Ahad, 11 April 2010

Sesekali Jemari Berkata...

Dah lama tak lakukan ini. Cik Bintang paksa beli crayon...saje je dia nak umpan untuk aku buat sesuatu yang dah lama tak buat. Hasilnya...macam budak-budak tadika melukis ;)













Sekarang ni mula gian balik apa yang dah lama ditinggalkan (sejak tingkatan tiga). Tangan dah keras rupanya!


Selasa, 6 April 2010

KepadaMu aku memohon agar dia ditempatkan bersama KekasihMu

Hari ini terlalu pendek untuk menulis sesuatu di blog. Sejak pagi, aku terjebak dengan tugasan yang tiba-tiba perlu disiapkan sebelum jam 2.30 petang. Belanjawan juga perlu disertakan walaupun tak sehebat belanjawan negara, namun jumlah yang terisi itu bakal menentukan perjalanan tugas kami pada tahun ini. Kalau semua itu diterima dan projek itu dapat dijalankan pada tahun ini, sekurang-kurangnya boleh tarik nafas lega untuk beberapa perkara. Kalau tidak diterima, tetap juga dijalankan namun tanpa biaya. Bermakna, pembiayanya adalah diri sendiri. Menggunakan duit poket yang sepatutnya diguna untuk kelangsungan hidup, tetapi perlu disisihkan untuk perbelanjaan pekerjaan (orang kata, ramai pekerja salah guna harta pejabat untuk kegunaan peribadi, tetapi tidak ada orang nak dedahkan berapa ramai pekerja di Malaysia ini gunakan perbelanjaan sendiri untuk melancarkan tugasan pejabat).

Tengaharinya, aku tak sempat langsung untuk makan, walaupun sekadar minum secawan neskefe panas yang telah 3 kali kujerang di sebelah meja. Sedar-sedar air dan sejuk. Panaskan semula. Sejuk lagi. Aku sedar tentang kealpaan berkenaan ketika jam dah ke angka tiga setengah. Terlebih masa satu jam dari sepatutnya. Saat itu aku fotokopi semua kerja berkenaan sebanyak 11 salinan. Tangan tergigil-gigil menekan butang mesin fotostat hingga seorang staf sempat menegur. Akhirnya, dia hulurkan 2 biji kuih untuk aku santap. Tambah gula dalam darah, katanya.

Saat kelam kabut membuat salinan, aku terdengar berita tentang Timbalan Pengarah kami. Ayahanda yang tercintanya telah dipanggil Yang Esa. Dia sebenarnya baru masuk bertugas kelmarin. Kami berpeluk manja di tepi tangga menyambut kembalinya dia untuk bertugas setelah cuti panjang kerana mendapat cahaya mata. Baru dua minggu lepas, dia kehilangan nenda tercinta, kali ini ayahanda pula.

Beberapa saat sebelum suami tercinta menjemput, aku sempat mendengar keluh kesahnya. Aku sempat mendengar rintih hatinya. Aku sempat menahan rasa menyaksikan sebak dadanya. Yang dia kesalkan hanya…"belum cukup berbakti sebagai seorang anak". Dia hanya dua beradik, dan adiknya itu telah kembali mengadap yang Esa ketika dia di bumi orang; beberapa bulan sebelum menyiapkan phDnya di UK. Hanya dia tempat mereka mencurah segala. Hanya dia perlu berbakti untuk keselesaan keluarga. Dan dia, lebih rasa duka kerana ayahanda tercinta tidak sempat ke rumah baru yang dibelinya untuk mereka (ayah dan bonda). Baginya, belum banyak sempat dilakukan untuk allahyarham. Namun, aku tahu…ayahandanya itu pergi dengan rasa puas.

