Selasa, 14 Jun 2011

Ini Bukan Entri Pasal Marah

semalam panjat katil sangat awal
jam 10.45 malam dah tutup lampu
tutup mata juga
untuk elak lebih banyak kemusnahan dunia
dek menahan geram dan marah
atau geram dengan Daudsu
tak ada kena mengena

balik kerja semalam
ketika matahari dah menyusup sembunyi
sebalik pokok
aku belum makan tengahari lagi
hanya sarapan dengan sebiji ban dan ipoh white kopi
jam 9.30 pagi sahaja


selingan: keindahan tasik cempaka Bangi pada waktu matahari terbenam

singgah kedai makan belakang rumah
dari sebelum azan maghrib
order roti john, mehun tom yam dan neskepe ais
semuanya bungkus
10 minit kemudian pelayan datang tanya semula
akak order apa tadi?
aku ulang semula:
roti john, mehun tom yam dan neskepe ais
semuanya bungkus

10 minit lagi pelayan lain pula datang tanya
akak order apa tadi?
aku tarik nafas panjang-panjang tahan dada
ulang semula dengan suara cuba dikawal:
roti john, mehun tom yam dan neskepe ais
semuanya bungkus

10 minit kemudian, pelayan datang dan beritahu
neskefe ais akak dah siap
pelayan yang ambil order pertama tengah siapkan nasi ayam pelanggan lain
menyampuk: makan pun bungkus juga

entah berapa kali aku tengok jam
7.50 petang
bang maghrib dah lama dilaungkan dari masjid
sekejab lagi dah nak isyak
dengan anggun
(sebab pakai kasut baru hari ni)
aku melangkah keluar
pelayan itu melaung: neskefe akak?
minum je lah sendiri!

masuk rumah, terus ke dapur tanpa angkut barang masukpun
tengah kebulur, nak tanak nasi
langkah mati tiba-tiba
yup! memang aku tak balik rumah beberapa hari
adakah bermakna ada orang berpesta
dan biarkan dapur macam tempat pelupusan sampah?
budak perempuan zaman sekarang
panjat bontot motor anak teruna jam dua tiga pagi pun sanggup
nak kemas dapur selepas menteke****H
tak sanggup!
Sila isi sendiri perkataan yang sewajarnya,
kira macam kuiz untuk hari ini

Ini bukan entri pasal marah
NASIHATTTTT!!!!

3 ulasan:

Unknown berkata...

Hahahaha..sabor2... marah itu syaitonnnn.. :P

Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih

Anaasuria berkata...

aduhaii, sambil urut dada .. i pun tak marah jugak bila baca, cuma rasa macam nak tendang jer tong sampah tuh.. hahah.. sabo ehh.. jom jumpa2.. kita pun kat bangi jugaks... :)

azieazah berkata...

MasyaAllahhh...