Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 28 April 2009

Raikan Cinta




Semalam, Isnin 27 April 2009. Aku tak datang kerja pun. Bukanlah malas, tapi menyiapkan lambakan kerja yang perlu dikejar “tarikh mati” secara efektif. Semua bahan yang diperlukan sudah ada, tinggal lagi mahu siapkannya sebagai patutnya paling lewat Khamis nanti. Sebelum menjelang bulan baru. Sebelum sambutan hari pekerja.

Jadinya, malas buang masa untuk make up seadanya, mengenakan pakaian seperti selayaknya dan merempit ke pejabat, aku putuskan untuk lakukan di rumah sahaja. Lebih santai. Lebih terfokus memandangkan tiada gangguan. Tanpa dering telefon. Tanpa sapaan teman online. Tanpa peluang untuk bazirkan masa untuk update blog, baca e-mel atau menjenguk Forum Maya yang sememangnya sudah jadi sebahagian tugas lazim seharian. Tanpa sapa teman yang selalu bertandang basahkan tekak di mejaku sambil mengumpat itu ini juga.

Jadinya, tanpa ke pejabat pada hari semalam, aku sebenarnya sudah jimatkan masa sejam dua untuk semua aktiviti itu. Juga lebih bebas untuk menyiapkan kerja. Boleh sahaja mengadap TV dengan laptop. Lenguh duduk, boleh pula meniarap. Kemudiannya berbaring menghilangkan lenguh.

Sekalipun seharian dihembus udara sejuk aircooler Takada yang baru dibeli petang Ahad lepas, hangat musim kemarau memang menyengat. Berpeluh. Tengahari hujan agak lebat juga, namun cuaca tetap juga panas. Hangat. Dan aku, memang tak tahan dengan cuaca panas sebegini. Nak kata dilahirkan musim salji luruh di tengah kota London, sehayat ini tak pernah pula kaki ni jejak ke sana. Ruginya buat kerja di rumah, itulah...panas. Hangat!

Petang yang hangat dihangatkan lagi dengan satu panggilan. Nasib baik bukan panggilan hangit. Timbalan Pengarah telefon.


TP: You kat mana ni? (Alamak! Leh pecah rahsia ke aku tengah landing bagus punya ni kat depan tv dengan laptop terpasang. Dengan semua benda bersepah keliling aku termasuk nescafe khaw dan roti gardenia?)
Aku: Kat rumah. Malas nak pergi kerja. (Aku memang tak suka cerita apa yang sedang aku buat dan siapkan kepada rakan sekerja. Karang ada pulak yang mulut lebih canangkan aku terlebih rajin, padahal, memang semua tu nak kena siapkan juga macam manapun. So, lebih baiklah tak payah cerita apa-apa, tetapi semua kerja siap pada masa yang ditetapkan. Jadi, tak kesahlah kalau dia nak kata aku malas pun hu hu hu...)
TP: What everlah. Mesti tengah seronok landing kan... You know what?
Aku: Pe? (Alamak! Ram puteh lah plak!. Dia memang cakap lebih banyak bahasa Inggeris berbanding Bahasa melayu. Anak-anaknya menghadapi masalah untuk berbahasa Melayu kerana bahasa komunikasi utama di rumah adalah Bahasa Inggeris. Namun yang aku kagum sangat-sangat tu, bahasa Melayu dia pun sangat bagus. Tapi, dia tak tahupun aku terkagum-kagum kat dia macam tu. Jangan bagi tau dialah ya, karang dia terperasan pulak kan susah)
TP: Guest what?
Aku: Manalah tahu.
TP: Kita punya proposal tu diterima tanpa pindaan. Dia orang akan hantar terus ke Putrajaya nanti.

Tanpa pindaan? Terus sahaja aku menjerit terlolong-lolong. Kuat pulak tu. Salah hari, satu taman perumahan boleh dengar jeritanku itu. Aku dah tak peduli lagi. Pertama kali dalam hidup ni aku menjerit sebegitu sekali. Tak pernah aku buat macam tu. Kalau TP nak kata aku kurang betul darjah celcius pun, aku dah tak kesah dah. Namun, aku hanya dengar dia ketawa sakan sahaja di hujung talian.

Penting sangat ke proposal tu? Taklah sangat. Biasa-biasa sahaja. Namun inilah antara sebab aku nak maki orang minggu lepas. Dah la sebelum tu terima janji palsu. Tetiba je budget 20 juta tu tak ada. Proposal ni pulak, Aku kena belasah teruk masa bentangkan peringkat Pusat. Macam-macam komen yang dia orang beri. Cincang habislah kiranya. Pembetulan major kena buat. Konon-kononnya apa yang kami buat tu tak jejak dunia nyata. Proposal tu hampas. Tak capai piawai dan bla bla bla yang semuanya negatif. Tak ada satupun positif. Pendek kata, proposal kami tu nonsense. Mengarut. Buang masa orang je nak baca. Panjang katanya, banyak sangat komen yang mereka senaraikan hingga aku sendiri pun sebenarnya tak faham pun apa yang mereka nak aku ubah. Sebabnya, apa yang mereka nak tu semua dah ada dalam proposal yang aku buat tu. Tak paham betul!

