Khamis, 13 Jun 2013

Blogger 'hantu' akan diharamkan


Berita panas ni...menggelegak dan mendidih hu hu hu berita ni lagi cepat tersebar berbanding berita tiga kemalangan serangkai di Lebuh raya Utara Selatan yang berlaku dalam masa 10 minit semalam.

Pemilik blog dan portal yang menyebarkan maklumat tidak sahih dan fitnah akan dikenakan tindakan tegas selepas kerajaan mewajibkan mereka meletakkan maklumat identiti sebenar tidak lama lagi, kata Datuk Seri Najib Razak dalam majlis Malam Wartawan Malaysia 2013 dan Penyampaian Hadiah Kewartawanan Malaysia Institut Akhbar Malaysia (MPI)-PETRONAS 2012, di Kuala Lumpur, malam tadi.

Perdana Menteri menegaskan, peraturan ‘ketetapan-sendiri’ itu bertujuan memastikan pengamal media sosial lebih bertanggungjawab terhadap maklumat disampaikan, sekali gus mengelak perpaduan masyarakat pelbagai agama dan bangsa dirosakkan oleh maklumat palsu. Kononnya;

“kerajaan tidak akan mengambil tindakan melesenkan portal berita seperti dilakukan negara jiran tetapi bagi memelihara keharmonian nasional, kerajaan akan menguatkuasakan undang-undang sedia ada untuk memastikan pihak yang cuba menanam perpecahan menggunakan elemen bangsa, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi Raja Berperlembagaan serta mencuba merosakkan sistem demokrasi berparlimen, akan diambil tindakan,” Datuk Seri Najib Razak.

Jadi, selepas ni tidak akan ada lagi penulis ‘tidak bernama’ dalam blog atau portal seperti sekarang bagi memastikan mereka lebih bertanggungjawab terhadap tulisan masing-masing.

Kerajaan tidak akan menapis internet walaupun mempunyai Akta Komunikasi dan Multimedia dan Rang Jaminan Koridor Raya Multimedia (MSC), akan menguatkuasakan undang-undang sedia ada untuk memastikan pihak yang cuba menanam perpecahan menggunakan elemen bangsa, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi Raja Berperlembagaan serta mencuba merosakkan sistem demokrasi berparlimen, akan diambil tindakan.

Komen aku: Tak boleh nak komen apa-apa. Sekarang ni tengah bilang berapa blog aku akan guna nama yang sama huh u huh u Portal berita je kan? kan? kan?

Hu hu hu hu



3 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Komen kakcik : apa-apa ajelah... :)

Kakzakie Purvit berkata...

Sampai macam ini sekali nak dikuatkuasakan...

Dr K berkata...

Anyss Je, sila tepek gambar anda di blog ya.

~wakakakaka