartawan," katanya. Imam besar Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh, Tgk Azman Ismail menyebutkan memperingatan maulid di Aceh adalah sebagai salah bentuk kecintaan umat Islam kepada Nabi Muhammad SAW.


"Maulid tidak hanya dipahami sekedar budaya, tapi juga sebagai wujud kecintaan umat Islam kepada Rasulullah, dengan mengenang kelahiran-Nya," katanya. Sementara kenduri (makan bersama) juga menunjukkan rasa kepedulian dan persaudaraan yang kental antara masyarakat biasa dengan orang kaya (hartawan) di Aceh. "Hal itu dapat dilihat bahwa yang para hartawan memasak makanan bergizi untuk disantap bersama-sama fakir miskin dan juga sekaligus memperkuat silaturahmi tanpa ada perbedaan," kata dia.


Perhelatan maulid akbar juga sebagai momentum mempersatukan ulama, umara, masyarakat awam dan hartawan (orang kaya), melalui "idang meulapeeh". Orang kaya, cerdik pandai (cendikia), warga biasa, pejabat pemerintah dan tokoh agama, tampak duduk bersila tanpa perbedaan saat bersama-sama menikmati "idang meulapeeh" pada jamuan makan bersama di hari maulid di Aceh. (U/A042/E001/B)

Masa tengah ambil gambar dengan meriah, tiba-tiba sahaja muncul model sukarela ini

Penulis Berpetualang Ke Aceh menceritakan tentang sambutan maulidur rasul di Masjid Nurin Niswah, di Perlak kat sini. Beliau banyak pengalaman pengembaraan di Aceh. Sesiapa yang berminat untuk mengetahui tentang Aceh dengan lebih mendalam bolehlah lawati blog beliau iaitu Berpetualang ke Aceh, Catatan Si Merah Silu dan Seni Lama Melayu... (Malay Olden Art).

Hanya itu sahaja sedikit sebanyak dapat dikongsikan tentang sambutan Maulid Akhbar yang sempat aku saksikan di perkarangan masjid Baitulrahman. Memandangkan upacata molid ini sangat panjang, iaitu sehari suntuk santak hingga ke tengah malam, kami hanya berada di sana untuk beberapa jam sahaja, sekadar mengambil mood maulud dan melihat sambutan serta cara melangsungkannya. Semua gambar-gambar yang dipaparkan adalah gambar original yang kami ambil sendiri dengan hakcipta terpelihara.

Kalaupun catatan ini masih kekurangan segala info kerana kami tidak mampu mencari orang yang tepat untuk bercerita tentang sambutan ini, paling kurang kita mengetahuinya serba ringkas. Dan kami yang mengalaminya, biarpun hanya sekelumit yang kami tahu, namun pengalaman itu sangat berharga. Lantaran itu, aku kongsikannya di sini. Kiranya ada tulisan lain berkaitan di tulis oleh orang lain, aku akan cuba untuk menambahnya di sini sebagai satu bentuk koleksi bahan bacaan yang akan melengkapkan catatan ini.

Sebagai penutup perjalanan ke Aceh untuk kali kedua ini, aku tampalkan beberapa keping gambar yang ingin aku kongsi bersama, tetapi malas nak tulis dalam entri yang berasingan kerana sangat ringkas.

Banyak persamaan antara Aceh dan Malaysia. Mereka juga punya kuih tradisional yang sama macam kita.


Kuih sepit


Kuih karah/karas


Buah Celagi yang dah dikomersialkan. Cantik kan?


Dodol Aceh...siap potong dah. Tinggal makan sahaja!


Murtabak. Semuanya telur. Rasa macam sedang ratah telur dadar.



Kerepek...diperbuat daripada kulit lembu errrrr!


Apokat yang yummy!!!!!


Sawah padi: masih tradisional. Terkenang masa kecik dulu...




Pandangan udara ke bawah...sungai seribu liku



Dalam entri lepas, saya terlupa nak letak gambar ini; keunikan pintu rumah Aceh. Beginilah rupanya pintu rumah Aceh yang tradisi, kita tak akan jumpa pintu rumahnya seperti rumah kita kerana pintunya terletak di lantai. Hanya rumah tradisi sahaja ya, yang moden dah macam pintu rumah orang lain juga.



Setelah menjejakkan kaki ke bumi Naggoroe Atjeh kali ke dua, aku dapati ada banyak keserasian yang ada di sini. Masyarakatnya, makanannya, sejarahnya dan entah berapa banyak nya lagi yang ada. Aku sangat teruja andai boleh ke sana lagi dan menjelajah tiap ceruk bumi ini. Terlalu banyak tinggalan akar leluhur dan budaya Melayu yang tersimpan di sini, yang ada masanya masyarakat tempatan juga tidak mengetahuinya.