Peringkat awal kena hentam, aku cuba juga untuk terangkan kepada mereka agar mereka faham. Namun, akhirnya aku sendiri jadi faham bahawasanya mereka memang tak faham pun apa yang aku bentangkan. Prejudiskah aku? Asalnya ada jugak rasa prejudis tu...tapi, bila dah analisis kemudiannya, aku mula sedar bahawa yang mereka hentam itu bukannya proposal yang aku buat. Tapi mereka nak lepaskan perasaan tak puas hati pada orang yang buat proposal tu. Siapa lagi kalau bukan aku dan TP. Dua-duanya memang tidak disukai. Gabungan yang mantap untuk kena cincang hu hu hu!

Dah sedar matlamat mereka hanyalah itu semata-mata, akhirnya aku hanya diamkan diri. Nak confirmkan betul tidaknya andaian tu, selepas kena basuh dengan teruknya tu, aku dapatkanlah tukang basuh, tukang cincang dan tukang hentam tu. Konon-kononnya nak menuntut ilmulah. Ye lah, aku ni kan tak pandai. Buat kerja pun tak elok. Hanya hampas je jadi. Jadinya, itulah peluangnya nak sahkan betul tidaknya andaian yang selama ini berlegar sahaja di otak aku tetapi tak pernah buat ujianpun.



Macam mana aku tahu memang mereka sengaja sabotaj aku? Bila mintak tunjuk ajar setelah aku puji mereka itu sebagai golongan yang bijaksana secara melambung-lambung (kasi kembang lobang hidung dulu lah...), pelbagai alasan diberikan. Bila mohon dihantar contoh proposal terbaik mereka yang boleh aku jadikan contoh, dua hari selepas itupun aku tidak terima apa-apa. Dan bila mohon disemak pembaikan yang telah siap, sebelum dihantar kelulusan oleh Pengarah, mereka juga menolaknya dengan pelbagai alasan juga. Tak sah lagikah? Tak jelas lagi bersuluh? Itu belum lagi termasuk kritikan yang menonjolkan betapa tidak tahunya mereka tentang apa yang mereka komen. Lain kali, kalau nak komen apa-apa, komen sajalah apa yang kita tahu. Bukannya buat-buat tahu pasal apa yang kita tak tahu. Karang menyerlahkan betapa tak tahunya kita! Habis tu, macam mana aku nak hormat orang macam ni? Kalau kata dah nak monopous karang, jadi isu sensitip plak!

Hasilnya, memang sah. Sah benarlah yang mereka memang sengaja hentam. Sengaja susahkan. Sengaja lambatkan kerja aku. Sebabnya, laporan dalam pembentangan itu akan dirujuk semula setelah dilakukan pembaikan. Kalau tak baiki setiap komen tersebut, dah pastilah Pengarah tak akan luluskan di peringkat Pusat nak bawa ke atas. Oleh itu, bertambahlah kerja aku kan? Mana tahu, bila dah cantas kat situ, aku akan lemah semangat dan putus asa. Saingan untuk mereka dapat dana juga akan semakin berkurang kan?


Begitukah aku? Mudah putus asa sesenang itu?
Mmmm mereka memang tidak pernah mengenali aku. Aku ni jenis manusia yang “keras pedal” mengikut gelaran orang Kelantan. Ertinya, degil. Tak dengar cakap. Tak akan give up dengan mudah. Apalagi bila dah tahu memang ada orang sengaja sabotaj. Semakin langkah aku dihalang, makinlah aku buat lagi baik. Makin orang sabotaj aku, makin banyak aku akan buat. Selagi aku tahu apa yang aku buat tu betul, jangan harap aku akan mengalah dengan mudah. Hatiku dah lama jadi batu. Keras. Nalurikupun dah lama beku. Kaku. Muka pula dah setaraf dengan dinding jamban. Kalau setakat nak malukan aku dalam bilik mesyuarat semasa pembentangan tu, rasanya tak jejaskan apa-apa. Lebih daripada itupun aku pernah alami.



Kalau betul aku salah, betulkanlah aku. Kalau benar aku silap, tegurlah aku. Kalaulah aku tak tahu, maka baikilah. Ajarlah aku. Namun, kalau kritik hanya semata-mata nak jatuhkan aku, nak sabotaj aku...minta maaflah. Memang salah orang. Aku tak akan berundur dengan mudah. Aku tak akan mengalah dengan cepat. Aku ni spesis muka jamban yang tak tahu malu.