Dia seorang yang prihatin tentang orang lain, lalunya hari ini aku nampak betapa prihatinnya orang lain terhadapnya. Dia sentiasa ambil berat tentang orang di sekelilingnya, dan hari ini aku lihat betapa orang di sekelilingnya sangat ambil berat tentangnya. Ramai yang menangis bersamanya. Ramai yang berduka bersamanya. Sesaat aku terfikir…andainya aku yang dipanggil, sebegitukah orang berduka? Ataukah, mengiringi perjalananku dengan senyum dan syukur? (maafkan kecelaruan minda ini!)

Mungkin ramai yang sukakan lagu ini… Andai Ku Tahu. Ya…kalaulah kita tahu bila masanya kita akan dijemput. Masihkan akan disesalkan apa yang tidak sempat disiapkan?

Ungu: Andai Ku Tahu
Andai kutahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai kutahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

Aku takut
Akan semua dosa dosaku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Andai kutahu
MalaikatMu kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat padaMu

Aku takut
Akan semua dosa dosaku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Ampuni aku
Dari segala dosa dosaku
Ampuni aku
Menangisku bertobat padaMu

Aku manusia
Yang takut neraka
Namun aku juga
Tak pantas di surga

Andai kutahu
Kapan tiba ajalku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat padaMu

Aku takut
Akan semua dosa dosaku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Ampuni aku
Dari segala dosa dosaku
Ampuni aku
Menangisku bertobat padaMu

Haaa... Haaaa... Haaa... Haaaa... [2x]




Dan, kiranya detik itu tiba kala ini, bersediakah kita? Bagaimana dengan deretan perkara yang belum sempat untuk disudahkan ini? Bagaimana dengan sederet lagi perkara yang belum sempat kita kejar? Bagaimana pula dengan senarai hal tertentu yang masih kita rancang dan terbengkalai begitu sahaja, siapa akan teruskannya?

Pelbagai perkara berlaku hari ini, dengan banyak rasa juga. Aku mengharapkan Timbalan Pengarah aku nan cekal itu tetap tabah hati, sentiasa cekal dan kuat kerana aku tahu, dia memang mampu hadapi semua ini.

Aku harapkan aku sempat siapkan senarai perkara tertentu yang aku rancangkan dalam hidup ini dan boleh jumpa Dia dengan TANPA rasa bersalah untuk itu. Aku harapkan aku sempat gapai dua tiga perkara lagi sebelum dipanggil. Aku juga sentiasa harapkan aku sempat melihat keajaiban sebelum menutup mata. Aku harapkan beberapa orang ditunjukkan nur dan hidayahNya, semasa aku masih bernafas. Kalaupun mereka enggan, malu atau segan untuk menatap mataku pada saat itupun, tidak mengapa. Aku hanya harapkan mereka tahu apa Yang Sebenarnya (macam lagu Yuna lah pulak). Itu sahaja. Tak perlu rasa bersalah, tak perlu rasa segan dan silu. Aku hanya nak mereka tahu. Cukuplah. Hanya tahu tentang kebenaran. Agar nanti, mereka tidak hidup dalam syakwasangka, agar mereka tidak perlu beratur di kaunter pertanyaan semasa di Padang Mahsyar (Cik Bintang, sila jangan ketawa…senyum saja dah cukup ;) )

Entah kenapa aku rasa betapa tak ada impian yang terlalu tinggi dalam hidup aku. Adakah anda juga rasa sebegitu?

Patutnya entri ini pendek sahaja sebab aku tengah lapar tak sempat makan tengahari. Namun, entah kenapa tetiba jadi panjang. Apapun, semoga anda miliki apa yang digelar kebahagiaan. Selamat berbahagia.

Pss: Cik Bintang, sila dengar nasihat Dr…makan ubat dan banyakkan rehat.