Pada hari-hari biasa, masjid menjadi kelas untuk anak-anak mengaji


Disember nanti, dua orang daripada kumpulan kami itu akan ke sana semula dan memulakan kembara dari Medan, menjelajah dengan terperinci tiap buminya termasuk ke Pulau Kampai. Pulau ini dikatakan sangat unik kerana masyarakatnya masih lagi bertutur dalam dialek Kedah, mengamalkan cara hidup seperti masyarakat Kedah dan sebagainya. Mereka akan bermalam dan mencari akar serta jalur Melayu disetiap kabupaten seperti Langsa, Lhoeksamawee, Sigli, Pidie, Samudera Pasai, hingga akhirnya sampai ke Aceh. Jaraknya melebihi 500km. Alangkah seronoknya andai aku berkesempatan bergabung bersama mereka. Namun, hatiku mengatakan peluang itu sangat tipis sekali memandangkan semua kos berkenaan perlu ditanggung sendiri. Dengan pelbagai tempat yang aku jelajah pada tahun ini, termasuk dua kali ke Aceh, Kuching, akan ke Miri dan Pulau Pinang pada Julai nanti, kemungkinan untuk menyertai mereka sangat tipis. Teruja ini biarkan aku kurungkan dalam diri sahaja, kecuali ada sesiapa nak taja pengembaraan berkenaan. Tidak perlu banyak sangat, dalam RP3-4 juta pun dah lebih dari cukup. Aku tak perlu sangat untuk beli belah cenderamata. Pengalaman dan ilmu yang diperoleh lebih mahal dari itu. ZeqZeq nak taja tak? Jommmlah! Jommmmlah!






Isnin, 7 Jun 2010

Ketika Toleh ke Belakang, Tinggal hanya Kenangan

Entri ini mencatatkan beberapa perkara lagi tentang Aceh. Ini merupakan entri kedua terakhir yang akan bercerita tentang Aceh.

Pasar Aceh

Pasar Aceh (asalnya dieja Pasar Atjeh), letaknya bersebelahan dengan masjid Baiturrahman. Betul-betul bersebelahan. Yang tinggal dan masih utuh hanyalah pintu gerbang tertulis namanya sahaja. Bahagian yang lain telah alami pengubahsuaian.




Bangunan baru Pasar Aceh yang dibangunkan dan naiktarafkan oleh kerajaan Jepun.



Gerai-gerai sirih banyak ditemu di sekitar pintu masuk Masjid Baitulrahman dan Pasar Aceh.




Di pasar ini, boleh beli semua barangan dan buah tangan seperti mukana (telekung solat), pakaian, baju T dan pelbagai barangan termasuk kerajinan tangan. Aku tak beli apa-apa di sini kerana mereka (penjual) tidak mahu turunkan harga. Maklumlah, mereka sangat tahu kita ni orang Malaysia. Kalau turunkan hargapun hanya sekadar RP5 ribu sahaja. Macam terlalu sadis untuk aku beli barangan yang hanya dapat diskaun tak sampai RM3 pun. Adussssss!

Di blog Taufik Al Mubarak Aku menemukan catatan beliau tentang pasar terkenal ini. Kiranya anda rasa nak tahu catatan beliau tentang pasar ini, silalah ke blog ini. Aku malas nak copy and paste isinya kat sini, nanti jadi sangat panjang pula.

Lonceng Cakra Donya Di Banda Aceh


Lonceng Cakra Donya Aceh ini terletak di Jalan Sultan Alaidin Mahmud Syah, iaitu di halaman Muzium Aceh dan Rumoh Aceh. Berdekatan dengan kawasan ini juga terdapat makam Sultan Iskandar Muda. Sekiranya anda ke kawasan Muzium Aceh, anda pastinya akan singgah di Rumoh Aceh yang berada di sebelahnya dan melihat Loceng Cakra Donya yang berada berhampiran dengan pos pengawal. Di sebelah (terpisah dengan pagar), terdapat makam Sultan Iskandar Muda dan beberapa monumen peluru dan meriam perang.

Loceng Cakra Donya merupakan antara ikon terkenal (Banda Aceh) di Aceh kini yang ditempatkan di Muzium Aceh, Banda Aceh. Loceng ini kononnya dibawa oleh Cheng Ho diberikankan Maharaja China kepada Raja Pasai pada abad ke-15. Ketika Pasai ditakluk oleh Aceh Darussalam pada tahun 1524, loceng ini dibawa ke Kerajaan Aceh.

Loceng Cakra Donya ini merupakan loceng yang terdapat dalam kapal Cakra Donya.




Kapal Cakra Donya adalah seperti armada kapal induk di Aceh pada waktu itu dan sangat besar, sehingga Portugis menyebutnya "Espanto del Mundo" (World of Terror).

Loceng gergasi Cakra Donya adalah salah satu daripada warisan sejarah yang berkualiti tinggi disimpan di Muzium Aceh. Ia menjadi objek sejarah kebanggaan rakyat Aceh sampai sekarang. Loceng ini juga merupakan bukti dan simbol hubungan sejarah antara China dan Aceh yang berlangsung sejak abad ke-15. Loceng gergasi Cakra Donya Maharaja adalah limpah kurnia yang disampaikan oleh Laksamana Cheng Ho China pada tahun 1414. Di atas ini loceng berdaftar aksara China "Sing Fang Niat Toeng Juut Kat Yat Tjo".


Bangunan pentadbiran muzium dan rumoh Aceh.





Rumoh Aceh



Makam Sultan Iskandar Muda

Dalam catatan lepas, aku ada catatkan tentang makam ini, tetapi tidak ada huraian secara lebih terperinci. Semasa pergi ke makam ini untuk kali ke dua, aku bertemu semula dengan si kambing hensem yang pernah menyondol bahuku itu. Masih lagi hensem kambing itu hu hu hu, sila baca semula di sini...malas nak ulang tayang semula.
Terletak di Jalan Sultan Alaidin Mahmud Syah (Japakeh), Kompleks Baperis Museum Aceh, disamping Pendopo Gubernur NAD. Berada di tengah-tengah Banda, Aceh. Boleh naik beca motor sahaja untuk pusing keliling banyak tempat di kawasan bandar.

