Khamis, 20 Disember 2012

PLUS Perkenal WOW Banteras Penipuan di Lebuh Raya


Berita baik kepada semua pengguna lebuh raya…cewahhhhh, macam iklan pulak!

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) telah melancarkan perkhidmatan ‘bengkel bergerak’ Workshop on Wheels (WOW) sebagai strategi dan pendekatan terbaru syarikat mengelakkan penipuan kepada pengguna lebuh raya menjadi mangsa penipuan syarikat trak tunda dan bengkel yang tidak bertanggungjawab bila kenderaan mengalami masalah dan terkandas di lebuh raya.

PLUS telah bekerjasama dengan pihak AAM bagi mengelakkan pengguna terus menjadi mangsa pihak yang tidak bertanggungjawab. Selain perkhidmatan sedia ada oleh PLUSRonda ketika ini, perkhidmatan asas yang diberikan oleh WOW seperti menunda kenderaan ringan (Kelas 1) ke plaza tol, kawasan rehat atau hentian sebelah, memeriksa dan membaiki kerosakan kecil diberikan secara percuma kepada pengguna lebuh raya apabila menghubungi talian bebas tol PLUSLine 1800 88 0000 atau menggunakan telefon kecemasan.

Pada ketika ini, PLUS tidak mempunyai kuasa dari segi undang-undang untuk menghalang trak-trak tunda memasuki lebuh raya, mengakibatkan pengguna lebuh raya yang terkandas terdedah kepada risiko penipuan pihak tidak bertanggungjawab.

Pengguna perlu telefon line PLUS, pasukan PLUSRonda akan diarahkan untuk ke lokasi di mana anggotanya akan memeriksa, membuat penilaian dan cuba membaiki kerosakan kenderaan tersebut. Sekiranya kerosakan tidak dapat dibaiki, PLUSRonda akan menghubungi semula Pusat Kawalan Trafik PLUS sebelum unit WOW dikerah ke lokasi untuk memberikan bantuan seterusnya.

Selain itu, WOW turut menyediakan perkhidmatan membaiki dan menukar alat ganti kenderaan seperti bateri kereta, radiator, kipas dan lain-lain dengan caj yang berpatutan. Semua kerja ini akan dikendalikan di lokasi selamat di lebuh raya tanpa perlu keluar dari kawasan lebuh raya dan membayar kos tundaan. Walau bagaimanapun, sekiranya pengguna masih mahu menghantar kenderaan mereka ke bengkel pilihan masing-masing, mereka boleh berbuat demikian dan kos ditanggung oleh pengguna itu sendiri. Bagi mengelakkan kekeliruan dan keraguan pengguna, caj menukar alat ganti kenderaan dipaparkan dengan jelas pada kenderaan unit WOW untuk pengguna membuat penilaian

Fasa Pertama WOW akan meliputi laluan Seremban-Johor Bahru dan boleh diperolehi 24 jam setiap hari. Ia akan diperluaskan ke laluan-laluan lain di rangkaian lebuh raya PLUS secara berperingkat.

Orang ramai boleh mendapatkan maklumat trafik terkini di semua lebuh raya kendalian PLUS menerusi perkhidmatan Twitter di www.twitter.com/plustrafik untuk memaklumkan pengguna lebuh raya tentang keadaan trafik terkini di rangkaian lebuhraya Utara-Selatan, ELITE, NKVE, Lebuhraya Persekutuan Laluan 2, Linkedua, lebuh raya Seremban-Port Dickson, Jambatan Pulau Pinang dan lebuh raya Butterworth-Kulim.

Orang ramai juga berpeluang mengikuti perkembangan terkini serta pelbagai promosi PLUS menerusi laman Twitter KembaraPLUS. Orang ramai juga boleh menghubungi talian PLUSLine 1800 88 0000 yang beroperasi 24 jam setiap hari untuk mengetahui apa-apa perkembangan lanjut.