Lalunya, proposal yang menurut pendapat mereka yang bijak pandai itu hampas telah diterima sepenuhnya tanpa perlu lakukan apa-apa pembetulan dan akan dihantar ke kementerian. Dan proposal itu sebenarnya, hanya ditambah sebanyak tiga perenggan sahaja berbanding proposal asal. Terbukti kan hampas itu ada maknanya kepada orang yang tahu apa kami tulis itu?



Malamnya, aku meraikan kemenangan diri untuk itu. Sekalipun kemenangan utuk itu tidak seberapa sebenarnya, gembira ini hanyalah kerana aku berjaya buktikan “hampas” yang dihasilkan itu bukan seperti yang mereka sangka. Kalaulah proposal mereka itu baik sangat, mengapa ditolak? Mengapa perlu dilakukan pengubahsuaian? Mana bagusnya mereka?

Sekalipun menikmatinya seorang, kala musim panas yang menghangat seluruh ruang ini...ada nikmat yang berbeza makan aiskrim. Sejuk di lidah. Sejuk di hati. Sejuk juakah di minda? Aiskrimmmmmmmm yummy!

Hari ini, aku datang ke pejabat dengan semangat yang berkobar-kobar. Semangat kemenangan. Ada sedikit gah. Ada sedikit gembira. Ada juga bangga. Dan, paling tak suka...entah kenapa aku sedar ada sedikit ego mula membiak dalam dada. Riakkah aku?

Aku sekadar nak meraikan kemenangan ini saja. Tak ada niat nak berlagakpun. Tapi masih tersimpan jua niat untuk melihat reaksi mak cik-makcik dan pak cik-pak cik yang perasan dia hebat tu. Kalaulah boleh aku cekik je setan yang mula tumbuh tanduk dalam kepala aku ni!

Khamis, 23 April 2009

Kala Dia Di Sisi



Setiap hari di tempat kerja, bila kembali ke istana impian, hati jadi sejuk saat terpandang tanaman yang kita tanam itu subur. Paling kurang daunnya masih hijau. Atau bunganya memenuh ranting.



Kesempitan waktu adakala menyebabkan “dia” aku abaikan. Dah lama sangat bounggavilla depan rumah tidak mengembangkan kuntum. Tak sempat cabut rumput. Tak sempat letak baja. Ada kalanya hingga tak sempat nak siram pun. Sedar-sedar, seorang bibik menegurku;
Bibik: Lama sih bunga tu ngak kembang...


Aku terkedu seketika. Selama ini bounggavila pelbagai warna itu ada peminat rupanya.
Aku: Ngak sempat...sibuk bangat! (cuba-cuba meniru gaya Indon macam dalam TB tuh hu hu hu)
Bibik: Selalunya penuh bunga, mbak...geramm aku kalau nonton. Tiap kali lintas sini, ngak puas mandang...


Aku tersengih kerang busuk. Tak tahu nak kata apa. Tiba-tiba tersedar yang pergi kerja ku seawal pagi dan pulangnya bila matahari dah hilang. Mmmm sibuk awal tahun!



Sedar juga semuanya terabai. Hanya sempat siram pada malam hari sebelum masuk ke rumah. Orkid yang tergantung itu sudah luruh kembangnya. Tangkai masih juga belum dipotong. Daunnya pula tidaklah segar sangat. Mmmm adakala terlupa untuk renjiskan air. Melor juga dah togel daun-daunya dibaham ulat. Bagaimana mahu kembang putih bunganya? Sepasu mawar yang dihadiahi mak mertua adik pula sudah kerap benar berbunga, namun kembangnya itu kecil sahaja. Bantut. Pasunya yang kecil itu telah membantutkan pertumbuhannya akibat kekurangan nutrien. Tak punya kesempatanpun nak tukar pasu.





Pasu yang diborong semasa ke Nilai 3 bulan lepas, masih lagi setia di halaman. Terbiar. Tanah pun tak ada nak isi. Entah bila gamaknya pokok-pokok yang mati segan hidup dah tak mahu tu akan berganti pasu. Kenalah cari gunting dulu kan. Rantingnya perlu dicantas semasa tukar pasu.



Dan di belakang rumah sana, sudah tinggi pokok semalu dan lalang. Bermaharajalela. Entahkan gajah pun dah terlindung!


Serai...Penting untuk masak tom yam. sekarang ni dah subur balik. Masa snap ni...hampir nak mati.

Sibuk sangatkah aku? Rasanya baru semalam aku berteleku di hadapan TV menonton siaran langsung sambutan tahun baru di Dataran Merdeka. Masa agaknya cepat berlari!
Ampun...gambar bounggavilla tak dapat dimuatnaik!

Isnin, 20 April 2009

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009

Anda peminat buku? Hantu buku? Ulat buku? Semuanya buku? Pasti “spesis” seperti ini akan cuba sedaya mungkin untuk serang PWTC tiap kali tibanya April. Ada apa dengan April? Macam lagu Fazley pulak kan?