Di bawah pokok nan rendang ini, si kambing ensem pernah beri salam hormat tabik spring padaku hu hu hu



Sultan Iskandar Muda merupakan tokoh penting dalam sejarah Aceh. Aceh pernah mengalami masa agungnya. Ia menerima jolokan Serambi Mekah kerana pernah muncul sebagai satu tempat yang menjadi pusat penyebaran agama Islam terkemuka di asia. Semasa pemerintahan Kerajaan Aceh Darussalam pada tahun 1607-1636 ia mampu menempatkan kerajaan Islam Aceh di peringkat kelima di antara kerajaan terbesar Islam di dunia pada awal abad ke-17 Masehi. Saat itu Banda Aceh yang merupakan pusat Kerajaan Aceh, menjadi kawasan bandar perniagaan yang ramai karena berhubungan dagang dengan dunia internasional, terutama kawasan Nusantara apabila Selat Malaka menjadi jalur lalu lintas pelayaran kapal-kapal niaga asing untuk mengangkut hasil bumi Asia ke Eropah.

Ramai menyatakan, seandainya terdapat 10 orang pegawai tinggi atau pemerintah yang mempunyai sifat bijaksana seperti Sultan Iskandar Muda, maka keadilan akan berjalan dengan baik. Baginda sangat adil dalam pemerintahannya, termasuk kepada anak kandungnya.

Baginda Sultan mempunyai dua orang putera/puteri. Salah seorangnya bernama Meurah Pupok yang sangat suka berlumba kuda. Pribadinya sangat buruk sehingga tertangkap basah sedang berselingkuh dengan isteri orang. Suami wanita itu telah menangkap kecurangan isterinya, di rumah mereka sendiri. Sang suami telah mencabut rencong (sejenis senjata Aceh), ditusukkannya ke tubuh sang isteri yang serong. Sang suami kemudian melaporkannya kepada Sultan, dan setelah itu di depan rajanya sang suami kemudian berharakiri (bunuh diri).
Renchong Aceh



Sultan yang sangat dihormati sebagai raja yang adil dan bijaksana oleh rakyat jelata sangat murka dengan apa yang berlaku. Baginda telah menyusul Meurah Pupok di gelanggang kuda dan dipancungnya (dibunuh) sendiri di hadapan umum. Kejadian ini telah menimbulkan rasa bangga orang Aceh, hingga muncul: Adat bak Po Temeuruhoom, Hukom bak Syiah Kuala. Adat dipelihara Sultan Iskandar Muda, sedang pelaksanaan hukum atau agama di bawah epertimbangan Syiah Kuala. Murah Pupok telah dikuburkan di kompleks perkuburan tentara Belanda yang terkenal dengan nama "KerKhoff Peutjoet" (letaknya bersebelahan dengan Muzium Tsunami).


Masjid Turki (Masjid Rahmatullah, Pantai Lok Nga)


Masjid ini merupakan antara masjid yang masih lagi terpacak gagah walaupun bangunan lain sekitarnya ranap menyembah bumi saat Aceh dibadai tsunami pada Disember 2004. Cerita ini mungkin dah basi bagi sesetengah orang. Namun, bagi aku, menjejaki semula semua tinggalan ini telah berjaya memberi sesuatu dalam diri. Kenal dan tahu betapa kerdilnya diri.

Selepas kejadian tsunami, masjid Rahmatullah lebih dikenali sebagai Masjid Turki. Sebabnya sangat mudah: kawasan perkampungan ini termasuk masjidnya telah dibangunkan semula oleh kerajaan Turki. Sama seperti kawasan petempatan lain yang dikenali berdasarkan penaja yang membangunkan kawasan berkenaan seperti perkampungan Jackie Chan, perkampungan Brunei, perkampungan macam-macam lagilah. Kampung Malaysiapun ada kat sana, tapi kami tak sempat nak pergi terjah apa yang ada. Namun, menurut masyarakat tempatan, perkampungan Brunei merupakan perkampungan paling mewah, manakala perkampungan Indonesia adalah kampung yang paling naif kerana rumah binaannya diperbuat daripada esbestos. Aku boleh bayangkan betapa “masak” kepala aku kalau tinggal dalam rumah sebegitu. Namun, dalam hidup ini, ada kala kita tidak boleh terlalu memilih.




Masa aku tanya Inche Google pasal masjid ni, belum ada tulisan tentangnya pernah ditulis secara maya. Hanya beberapa keping gambar sahaja yang ada. Namun, hakikatnya masjid ini sangat popular pada masa tsunami dahulu.

Jadi bagai padang jarak padang tekukur. Ranap semua. Gambar ini antara yang difrem dan pamerkan di satu sudut dalam masjid.

Ini pula keadaannya pada masa ini. Dah cantik, indah dan diubahsuai dengan lebih terpelihara.


Di bahagian dalamnya, masih lagi ada tinggalan kesan retak dan pecah akibat tsunami. Sebagai kenangan. Sebagai peringatan.

Di sini juga diabadikan gambar-gambar berkaitan maasjid ini dan tsunami yang telah disebarkan di serata dunia. Kira mengabadikan maasjid terkenal ini di ruang dalamnya.