Isnin, 5 April 2010

Bila Dia Melirik Manja, Alahai...terlupa hatiku tertinggal di mana

Orang kata Che Mek Molek ni sombong, susah untuk didekati. Kalau dah dekat, gelenyar lah pulak lebihnya. Manja, mengada-ngada, tergedik-gedik...pendek kata boleh tangkap leleh hati ramai lelaki. Pandai menggoda dengan senyumnya yang manis (maklumlah terlebih gula), suka menjeling-jeling (adakala sampai juling).
Ada sesiapa nak komen pasal puak Che Mek Molek yang pandai cari duit dan menggoda ini tetapi tak makan dek saman? Sila komen setulus hati anda. Semua akan diluluskan untuk tatapan ramai sekiranya tulisan anda tidak mengganggu gugat ketenteraman awam dan tidak tergolong dalam tulisan yang boleh menyebabkan saya perlu akur kepada akta fitnah dan hasutan.

Mahal tak mahal, menggoda ke tidak, terpulanglah kepada anda. Tanggapan anda. Apa yang pasti, lagu ini memang sedap didengar dan indah untuk digelek bersama-sama. Menanti hujan teduh di luar, apa kata kita gelek ramai-ramai ;)


Cik Mek Molek Oleh M. Daud Kilau


kalau dah mata bertentang mata
hati didalam bagai nak gila

pertama kali ku melihat wajah si dia
pertemuan bermula ditaman si kebun bunga
situlah...
mulanya berjumpa bertentangan mata

mulai dari itu hatiku tertanya-tanya
siapakah gerangan si cantik jelita
kelipan matanya hinggakan aku terpesona

Pabila namanya ditanya dia masam
namun begitu jelingannya ku faham
senyumlah senyumlah ahai cik mek molek...X3

hai puas juga aku bertanyakan namanya
namun begitu dia tetap endah tak endah
kudiam campur geram

dia senyum lantas tangan ku dipegang





Jumaat, 2 April 2010

Saat Semuanya Hanya "Tinggal Kenangan"

Setiap orang menyimpan banyak kenangan tak kira manis-indah, pahit-sengsara, pedih-luka, gembira-bahagia, pilu-sendu, ...berbaur semuanya. Biarpun kala mengharung semua itu, kita rasa bagai tak mampu untuk melangkah lagi, namun akhirnya, tanpa sedarpun semua kenangan itu berlalu. Biarpun kita mahu sahaja mengecap nikmat nan indah dek kebahagiaan dan kegembiraan itu agar hadirnya berpanjangan dalam hidup, mahu atau tidak kita perlu redhakan juga keindahan itu pergi.

Semuanya boleh dating dang pergi, bertukar dan berganti. Dek kerana itu, orang tua-tua sering mengingatkan agar tidak terlalu ria saat gembira atau tidak terlalu nestapa semasa dirundung derita.

Hari ini, pagi sangat cerah, tengahari terlalu hangat dan petangnya dikejar gerombolan gemawan yang menghitam. Dan hari ini juga, banyak hati yang tersentuh. Banyak hati yang tiba-tiba terbuai sayu. Terasa kehilangan. Itu memang adat dunia, setiap kelahiran akan perlu menjalani satu fasa bergelar kematian.


Bersama tangisan awan yang masih juga pamerkan sayunya di dada langit, biarlah kuhiburkan kalian dengan satu lagu yang sangat bermakna ini. Banyak kesayuan di dalamnya, namun pada masa yang sama…ada ketenangan yang sukar untuk dijumpa dalam lagu lain. Cik Bintang, lagu ini memang indah didengar, sedap dilagukan…dan begitu mendalam usikannya di hujung tangkai hati.

Saleem - Tinggal Kenangan

Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Ingin ku lupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh bintangku

Chorus
Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Di sini aku merindukan dirimu
Kini ku coba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh kekasih

Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Ingin ku lupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh bintangku

Ulang Chorus 2X

Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan




Hati lebih tersentuh kala mendengar suara sayu Saleem. Hujan di hati telah lama teduh, namun ladungnya masih lagi membasah ruang.

