Rabu, 29 Disember 2010

Kek Lapis Sarawak

Sebelum ke Dhaka, aku perlu ke Kuching dahulu. Macam biasa, dua hari berkerja, dua hari lagi aku sambung untuk merayau di bandaraya itu dengan tujuan yang lain. Kali ini aku ke seberang sungai sarawak; kampung Boyan dan Kampung Gersik yang berada di tebingan sungai sarawak. Betul-betul di hadapan waterfront.

Naik perahu seberang sungai, tambangnya hanya 50 sen sehala (jangan bagi tahu Cik Bintang yang aku sebenarnya teruja nak naik perahu tambang ni lebihi dari cari kek lapis Sarawak tu hu hu hu). Seminit je masa pun untuk seberang. Aku ke sana kira-kira jam tiga petang. Terus ke kilang kek lapis Dayang Salhah yang diusahakan di rumah sahaja sebenarnya.


Waterfront dari Seberang (kampong Boyan dan Kg Gersik). Waktu malam mesti cantik ni..


Sampai di teping seberang sana, aku ikut kaki sahaja, kemudian tanya orang. Kita akan jumpa beberapa gerai menjual kek lapis di kampung ini, tetapi disebabkan aku nak cari kek lapis Dayang, aku cari juga sampai jumpa. Letaknya di belakang surau Kampung Gersik. Kalau kat gerai tu, kek lapis diusahakan orang lain. Ramai orang yang aku jumpa berpesan untuk beli kek lapis Dayang sahaja kerana rasanya yang lebih sedap. Tak tahulah pula sejauh mana kebenarannya. Aku bukannya kaki kek lapis, mana-manapun pakai rembat sahaja. Namun, alang-alang dah menyeberang, cuba ajelah cari yang paling sedap.



Kek lapis Dayang Salhah diusahakan di rumah sahaja. Bila sahaja masuk, kita akan lihat satu meja yang dipenuhi kek lapis tersedia dipotong dan dimasukkan dalam bekas tertutup. Kita boleh rasa sebanyak manapun yang nak. Rasa sahaja sebanyak mana kita mahu. Banyak jenis dan macam-macam rasa.








Kek-kek lapis pula tersedia di atas rak keliling bilik tersebut. Pelbagai jenis dan rasa. Paling murah RM10 tetapi sekiranya kita nak beli yang agak sedap sedikit, harganya pelbagai. Jadinya…rasa dahulu hingga kenyang (aku rasa sampai nak muntah), kemudian boleh pilih sendiri di rak ataupun minta adik-adik yang kerja kat situ tolong ambilkan.


Seberang sungai semula untuk balik


Mereka akan packing dengan kemas sekiranya kita beli banyak. Masukkan dalam kotak dan tulis alamat sekiranya kita nak masukkan dalam kargo. Bagi sesiapa yang nak beli secara online juga boleh…boleh buat tempahan seperti yang terdapat di web mereka Kek Lapis Dayang Salhah.

Sejarah dan cerita tentang kek lapis Sarawak boleh dibaca di sini

Sekarang Ni, anda tidak perlu lagi ke Sarawak semata-mata hanya nak rasa kek lapis. Order sahaja secara online, nanti tunggu depan pintu je.

Maklumat lanjut pasal tempat ni boleh diperolehi di laman web Kek Lapis Dayang Salhah.

email: sedap@keklapisdayangsalhah.com, keklapisdayangsalhah@gmail.com

 

4 ulasan:

terokai seni berkata...

time bole makan free tu balun cukup-cukup... huuu dah pnah sampai kat situ lama dulu, bila la nak g lagik

Kak Amy berkata...

Sedapnya kek tue mai la anta sini sikit...

eelobor berkata...

sedap gak rasanya, kawwan sekampung yang dok bekerja sana pernah membawa balik sebagai buah tangan (padohal buko buoh pun...kek ) hihiihihih

anyss berkata...

Cemomoi: Dah balun sampai nak muntah...lastly tak tau nak beli yang mana ;)

Amy: Opppppssss! dah ghaib 4 saat selepas tu

Eelobor: lagi sedap sbb FREE ;)