Anak-anak pasca tsunami; masihkah mereka ingati tragedi itu?
Ketika kami sampai, gerimis baru menurunkan air matanya. Menyambut kami dalam remang senja sebegitu pula. Kami hanya menghabiskan lebih kurang 10 minit sahaja di sini memandangkan kesuntukan masa. Hari dah nak malam, kami perlu bertolak ke Pantai Lok Nga, pantai yang landai dan cantik.
Indah. Pantai Lok Nga dari satu tebing di tepi jalan, brdepan dengan perkampungan Brunei.


Senja nan Merah...





Pantai ini sangat indah. Terhampar cantik dari tanah tinggi di tepinya. Bagai tebingan. Laut di sini agak bergelora kerana ombaknya terus dari Laut Hindi. Tanpa pulau-pulau yang menahan kuatnya gelora itu. Pantai ini merupakan antara pantai pertama yang dibadai tsunami tempohari. Menurut sumber tempatan, malam sebelum tsunami terdapat pesta di pantai ini, sempena krismas barangkali. Tidak diketahui benar tidaknya.

Apa yang nyata, pantai ini sangat indah dan memukau pandangan terutama bila dilihat dari tebingan tinggi berdepan dengan perkampungan Brunei berhampiran. Lebih indah lagi ketika senja. Kami hanya sempat menikmati suasana di sini hanya seketika...dalam sepuluh minit sahaja sebelum tibanya malam. Dari Banda, Aceh, kita perlu ambil masa kira-kira setengah jam hingga 45 minit untuk sampai ke sini. Kalau ada peluang, aku memang nak sangat berlama-lama sedikit berada di sini. Menyusuri pasirnya, memandang bukit yang mengunjur hingga membentuk teluk dan menanti ketibaan senja. Rasa sangat teruja untuk duduk-duduk di batu sambil menadah angin yang dihantar dari Lautan Hindi. Kalaulah sempat untuk berangan kat sini kan, mana tahu...muncul putera duyung ajak pergi skuba hu hu hu

Bila ke Aceh, terlalu banyak objek baru pasca tsunami boleh ditemu. Pihak Pemkot telah mengambil langkah bijak untuk menjaga semua objek-objek ini sebagai salah satu bentuk wisata yang mampu memberi sumber ekonomi kepada Nanggoroe Aceh Darusalam. Semua ini bukan sahaja tunjukkan kita bukti kekuasaanNya yang tidak mampu lagi untuk kita nafikan, namun pada masa yang sama mampu menginsafkan. Mengenang bencana alam maha dahsyat itu, wajar benar kalau Banda Aceh menyandang gelaran sebagai Tsunami Memorial City. Di mana-mana tempat pun di Aceh ini, kita boleh saksikan dan kaitkan dengan tsunami; dari sekecil-kecil hal seperti pesawat pertama Aceh yang masih lagi tegak berdiri biarpun meranapkan harta benda yang lain (seakan menuntut warganya meneliti semula sejarah panjang Aceh itu), hinggalah masjid Baitulrahman atau kapal PLTD Apung yang nyata benar kehebatan kuasa Sang Pencipta.

Banyak maklumat pasal Aceh boleh anda telaah secara maya, antaranya di acehprov.go.id Seuramoe Informasi Pemerintah Aceh. Pelbagai maklumat ini diperincikan mengikut kategori yang tersendiri seperti sejarah, wisata, keterangan umum dan sebagainya.

Sebahagian daripada pengalaman kami sepanjang berpetualang ke Aceh telah dicatatkan Dr. Roosfa Hashim yang disiarkan di Mingguan Malaysia. Ia merupakan antara beberapa siri catatan yang akan disiarkan akhbar ini. Di bawah adalah catatan pengalaman yang beliau tulis, sempat saya korek secara maya;

RENCANA

ARKIB: 30/05/2010

Oleh DR. ROOSFA HASHIM

DARI tingkap kapal terbang, tampak jelas hamparan bumi Aceh yang luas dan indah yang terus memikat hati. Gunung ganang dan bukit bukau yang tegap, petak-petak sawah padinya melebar dan sedang menguning, ribuan bumbung rumah yang rapat sepanjang gigi air pantai Aceh menghadap Selat Melaka seolah-olah tidak pernah tergugat oleh hempasan ganas tsunami lima tahun lalu. Kapal terbang menggelongsor dengan selesa di landasan panjang berdepan bangunan lapangan terbang Sultan Iskandar Muda yang baru disiapkan. Bangunan utama lapangan terbang itu memakai kubah bermotif ukiran Aceh berwarna kuning dan hijau yang lembut. Di kiri dan kanan kubah besar ini diapit pula oleh dua menara rendah yang juga mempunyai kubah tetapi lebih kecil dengan warna dan motif yang serupa.

Sungguhpun lebih besar daripada lapangan terbang di Medan, suasana bahagian dalam lapangan terbang ini cukup sederhana, dan tidak terlalu sibuk. Yang kelihatan ialah sekumpulan rombongan orang Aceh yang baru pulang daripada mengerjakan umrah di tanah suci Mekah. Fenomena ini sesuailah dengan jolokan 'Serambi Mekah' yang diberikan kepada Aceh. Sampai sekarang, sebahagian lot kedai masih belum memulakan perniagaan. Cuma dua buah kedai menjual barangan kerajinan tangan Aceh dan dua buah kafe telah menguakkan pintu untuk pengunjung.