Khamis, 1 April 2010

Kumulakan Bulan Baru dengan Ucapan “Terima Kasih MAXIS”

Aku tahu hari ni ramai orang akan buat perangai pelik-pelik. Meraikan kehadiran April Fool yang entah apakah bendanya itu. Buang masa betul fikirkan tentang sesuatu yang entah beri faedah ke tidaknya itu. Namun, aku nak mulakan tarikh keramat pada bulan April ini untuk buat ucapan. Ucapan terima kasih kepada MAXIS. Kira macam April Fool jugaklah kot!
Sebelum tulis lebih panjang lebar, sila jawab pertanyaan ini: Anda menggunakan MAXIS? Anda pengguna Maxis tegar? Anda puas hati dengan semua perkhidmatan yang MAXIS berikan? Jawab ke tidak, sama sahaja. Aku bukan dengar pun!

Aku guna perkhidmatan Inche Maxis yang hensome ni sejak Ogos 2008. Sebelum itu aku pengguna Celcom yang tegar. Sangat tegar dan fanatik. Line pulak tu, bukannya pakai goring-goreng dan buang ni. Entah kenapa aku boleh tukar guna Maxis, dah lupa pulak (maaf, saya sedang mengalami kelupusan daya ingatan hu hu hu). Dan ini bukanlah kali pertama aku memendam rasa dengan MAXIS. Anda agak rasa itu adakah rasa CINTA?

Dipendekkan cerita yang maha panjang ini, aku beli top up pertengahan Mac. Malamnya terus top up tetapi entah mengapa kad gores dan gores itu tidak sempurna digores. Satu angka tidak jelas sama ada 8 atau 6. Bila mencuba lebih dari tiga kali, kad itu telahpun kena tahan. Esoknya, terpaksa guna telefon pejabat untuk selesaikan masalah itu kerana MAXIS memang kenakan bayaran ke setiap call centernya pun (panggilan peribadi dari pejabat perlu dijelaskan bayaran sendiri ya…bukannya free. Ulang suara: bil akan sampai setiap bulan bagi penggunaan telefon bersifat peribadi. Jadi jangan anggap ini salahguna harta benda kerajaan Malaysia).

Aku perlu telefon Call Center sebanyak dua kali tetapi masalah tetap tidak selesai juga. Akhirnya terpaksa surf tapak sesawangnya, sebab rasa macam tanduk dah keluar kat kepala. Kalau telefon call center lagi sekali, kot adalah pulak orang di call Center tu kena sawan. kali ini Cuba buat aduan di website, tetapi kotak aduan rosak (huh u hu). Darah dah naik masa itu, tetapi akhirnya jumpa juga alamat emel seperti berikut;
Corporate Communications Department
Maxis Berhad
Level 18, Menara Maxis
Kuala Lumpur City Centre
50088 Kuala Lumpur
Malaysia
Tel No : 03-2330 7000 (General)
Fax No : 03-2330 0008
Email: corpinfor@maxis.com.my
The Maxis Corporate Communications Department will attend to your enquiry as soon as possible.

Apalagi, mengadukan daku seperti berikut;

Saya telah membuat tambah nilai berjumlah RM30 pada 17 Mac 2010 (malam) sebanyak beberapa kali tetapi masej yang saya terima adalah "Maaf, kod tambah nilai ini tidak sah". Saya kemudiannya diminta untuk menghubungi *122*2 ataupun 1 300 820120 untuk urusan seterusnya. Apabila hubungi *122*2, saya diminta untuk hubungi 1300820120.

Bila hubungi 1300820120, saya diminta untuk tambah nilai sebab kredit tidak mencukupi. Bukankah saya tengah nak tambah nilai? Ada ke perkhidmatan syarikat lain yang mengenakan bayaran kepada penggunanya yang tengah bermasalah untuk tambah nilai?
Pada 18 Mac 2010, saya telah hubungi 1300820120 menggunakan no telefon pejabat. Saya dimaklumkan yang tambah nilai berkenaan tidak menghadapi apa-apa masalah. Saya diminta untuk melakukan tambah nilai lagi. Saya melakukannya sekali lagi dan mengikut beberapa saranan yang diberikan oleh call center, malangnya saya masih lagi menghadapi masalah yang sama: TAK BOLEH NAK TAMBAH NILAI PUN!

