Anda Juga Mungkin Berkenan

Isnin, 30 April 2012

Pengumuman Gaji Minimum Sektor Swasta 2012


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak
telah mengumumkan gaji minimum pekerja swasta malam ni
di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya sempena Hari Pekerja
Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) dan
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC)
berharap pengumuman gaji minimum ni
tidak mencetuskan tekanan ke atas harga barang
[macam tak logik je harapan tu…]

PM telah mengumumkan Gaji Minimum Sektor Swasta seperti berikut:
1. Gaji minimum sektor swasta ini meliputi semua pekerja di Malaysia kecuali untuk sector domestik seperti orang gaji, tukang kebun dll
2. Kadar di Semenanjung adalah RM900 sebulan, manakala Sabah dan Sarawak RM800 sebulan.
3. Tarikh mula: Enam Bulan daripada tarikh perintah Gaji Minimum diwartakan, manakala bagi syarikat kecil @ mikro interprise pula diberi tempoh 12 bulan.

Walau bagaimanapun, tempoh ini tidak meliputi firma professional seperti sektor pergigian, guaman, arkitek dll.

Nak tahu lagi?
Mmmm tunggu je lah berita kat akhbar esok
Aku ngantok dah…penat belum habis lagi ni…




2 ulasan:

siti murni berkata...

Alhamdulillah...sekurang-kurangnya....

eelobor berkata...

terbela jugok akhirnya nasib ambo hok gaji kecik nih.....