Urusan di kaunter imigresen dan kastam berjalan lancar. Pekerja lapangan terbang cuba mendapatkan upah mengangkut beg manakala pengusaha teksi gelap mencuba-cuba nasib mendapatkan penumpang. Orang berjaja buah dan makanan lain adalah pemandangan biasa seperti mana yang dapat kita lihat di mana-mana lapangan terbang di Indonesia. Sebuah medan meletak kereta yang luas terhampar di depan lapangan terbang ini tetapi tyidak banyak kereka yang diletakkan di situ. Selain penerbangan dalam negeri, cuma Air Asia dari Kuala lumpur dan Fire Flies dari Pulau Pinang sahaja kapal terbang antarabangsa yang mendarat di lapangan terbang itu.

Sebuah replika tengkolok Aceh yang sederhana besar menyambut kedatangan pelawat sebelah kanan jalan keluar daripada kawasan lapangan terbang. Memang orang Aceh mempunyai betuk tengkolok yang unik. Demikian juga songkok yang dipakai oleh orang biasa apabila ke masjid. Keluar saja daripada kawasan lapangan terbang, di kiri kanan jalan kita melihat susasana kampung orang Aceh dengan rumah mereka di tepi sawah. Anak-anak berlari-lari di halaman rumah dan orang kampung yang kebanyakannya petani melakukan kerja kampung. Mereka berpakaian sederhana sama seperti kebanyakan orang Melayu di Nusantara. Tidak banyak bezanya antara mereka dengan suasana di kebanyakan kampung di Malaysia.

Kubur
Cuma keadaan mereka masih utuh dan belum sangat digugat oleh kemajuan kota. Lima minit selepas meninggalkan lapangan terbang kita mula melihat sebuah kuburan besar yang menyimpan jenazah ribuan korban tsunami lima tahun lalu. Padang luas yang hening ditutupi rumput kuku kambing menimbulkan rasa sayu di hati mereka yang melintasi kawasan ini. Ada lapan kuburan besar seperti ini di Seluruh Aceh. Semuanya memuatkan tubuh-tubuh kaku yang pergi serentak pada pagi 26 Disember 2004 akibat dilanda Tsunami sebesar 9.2 skala Richter.

Penerbangan kami terlewat empat jam pada hari itu. Saya bersama tiga rakan sejawat datang untuk membentangkan kertas kerja di Aceh. Dr. Abdullah Sani dan isteri beliau yang menanti dengan kenderaan pacuan empat roda segera membawa kami ke suatu tempat makan dan mencadangkan kami mencuba masakan Aceh. Suami isteri ini berasal dari Langsa, suatu daerah di selatan Aceh. Mereka sebelum ini tinggal lebih sepuluh tahun di Bangi kerana menyiapkan pengajian peringkat sarjana dan doktor falsafah di Universiti Kebangsaan Malaysia. Sani menjadi Pensyarah di Institut Agama Islam Negeri Ar-Raniri manakala Rosnizar, isteri beliau pensyarah di Universitas Syiah Kuala. Kampus kedua-dua universiti ini terletak bersebelahan di suatu sudut di Banda Aceh. Tiga daripada lima orang anak mereka lahir di Kajang. Anak-anak yang besar sempat pula bersekolah di Kajang.

Oleh kerana masih petang kami memesan makanan yang agak ringan. "Mi ketam," Sani mengusulkan. Dan kami tidak mahu membantah kerana kami pun tidak pernah merasa masakan Aceh. Ternyata mi ketam yang dicadangkan oleh Sani cukup enak. Mungkin kerana perut sudah lapar kerana kelewatan pesawat, atau mi ketam itu memang sedap. Mi ketam itu disediakan agak berkuah dan ditumis sekali dengan ketam. Pelanggan boleh juga memilih ketam hidup yang dipamerkan dalam sebuah bekas kaca berbentuk seperti akuarium pada bahagian depan kedai makan itu.

Sambil menikmati mi ketam kami berbual dan bertanyakan tentang suasana masyarakat Aceh selepas tsunamai dan rancangan kami untuk melawat Aceh di celah-celah maksud asal untuk berseminar. Aceh dikenali ramai selepas tsunami kerana Masjid Raya Baitulrahman yang terselamat, kapal janakuasa letrik yang terdampar jauh ke dalam kampung, bot nelayan yang tersangkut di bumbung rumah, kubur besar mangsa tsunami, rumah anak yatim, muzium tsunami dan banyak lagi. Tetapi selain itu tanah Darussalam ini kaya dengan objek pelancong yang belum dipromosikan secukupnya. Seluruh bumi aceh yang luas itu terletaknya banyak bekas dan tinggalan sejarah bangsa Melayu. Selain makam raja-raja Melayu terdapat juga makam Tun Seri Lanang. Di Banda Aceh saja terdapat banyak tempat yang dapat menarik perhatian pelancong yang bernilai sejarah, kaya dengan nilai budaya mahupun tempat rekreasi.

Dari tempat makan itu Sani membawa kami berkeliling sepintas lalu masuk ke pusat Banda Aceh. Kami melintasi Masjid Raya Baiturrahman, Muzium Tsunami, Kantor Gabenur, perpustakaan Banda Aceh dan beberapa tempat lagi sebelum sampai ke Sulthan Hotel tempat kami akan menginap. Agak kagum dan gembira juga dapat melihat masjid yang cukup bersejarah ini dengan mata sendiri. Kubahnya yang hitam, kolam air di lamannya pada petang yang redup itu sungguh menenangkan hati. Kami akan mengujungi tempat-tempat di Banda Aceh kemudian.