Sekali lagi saya bazirkan bil dan telefon call center dan diberi beberapa saranan lagi termasuk: matikan telefon untuk seketika, menggunakan telefon bimbit lain dan menggunakan semua cara untuk tambah nilai berkenaan iaitu dail *100*, dail *122*2 dan dail *111*, tetapi masalah berkenaan masih tidak dapat diatasi.

Ada 2 perkara yang sangat tidak wajar berlaku di sini:
1. Saya dikenakan bayaran apabila menghubungi call center. Setakat ini hanya maxis SAHAJA yang mengenakan bayaran sebegini padahal pengguna TIDAK PERNAH minta mereka bermasalah apabila mnggunakan perkhidmatan ini.

2. Semua saranan yang diberikan operator di call center tidak menyelesaikan masalah. Malah, saya disarankan untuk pergi ke call center yang terdekat (Cheras) yang memerlukan saya habiskan satu tong petrol, buang masa dan tenaga,..macam pengguna ni tak ada kerja lain selain dari uruskan benda kecik macam ni. Bukankah pengguna lebih senang TUKAR sahaja syarikat telekomunikasi dengan kos hanya tak sampai pun RM10. Macam itu sahaja MAXIS lepas tangan setelah KIKIS dan TIPU duit pengguna melalui top upnya yang bermasalah, bayaran untuk Call Center yang entah apa-apa itu?????

Saya tahu ramai yang menggunakan maxis, tetapi tidak mustahil jumlah yang ramai itu akan berkurangan secara beransur-ansur kerana hal sebegini tidak akan didiamkan sahaja oleh pengguna yang tidak puas hati.

Saya telah mengisi borang maklum balas secara online untuk mengadu hal ini. Malangnya, setiap kali borang aduan online tersebut saya “summit”, masej berikut tertera:

We’re Sorry
The page you’re requested is temporarily unavailable. Please try again later, Thank You.

Kali ini muncul persoalan yang ketiga: Adakah Maxis sebenarnya benar-benar ikhlas menyediakan borang aduan online sekiranya beginilah servis yang ada, ataupun sekadar mengaburi mata pengguna? Pengguna yang fed up dengan situasi ini akan melupakan hal-hal aduan yang cerewet dan buang masa itu. Makanya, nama maxis tetap bersih dari timbunan aduan pengguna. Maaf, ini mungkin spekulasi…namun, ada kemungkinan untuk betul kan?

Mohon perhatian dan pertimbangan pihak tuan untuk menyelesaikan masalah ini. Ia bukan setakat berkaitan tambah nilai berharga RM30, tetapi juga kepuasan pengguna, kebolehpercayaan dan rasa tidak puas hati.

Terima kasih dengan perhatian dan kerjasama yang diberikan. Saya sangat berharap perkara sebegini tidak akan berlaku lagi.

yang benar,
Blab la bla (nama akulah tu)

Emel berkenaan aku hantar menggunakan emel rasmi. Sungguh tak senonohkan…guna emel rasmi untuk hal-hal yang sengaja dirasmikan. Jadi, kawan-kawan…usah diikutkan perangai tak guna ini. Sila gunakan harta benda pejabat untuk kegunaan rasmi sahaja. (Pinjam nama ajelah…bukannya luak pun! Ada hati lagi tu nak bela diri huh u h u).

Dah selesai emel berkenaan, aku terus buat kerja. Maklumlah, kerja tersangat banyak belum siap. Tadipun dah buang masa setengah jam uruskan hal-hal yang sebenarnya tak perlupun. Sambil buat kerja, sambil online dengan Cik Bintang yang sedaya upaya dok sabarkan supaya lupakan sahaja perangai Inche MAXIS tu. Terlambat! Emel dah hantar. Nak buat macam mana, zaman klik klik klik ni memang memudahkan banyak urusan. Tak sempat dia kata JANGAN, aku dah klik hu hu hu Mana boleh tarik balik bila dah pos secara maya sebegitu kan?

