Khamis, 21 April 2016

Mengkarung Datang Bangi

Masa balik kampong hari tu, walaupun hanya 4 hari sahaja termasuk perjalanan pergi dan balik, sempatlah jugak angkut guni dedak untuk sedikit kegunaan di Bangi. Susah woooo mau dapatkan guni kat Bangi. Alang-alang dah balik kampong, bertimbun guni bekas dedak makanan lembu tak guna. Apa lagi, angkutlah.

Ada yang dah ikat-ikat, ada yang masih terburai lagi, tapi abang sumbat sebahagiannya ke dalam bonet.

Sampai di bandar Raub, tetiba je ada seekor mengkarung merayap sebelah. Tepi cermin. Terjerit jugak aku. Nasib baik mengkarung yang merayap…bukannya ular. Kalau ular cemana nak buat tu?

mengkarung bersisik macam ular


Sekalipun dah terjerit sensorang, stereng masih lagi boleh control. Mungkin sebab otak aku tafsirkan mengkarung tu tak bahaya. Tak macam ular. Jadinya, pelan-pelan aku turunkan cermin kereta suruh dia keluar. Ingatkan dia akan terjun keluarlah. Rupanya, dia lagi memasukkan diri ke dalam kereta. Entah mana dia menyorok.

Nak tak nak terpaksalah aku bawa dia hingga sampai Bangi. Sepanjang jalan tu asyik merayap aje kerjanya. Sekejab bunyi kat belakang. Sekejab bunyi kat sebelah. Aku hanya risau kalau dia merayap atas kepala aje…kang aku pejam mata kereta masuk gaung.

geli geleman nengoknya eh


Akhirnya sampai juga di Bangi. Masa aku buka bonet masih lagi Nampak dia. Dah siap angkut barang, entah kemana dia hilang. Fuhhhhhhh! Seram juga bila diingatkan.

4 ulasan:

zino berkata...

Sekarang dia dah jadi menkarung bandar... kalau dia nak balik kg cam mana?

eelobor berkata...

hahahah....karrong pom panda pilih ore

anyss berkata...

Abah zino: kena nompang ambo lerr gamaknya huhuhu

anyss berkata...

Eelobor: huhuhu kartong ke panda sebenarnya ni? Hew hew hew