Pemandangan udara dari tingkap pesawat memperlihatkan panorama seluruh Aceh sebagai sebuah negeri yang bergunung-ganang sungguhpun kalau kata mengelilinginya dari jalan darat kita dapat melihat sawah padi yang luas terbentang. Bukit Barisan merentasi Aceh bersama-sama pergunungan Tangse, Gayo, dan tanah tinggi Alas. Terdapat juga tasik yang terkenal di Aceh seperti Tasik Laut Tawar yang terletak di bahagian Tengah Aceh dengan keluasan 60 kilometer persegi dan berada pada ketinggian 1,225 meter daripada paras laut. Para pelancong yang berkunjung ke Pulau Sabang, sebuah pulau percutian yang terkenal di Aceh dapat menikmati keindahan Tasik Aneuk Laot.

Banda Aceh yang menjadi ibu kota Aceh ini mendapat namanya pada 28 Disember 1962. Sebelum itu bandar ini dikenal sebagai Kutaraja. Berdasarkan Peraturan Daerah Aceh 1988, Kutaraja mula wujud pada 22 April 1205. Laksamana China, Cheng Ho pernah singgah di Banda Aceh dalam ekspedisi pertamanya setelah singgah di Palembang. Seluruh bumi Aceh berkeluasan 57,365.57 km persegi, iaitu 12.26 peratus daripada keluasan pulau Sumatera dan 1.1 peratus daripada keluasan seluruh Indonesia.

Sibuk

Sekali imbas Banda Aceh kelihatan agak sibuk juga kalau dibandingkan dengan kota-kota lain di Pulau Sumatera yang pernah penulis kunjungi seperti di Medan, Pekan Baru, Jambi atau Bukit Tinggi. Jalannya juga agak sesak. Saya bertanya kepada Sani apakah saya boleh meminjam kereta atau motorsikal beliau untuk memandu sendiri di Banda Aceh. Sambil ketawa dan bergurau beliau berkata, "kalau setakat memegang lesen memandu dari Kajang atau Bangi, tak payahlah." Setelah melihat kesesakan di simpang-simpang jalan dan cara pemanduan penduduk kota ini, saya bersetuju dengan gurauan Sani itu. Memang lalu lintas di Banda Aceh agak sibuk dan sendat dengan kereta, motorsikal dan beca. Bolehlah dikatakan beca menjadi nadi dalam sistem pengangkutan di Banda Aceh. Di tempat-tempat tumpuan orang, banyak sekali beca yang berbaris menanti penumpang.

Sani menghantar kami ke Sulthan Hotel yang terletak di Jalan TP Polem, iaitu di suatu kedudukan yang terletak agak dekat dengan pusat Banda Aceh. Hotel bertaraf tiga bintang ini agak terkenal semasa kelam kabut usaha menyelamat dilakukan di Aceh selepas dilanda tsunami. Hotel ini pernah menerima kunjungan Puteri Anne dari England dan Bill Clinton dari Amerika serta pemimpin terkemuka dunia yang lain. Dengan kadar penginapan 300 ribu Rupiah semalam, kadarnya adalah sederhana jika dibandingkan dengan perkhidmatan yang diberikan.

Berkeliling Banda Aceh dengan beca
Nadi bagi penduduk Banda Aceh ialah beca. Dengan beca, kebanyakan penduduk kota ini bergerak ke sana ke sana ke mari menjalankan urusan seharian. Kalau kita ke masjid, ke pasar atau ke tempat lain yang menjadi tumpuan masyarakat, barisan beca sedia menanti. Seperti London Bus dan London Taxi di kota London atau trem di San Fransisco atau motokar Embassador di India, demikianlah beca Aceh menjadi identiti yang penting bagi penduduk Banda Aceh. Oleh yang demikianlah, beca Aceh menjadi salah satu objek yang diabadikan pada Kemeja T yang dijual sebagai ole-ole untuk pelancong. Pada bahagian depan kemeja T dihiasi gambar berwarna beca Aceh dengan tulisan "Betja Atjeh."

Terdapat kelainan beca Aceh jika dibandingkan dengan beca yang terdapat di tempat lain di Indonesia mahupun di negara kita. Beca di negara kita dan di kebanyakan tempat di Indonesia dikayuh oleh tuannya. Di Aceh, beca digerakkan oleh motorsikal. Hampir kesemua beca musnah semasa Aceh dilanda tsunami. Menurut Ilham Sapawi, salah seorang pengemudi beca di Aceh, kerajaan Aceh menghadiahkan secara percuma seribu buah beca bagi mereka memulakan penghidupan baru. Harga beca dan motorsikal dianggarkan berharga sekitar 16 juta Rupiah.

Kalau ingin berkeliling di Banda Aceh, menggunakan beca adalah suatu bentuk kenderaan yang mudah. Kalau menyewa kereta, harga untuk sehari dalam sekitar 500 ribu Rupiah tidak termasuk minyak. Suatu pagi, penulis dengan seorang teman bercadang berkeliling ke beberapa tempat di Banda Aceh. Tambang untuk ke mana-mana di Banda Aceh adalah sekitar 5 ribu, 7 ribu atau sepuluh ribu Rupiah bergantung pada jarak dan boleh pula tawar menawar. Harga itu memang cukup murah jika dilihat akan kepantasan pergerakannya yang menggunakan morsikal. Bayangkan harga menaiki beca roda tiga di Banda Hilir, Melaka!