Tengah ralit beronline dengan Cik Bintang, selang seli juga buat kerja yang berlambak dah terlebih tarikh lupus ini, Inche Nokia pulak berdecit. Encik MAXIS sms tanyakan rate kepuasan pelanggan yang belum aku berikan dari perkhidmatan hampehnya seketika tadi. Spontan sahaja aku letak no 1 (satu kan juara yang jadi rebutan) dan balas sms tersebut. Dan semua itu aku lupakan terus sesaat kemudian. Banyak lagi perkara perlu aku lakukan dalam hidup ini selain hal-hal remeh sebegitu. (RM30 tetap tak remeh pada aku!)

Petangnya, semasa santap nasi kerabu tepi longkang yang jadi kegemaranku kerana aroma longkangnya itu, seorang jejaka bersuara lunak menelefon bertanyakan kenapa rating aku untuk perkhidmatan MAXIS hanya SATU. Jawapan aku mudah sahaja: Kalau masalah saya tak selesai, adakah sesuai saya berikan 5?

Makanya, dengan lemah lembut tetapi penuh macho dan kejantanan suaranya itu, dia lakukanlah apa-apa yang patut untuk selesaikan masalah aku itu. Makanya juga berjanjilah dia untuk uruskan dan telefon semula nanti. Sebab aku tengah gelojoh menyuap nasi kerabu dengan lauk ayam goreng masak madu yang manis dan sedap itu, aku mengiakannya sahaja. Aku ucap terima kasih sahaja. Tunggu sahajalah apa nak jadi selepas itu. Bukannya aku boleh dapat apa-apapun kalau sumpah serah atau tengking maki dia. Baiklah teruskan makan nasi kerabu itu sampai habis kan kan kan.

Esoknya Miss Tina pula telefon. Kali ini tindak balasnya berdasarkan emel lemah lembut dan berbunga-bunga bahasa yang aku hantar itu. Katanya dia akan cuba bantu. Dia akan semak. Dia akan telefon semula. Akupun ucaplah terima kasih lagi. Dua hari kemudian dia telefon lagi. Katanya: kami tak dapat kenalpasti nombor yang cik bagi tempoh hari, jadi…boleh tak berikan kami no SN nya? Makanya, dengan kelam kabutnya macam akan dapat bayaran berjuta-juta (rupiah pun belum tentu), akupun terjahlah cari kad yang dah keronyoh tetapi masih lagi tersimpan dalam beg lusuhku di bawah meja itu. Makanya, aku sebutkanlah semua nombor itu. Miss Tina pun berjanjilah semula akan uruskannya. Dia janji akan top upkan jumlah yang sama. Dia janji akan beritahu bila dah masuk nanti. Akupun ucapkanlah terima kasih lagi. Lagi. Lagi. Dan lagi.

Dua hari kemudian, pada petang yang hening…pada hari Senin yang mendung dengan penuh kejoongan (joong=mendung), maka menyanyi-nyangilah Inchi Nokia dengan lagu ini….(dengar lagu dulu boleh? Kurangkan sikit ketegangan minda la la la)




Miss Tina yang bersuara merdu itu yang telefon rupanya. Katanya: Miss, saya sudah top up cik punya kredit sebentar tadi. Terima kasih menggunakan perkhidmatan MAXIS.

Alamak…suaranya memang benar-benar merdu. Memang sedap di dengar. Sangat indah dan klasik. Dan aku makanya, mengucapkan terima kasih kepadanya. Bila semak baki kredit…jeng jeng jeng…RM 54. Bla bla bla (campur dengan baki yang ada). Terima kasih MAXIS. Walaupun taklah secekap mana dan mengambil masa hingga melebihi 10 hari…akhirnya dikembalikan juga.

Persoalannya sekarang: Perlukah aku BERTUKAR?