Sabtu, 31 Disember 2011

Tragedi Tsunami di Filemkan

Masih ingat lagi tsunami yang membadai Acheh pada 2004?
Masih simpan lagi ngeri sendu duka nestapa yang menggigit-gigit sukma jiwa?
Ataukah semua itu hanya kala di depan TV sahaja?
Dan terlupakan dek berputarnya perjalanan masa dan waktu?

Aku jejakkan kaki di Acheh sebanyak dua kali
pertama kali, hati bagai disentap
subhanallah, maha besar dan agungnya dia yang jadikan segala
bila “kun fa ya kun” sekelip mata telah berubah
dan aku terlalu kerdil untuk melangkah di tanah serambi mekah itu
terlalu takut untuk berjalan semborono
risau kalau-kalau di situ masih ada jasad saudara kita
terbenam jauh di dasarnya

banyak entri aku tulis tentang Acheh dan tsunami dalam blog ni
bagi kalian yang nak tahu, silalah google “tsunami aceh" AND annieyss
insyaAllah akan ditemukan entri tersebut
banyak yang aku pelajari, banyak yang aku tahu
dan sebahagiannya aku kongsikan
manakala banyak bahagian lagi, biarlah kusimpan hingga mati
sebagai koleksi kenangan, keinsafan, kekerdilan

Kini, kisah Acheh dibadai tsunami telah difilemkan
akan ditayangkan filem hafalan shalat delisa
namun di belum tentu lagi
ikut keterangan pada promo tersebut;
Delisa (Chantiq Schagerl) mostly a cheerful little girl,
lived in a small village named Lhok Nga on the coast of Aceh,
has a wonderful life


Berikut promo filem Hafalan Shalat Delisa untuk dikongsi bersama

Sangat teringin untuk menyaksikannya
adakah hati ini masih lagi menangis mengenang BesarMu
ataukah tompok hitam telah keraskan rasa itu?


1 ulasan:

Unknown berkata...

SALAM,
Singgah dan Ucapan selamat tahun baru 2012M dan 1433H drpd LF dan isteri. Mendoakan moga kita semua sentiasa di atas landasanNYA.