Isnin, 20 Disember 2010

Tanda2 rakan serumah dah dapat Gaji

Ni bukan entri menyindir, hanya sekadar dapatan pemerhatian yang aku lakukan tanpa melakukan temubual dan kaji selidikpun. Kalau masa belajar dahulu, inilah tandanya bila loan dah dapat. Bila kerja, ini juga tandanya bila gaji dah masuk akaun tiap hujung bulan. Nak tahu apa tandanya? Kat bawah aku senaraikan berdasarkan pemerhatian tak rasmi aku.

1. Balik lambat dengan senyum manis
Biasanya dia sampai rumah jam 5.30 petang. Bila musim baru dapat gaji, jam 10 malam pun belum timbul lagi mukanya depan pintu. Kalau biasanya, senyuman ikut musim, maka kalau terlihat senyumnya manis di hujung bulan itu, tandanya dia dah terima gaji. Dia akan jadi lebih peramah. Gembira. Wajah yang berseri-seri. Senang hati je...sedangkan sebelum itu, mukanya nan jelita itu terlihat teduh macam bulan gerhana. Sebelum ini, moodnya sentiasa sahaja tidak elok. Masuk rumahpun dihentaknya grill macam nak tercabut. Muka kelat. Terus sahaja masuk bilik dan senyap. Salam pun lupa nak bagi.

2. Beli belah sakan
Tiap hari dia akan balik sedikit lambat dengan barangan yang dibeli penuh tangan. Macam-macam keperluan dapur, pelbagai jenis jajan, makanan dalam tin, megi dan sebagainya termasuk kotak-kotak air minuman, minuman segera 6+1 dan lain-lain. Penuh peti ais di isi. Pada musim inilah dia akan beli berplastik sayur (yang kemudiannya akan dibuang kerana tidak tahan lama), lauk yang meriah; ayam, udang, ketam, sotong dan pelbagai jenis sosej atau ayam goreng segera dalam peket. Berbeza sakan berbanding bila dah masuk tengah bulan; plastik megi pula dipunggah keluar dari gerobok. Opssssss! Tak ada salahnya makan megi, hanya aku sahaja tidak boleh nikmati makanan itu. Hanya, mewah itu hanya seminggu dalam sebulan sedangkan tiga minggu lagi hadap megi. Sadis jugak begitu ya...

3. Tak masak dahhh...semuanya beli
Minggu ke tiga dan ke empat setiap bulan, dia akan bangun awal untuk masak bekal. Masuk dalam taperware dan bawa ke tempat kerja. Setiap hari. Bila musim terima gaji, bukan sahaja dah tak masak untuk makan malam di rumah, malah sepanjang minggu itu akan sentiasa sahaja makan di luar. Order sahaja. Dapur memang tak berasap dah untuk seminggu dua.

4. Tak lekat di rumah
Tangga pusat beli belah dah jadi macam tangga rumah sendiri. Entah berapa kali ulang dalam seminggu. Setiap tempat jualan murah akan dikunjungi walaupun taklah beli apa-apapun. Apa salahnya buat lawatan sambil cuci mata kan? Kalau rasa berkenan nanti bolehlah beli apa-apa yang patut. Paling tidakpun boleh masuk panggung wayang. Tengok kartun penyu pun jadilah walaupun untuk tayangan tengah malam. Bukan selalu pun tengok wayang kan?

Ramai yang mengalami sindrom seperti di atas setiap kali datangnya musim terima gaji. Entahlah! Berapa banyak gaji yang dapatpun tetap tak akan cukup andai tidak melakukan perancangan ekonomi secara berhemah. Paling utama, sisihkan jumlah tertentu untuk simpanan yang akan sangat berguna pada masa susah yang kita tidak akan jangka bila datangnya.

Dah siap tulis entri ni barulah aku perasan satu perkara; adakah aku cemburu dengan cara hidup mereka? Mmmmm aku dah ada cara hidup sendiri yang aman damai tanpa perlu kacau hidup orang lain. Dan aku gembira memilih cara hidup sebegini. Biarlah aku cemburu kepada orang lain ajelah ya...bukan cara sebegini. Aku tak mampu untuk makan megi tiap hujung bulan. Alergic dengan megi...

pSSSSt: Sentiasa sama sahaja cara hidup tak kira awal, tengah atau hujung bulan, sebab: hu hu hu banyak hutang, termasuk hutang nyawa...oH! Usah contohi daku!

11 ulasan:

Zeanne berkata...

oh mcam ni ke tandanya...
okay u beta watch out roomate!haha

Kak Amy berkata...

As'salam..

betul la kalau betul2 x rancangan masuk banyak mane pun x akan cukup...

cik fiza berkata...

sy takde housemate tp sy pun membuat survey pada kawan2 yg keje sekali ni hihihi~~ lebih kurang sama je.. ada yg sanggup amik cuti kecemasan bg alasan mcm2 *tipu* semata2 nk pi shopping :)

eelobor berkata...

hehehehehe, memang ada benarnya tu

chenta berkata...

makan dalam juga ni..hehehe

nasib baik sy bukan begitu..ujung bulan pun masih boleh makan diluar, tgk wyg, beli tingkap.hehehe ^_^

terokai seni berkata...

kalu member belanja tengkorak ayam pon dah kira ok

Ibu Muda 30series berkata...

AIM pon tak suka makan megi, hihii..rela makan nasik lauk telor je :)

Dunia Aku

anyss berkata...

Anne: watch out ke kick out? hu huhu tengah rancang nak kick out je...senang cerita ;) ----> ohhhh kejamnya daku!

anyss berkata...

Amy: wsalam. Kena rancang baik2...susah kita tak tahu bila datangnya

Cik Fiza: Selamat datang. Oppps!!! ingatkan sorang je gitu hu huhu wabak ke ni?

anyss berkata...

Eelobor: macam ada pengalaman je ;)

Chenta: sepatutnya begitulah. Jangan lupa...masuk tabung haji sama...spuloh hengget sebulan pun tak pe...dah nak pencen nanti dah boleh pi ;)

anyss berkata...

Cemomoi: Asal ada niat nak belanja, sky jus pun dah hepi

Aku Ibu Muda: telur goreng cicah kicap kipas udang sedap gak...makan masa nasi panas2 fuhhhhh lagi best dari megi hu hu hu