Anda Juga Mungkin Berkenan

Memaparkan catatan dengan label sabri yunus. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label sabri yunus. Papar semua catatan

Rabu, 14 Februari 2018

Hukum "Pok Ya Cong Codei" Menipu

Nama Sabri Yunus melonjak dan meletop semula bila Pok Ya Cong Codei ditayangkan. Sabri Yunus dalam telefilem ni terlibat sebagai pengarah, penulis skrip dan pelakon. Ambo ambik masa berejam dok fikir hotel apa laaaaa nama Cong Codei tu huhuhuhu sel-sel otak gagal bersambung, nak buat macam mana huhuhuhu

Salah satu sebab utama mengapa nama Pak Ya menjadi sebutan penonton ialah apabila dalam sebuah babak di dalam telefilem itu menyebut hotel Concorde sebagai ‘Cong Codei’. Telefilem itu turut dibintangi oleh Uqasha Senrose, Fikry Ibrahim, Mustapha Kamal.

Asal usul nama Cong Codei;



Dalam telemovie "Pok Ya Cong Codei", watak utamanya adalah Pok Ya, Tok Gedebe zaman dia di kampong dia termasuklah di Golok. Kira taglinenya sama macam Phua Chu Kang lahhhh kontraktor di JB, Batam dan Singapura huhuhuhu

Uniknya telefilem ni adalah;

1. dalam Bahasa kelate walaupun tak adalah pekat sangat. Penonton juga boleh baca terjemahan walaupun ada msanya terjemahan itu tidak betul-betul tepat, namun dah lebih kurang dah tu.
2. watak utamanya adalah Pok Ya, si Tok Gedebe (samseng) dari kampong, yang datang ke KL nak cari anak datok Sahak yang hilang. Walaupun guna watak utama yang berusia, orang kampong yang konon-kononnya macam kekampungan, namun telefilem ni berjaya jadi trending. Jadi viral. Jadi gempak. Ya lah…Kekasih Paksa Rela tu guna abang Am (Remy Ishak yang jadi kegilaan ramai, takat ni kegilaan terhadap Sabri Yunus tu tak pernah pulak atasi kegilaan yang sama terhadap Remy Ishak kan kan kan? Gitu lah perbandingannya.

Ending telemovie Pok Ya Cong Codei ni tak terjangkalah. Orang Gedebe macam Pok Ya tetiba kena tinggal dengan bininya yang lebih comel dari anak datok Sahak tu. Namun dialognya kemas mencengkam hingga penonton boleh ingat, iaitu: Mudah cari bini baru dari cari bini yang lari huhuhuhuhu



Kalau ikutkan, memang lah cerita ni pasal orang-orang samseng, orang Gedebe, jadi…mainan dia pun dok pusing tang tipu menipu itulah. Jom dengar apa komen Ustaz Azhar Indus pasal isu Pok Ya Con Codei tolong orang hasil daripada pendapatannya yang sebegitu. Dia tipu duit datuk sahak, kemudian beri kepada Hasan ke apa nama tah kekasih Datok Sahak tu…



Baguslah telemovie macam ni muncul dalam industri kita. Asyik-asyik Abang Am Kekasih Paksa Rela je muncul, asik-asik Kekasihku Ceo lah...kekasihku Abang Bomba lah....kekasihku Ustazlah...nak jugak nengok watak macam Pok Ya ni…yang tak ada rupa, tak ada harta tapi ada prinsip. Walaupun perbuatan tidak menghalalkan cara, namun banyak perkara boleh kita fikirkan dalam telemovie "Pok Ya Cong Codei"