Penggemar, pengumpul, pencinta atau apa-apapun gelaran yang boleh dinobatkan kepada kelompok ini, tidak akan melepaskan peluang hadiri Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Bukan hanya kerana potongan harga yang ditawarkan, kepelbagaian bahan bacaan yang boleh didapati, atau bertemu muka dengan penulis dan artis, malah juga kerana pada masa inilah dihimpunkan banyak penerbit di bawah satu bumbung. Banyak penerbit bermakna banyak judul buku yang ditawarkan. Terbitan terkini pula. Banyak juga promosi. Malah, buku-buku lama ditawarkan serendah RM2. Jika bernasib baik, anda akan ketemu buku-buku yang mengalami penurunan harga yang drastik. Buku Mawi dan Ekin umpamanya (mohon maaf, lupa nak snap buku ni) ditawarkan pada harga RM5 pada hari Sabtu, turun serendah RM1 pada hari Ahad keesokan harinya. Ada juga buku bacaan untuk anak-anak, dijual dengan harga serendah RM0.50.

Penyelidikan yang dilakukan Perpustakaan Negara Malaysia pada 1998 melaporkan bahawa rakyat Malaysia membaca 3 buah buku sahaja setahun. Itupun bahan bacaan popular. Bacaan seperti komik, magga, akhbar, majalah, novel popular. Apa jadi dengan bahan bacaan berat seperti buku? (Maaflah, aku tanya pasal buku je, bukannya bahan bacaan lain yang lebih berat dan maha memberatkan macam jurnal ke, ensiklopedia ke, hasil penyelidikan ke...sebabnya, kalau buku pun tak berapa nak habis baca, dah sah lah lagi payah nak khatam bila baca benda alah sebegini rupa). Membacanya hanya pada musim peperiksaan sahaja?
Tepi tong sampah pun sempat membaca...

Orang Malaysia ni malas sangat ke membaca? Persoalan itu sentiasa sahaja berlegar dalam kepala aku yang taklah berapa sangat geniusnya ni, kalau nak bandingkan dengan Adi Putra tu. Dah lama persoalan tu tak terjawab. Namun, kalaulah anda seorang yang suka melelahkan diri di setiap pesta buku, tak kiralah walau di mana pesta buku itu diadakan, apalagi kalau Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, abda sendiri pun akan keliru dengan hakikat ini.

Setiap kali diadakan pesta buku sebegini, kalau kena tarikhnya (hujung bulan atau awal bulanlah tu...musim terima gaji), penuh sesak dengan pengunjung. Padat. Sendat. Nak sorong kakipun payah. Begitu jugalah yang berlaku apabila diadakan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC. Tahun ini, ianya bermula 17 April hingga 26 April 2009.

Perasmian Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di Dewan Merdeka PWTC.


Bagai semut hurung gula.

PTS. Sesak!

Karangkraf

Antara penulis yang hadir meriahkan pesta buku:
Ain yang sentiasa menambat hati sesiapa saja;
Ebriza Aminuddin, Puteri Imaneisya
dan Dinaz. Sori, tak sempat Snap
Bikash...



Ini satu-satunya novel yang aku beli. Siap dengan tanda tangan pengarangnya lagi.


Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 jadi kenangan terindah juga. Di pesta yang meriah inilah bersua dan lepak dengan Dina, Ain dan Gee. Bersimpuh ayu di hadapan tangga lagi. Bertemu mata juga dengan Jiedam dan Hot Mum yang sengaja turun dari Johor bahru semata-mata untuk ke pesta gemilang ini.

Sekalipun dah semakin jarang melepak di Caluk Corner sejak pertengahan tahun 2008 dek kekalutan erti sebuah hidupan, pertama kali bersua Jiedam dan Hot Mum memang agak meriah juga. Mesra. Bersuara mata dengan Hot Mum buatkan rasa nak berbalas kata pula di Caluk Corner nanti kerana sebelum ini hanya sesekali diri mencelah perbualan antara ramai pengunjung yang ada. Harap-harapnya, adalah kelapangan masa yang boleh dicuri nanti walaupun kebarangkalian untuk saling berbalas kata itu agak payah juga. Sebabnya...hot mum dan Jiedam kerap kali muncul tengah malam, sedang aku...tengah siang pun payah nak menjelma.

Jelitawan Caluk Corner


Malu-malu.

Sekejab saja dah mesra

Mula-mula keliling tiang. Lama sedikit lagi...keliling padang pulak. Kalau Hindi, dah tentu keliling unggun api, ye tak? hu hu hu jangan marah aku, Dina :)

Singgah seketika di Fajar Pakeer, bertemu mata dengan Abriza Aminuddin. Pertama kali bersua si manis Abriza, rasa teruja pula. Selama ni hanya kenal wajah ayunya di blog, di Caluk Corner saja. Bila bertentang mata sendiri, nyatanya Abby lebih manis dari jeruk yang dibawanya. Terima kasih banyak-banyak, Abby...bawakan jeruk yang cantik bermacam warna tu. Rasa sayang pulak nak makan. Kalaulah boleh awet jadikan macam mumia yang boleh disimpan beribu-ribu tahun itu...kan boleh fremkan kat dinding!

