Jumaat, 28 Ogos 2015

Berdepan dengan Ujian

Sekarang ni, aku tengah gila dengar ceramah-ceramah Ustaz Badli Shah. Ada banyak perkara yang buatkan kuliah santainya itu menarik. Kalau Ustaz Kazim Elias (DUKE) suka menyanyi, ustaz Badli Syah ni suka bagi cerita-cerita yang tinggi ilmu falsafahnya.

Aku mula cari ceramah Ustaz Badli Shah ni sejak Radio Klasik memuatkan ceramah Ustaz Badli Shah dalam ruangan ceramah Mudtaqqim pagi-pagi atau petang-petang sebelum maghrib.

Jom, dengar ceramah Ustaz Badli Shah bertajuk Yang Baik Tak Semestinya Baik



Dalam ceramah ni dihuraikan tentang apabila kita diuji. Antara pengisian ceramah ini adalah;

  • Allah tidak memberi ujian, takdir, musibah dan sebagainya tanpa ada sebabnya. Takdir setiap hambanya telah tertulis sejak 50 ribu tahun sebelum langit dan bumi diciptakan (hadis Muslim; 2653).
  • Allah sahaja yang tahu hikmah setiap apa yang berlaku.
  • Ujian Allah kepada hambaNya mengikut tahap iman kita. Agama/iman yang kuat/teguh, maka semakin tinggi/besar ujian yang kita akan depani.
  • Apabila ditimpakan masalah, ujian, bencana atau malapetaka, jangan jadikan masalah tersebut sebagai masalah, tetapi jadikan asalah itu sebagai suatu yang boleh melonjakkan kita kepada tempat yang lebih tinggi.
  • Setiap perkara yang dikurniakan baik atau buruk, ada hikmah yang tersendiri. Jika baik maka perlu lebih bersyukur. Banyakkan berdoa semasa kita senang dan gembira. Doanya akan lebih mudah dimakbulkan.
  •  Bila ada masalah, besarkan wadahnya, bukan berdasarkan masalahnya. Besarkan jiwa. Lapangkan diri.

Dengarlah ceramah ustaz Badli Shah ni. Sangat menarik. 

6 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Banyak juga ceramahnya di sini yg dulu dia telah ceritakan setiap pagi melalui radio IKIM. Memang best perbandingan yg dibuat oleh beliau. Kakak pun suka dengar..

iryantyismail berkata...

ustaz kazim dan ustaz ariyanto paling berkesan ceramahnya pada diri akak...ustazah siti nur baqyah juga..:-))

eelobor berkata...

terimo kasih akak mengingatkan ambo hok semakin hari semakin lala nih

Tanpa Nama berkata...

Hi, saya sangat menyukai blog anda! ZALORA Malaysia kini sedang mencari blogger yang berbakat, dan saya tertanya adakah anda berminat untuk satu kolaborasi blog bersama kami. Anda boleh hubungi saya di izz.latif@zalora.com.my jika anda berminat dengan tawaran ini dan saya akan berikan segala butiran di sana. Harap dapat balasan emel anda secepat yang mungkin!

Unknown berkata...

tersentuh.. nasihat sebegini yg patut masuk dalm jiwa pembaca.. goodjob..
KULIT LEMBUT, GEBU DAN CERAH DENGAN ESP

Hanis Azla berkata...

As-salam anyss,

Satu perkongsian yang baik.. terima kasih ya.. kami di rumah sukakan ceramah dari dr.maza.. dalam kereta pun suka ulang2 dengar..