Orang Kenamaan Rugi RM2 Juta


Sebuah banglo dua tingkat milik seorang kenamaan di Petaling Jaya, dipecah masuk, malam semalam, dan mengakibatkannya kerugian kira-kira RM2 juta, selain sepucuk pistol dan 62 biji peluru turut hilang.

Mangsa yang berusia 70 tahun berkata, kejadian berlaku ketika beliau dan lima penghuni lain termasuk seorang pembantu rumah keluar menghadiri satu majlis sejak jam 3 petang dan hanya kembali tengah malam tadi.

Ketika tiba di rumah, didapati tingkap dapur terbuka dan selepas masuk ke dalam rumah beliau dapati tiga bilik tidur di tingkat atas diselongkar dan enam utas jam tangan berjenama, barangan kemas, koleksi syiling emas serta wang tunai yang disimpan dalam peti keselamatan telah hilang termasuk juga beberapa gajet elektronik seperti iPad, kamera dan komputer.

Ingatkan RM2 juta tu simpan dalam bentuk tyunai macam kes yang berlaku di Sarawak hari tu. Berjuta-juta mereka ni simpan duit kat bawah bantal ya…apa kata hulur sikit kat kami masyarakat marhaen ni, dah hujung tahun banyak pulak kos kena tanggung kan? Mmmmm musim hujan pulak tu, bumbung pun bocor sana sini…ingatkan tinggal di negeri paling miskin sahaja bocor bumbungnya, berada di negeri paling maju pun masih sama juga huh u hu sila anggap ini catatan penghujung bulan di akhir tahun!

Tahniahlah kepada pelajar-pelajar yang sedang meraikan kegembiraan mendapat banyak-banyak A dalam peperiksaan Menengah rendah PMR yang dah diumumkan keputusannya siang tadi (Nampak sangat entri ni tulis semalam kan?)

Ramai mak dan bapak-bapak yang berdebar-debar mengalahkan anak-anak. Anak-anak Nampak cool je, buat tak tahu dan gembira nak jumpa kawan-kawan…dan makcik ni pulak berdebar-debar juga.

Setiap tahun, anak buah yang ambil peperiksaan akan tahu yang makcik mereka ni akan beri hadiah mengikut berapa banyak nilai A yang mereka dapat. Setiap satu A berjumlah RM100. Bayangkanlah kalau semua dapat A, memang rabak makcik huh u huhu.

Makcik nak menyesalpun tak guna sebab kalau tawaran tu ditarik balik, nanti mereka akan kata “tak adil @ tak aci” sebab yang dah lepas tu boleh dapat. Bila sampai je masa dia orang nak pulun amik periksa, tetiba hadiah dah tarik balik kan? Jadi…dengan penuh istiqamahnya, makcik kenalah bertahan walaupun kali ni dua orang serentak anak buah ambil peperiksaan PMR. Kalau dua-dua orang SCORE A semua…demam tak kebah makcik dia ni…

Errrr…bayaran boleh tunda tak?




Rabu, 19 Disember 2012

Musim Cinta Telah Berlalu?


Musim buah dah sampai ke hujung tak? Hujung minggu nanti nak ambil peluang untuk cari durian, sementara tu, jomlah kita berseronok dengan cinta yang bermusim ni;




Entah kenapa suka melodinya...macam menari-nari hati di dalam setiap kali dengar lagu ni walaupun sepatutnya lagu ni sedih;

Musim Cinta: nyanyian Aman Shah

Musim cinta telah berlalu
Kau pergi dan lukakan hatiku
Musim cinta telah berlalu
Kau pergi dan tinggalkan kenangan

Biar daku alami
Gelombang pahit cinta hidupku
Biar daku selami
Lautan racun cinta menanti
Musim cinta telah berlalu
Kau pergi dan tinggalkan kenangan


Lirik & lagu Musim Cinta Aman Shah


Selasa, 18 Disember 2012

AirAsia didenda A$200 ribu


Orang kita, guitulah. Kalau komplen berbuih mulutpun buat tak taupun. Kalau orang luar yang komplen, baru nak ambil tahu. 

aku ajepun dah tiga empat entri...ni yang sempat aku jumpa. nak baca?