Cantik kan? Sedap juga. Lebih sedap bila dah sejukkan dalam peti ais. Yummy!

Sakan berborak, hinggakan lupa nak patah balik ke Fajar Pakeer dan beli novel baru Abriza. Mahal novel tu sebab ditandatangani penulisnya. Sayangnya, dah sampai Puchong baru teringat. Mmmm agaknya, bila boleh beli novel berserta tandatangan penulis terkenal tu ya?

Rabu, 15 April 2009

Rasa Macam Nak Maki

Best kan jadi bos. Boleh arahkan itu ini, kemudian batalkan arahan itu sesedap rasa tanpa fikirpun kita yang jadi orang bawahannya ni dah buat kerja macam KULI BATAK!

Lebih dua minggu kerja tonggang terbalik sampai lupa nak balik rumah, sampai naik kemati otot punggung dek kusyuknya duduk di hadapan computer tanpa berganjakpun, petang semalam, aku dapat tahu yang semua tu nonsense! Selamba kodok je bagi tahu “tak ada budget”!

Kalau tak ada budget, buat apa kerah kami buat kerja macam kuli batak, siang malam mengadap kertas sampai naik juling, sampai kematu otot punggung? Buat apa beri kami harapan “Jangan risau pasal kos, dana dah ada. Mintak saje berapa yang nak,”. Alih-alih, semalam bagi tahu tak ada budget. Mana perginya 20 Juta tu? Siapa yang telan sorang-sorang? Ataupun, kuasa siapa yang dah alihkan 20 juta tu ke tempat lain?

Hari ini, aku masih lagi kerja gila-gila siapkan proposal lain walaupun urat dawai dan tulang besi aku ni dah hampir bengkok. Hanya ada hari ini sehari sahaja lagi untuk disiapkan sebelum bentang esok pagi. Paling tidak, aku tahu harapan untuk dapat yang ini memanglah tipis. Kalau tak dapat pun memang akan diterima dengan redha.

Sebenarnya lebih banyak kata maki yang aku nak tulis, tapi…selepas tulis 4 perenggan…tiba-tiba je rasa dah malas nak maki orang. Lantak pegi lah ham pa!...tapi, otot punggung aku masih lagi sakit la. Itu yang buat nak maki orang ni!

Selasa, 14 April 2009

Tolongggggggggggggg!!

Sejak minggu lepas, hingga la tiba minggu ini, kerja begitu menimbun. Berlambak. Siang malam mengadap kerja. Dah rasa macam nak muntah dah. Kalau tak ingatkan tanggungjawab untuk selesaikan semua ni, rasanya…dah ambil cuti dan melepak kat mana-mana sambil skodeng sesapa kan.

Disebabkan kerja yang menimbun dan berlambak-lambak itulah, semalam aku balik agak lambat. Jam 10.45 malam baru menapak turun tangga pejabat. Kalaulah ada bayaran lebih masa, memang dah lama aku kaya gamaknya (huh u huh u). Pagi-pagi lagi pejabat dah telefon beritahu ada mesyuarat jam 9 pagi. Masa tu aku tengah panaskan enjin kapcai. Ingatkan sempatlah pergi bayar bil letrik dahulu sebelum lenggang-lenggang kangkung pergi pejabat.

Jam 9.30 aku tolak pintu bilik mesyuarat. Memang aku orang yang terakhir. Entah apa dajalnya buat mesyuarat tergempar. Tak ada surat, tak ada e-mel. Nasib baik aku dah panaskan kapcai…kalau aku tengah mimpikan John Abraham, macam mana? Tak ke kantoi tu!

Gerak kerja hari semalam bermula jam 9 pagi. Waktu makan tengahari pun terbabas. Jam tiga petang aku tarik diri dengan alas an ada mesyuarat dengan Timbalan Pengarah. Memanglah ada mesyuarat tu, tetapi mesyuarat tak rasmi. Sambil minum kopi. Sayangnya, Timbalan Pengarah tu tak juga sampai hingga jam enam petang. Akhirnya, kerja yang kami perlu buat tu aku e-melkan saja untuk dia betulkan malam semalam. Dok pi mai pi mai entah buat apa-apa, akhirnya, jam 10. 45 malam barulah ada peluang untuk aku turun tangga dan balik rumah. Dan, angin malam yang basah mengiringi perjalananku. Hujan lebat awal malam sebenarnya.
Sepanjang hari duduk sahaja di kerusi. Punggung pun dah terlebih lebar rasanya sekarang ni. Dan apa yang aku dapat rasa perbezaannya pada hari semalam adalah…oh tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!