Beca memang tersedia menanti di luar hotel. Kami menaiki beca yang dikemudi oleh Ilham Sapawi yang telah sejak sekian lama membuat pekerjaan ini. Penulis melihat beliau menggunakan motorsikal berkuasa agak tinggi juga, buka berkuasa 70 cc. Pagi itu kami bercadang ke pasar untuk melihat-lihat kegiatan jual beli masyarakat Aceh.

Ilham Sapawi menghantar kami ke Pasar Peunayong. Mungkin nama pasar itu bermaksud 'pendayung' memandangkan kedudukan pasar di pinggir sungai Aceh. Pasar Peunayong agak besar dan sibuk dengan ruang dan bangunan yang berasingan untuk ikan, ayam daging dan rempah ratus. Pembeli bertawar dengan peniaga yang berjual sayur dan ikan segar. Dari Pasar Peunayong kami bertolak pula ke Pasar Kedah yang terletak tidak jauh dari Pasar Peunayong. Pasar Kedah terletak di atas bekas Penjara Kedah. Pasar ini tidaklah sebesar dan semewah Pasar Peunayong kerana penjual membina pondok-pondok kayu bagi meletakkan barangan yang mereka jual. Di sini dijual sayuran dan buahan dan termasuk juga ada yang menjual pakaian.

Dari Pasar Kedah kami menyambung perjalanan ke Lampulo yang menempatkan jeti memunggah ikan terbesar di Banda Aceh. Keadaan di sini agak sibuk dan riuh rendah dengan nelayan mengangkut bakul-bakul ikan ke darat. Di suatu sudut jeti ini ada seorang penjual barangan dan ubat tenaga batin lelaki. Ilham Sapawi mengenali lelaki ini yang bernama Rusli. Dia dikatakan sering berulang alik ke Malaysia bagi mendapatkan bekalannya. Ramai juga peminat barangan jualan si Rusli ini berkeliling mendengar pedoman yang disampaikannya. Ilham Sapawi kemudian kami ajak singgah minum di sebuah kedai makan untuk bersarapan. Kami minum kopi ulle Kareng, iaitu kopi yang terkenal di daerah Ulle Kareng. Kopi ini salah satu produk yang dijadikan ole-oleh oleh pelancong yang datang ke Aceh. Sambil minum kopi kami malan kueh muih Aceh yang tidak jauh bezanya dengan yang terdapat di tempat kita. Selepas itu kami bertolak ke Masjid Raya Baitul Rahman yang menyambut Mulud Besar, suatu perayaan besar-besaran di Banda Aceh. Kisah ini akan penulis tuliskan dalam keluaran lain nanti.

Malam itu kami tidur awal kerana keletihan setelah berkeliling sekitar Banda Aceh. Penulis berdoa janganlah berlaku sesuatu yang akan menyusahkan, termasuklah gempa bumi atau tsunami. Mudah-mudahan peralatan siren kecemasan di hotel itu dapat berfungsi dengan baik. Tidak lama selepas berdoa, penulis sampailah ke alam mimpi


Beberapa hari lepas, media menyiarkan tentang Keberangkatan Kembali ke alam yang kekal abadi, seorang pejuang GAM yang menuntut kemerdekaan Aceh dari Indonesia. Catatan ini aku salin dan tampal tanpa apa-apa suntingan dari Utusan Online seperti berikut;

Perjuangan Aceh oleh Hasan Tiro

Oleh BORHAN ABU SAMAH
borhan.samah@utusan.com.my

HASAN Tiro, pengasas Gerak Aceh Merdeka (GAM) meninggal dunia pada usia 84 tahun, ketika dirawat di hospital di Banda Aceh hanya sehari selepas dia memperolehi kembali kewarganegaraan Indonesia. Teungku Hasan Muhammad di Tiro lahir di Pidie, Aceh, 25 September 1925, di Tanjong Bungong, Lameulo, sekitar 20 kilometer dari Sigli.

Dalam tubuhnya mengalir darah keturunan bangsawan para pejuang Aceh. Beliau adalah keturunan ketiga Tengku Chik Muhammad Saman di Tiro. Beliau merupakan anak kedua pasangan Tengku Pocut Fatimah, cucu perempuan Tengku Chik Muhammad Saman di Tiro, Pahlawan Nasional Indonesia.

Beliau adalah orang yang mengisytiharkan kemerdekaan Aceh pada 4 Disember 1976 dan kemudian keluar-masuk hutan bersama pasukannya pada 1976 untuk memisahkan diri dari Indonesia. Perjuangannya itu hanya berlangsung selama tiga tahun. Kemudian beliau terpaksa melarikan diri ke berbagai negara, sebelum akhirnya menetap di Stockholm, ibu kota Sweden.

Dari luar negara beliau meneruskan perjuangan secara politik, dan sempat mengirim surat tentang GAM kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Kofi Annan pada 25 Januari 1999. Setelah jatuhnya pemerintahan Soeharto, isu "Aceh merdeka" kembali menjadi sorotan dunia. Organisasinya (Gerakan Aceh Merdeka) pun muncul kembali ke pentas antarabangsa.

