Khamis, 14 Jun 2012

Cikgu Aku pernah Pesan…


Aku teringat kata-kata cikgu masa sekolah dulu
tau lah cikgu tu hanya cikgu je, bukannya orang besar
tapi cikgu ni dah jadikan ramai muridnya jadi orang besar
hanya aku je belum jadi orang besar, maka berkatalah cikgu tu:
“kalau kita tak mampu menyenangkan kerja orang,
janganlah menyusahkannya pulak”

seorang lagi cikgu sejarah aku yang tak hensem langsung di mata aku
tetapi banyak mengajar aku tentang banyak sejarah tamadun besar dunia
berkata: “Semua tamadun besar runtuh disebabkan 
anak bangsa tamadun itu sendiri yang buta mata hati dan sanggup
menjual negaranya demi tembolok sendiri”
Cikgu aku yang kata, aku hanya kongsi dengan kalian je
sama ada nak jadi manusia atau nak jadi syaitan
aku tak ada hak untuk campur…kalian kan lebih cerdik pandai

Bila manusia nak buat baik,
syaitan akan hasut untuk hentikan kebaikan tu
bila manusia nak jadi baik,
syaitan akan hasut supaya manusia buat jahat

Usah Tanya kenapa syaitan hanya minat kacau orang baik je
sebabnya mudah: kalau manusia lebih jahat dari syaitan
syaitan pun bukannya suka sangat
bukankah syaitan suka jadi yang nombor wahid?
dah terang-terang manusia tu lebih jahat dari syaitan,
tak payah hasutpun memang bersedia untuk jahat
tak perlulah buang masa, baik pi hasut manusia yang baik
…manusia yang nak buat kebaikan, yang menyeru untuk jadi baik
barulah mencabar kan? Barulah macho ya dak?

Jadi, apa bezanya antara manusia dan syaitan?

PssssT: entri ni tak cakap pun pasal terdapat golongan tertentu
yang sedang sabotaj pembinaan lebuhraya rakyat sepanjang 73 kilometer
menghubungkan KB-KK dijangka siap dalam tempoh tiga tahun
lebuh raya tu tanpa tol, dengan empat lorong (dua lorong sehala)
turut dilengkapi dengan kawasan rehat dan rawat (R&R).
tapi, kalau nak kata entri ini pasal sabotaj tu pun
kira halallah ya…


4 ulasan:

eelobor berkata...

peel perangai manusia hok busuk hati

gadisBunga berkata...

cikgu saya pesan...jadikan setiap sentuhan sebagai sentuhan emas.

wow. betul pada setiap perkataan walau dia tulis tu atau otograf saya 19 tahun lepas. :)

anyss berkata...

Eelobor: tak kaba ko mati hu hu hu

anyss berkata...

GB: hu hu hu dikau dah jadikan sentuhanmu pada setiap gambar jadi emas sebungkal ;)