Akibat duduk yang terlalu lama…bontot dah rasa kematu. Tulang tongkeng terasa sangat sakit untuk aku duduk lagi. Berbaring pun begitu menyiksakan. Jadinya, tidurku dalam keadaan meniarap. Sepanjang hari ini pula, aku lebih banyak berdiri hingga tumit pula jadi lenguh. Ohhh siksa amat! Semua yang dibuat jadi tak kena. Tapi…hari ini tetap juga kena balik lambat. Adusssssssssssss!

Selasa, 7 April 2009

Rokok?

Kaki rokok mesti marah aku kali ni. Tak kesah la...aku peduli apa kan. Ni aku punya blog, ikut suka akulah nak letak apa pun. Buat la blog sendiri kalau korang nak baca ikut selera korang hu hu hu ...
Artikel ni aku petik dari Berita Harian online yang boleh disurf di

Rakyat Malaysia belanja RM15j sehari untuk rokok

WALAUPUN penggunaan tembakau di negara maju sudah berkurangan, keadaan sebaliknya berlaku di negara membangun. Contoh di Malaysia apabila statistik menunjukkan ketagihan merokok di kalangan rakyatnya yang berumur 15 tahun dan ke atas terus meningkat daripada 21 peratus pada 1985 kepada 31 peratus pada 2000.

Persatuan Perubatan Malaysia bertajuk “Action on Smoking and Health” melaporkan terdapat kira-kira 3.5 juta perokok di negara ini. Separuh daripada mereka menghisap rokok hampir 10 batang sehari.

Laporan itu juga menganggarkan bahawa rakyat Malaysia membelanjakan RM15 juta sehari untuk rokok dan dalam masa setahun, mencecah sehingga RM6 bilion.

Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada perokok sendiri, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia.

Tabiat merokok dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan. Perangkaan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pula menunjukkan merokok dan penagihan tembakau yang lain bertanggungjawab terhadap satu kematian dalam setiap 10 orang dewasa di seluruh dunia - kira-kira 5 juta kematian setahun.

Selain memberi kesan kepada kesihatan perokok individu, tabiat merokok juga boleh memberi kesan negatif kepada generasi akan datang. Antara contoh yang perlu diberi perhatian adalah seperti di bawah:

• Satu kajian yang dijalankan di kalangan 5,000 lelaki Cina menunjukkan bahawa 60 peratus daripada mereka yang merokok lebih daripada sekotak sehari berkemungkinan mengalami disfungsi ereksi atau ‘mati pucuk’ berbanding mereka yang tidak pernah merokok.
• Wanita yang merokok lebih berkemungkinan mengalami kesukaran untuk mengandung, komplikasi ketika hamil dan risiko keguguran yang lebih tinggi.
• Satu kajian dijalankan di Pusat Biologi Perinatal di California menemui bukti bahawa wanita yang terus merokok ketika hamil memberi kesan negatif pada jantung janin.
• Menurut kajian yang dijalankan di Finland mendapati asap daripada rokok boleh merosakkan fungsi arteri kanak-kanak.
Laporan itu diterbitkan dalam jurnal Persatuan Jantung Amerika, Circulation, membabitkan 400 kanak-kanak berusia lapan hingga 11 tahun. Selain itu, asap daripada rokok juga menyebabkan masalah jangkitan saluran pernafasan dan masalah telinga. Serangan penyakit itu lebih teruk dan kerap di kalangan kanak-kanak yang menghidap asma.

Semua ini menunjukkan kesan rokok bukan terbatas kepada generasi semasa, tetapi harus ditanggung oleh generasi yang akan datang. Malah, WHO menganggarkan bahawa ketagihan tembakau akan membunuh kira-kira 10 juta orang setahun menjelang 2020, dengan 70 peratus kematian berlaku di negara membangun.

Sungguhpun pelbagai usaha dilakukan di seluruh negara oleh kerajaan dan pakar penjagaan kesihatan profesional, ketagihan tembakau (sebahagian besarnya dalam bentuk rokok) di negara ini tetap pada angka yang membimbangkan.

Memang tidak dapat dinafikan amat sukar bagi kebanyakan orang untuk berhenti merokok kerana ia bukan ketagihan fizikal semata-mata. Walaupun nikotin adalah punca utama ketagihan rokok, tabiat menghisap rokok juga satu ritual atau amalan psikologi dan emosi bagi kebanyakan perokok.

