Isnin, 25 Jun 2012

Sindiran Maut Laman Sosial


Dah baca Harian Metro tak hari ni?
gara-gara maki hamun, sindir menyindir dan kata mengata
di facebook, seorang remaja berusia 17 tahun dibelasah dan ditikam hingga mati
oleh empat lelaki di Taman Flora, Batu Pahat malam kelmarin.

kejadian jam 10 malam itu, mangsa, Aw Soon Ming didekati
empat suspek berusia 17 hingga 20 tahun di tempat letak kereta
sebuah pasar raya dan bertanya mengenai lelaki bernama Kelvin
yang dikatakan kawan mangsa kerana tidak puas hati
dengan kata sindiran yang ditulis di laman facebook.
“Berlaku pertengkaran sebelum suspek mengetuk kepala mangsa.
Mangsa yang berang kemudian menghamburkan kata kesat,
menyebabkan keadaan bertambah tegang sebelum mangsa dibelasah
dan ditikam senjata tajam dipercayai pisau,” kata
Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Din Ahmad
Inilah namanya, lembu punya susu sapi dapat nama
kawan punya hal di facebook, dia pulak kena bunuh hu hu hu

Fuhhhhh! Macam dalam filem pulak!
kalau aku kata filem boleh beri kesan negatif kepada masyarakat
orang filem akan kutuk aku
tapi pernah tak kita analisis bahasa budak-budak sekarang?
tak ubah macam bahasa dalam filem-filem...kalau anak buah aku
dah lama kena lempang hu hu hu nasib baik dok sedar
tak boleh lempang anak orang sesuka hati
anak sendiri pun tak boleh lempang sesuka hati ya
kang depa buat aduan kena dera pulak
dah tua-tua nanti jangan nak meroyan kata anak derhaka
bila kena hantar ke rumah orang-orang tua
errrr apa yang aku melalut ni?
Mmmmmm anggap sahaja kacau bilau bahasa sebab migrine!


2 ulasan:

Unknown berkata...

Pelik pelik je manusia zaman sekarang kan...

azieazah berkata...

Begitulah bila emosi menguasai.
Mengendali teknologi tanpa guide, gitu lah jadinya.

Teknologi yang sering disalahgunakan!