Namun tidak diketahui dengan khusus punca kepada perjuangan yang digalang oleh beliau. Ada yang menyatakan ia berpunca daripada kegagalannya untuk mendapatkan kontrak pemasangan paip minyak untuk Mobil Oil di Aceh dan ada juga mengatakan setelah kematian adiknya kerana kecuaian doktor berketurunan Jawa. Satu teori bahawa beliau menganggap kerajaan pusat Indonesia meminggirkan pembangunan Aceh adalah yang paling logik dan boleh diterima pakai.

Hasan Tiro dengan gagasannya sejak Januari 1965 untuk membentuk negara Aceh, menilai Presiden Soeharto meminggirkan Aceh daripada pembangunan industri. Hasan Tiro bersama para ulama Aceh menilai kekayaan alam Aceh diambil melalui pembangunan industri yang dikuasai orang asing melalui restu pemerintah pusat. Tetapi rakyat Aceh tetap miskin, berpendidikan rendah dan keadaan ekonomi sangat menyedihkan.

Akhirnya GAM ditubuhkan di kaki Gunung Halimun, Pidie. Walaupun Hasan Tiro yang tidak hadir dalam penubuhan GAM beliau dilantik sebagai wali negara. GAM terdiri atas 15 menteri, empat pegawai bertaraf menteri dan enam gabenor. Namun sebagai seorang yang sangat tinggi rasa kemanusiaannya apabila menyaksikan bencana yang menimpa Aceh dalam bencana gempa dan tsunami pada 2004, akhirnya beliau bersetuju untuk menandatangani perjanjian perdamaian dengan kerajaan Indonesia iaitu setahun selepas bencana itu dan selepas 30 tahun hidup dalam buangan.

Meminggirkan
Penganalisis konflik berkenaan berpendapat, selain faktor sedih melihat nasib buruk menimpa rakyat yang diperjuangnya, Hasan Tiro juga menaruh keyakinan kepada Jusuf Kalla yang ketika itu merupakan Naib Presiden Indonesia. Jika sebelum ini kerajaan Indonesia meminggirkan peranan yang dimainkan oleh Hasan Tiro dalam GAM, sebaliknya hanya mengadakan rundingan dengan para panglima GAM, tetapi Jusuf Kalla mengambil pendekatan yang berbeza dengan mendekati Hasan Tiro. Jusuf Kalla juga dilihat ikhlas kerana sebelum ini berjaya menyelesaikan konflik di Ambon dan Poso yang mirip dengan konflik di Aceh. Selepas perdamaian pada 2005, Aceh sebenarnya telah ketinggalan jauh daripada segi pembangunan serta sedang mengalami krisis ekonomi dan sosial.

Hubungan Aceh dengan wilayah lain di Indonesia serta kerajaan pusat sebenarnya masih lagi memerlukan masa untuk berada pada landasan yang normal. Ini adalah kerana asas perjuangan yang diterap Hasan Tiro adalah kebencian kepada kerajaan pusat dan kebencian kepada kaum lain selain Aceh khususnya kaum Jawa.

Untuk memulihkan kembali imej Aceh sebagai wilayah yang aman juga mengambil masa yang lama dan ini dapat dilihat walaupun terdapat pelbagai perjanjian persefahaman ditandatangani di dalam bidang ekonomi, tetapi tidak banyak yang berhasil. Bank-bank juga masih berpandangan adalah berisiko tinggi untuk memberi pinjaman kepada syarikat yang mahu melabur di Aceh.

Seperkara yang dibuktikan oleh Aceh baru-baru ini bahawa mereka tidak mudah termakan provokasi dan muslihat orang asing. Ketika terdapat usaha sekumpulan militan yang mahu bertapak di Aceh mereka tidak mendapat sokongan penduduk setempat khususnya bekas anggota GAM dan akhirnya ramai yang ditembak serta ditangkap pihak berkuasa.
Walaupun ada yang menganggap perjuangan GAM dan Hasan Tiro tidak berkesudahan, namun bagi penduduk, Aceh Hasan Tiro tetap dianggap sebagai pejuang sejati. Di akhir hayatnya, Hasan Tiro memilih kembali ke pangkuan tanah airnya. Tokoh perdamaian Helsinki itu menghembuskan nafas terakhir sehari setelah menjadi warganegara Indonesia.

Pemergian Hasan Tiro diharap menjadi titik permulaan episod baru di dalam sejarah Aceh yang lebih damai, kerana hanya dengan perdamaian sahaja masa hadapan yang lebih cemerlang dapat dicapai.

Catatan ini masih juga panjang kan? Bosan? Jemu? Terserah. Apa yang utama, catatan pengalaman dan maklumat ini akan disebarkan secara maya dalama bahasa Melayu secara lebih luas. Menambah koleksi ilmu, menambah catatan pengalaman yang insyaAllah akan ada gunanya kepada orang lain nanti.

Entri seterusnya nanti adalah catatan tentang Maulid Akhbar yang sempat kami alami suasananya di masjis Baitulrahman, Banda Aceh. Tidak ramai orang berpeluang menyaksikan sambutan berkenaan walaupun berada di Aceh saat itu. Aku menganggap pengalaman itu tiada tukarannya dengan apa-apa material sekalipun. Ia umpama bonus untuk kami yang sedang menimba pengalaman, mengutip pengamatan dan menggali segala nilai sejarah, akar diri Melayu dan meleraikan simpulan dari kitab sejarah tua. Untuk kali ini, cukuplah di sini dahulu…