Namun, ada cara yang berkesan untuk membantu perokok menghentikan tabiat merokok. Ia dengan menggabungkan rawatan seperti terapi penggantian nikotin (NRT)dan perubahan gaya hidup. Apa yang utama kesungguhan dan keazaman untuk berhenti merokok. Untuk maklumat lanjut mengenai usaha menghentikan tabiat merokok, sila ke laman web www.iwanttoquitsmoking.com.my

Artikel ini adalah inisiatif kesihatan masyarakat yang disokong oleh Johnson & Johnson.
10,000 mati sehari akibat rokok

Hasil kajian mendedahkan tidak ada kesan pencegahan yang berkesan terhadap perokok

MINGGU ini, saya ingin memperkatakan mengenai tajuk “merokok mengundang kematian”. Mungkin ungkapan ini sering diperkatakan sehingga kebanyakan daripada anda bosan mendengarnya. Bagi yang merokok, ungkapan seperti ini seolah-olah tidak diendahkan.

Bagaimanapun, anda yang merokok harus ingat bahawa bukan anda saja yang akan menerima kesan atau akibat daripada merokok, malahan mereka yang berada di sekeliling anda terutama keluarga akan menerima kesan yang sama atau mungkin lebih teruk.

Artikel saya minggu lalu mengenai zarah radikal bebas yang memberi kesan negatif kepada tubuh badan sehinggakan boleh menyebabkan pelbagai penyakit kronik. Tetapi zarah radikal bebas ini boleh dielakkan jika anda mengetahui punca pembentukannya yang paling kuat.

Satu daripada punca pembentukan zarah radikal bebas yang paling kuat (dan juga yang paling mudah dielakkan) adalah merokok. Dalam hal ini, toksin yang terkandung dalam asap rokok bertindak sebagai pemangkin untuk membebaskan elektron daripada atomnya, dan dengan itu mewujudkan zarah radikal bebas. Statistik juga menunjukkan hubungan yang jelas di antara kewujudan zarah radikal bebas itu dan kejadian sel kanser.

Walaupun statistik itu membimbangkan, sekurang-kurangnya perokok itu mempunyai pilihan sama ada untuk merokok atau tidak merokok. Orang yang terpaksa menyedut asap rokok orang lain tidak ada pilihan sedemikian. Berikut adalah gejala orang yang terpaksa menyedut asap rokok orang lain berbanding orang yang langsung tidak merokok:
• lima kali lebih karbon monoksida disedut
• empat kali lebih tar dan nikotin disedut
• empat puluh kali lebih karsinogen disedut
Perokok memang mendapat semua gejala ini, kedua-dua kesan secara langsung atau asap baru yang ditambah dengan kesan secara tidak langsung.

Bahan kimia yang disebut di atas, iaitu karbon monoksida, tar dan nikotin, selain bersifat karsinogen, juga meningkatkan tekanan darah dan kadar denyutan jantung, menambah risiko arteriosklerosis (penyumbatan jantung dengan kolesterol), dan menambah kejadian darah beku dan trombosis. Lebih dahsyat lagi, bahan kimia itu mengganggu ritma denyutan jantung biasa.

Malangnya, hasil kajian dan statistik, mendedahkan tidak ada kesan pencegahan yang berkesan terhadap perokok. Sebaliknya, mereka dengan megah memberitahu tabiat itu dapat meningkatkan tahap kecerdasan mental, membaiki sistem penghadaman, mengurangkan tekanan mental dan secara keseluruhannya, menghasilkan pendekatan hidup yang lebih menyenangkan dan dengan mudah mengenepikan segala kesan buruk terhadap diri dan orang di sekeliling mereka.

Namun bukan perokok saja patut dipersalahkan kerana tabiat buruk itu. Kalau tidak ada pengilang rokok dan tembakau, rokok tidak akan wujud.
Dr Nakajima, dulunya Ketua Pengarah Perubatan Pertubuhan Kesihatan Dunia, dalam keterangannya baru-baru ini mengatakan “bukan saja di negara maju tetapi juga di negara membangun, kira-kira separuh daripada perokok akhirnya mati akibat penggunaan tembakau. Setiap tahun ketagihan rokok menyebabkan kira-kira 3.5 juta kematian di seluruh dunia dan jumlah itu dijangka bertambah kepada 10 juta setahun pada tahun 2020 dan seterusnya, dan 7 juta daripada kematian itu adalah di negara membangun. Lima puluh peratus daripada kematian yang sia-sia itu kini berlaku kepada orang pertengahan umur (35-69), yang kerugian kira-kira 22 tahun jangka hidup biasa.

”Setiap hari, hampir 10,000 orang mati di seluruh dunia akibat penggunaan tembakau.”

Terdapat pelbagai statistik menunjukkan bilangan perokok dan berapa ramai yang mendapat kesan buruk daripadanya. Apa yang pasti, statistik semakin meningkat. Mungkin pendedahan ini terlalu mudah, namun saya benar-benar percaya bahawa kita yang membuat pilihan sama ada untuk merokok atau tidak. Kita jugalah yang membuat pilihan untuk berhenti. Selepas anda mendapat kekuatan untuk berhenti merokok, gunakan kekuatan dalaman dan azam untuk kekal demikian dan yakinlah bahawa anda membuat pilihan yang betul.