Itu belum lagi kisah aku mandi kopi puteh dalam penerbangan...tang mana tah dia ...ok mandi kopi puteh bersauna di udara

Ini kisah Syarikat penerbangan tambang murah AirAsia dikenakan denda kerana tidak memasukkan cukai dan lain-lain caj dalam laman sesawangnya.

Syarikat penerbangan itu didenda A$200,000 di Mahkamah Persekutuan Melbourne hari ini kerana melanggar peruntukan peletakan harga tunggal Undang-Undang Pengguna Australia, kata Australian Associated Press.

Suruhanjaya Persaingan dan Pengguna Australia berkata kes itu berkaitan dengan tempoh 10 bulan ketika laman sesawang www.airasia.com tidak menunjukkan beberapa harga tambang penerbangan termasuk semua cukai, duti, yuran dan lain-lain caj mandatori "dalam cara yang jelas dan sebagai angka tunggal".

Denda itu membabitkan penerbangan antara Melbourne dan Macau, London, Ho Chi Minh City, New Delhi, Hangzhou dan Chengdu, serta, dari Perth ke Taipei, Phuket, Osaka, London, Ho Chi Minh City dan Hangzhou dan dari Gold Coast ke Ho Chi Minh City.

Bezanya kita dengan orang luar adalah SAMAN. Kalau ikutkan, dah ramaipun rakyat Malaysia menceceh komen itu itu pasal Airasia…namun, selagi kita tak saman, semua cadangan, komen atau aduan tu ada mereka kesah?

Akhirnya kita juga kena mengalah bila ada mulut tak insuran kata “Kalau tak puas hati, tak payahlah guna,”

Mmmm apa-apalah labu!


Wanita Malaysia Ramai yang Curang?


Kalau baca Mstar hari ni, akan terjumpa artikel yang mengulas tentang 39 Peratus Wanita Berkahwin Curang Terhadap Pasangan seperti didakwa media baru-baru ni. Namun begitu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menafikan laporan itu.

Soalnya benarkah 39% golongan wanita kini berlaku curang kepada pasangannya? Soalnya juga, benarkah peratusan itu tidak benar sama sekali?

Ikutkan kata Timbalan Menteri Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Noriah Kasnon, kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga (LPPKN) mendapati kecurangan pasangan bukan merupakan punca utama pembubaran perkahwinan atau perceraian; 41.8 peratus kes perceraian kerana tiada persefahaman, pasangan curang dan enggan dimadu sebanyak enam peratus, dan tidak bertanggung jawab 11.4 peratus.

Menurut kajian Jabatan Kemajuan Islam ke atas 3,312 pasangan pada tahun 2005 pula mendapati kurang dua peratus daripada jumlah pasangan yang berkahwin mengaku berlaku curang kepada pasangan masing-masing.

Bagi kes kaunseling, punca utama perceraian disebabkan; kurang perhatian daripada pasangan, tiada persefahaman, penyalahgunaan media sosial, pengaruh rakan, pergaulan bebas serta lemah tenaga batin.

Siapa nak mengaku curang? Cer angkat tangan!
Mak Menteri kata, curang bukanlah faktor utama penceraian. Mmmmm ada sesiapa TERniat nak curang tak??? Ish! Ish! Ish! tak baik tauuuuuu!

Beliau juga berkata kecanggihan Internet serta laman sosial yang pesat berkembang ketika ini menjadi kebimbangan kepada keharmonian institusi kekeluargaan apabila kecurangan dan hubungan sulit sukar dikesan pasangan.

Pegangan agama sangat penting tak kira zaman mana kita hidup. Selagi kuat pegangan agama, banyak perkara tak elok seperti curang, skandal atau hubungan terlarang dapat dielakkan.