Saya mempunyai impian melihat Malaysia bebas daripada rokok. Bukan untuk kebaikan saya tetapi demi anak-anak dan demi generasi akan datang. Alangkah baiknya jika masyarakat kita mempunyai lebih orang yang berpendirian sedemikian, khususnya dalam kerajaan hari ini, untuk membantu mencapai impian itu.
Tak kesahlah korang rasa artikel ini bermakna ke tidak. Apapun, jangan merokok depan aku sudahlah!
Kalau nak merokok jugak, pastikan sedut asap dan bau rokok tu sama. Jangan sampai hidung aku tercium baunya nanti. Ok tak idea tu? Berani sambut cabaran?

Dubai Tower

Malas nak tulis apa-apa...so, nikmati je lah gambar-gambar kat bawah ni...





















Isnin, 6 April 2009

Belanja Sakan di Nilai 3?

Ahad lepas, 5 April 2009, aku berkesempatan untuk menjenguk kawasan jualan murah Nilai 3 ni bersama adik dan adik ipar. Depa ni bawa kawan yang beria-ria sangat nak menjulingkan mata dengan semua barangan yang ada kat sana. Disebabkan balik dari sana kami akan terus ke Semenyih untuk jenguh Siti yang baru keluar wad pada hari Sabtu sebelumnya, terpaksalah aku ikut serta walaupun tersangat malasnya nak pergi. Ada beberapa sebab khusus menyebabkan rasa malas nak pergi sana, salah satunya sebab terlalu panas. Karang aku jugak yang migraine.

Sesekali kalau nak kosongkan poket selepas terima gaji tu, bolehlah pergi ke Nilai 3. Kawasan beli belah Nilai 3 boleh menyebabkan mata anda rabun dek kilauan barangan yang dijual terutama langsir, bunga-bungaan plastik, aksesori kereta, perabut jati, permaidani, barangan kraf tangan, kain ela, tudung, barangan perkahwinan, cadar dan sebagainya. Nak make up kereta pun boleh.

Alang-alang pergi, aku pun senaraikanlah apa yang nak dibeli, iaitu;
1. Cooler. Dari bulan lepas lagi aku survey nak beli benda alah ni. Sekarang cuaca dah panas, nak beli econ macam tak berbaloi pulak dengan bil letrik nanti.
2. Kain ela. Nak buat baju la kan, dah lama tak buat baju. Dah naik segan pegi ofis pakai baju yang sama. Dek kerana rempit, aku memang tak pakai baju kurung sekarang ni. Jadinya, kena buat blouse banyak sikitlah.
3. Payung.
4. Tudung untuk Mek aku kat kampong. Dia kan suka tengok Bawang Putih Bawang Merah…mesti dia suka tudung yang ala-ala minat Indon kan? Hu huh u…kalau dia tahu aku kata gitu…mmm sah kena lesing!

Apa yang aku plan nak beli, tak terbeli pun. Mata dah naik rabun pilih kain, akhirnya tak seinci kain yang aku beli. Jalan je dari satu pintu gedung ke gedung yang lain. Akhirnya, kaki juga yang bengkak. Kepala juga yang migrine. Panas. Hangat. Adussss!

Akhirnya…bila balik tak ada pun aku beli semua tu. Selain migraine yang teruk, aku hanya beli;
1. Air kelapa. Dahagalah!
2. Makan tengahari. Aku belanja adik n adik ipar. Sebabnya, minyak aku tak tuang, tol pun aku tak bayar huhu hu…
3. Buah mangga 3 kilo RM15. Buat buah tangan kat anak buah aku yang 6 orang tu…
4. Pasu bunga RM25. Semuanya 7 buah. Sorilah, aku tak sempat nak snap pasu bunga tu pagi tadi. Lain kali lah ye aku tunjuk betapa menawannya pasu bunga yang telah sebabkan kereta adik aku senget huh u hu


Berikut aku tampal gambar-gambar kemeriahan kat sana. Mohon maaf je lah, tak sempat nak snap Menara Aifel kat Nilai 3 tu…cantik woooo, tak payah pegi Paris. Hari dah hujan, aku tak kuasa nak terlari-lari sana pegi snap menara tu. Korang nak tengok, pergilah sendiri yah u huh u…

Buat masa ni hanya sekeping gambar ni sahaja boleh ditempek kat sini. Lain kali je lah tengok kemeriahan suasana kat sana ya ...ampun!
Ni dia sambungan gambar-gambar yang lain...
Disebabkan hari hujan, tak banyak gambar menarik dapat snap. Tak jelas semuanya. Kalau nak lebih menikmati...silalah buat rombongan Cik Kiah ke Nilai 3. jangan lupa ajak aku sama...boleh aku jadi tukang snap gambar korang sedang memborong sakan hu hu hu